Ijzel en thuisblijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:35

bruintje123 schreef:
Sizzle schreef:
Niet iedereen is bereid om gevaar te looen voor zijn/haar collega/baas/klant etc.
Dat sommige 'bikkels' willen zijn is geen reden om dat anderen dat ook te moeten zijn.

Ik zeg ook wel eens dat ik gek ben.

En dit topic is dan best wel waardevol.

Nadeel dan weer. Contract verlenging zit er dan niet in.
En daarom extra gek.

Ons team was erg duidelijk toen wij het er van de week over hadden.
Dus blij dat het hier 8 graden was.

Ik ben blijkbaar ook te goed voor de baas, ik was echt in de veronderstelling dat het normaal is om gewoon naar het werk te gaan, terwijl veel mensen dit blijkbaar niet vinden.
Dan met de wetenschap dat het waarschijnlijk met 4 weken allemaal voorbij is.. waar doe ik het eigenlijk voor? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:37

Ik weet niet hoe de situatie voor haar is, misschien durft ze het niet aan om de kinderen weg te brengen of kan dat niet?

Ik moet morgenochtend om 7 uur beginnen met werken.. Ik had me er eigenlijk al op ingesteld om vroeg weg te gaan en te gaan lopen, in normale omstandigheden zou ik dan al ongeveer een uur onderweg zijn dus met die gladheid nog wel langer maar mijn collega durft het wel aan om te rijden (we wonen een paar honderd meter van elkaar) dus ik ga met haar mee en blijf dan ook langer zodat we samen terug kunnen.
Thuis blijven is voor ons geen optie, niet omdat het werk van levensbelang is maar omdat we samen op een afdeling staan en er anders niemand is, veel collega's wonen verder weg en zij zijn er ook gewoon, misschien iets later maar ze zijn er wel.
Paar jaar geleden lag er heel veel sneeuw, de chauffeur die het brood kwam brengen kwam er niet door en was er dus om 11 uur pas, en echt.. Hoeveel commentaar we daar op gekregen hebben toen is ongelofelijk, blijkbaar vinden mensen dat een chauffeur zijn leven maar moet wagen zodat zij om 8 uur brood hebben.. Ik denk dan ook dat er geen begrip zou zijn als de winkel later open gaat of dicht blijft.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:37

Ik denk dat je iedereen lekker zelf moet laten bepalen of hij door de ijzel gaat of niet. Mijn vriend moet 70km rijden voor zijn werk en is gelukkig al 2 dagen thuis aan t werk. Ik ben gisteren wel geweest, maar vandaag ben ik thuis gebleven omdat ik de drempel nog niet over durfde. (ben 21 wk zwanger dus niet heel veel zin in een valpartij) Ik werk overigens maar paar km verderop, maar weet echt niet hoe ik er had moeten komen.

De een gaat in de auto zitten en denkt dat t wel kan, de ander denkt dat t verstandiger is om dat vooral niet te doen. Denk dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen in dit soort uitzonderlijk weer. Dat Jantje het wel geprobeerd heeft en veilig aan is gekomen, wil niet zeggen dat Pietje zich daar ook prettig bij voelt. Eigenlijk vind ik dat nog wel de meest irritante reactie 'maar ... is er wel'. Tsja prima, lekker zelf weten toch!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:38

Precies relaxed.
Die instelling had/ heb ik dus ook.
Ons team ook.

Maar hier dus erg veel anders.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:40

Ik neem aan dat ze hetzelfde aantal verlofdagen heeft als jij hebt. Zij is er dus sneller doorheen en gebruikt ze niet voor alleen maar leuke dingen, ze heeft op dit moment niet veel keuze. Als je kinderen hebt, realiseer je je des te meer wat voor risico's je neemt en wat je achter laat als er echt iets gebeurt. En als ze parttime werkt, verdient ze ook minder dan jij.
Dat jij moeite hebt met de hoeveelheid werk kan natuurlijk best maar je doet gewoon wat je kan, de rest moet maar blijven liggen toch?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:42

bruintje123 schreef:
Precies relaxed.
Ons team ook.

Maar jullie vinden het dus normaal om advies van knmi, rijkswaterstaat en de anwb totaal te negeren? Normaal dat je werk belangrijker is dan je eigen veiligheid?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:43

Zwerte schreef:
bruintje123 schreef:
Precies relaxed.
Ons team ook.

Maar jullie vinden het dus normaal om advies van knmi, rijkswaterstaat en de anwb totaal te negeren? Normaal dat je werk belangrijker is dan je eigen veiligheid?

Vind ik ook bijzonder.. En ik vind zo'n baas ook wel een rare om eerlijk te zijn. Ik zou niet willen dat mijn werknemers zo'n enorm risico nemen voor werk wat ook morgen kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:43

Relaxed, dat moet je je zeker afvragen.
Een baas heeft meer aan een paar dagen stil liggend werk en daarna een gezond team dan een team dat in de kreukels ligt omdat 1 overijverige collega de anderen pushed tot dingen die niet veilig bleken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:44

Zwerte schreef:
bruintje123 schreef:
Precies relaxed.
Ons team ook.

Ja.

Ik heb de instelling dat werk in de zorg door gaat.
Dat kun je niet later extra bij werken.
En in mijn team waar 24/7 2 mensen minimaal aanwezig moeten zijn vind ik niet dat je een ander dat op kunt laten draaien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:46

Ik moet bij dit soort dingen altijd denken aan het van de pilers van de brug duiken.
In mijn schooltijd waren jongens watjes als ze niet minstens 1x van de brug in het haringvliet sprongen.
Omdat jongetjes niet graag watjes zijn en gevoelig zijn voor groepsdruk zijn daar enkele bij om het leven gekomen of in levensgevaar geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:46

Wat maakt het uit hoeveel ze verdiend?
Dat heeft toch niks te maken met wel of niet komen werken?

Het is niet voor iedereen zo makkelijk om thuis te blijven.. Hier heeft ook iedereen de instelling om te komen, wel rustig aan en als het wat later word dan is het niet erg maar iedereen komt..
Als het echt te gevaarlijk is om naar huis te gaan of om s'ochtends te komen dan slapen de collega's die verder weg wonen bij collega's die dichtbij wonen, zo kunnen ze lopen en hoeven ze s'avonds of s'ochtends vroeg niet met de auto op pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:47

En als je door die ijzel omvalt en je been breekt? Daar hebben je collega's toch nog minder aan dan 2-3 daagjes thuis door ijzel? Hoorde vandaag op het nieuws dat er iemand door een val is overleden. Het is echt niet voor niks dat ze code rood afgeven. Eerlijk is eerlijk over code geel heb ik vaak mijn twijfels. Maar bij rood zou ik ook thuis blijven. Kan baas en collega's hoog of laag springen. Beter voorkomen dan genezen....

Mungbean

Re: Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:49

Waarschijnlijk zijn degene die hun collega's voor zwak uitmaken ook het soort mensen die stoer vertellen dat ze met een zware longontsteking doorgewerkt hebben en dat bijna niet overleefd hebben (stoer man).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:54

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk zijn degene die hun collega's voor zwak uitmaken ook het soort mensen die stoer vertellen dat ze met een zware longontsteking doorgewerkt hebben en dat bijna niet overleefd hebben (stoer man).

Misschien sta ik er daarom wel anders in.
Ben al een groot deel van mijn leven chronisch ziek.
En werken is vaak door ploeteren voor mij.
UWV is niet bij iedereen zo makkelijk in geld toestoppen.
Dus ja dan maar door bikkelen.

Misschien daarom wel een andere kijk erop.

Maar goed ons team zijn dan weer geen chronisch zieken :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

bruintje123 schreef:
Ja.

En in mijn team waar 24/7 2 mensen minimaal aanwezig moeten zijn vind ik niet dat je een ander dat op kunt laten draaien.

Dat de zorg moet doorgaan begrijp ik. Maar ik vraag me altijd af of dit nou arrogantie is of juist gebrek aan zelfrespect... Dat het altijd maar door moet, ook als het gevaarlijk is. Dat er nooit een reden is om niet naar je werk te gaan. Er zit toch een grens aan lijkt me. Dat die grens bij bepaalde beroepen verder ligt snap ik, maar ik snap nooit dat die grens er niet is.
Mijn moeder is gister met spoed geopereerd aan haar hart. Die cardioloog moest er dus wel zijn. Maar verder was het improviseren, want er waren genoeg mensen afwezig door dit weer. Ook werden alle niet levensbedreigende ambulanceritjes niet gedaan, de boel lag gewoon op zn gat. Zorg moest doorgaan, maar wel in aangepaste vorm vanwege veiligheid. Dat vind ik een gezonde manier van omgaan met zulke situaties en star vasthouden aan het principe 'we moeten wel' vind ik minder gezond...

meisje2000

Ik moest dinsdag ook noodgedwongen thuisblijven van mijn werk. Mijn schoonmoeder past normaal op maar moet uit een ander dorp komen en de straat waar ze woont word niet gestrooid. Ze kon dus niet wegkomen met de auto. De kinderen moesten thuis blijven omdat de scholen gesloten waren dus ik had geen andere keus. Gisteren waren de kinderen ook thuis maar was ik zelf vrij want ik werk woensdags niet. Morgen moet ik wel werken en zijn de kids ook nog vrij maar past mijn schoonmoeder gewoon op. Ze heeft nu de auto in een andere straat staan die wel gestrooid word dus dat scheelt. Ik woon op loop afstand van mijn werk en k a n er eigenlijk altijd wel komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:55

idinn schreef:
En als je door die ijzel omvalt en je been breekt? Daar hebben je collega's toch nog minder aan dan 2-3 daagjes thuis door ijzel? Hoorde vandaag op het nieuws dat er iemand door een val is overleden. Het is echt niet voor niks dat ze code rood afgeven. Eerlijk is eerlijk over code geel heb ik vaak mijn twijfels. Maar bij rood zou ik ook thuis blijven. Kan baas en collega's hoog of laag springen. Beter voorkomen dan genezen....

Maar als iedereen zo denkt dan komt er dus niemand en moeten we de winkel dichthouden.. Dat accepteren mensen niet. Dan kan je zeggen jammer dan maar het kost dan gewoon een hoop geld.. En zolang we alles geleverd kunnen krijgen gaan we 'gewoon' door..
Als mensen al boos worden omdat er om 8 uur geen brood is door een flink pak sneeuw dan wil ik niet weten hoe het gaat als de winkel helemaal niet open gaat.. En zolang het dan nog te doen is om het open te houden dan gaan we daar wel voor.
Ik zou het overigens niet zwak vinden als de mensen van verder weg thuis zouden blijven, voor mij is het lopend in principe nog wel te doen en als mijn collega niet had gereden dan was ik ook lopend gegaan, voor hun is dat niet mogelijk en ik zou het dan ook snappen als ze zouden ruilen met iemand die dichterbij woont.

Anoniem

Re: Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:00

Tja zorg... Onze cliënten zijn afhankelijk van onze zorg. Die kunnen niet zelfstandig eten en zo... Dus daar ga ik wel heen ja...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:05

Lastige discussies zijn dit vaak.

Ik ben ook wel het type bikkel, maar heb inmiddels wel wat afgeleerd. Afgeleerd dat ik zo gek ben om urenlang het weer te trotseren (80km) en dan vervolgens de enige op het werk te zijn, mensen van dichtbij er niet zijn, en mij vervolgens vragen of ik gék ben. Ik heb er enkele keren een paar uur over gedaan, dat moet je dus ook incalculeren voor de terugweg. Weinig efficient natuurlijk. Dus ik heb het nu niet gedaan, nieuwe auto etc. En ondanks dat ik een bikkel ben met sneeuw, ben ik dat niet met ijzel.
Máár, ik heb wel vrijgenomen (dit keer ff geen zin om thuis te werken).

Collega's van vriendlief liggen doodleuk in het zwembad terwijl ze doen alsof ze van huis uit werken/niet vrij nemen.

Daarnaast ben je een potentieel gevaar op de weg, dat kun je beter limiteren. Meer verkeer = verhoogd risico tot meer en zwaardere ongelukken en potentieel extra hulpverlening.

Ik heb het te doen voor de sectoren die niet kunnen stoppen (transport, zorg, hulpverlening etc).
En de arme boeren die hun melk door het putje mogen laten afvloeien ;(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:05

Zwerte schreef:
bruintje123 schreef:
Ja.

Dat de zorg moet doorgaan begrijp ik. Maar ik vraag me altijd af of dit nou arrogantie is of juist gebrek aan zelfrespect... Dat het altijd maar door moet, ook als het gevaarlijk is. Dat er nooit een reden is om niet naar je werk te gaan. Er zit toch een grens aan lijkt me. Dat die grens bij bepaalde beroepen verder ligt snap ik, maar ik snap nooit dat die grens er niet is.
Mijn moeder is gister met spoed geopereerd aan haar hart. Die cardioloog moest er dus wel zijn. Maar verder was het improviseren, want er waren genoeg mensen afwezig door dit weer. Ook werden alle niet levensbedreigende ambulanceritjes niet gedaan, de boel lag gewoon op zn gat. Zorg moest doorgaan, maar wel in aangepaste vorm vanwege veiligheid. Dat vind ik een gezonde manier van omgaan met zulke situaties en star vasthouden aan het principe 'we moeten wel' vind ik minder gezond...

Maar naast die cardioloog staat wel een ok team. Plus anesthesist, assistent anesthesie. Plus nazorgende verpleging. De apotheker(assistente)

Dus zulk groepje is groter dan gedacht.
En ook het Ok wordt weer zuiver gemaakt want een volgende spoed operatie gaat echt door.
Met weer bovenstaande team.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:06

Zwerte schreef:
bruintje123 schreef:
Ja.

Je kan op zich ook moeilijk het hele verpleeghuis in bed laten liggen en niet te eten geven. Ik snap dat je de wat minder belangrijke mensen thuis laat blijven. (Administratie, paramedici etc.) maar de rest zou ik het eerder arrogant vinden als je niet kwam dan als je wel komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:06

bruintje123 schreef:

In een gezonde werkcultuur los je dat soort dingen samen op. Dwz dat je bij uitzonderlijke omstadigheden (zoals nu) vooral kijkt naar de beste oplossing - enerzijds: welk werk is belangrijk en welk niet? (Het meeste werk is niet belangrijk maar sommige dingen in de zorg uiteraard wel.) En anderzijds: wie kan dat uitvoeren - mensen die dichterbij wonen kunnen wellicht meer doen, anderen minder.

Hoewel je sommige dingen in de zorg niet zomaar kunt laten liggen, zou je de rest van het jaar gewoon de reserves moeten opbouwen in je team om dat mogelijk te maken - in te springen zonder rooster en ook de vrijheid om te bepalen dat het niet verantwoord is om sommige dingen te doen.

Dat het vaak niet gebeurt is, is niet alleen de schuld van 'de bezuinigingen' of 'de managers' maar ook van al die mensen die het elke keer weer mogelijk maken dat men ermee wegkomt, die doen alsof zelfopoffering iets is om trots op te zijn ipv gedrag dat regelmatig juist problemen in stand houdt.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:08

Lente schreef:
Tja zorg... Onze cliënten zijn afhankelijk van onze zorg. Die kunnen niet zelfstandig eten en zo... Dus daar ga ik wel heen ja...

Voor mij hetzelfde verhaal.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:08

Om even duidelijk te maken hoe erg het is, er zijn medewerkers van het ziekenhuis die in het ziekenhuis blijven slapen om hun diensten te kunnen maken, nachtdiensten die langer blijven werken zodat de mensen van de ochtenddienst kunnen wachten tot het strooien wat meer effect heeft gehad. Het is niet zo makkelijk als gewoon in je auto stappen en naar het werk rijden.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:09

Ook ik heb verlof in moeten leggen. Kon de auto niet van het erf krijgen. Mijn werkgever is een van de adviserende organen.

Snap wel dat het heel vervelend is zeker als ze ivm kinderen vaker op korte termijn vrij neemt. Maar in deze situatie snap ik het wel