(Wonen) Vaste lasten verdelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:49

Ondanks dat je in dit soort topics inderdaad veel van dit ziet:

pmarena schreef:
TS: Dat is wel vaker in dit soort topics, mensen snappen het vaak niet dat je eigen rekeningen naast een gezamenlijke rekening aanhoudt juist vanwege lossigheid (positief naar elkaar) in plaats van zurigheid (negatief / afstandelijk) zoals zij het zien :P

mijn eigen input:

Wij brengen in op de gezam. naar ratio. (Vriendlief verdient iets meer dus betaald iets meer) daar gaat alles af voor.. nouja..gezamenlijke dingen he. :+ dus het huis, de boodschappen, samen uit eten etc.

We hebben beide een aparte spaarrekening voor onze eigen spaar-goals.
Eigen hobbies, eigen geld.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:52

Sparen voor gezamenlijke dingen zoals klussen aan huis/meubels/vakantie deden wij vanaf de gezamenlijke rekening, dus je spaart in weze beide evenveel

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 15:54

Kipje39 schreef:
Ja absoluut wennen.. Helemaal omdat je luxe gewend bent..
Ik heb dat best wel heel erg moeten omgooien..

Niet wekelijks shoppen, lunchen buiten de deur..
Want ja dat is wel een gewenning en met maar 13 uur werken heb ik daar veel meer tijd voor haha.

Hahaha nou idd. Met 40u werken heb je geen tijd om het uit te geven en met 13u werken ineens wel.
Kind in de buggy en hup het dorp in :+

@Santos, wij verdienen genoeg om naast het sparen voor gezamelijke dingen ook nog te sparen voor onszelf.
Laatst bijgewerkt door Abercrombie op 05-01-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:55

Wij verdienen ongeveer evenveel, maar het salaris wordt nog wel op eigen bankrekeningen gestort. We maken een bedrag over naar een rekening voor vaste lasten, we maken een bedrag over naar een gezamenlijke spaarrekening, we maken een bedrag over naar een rekening voor boodschappen. En de rest mag ieder voor zich houden. We hebben genoeg op de gezamenlijke rekeningen staan om daar ook nog leuke dingen van te doen (uit eten, cadeautjes). Lekker omslachtig, maar voor ons werkt het prima :D

Liannetje86

Re: (Wonen) Vaste lasten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:04

Even heel krom gezegd, maar je krijgt een kind met hem... dan kun je dit toch ook gewoon met hem bespreken? Hoe hij dit ziet etc. Wat voor de ene "eerlijk" is, is voor de andere nog niet "eerlijk".

(Heel bot gezegd, als jij zou gaan werken en het kind moet naar een kinderopvang, dan zijn er zelfs mensen die met oppertunitycosts gaan rekenen 'daardoor verdienen we x bedrag, omdat we dat niet uit hoeven te geven.... blabla :') Ik zie de meest rare rare contstructies gemaakt worden soms, maar uiteindelijk bepaal je dat met z'n 2en... Ik ken zelfs stellen waarvan hij alles gaat betalen en haar nog zakgeld toegeeft ook omdat ze voor het kind zorgt (en hij volgens mij blij is dat ie nooit een luier hoeft te verschonen) maar ok :') Andere uiterste...)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:05

wij storten elk een 40 % van ons loon door. Plus hij 250 voor de auto en ik 150 voor de auto en de helft van de verzekering (75 elk)
Komt normaal ergens op een 800 euro dat ik stort en een kleine 1000 dat hij stort. Hiervan betaal ik alle gezamenlijke kosten (huur, telefoon, verzekeringen, auto, benzine, eten) en spaar ik een deeltje op de gezamenlijke rekening.
De rest is ons eigen drinkgeld, daarvan betalen we de hobbys (hij zijn driftauto's en lessen, ik mijn paarden), eigen kledij, extraatjes (meestal hij :D)

Werkt prima zo, geen zorgen over de maandelijkse kosten, geld voor de hobbys, en geen verantwoording afleggen als ik het zoveelste zadel gekocht heb en als hij het zoveelste setje banden koopt ...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:35

Liannetje86 schreef:
Even heel krom gezegd, maar je krijgt een kind met hem... dan kun je dit toch ook gewoon met hem bespreken? Hoe hij dit ziet etc. Wat voor de ene "eerlijk" is, is voor de andere nog niet "eerlijk".

(Heel bot gezegd, als jij zou gaan werken en het kind moet naar een kinderopvang, dan zijn er zelfs mensen die met oppertunitycosts gaan rekenen 'daardoor verdienen we x bedrag, omdat we dat niet uit hoeven te geven.... blabla :') Ik zie de meest rare rare contstructies gemaakt worden soms, maar uiteindelijk bepaal je dat met z'n 2en... Ik ken zelfs stellen waarvan hij alles gaat betalen en haar nog zakgeld toegeeft ook omdat ze voor het kind zorgt (en hij volgens mij blij is dat ie nooit een luier hoeft te verschonen) maar ok :') Andere uiterste...)

:')

Uiteraard bespreken we dit ook samen. Alles is een keuze samen. Echter was ik gewoon benieuwd hoe anderen dit doen. Daarbij is hij vaak van het regel jij het maar, en vind alles best. Maar er zijn meer wegen naar Rome dus was gewoon even benieuwd naar andere inzichten!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:52

Even snel;
Jij krijgt een kind met hem.. Kind is ook zijn verantwoordelijk.
Maar jij gaat nu minder werken om ook voor "zijn" kind te zorgen he.
Dus het geld wat jij minder verdient zou hij dan voor de helft weer moeten aanvullen.
Dan is dat ook weer recht getrokken.
:D
Ik zou beide salarissen op een hoop gooien. Daar vaste lasten van betalen.
Wat je overhoud onderling verdelen.
En evt. een vast bedrag sparen per maand.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:55

Abercrombie schreef:
Kipje39 schreef:
Ja absoluut wennen.. Helemaal omdat je luxe gewend bent..
Ik heb dat best wel heel erg moeten omgooien..

Niet wekelijks shoppen, lunchen buiten de deur..
Want ja dat is wel een gewenning en met maar 13 uur werken heb ik daar veel meer tijd voor haha.

Hahaha nou idd. Met 40u werken heb je geen tijd om het uit te geven en met 13u werken ineens wel.
Kind in de buggy en hup het dorp in :+

@Santos, wij verdienen genoeg om naast het sparen voor gezamelijke dingen ook nog te sparen voor onszelf.

Zoals de anderen ook al aangeven, het is voor iedereen anders ;) Wij kiezen voor een oude boerderij met een boel paarden, de ander woont in een rijtjeshuis met dure eigen hobbies of een appartementje en gek op reizen. Sparen is voor iedereen anders, dus ook hoe je de kosten verdeeld ;)

13 vs 40 uur is wel een groot verschil, dus zou zeker zorgen dat je allebei hetzelfde bedrag voor hobbies!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:02

MiniMouse schreef:
Even snel;
Jij krijgt een kind met hem.. Kind is ook zijn verantwoordelijk.
Maar jij gaat nu minder werken om ook voor "zijn" kind te zorgen he.
Dus het geld wat jij minder verdient zou hij dan voor de helft weer moeten aanvullen.

Het is ook nadelig voor je pensioenopbouw geloof ik.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:13

O en het is "Hij betaalT" of "Ieder betaalT" enz. ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:23

Hoeveel procent verdien jij minder dan hij? Stel jij verdient 30% van de totale inkomsten in jullie gezin, en hij 70%, dan betaald hij dus ook 70% van de vaste lasten.
Zo houden jullie beiden jullie eigen inkomsten plus kunnen zelf bepalen waar je je geld aan uitgeeft.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 00:47

sflj schreef:
O en het is "Hij betaalT" of "Ieder betaalT" enz. ;)

~~}>

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:22

Eigen rekeningen waar het salaris op binnenkomt. Maandelijks beiden een bedrag naar een GR storten voor de gezamenlijke (vaste) lasten. En zoals gezegd kan dat eventueel procentueel o.b.v. salarishoogte.

Ik zou altijd onder huwelijkse voorwaarden trouwen. En eigen spaarrekeningen e.d. aanhouden. Maar dat ben ik. :D

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:12

Ik zit zelf ook een beetje in de knoop met het 'verdelen' van geld, maar zit in een hele andere situatie dan TS.
Misschien dat jullie mij hiermee kunnen helpen?

Mijn vriend is bijna 25 en ik ben 20.
Ik ben nog student en doe een thuisstudie, zodat ik veel kan werken/sparen.
Aangezien mijn ouders een half jaar zijn verhuisd van mijn geboorteplaats naar de Veluwe heb ik er voor gekozen om bij mijn vriend te gaan wonen. (studentenkamer)
Dit, zodat ik mijn werk kon blijven houden en niet op zoek hoefde te gaan naar een nieuwe baan.
Mijn inkomen per maand is erg wisselend, wanneer ik fulltime werk (40-50 uur per week) verdien ik zo rond de 1200,- per maand, maar aangezien ik ook met mijn studie zit red ik dit aantal uur niet meer.
Nu verdien ik tussen de 800,-/1000,- per maand. Van dit geld moet ik mijn studie; 250,- p/m en de helft van de huur aan mijn vriend betalen(170,-). Hier naast heb ik nog mijn telefoon abonnement van 40,- per maand. De vaste lasten komen voor mij per maand daarom op +/- 500,-.
Van het overgebleven geld (dat is dus soms 300,- en soms 500,-) moet ik boodschappen kopen, en dingen voor mezelf, én dat is mijn spaargeld.

Mijn vriend verdient per maand zo'n 2000,-
Hij heeft een eigen auto, de kosten per maand komen uit op ongeveer 500,- per maand. (inclusief diesel)
Hiernaast heeft hij nog (tijdelijk) de schoolkosten, dit bedraagt 200,- per maand.
Naast deze kosten betaalt hij uiteraard de andere helft van de huur en zijn zorgverzekering. (170+80).
Dit komt uit op 950,- aan vaste lasten per maand. Dit betekent dat hij 1050,- overhoudt om te sparen, dingen voor zichzelf te kopen, en aan boodschappen.
In februari hoeft hij geen schoolgeld meer te betalen, en dan houdt hij 1250,- over.

De boodschappen proberen we zo veel mogelijk 50/50 te doen, net zoals de rest
Maar ik merk aan mezelf dat het een beetje begint te knagen ... Ook wanneer ik de helft van de maand bij mijn ouders ga wonen heeft hij het liefst dat ik dan een kwart van de huur betaal.
Het liefst betaal ik ook echt de helft van alles, maar ik zie gewoon nu in dat het niet haalbaar is.
Ik zit er maar aan te denken om terug bij mijn ouders te gaan wonen, want die 170,- huur per maand is best veel.

Ik zit er gewoon mee dat hij ontzettend veel uit kan geven en kan sparen, en ik dus niet.
En hij daar naar mijn gevoel totaal geen rekening mee houdt.
Aan de ene kant geef ik hem groot gelijk, hij werkt hard voor zijn geld. Maar aan de andere kant ...
Stel we gaan ooit uit elkaar, dan heeft hij een enorme spaarrekening en ik niet.
Ik heb geen idee hoe ik hierin moet staan, vind het echt lastig ...
Iemand die een idee heeft hoe we dit op kunnen lossen?
Heb het hier uiteraard met hem over gehad, hier kwam alleen niet echt iets uit.

Zie trouwens dat het echt een enorm verhaal is geworden, sorry! :')

Terugkomend op de openingspost van TS, je krijgt samen een kind.
Het zou niet zo moeten zijn dat jij enorm veel in moet leveren omdat jij voor jullie kind gaat zorgen.
Het handigste zou zijn om alles op één gezamenlijke rekening te gooien, en eventueel allebei wat zakgeld apart houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:46

Fira: 40-50 uur per week werken voor 1200 euro? jeetje, das echt onderbetaald.

ik zou alles met je vriend op een hoop gooien, hij verdient 2000 euro, jij 1000, dus hij heeft 2/3 van het inkomen.
Ik zou de 3000 euro op 1 hoop gooien, alle vaste kosten er van af trekken en maandelijks een bedrag (bv 100 euro op een gezamenlijke rekening sparen (voor onverwachte kosten). Indien jullie zouden uit elkaar gaan kan die gewoon 50/50 gedeeld worden.
Van het geld die overschiet betaal je jezelf drinkgeld uit, en dan eventueel naar inkomen. (stel er schiet 750 euro over, verdeel je die 2/3 de voor hem, 1/3 de voor jouw. Zo houdt hij wat minder over, jij wat meer, maar is het toch eerlijk verdeeld.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:17

Fira ik snap je situatie. Alleen kan ik mij voorstellen dat als je niet getrouwd bent en misschien net samenwoont en nog geen 10 jaar bij elkaar bent dat je niet zomaar alles op 1 hoop gaat gooien.

Ik zou het wel bespreekbaar maken met je vriend want het is wel normaal dat hij jou ook wat ontziet als hij het dubbele verdiend. Eigenlijk vind ik dat zoiets ook wel uit hemzelf mag komen als hij betrokken is in jullie relatie. Tenzij jullie dat soort dingen nooit bespreken :+

Maar dan ben je wat mij betreft ook niet toe aan alles op 1 hoop. Als je dingen als de financiën samen niet bespreekt.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:32

wij doen nu gewoon de lasten 50/50 omdat onze inkomens redelijk dicht bij elkaar liggen
Maar als 1 van ons en hele hoop meer gaat verdienen dan zou ik ook naar rato doen

wij hebben trouwens 1 gezamelijke rekening, daar gaan de vaste lasten en boodschappen vanaf (boodschappen is echt alleen eten in ons geval)
dus salaris wordt op eigen rekening gestort en dan maken we maandelijks ons deel over naar de gezamelijke.

werkt prima :)
ik hoorde iemand zeggen dat zijn sigaretten onder boodschappen zouden moeten vallen, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens hoor :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:53

idd, sigaretten en hobbys gaan hier ook van de priverekening af (ik rook niet en haat het als hij rookt, als hij zijn gezondheid wil verkloten, ok, maar niet ten koste van onze inkomens. )

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:05

@Fira ik zou gewoon eens in overleg gaan met je vriend. Wellicht heeft hij niet door dat je met dit idee speelt, ik neem aan dat hij ook niet wilt dat jij weer terug gaat naar je ouders?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:22

Misschien heeft ie slechte ervaringen? ;)