2e-hands auto gekocht met gebreken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: 2e-hands auto gekocht met gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:23

ja want was als hij zegt bekijk t maar, dan moet je denk ik alsnog externe partijen inschakelen? zou me in ieder geval hoe dan ook niet weg laten sturen, zo auto is dan levensgevaarlijk.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 13:35

Inderdaad, ik laat het hier zowieso niet bij mocht hij niet akkoord gaan.
Ik heb een goede rechtbijstandverzekering dus dan mogen hun het voor me oplossen. ;)
Maar heb het liever vandaag opgelost, met externe partijen kan het snel maanden duren...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:37

Klopt dat wel inderdaad, maar heb je wel kans dat ook de garage waar deze auto onderhouden is/ apk gehad heeft word nagekeken en dat het kosteloos gerepareerd word eventueel en jij gewoon je geld terug.

Vind 600 euro geen klein grapje ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:09

keeyzie schreef:
Bij de optelsom die ik had gemaakt van 1600,- heb ik daar al rekening mee gehouden. :j
We hebben een goede kennis met een brug, die gebruiken we ook altijd om onze auto's te controleren voor de keuring e.d. Voor de airbags wil hij een andere stoel gebruiken van de sloop waarvan de airbag nog wel in tact is. Mijn vriend helpt hem ook altijd mee, dus dat scheelt weer in arbeiddsuren ;)

Dus moet je voorstellen wat dit zou gaan kosten als we dit bij een officiele dealer zouden laten maken. We hebben de auto dus eigenlijk total loss gekocht. Oftewel het laten maken van de auto kost ons net zoveel als de aanschafwaarde...

Oh, het is een stoel airbag die mist?
Zit de airbag van het dashboard en het stuur er dan wel nog gewoon in?
Een hele losse stoel is inderdaad wel weer een andere prijs dan alleen een losse airbag.

Is het een leren interieur of van stof?
Leer moet je makkelijk onder de 450,- kunnen vinden (volledige interieur met álle stoelen) stof voor 200,- euro.

Linkjes op marktplaats...

Wit leren interieur voor 300,-
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

En zwart/rood voor 250,-
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

En ik zie nu na even googlen dat je ook gewoon een splinternieuwe losse stoel airbag kunt kopen voor zon 5 tientjes.

Nieuwprijzen bij Winparts, uitgaande van de duurste versie van jouw auto:

Katalysator nieuw kost rond de 234,-
Middendemper nieuw 63,-
Einddemper nieuw 61,-
Remklauw nieuw rond de 65,-
Remblokken (setje) nieuw 19,-
Remschrijven 2x 19,- = 38,-
Waterpomp nieuw 42,-

Al die onderdelen nieuw samen dus al voor 522,- euro

Dat is dus nog even los van je airbag.

Kom je echt nooit aan 1600,- euro, zelfs niet als je het splinternieuw haalt.
En op de sloop koop je vaak voor zo'n 25 tot 50% van de nieuwprijs.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:13

Vergeet ook niet de werkuren, btw en de ditributieriem :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:17

Mijn dochter had een Peugeot gekocht van vier jaar oud en ze heeft er niks dan ellende mee gehad dus voor ons nooit meer een Peugeot.
Ik hoop voor jou TS dat het goed afloopt en je je geld krijgt want het is heel erg frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:17

Mioux schreef:
Vergeet ook niet de werkuren, btw en de ditributieriem :)

Riem is 21,- euro...

Maar zelfs als alles nieuw gehaald wordt, kom je écht nog lang niet aan 1600,- euro

Zo'n 575,- euro voor alle onderdelen splinternieuw.
Ja, btw er nog bovenop.

Maar dan hebben we nog zo'n 1100,- euro over.
Met 65,- euro per uur (prof tarief van een echte garage) is dat nog zo'n 15 werk uren.

Kom je nooit aan.
En dat is dus als je alles splinternieuw inkoopt én door een prof laat inbouwen.

Haal je 't op de sloop en kun je met een vriend hobbyen... dan ben je met 500 á 600 euro echt wel helemaal klaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:21

hoe kom jij aan een distributieriem voor 21 euro nieuw? Want om die te plaatsen ben je ook al veel geld kwijt :P

Het vervangen van de distributieriem is een kostbare aangelegenheid wat ongeveer 500 euro kan kosten. Ook dit kan per auto merk en model verschillen. De meeste kosten gaan in de arbeid zitten aangezien het veel werk is om een distributieriem te vervangen. Naast de riem worden vaak ook de spanrollen vervangen welke ook een bepaalde levensduur hebben. Een waterpomp wordt bij sommige automodellen ook aangedreven door de distributieriem. Indien deze stroef draait dan kan dit de kans op het breken van de distributieriem vergroten en is het raadzaam om deze ook te vervangen omdat de riem toch eenmaal los moet. Mocht de waterpomp later defect raken dan moet er altijd een nieuwe distributieriem geplaatst worden wat extra kosten met zich meebrengt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:24

Die kun je gewoon zelf online bestellen bij Winparts.
En ik zeg al; als je een maatje hebt die voor de hobby aan auto's klust en een ruimte met een brug (die je tegenwoordig in iedere grote plaats wel kunt huren).
Dan kun je die gewoon zelf inbouwen. Kost 0,- euro. Alleen wat tijd en kennis.

Voor een 206je kost het ongeveer 4 uur om de waterpomp, spanrollen én D-riem te vervangen.
Dat zou bij een prof garage aan arbeidsloon zo'n 65x 4,-= 260,- euro zijn.
En natuurlijk wat marge op de onderdelen, waardoor het snel naar zo'n 400 euro oploopt.

Maar zelf kan ook prima.
Doen we hier al jaaaaaaren zo.
De afgelopen 7 jaar hebben we niet 1 auto meer naar de garage gedaan. We doen alles zelf.

En er zijn veel meer mensen die dat doen, sinds het economisch wat minder goed gaat in NL.
Er zijn steeds meer van die hobby garages waar je zelf een brug en apparatuur kunt huren voor een dagje. En er zijn ook steeds meer mensen die het als hobby doen.

Splinternieuwe auto's zijn veel lastiger, vanwege de grote hoeveelheid electronica.
Maar zo'n 206je is heel prima zelf te onderhouden.

Sterker nog, we hebben er hier as we speak eentje voor de deur staan, waarbij we toevallig de distributieriem, etc. ook zelf vervangen hebben een paar maanden terug.
Kosten: inkoopkosten voor de producten (die we krijgen met korting). En een vrije zaterdagmiddag. Verder niets.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:28

Ja maar als je die niet hebt ;) dan moet je ook iemand zoeken en zomaar iemand met de auto vertrouwen is ook wat. Goedekeurde garage betaal je wel meer, maar die zullen echt niet 1 2 3 wat verprutsen. Dan is er meer risico voor hun.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:33

keeyzie schreef:
The_Cat schreef:
Ik vrees er ook voor, 22 oktober gekocht, vorige week pas een keuring, daar gaan dus al 2 maanden over. Ik denk dat het moeilijk wordt.

Maar zonder airbags, mag je zo wel een auto verkopen? is dat niet verplicht?

Voor zover ik weet moet een auto die airbags heeft ook werkende airbags hebben.... Dus op dit punt sta ik sowieso in mijn recht lijkt me.

Nee hoor, de auto is inderdaad "met airbags", wil niet direct zeggen dat ze er ook in moet zitten of ingeschakeld moeten zijn.

Je hebt geen poot om op te staan, en vind het nog netjes van de verkoper om de kosten te delen van de uitlaat of hem terug nemen.

Dingen die jij noemt kunnen ook de afgelopen maanden ontstaan zijn, niemand weet wat jij met die auto doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:34

Tuurlijk Mioux
Daarom gaf ik ook als suggestie, dat áls er iemand in de familie of kennissenkring is die er handig mee is... Dat het een goede optie zou zijn. :)

Maar niet iedereen heeft zo iemand, dat klopt.

Overigens verprutsen garages regelmatig een hoop... Je leest meer dan eens op internet wat een leed en geldklopperij er vaak achter zit.
Zo dus ook met deze auto, als er op staat dat de D-riem vervangen is en ze hebben niet de waterpomp vervangen, dan zijn 't sufferds en is het wachten op problemen. Want dan moet de D-riem inderdaad na een paar maanden weer omdat de waterpomp er dan mee stopt.

Grote kans dat de riem zelf ook nooit vervangen is.
Altijd vragen om de er af gehaalde onderdelen te mogen zien, voordat je bij een garage gaat afrekenen.

Wij "knutselen" ook wel eens aan de auto's van onze familie en vrienden, dan daar komen we dan ook nog wel eens fijne verrassingen tegen van de erkende garages.
Met onderdelen die enkele weken geleden vervangen zouden zijn, maar minstens 4 jaar oud zijn en volledig versleten.
Wel in rekening gebracht, nooit vervangen.

Tijdje terug nog zelfs iets over op tv geweest.
Hadden ze een auto bewust 1 probleem gegeven en naar verschillende garages gebracht.
Bijna alle garages brachten kosten in rekening die er helemaal niet waren.
Was toen iets simpels als een accu pool terug zetten op de auto ofzo. Nou, er kwamen garages bij met enorme reparaties, terwijl de auto niets mankeerde.

Dus garages zijn zeker ook niet heilig.
Helaas ben je er vaak wel van afhankelijk, als je zelf niemand kent die handig is met auto's.
Maar ik ben erg blij dat ik er zelf nooit meer naartoe hoef. Want ik ben zelf ook meerdere keren bij verschillende erkende garages beetgenomen in het verleden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:37

KimD schreef:
Nee hoor, de auto is inderdaad "met airbags", wil niet direct zeggen dat ze er ook in moet zitten of ingeschakeld moeten zijn.

Je hebt geen poot om op te staan, en vind het nog netjes van de verkoper om de kosten te delen van de uitlaat of hem terug nemen.

Dingen die jij noemt kunnen ook de afgelopen maanden ontstaan zijn, niemand weet wat jij met die auto doet.

Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht..

"Gezien de gebreken is er sprake van non-conformiteit (7:17 BW). Op grond van de consumentenbescherming in het Burgerlijk Wetboek bent u als verkoper verantwoordelijk voor de geleverde zaak. U bent aansprakelijk als blijkt dat de zaak non-conform is; de zaak bezit niet de eigenschappen die ik als koper mag verwachten op grond van de aard van de zaak, de door u verstrekte informatie en de koopovereenkomst. Het gebrek is bekend geworden binnen zes maanden na de koop. Dit betekent dat u verplicht bent deze gebreken te herstellen, zonder dat ik hoef te bewijzen dat dit bij de koop al aanwezig was."

Zo staat het er :j Dus de verkoper moet aan mij bewijzen dat de gebreken nog niet aanwezig waren bij de verkoop. Niet andersom. :j De rammel heb ik al aangegeven bij de proefrit, duidelijk dus dat toen de katalysator al kapot was. De airbags ontbraken toen ook al. En als een verkoper me niets verteld over missende airbags is dat duidelijk een "verborgen gebrek" hij hoort dit namelijk gewoon te melden. :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:41

Femke: Hij heeft inderdaad al een stoel gevonden die hij in onze auto kan plaatsen. Alleen de air-bag vervangen is helaas geen optie. De bekleding is ook beschadigd op de plek waar de airbag is ontploft. Degene die dit wil doen is een vriend van ons, hij heeft dus al een gereduceerd uurloon. Maar ik vind het niet meer dan normaal om hem hiervoor te betalen. Als ik het door hem laat doen kom ik inderdaad op ongeveer dezelfde bedragen als die jij geeft excl. uurloon en btw.

Maar het gaat mij nog steeds om het punt dat de verkoper mij een ondeugdelijke auto heeft verkocht :j

Alles zelf bestellen kan inderdaad, alleen zijn we beide niet handig genoeg om de reparaties uit te voeren.

Mocht dit een zaak worden dan zijn beide partijen (ik & verkopen) verplicht om de auto te laten maken bij een onafhankelijke BOVAG erkende garage en gaat het dus zeker meer kosten. (dan heb je wel garantie op de onderdelen) Vandaar dat ik had gerekend op 1600,-

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:52

Citaat:
de airbag aan de bestuurdersstoel mist
• de airbag aan de bijrijderskant gedeactiveerd is
• het lampje van de airbags ontbreekt
• de middendemper lek is (al eerder gemeld)
• de achterdemper ver versleten is (al eerder gemeld)
• het binnenwerk van de katalysator los is.
• de waterpomp lekt
• de remklauw rechts achter lekt
• de remschijven voor niet goed zijn (verkeerde remblokken gemonteerd)

Zover ik weet zijn bijna alle dingen uit je lijstje APK afkeur punten, je kunt je dus afgaan vragen of deze auto überhaupt wel "gezien" gekeurd is in augustus

De auto mag geen storingen bevatten (airbag lampje wat afgeplakt is)
En bij een kapotte katalysator zou dit eruit moeten komen bij het controleren van de uitstoot .
Verder moet een uitlaatsysteem gas dicht zijn dus een demper die lek is zou niet moeten kunnen.
Ook wordt het remsysteem uitvoerig onderzocht (remschijven een bepaalde dikte, remleidingen moeten heel zijn(zonder scheurtjes), en remmen test voor remkracht etc)
Bron

Verder weet ik niet wat je allemaal ertegen zou kunnen ondernemen maar laat het een les zijn voor in het vervolg. neem de volgende keren je kennis die ervaring met auto's heeft mee en laat die ook even rijden. (en tijdens de proefrit de auto even helemaal goed bekijken)
Laatst bijgewerkt door NiNa_14 op 07-01-16 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:55

Heb ook mijn twijfels bij die garage. Dingen als remschijven/remblokken verkeerde gemonteerd, bedoel beetje garage weet toch wel wat er onder moet ? En nog meer van die dingen...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:03

Inderdaad, het lijkt wel of hij er zelf aan heeft gehobbyd. Ga straks ook nog even bellen met het bedrijf dat APK heeft uitgevoerd... misschien spelen ze wel onder een hoedje?
De auto is in augustus nog gekeurd, dan moet een van die dingen echt wel aan het licht zijn gekomen lijkt me....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:01

augustus - januari is 5 maanden dus dat had zeker wel dan naar boven moeten komen bepaalde dingen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 17:37

Goed nieuws: Ik kan de auto morgen terugbrengen en krijg dan het aankoopbedrag - 600 euro terug *\o/*
Dat vind ik dus erg netjes :j die waterpomp had namelijk sowieso gemaakt moeten worden.

Dan kunnen we rustig op zoek naar een GOEDE en BETROUWBARE 2e hands auto :D :o

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:38

nou dat is dan mooi ! blij dat jullie beide naar tevredenheid er uit gekomen zijn !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:39

600 euro vind ik nog een heel flink bedrag om te moeten inleveren na zo'n ondeugdelijke aankoop, maar als jij er tevreden mee bent is dat natuurlijk super! :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:05

Klopt vind ik ook, daarom dure maar wijze les. Ben blij dat ik hem terug kan brengen.
Ik was van plan verdere stappen te ondernemen maar dan ben je al snel maanden verder.

Die 600,- was ik sowieso kwijt geweest, dan liever op deze manier. :D

Zijn voorstel was om de helft van de uitlaat te vergoeden, dat zou uitkomen op 400,- dus dan kom ik er nu beter vanaf. Dan had ik zelf nog voor 1100 de rest moet repareren. Dat geld stop ik dan liever in een andere auto. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:44

Fijn dat je tot een oplossing hebt kunnen komen.

Misschien nog ff een briefje aan het apk rapport vastmaken met de bekende problemen.
Dan kan hij deze truc niet zomaar n volgende keer uithalen.

Want t is wel makkelijk, hij heeft er nu toch nog 600 aan overgehouden. Geen garantie dat hij t de volgende koper wel netjes zegt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:48

Ik vind het gezien de omstandigheden een fijne oplossing :j
Succes met het vinden van een andere auto!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:02

Femke schreef:
Fijn dat je tot een oplossing hebt kunnen komen.

Misschien nog ff een briefje aan het apk rapport vastmaken met de bekende problemen.
Dan kan hij deze truc niet zomaar n volgende keer uithalen.

Want t is wel makkelijk, hij heeft er nu toch nog 600 aan overgehouden. Geen garantie dat hij t de volgende koper wel netjes zegt.

Ik vraag me ook af of TS de eerste is wie hij dit flikt, bedoel dit paar keer en je bent snel rijk...