Alsof die kanker niet genoeg was..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:53

Ik snap de titel heel goed, en snap niet waarom mensen hier problemen mee hebben... Kanker is inderdaad een verschrikkelijke ziekte en je hoort er niet mee t schelden, maar hier wordt het mi niet gebruikt als scheldwoord.
Daarnaast bestond het werkwoord kankeren nog eerder dan dat het een ziekte werd. Veel mensen gebruiken het dan ook zo.

Verder snap ik niet waarom mensen als ze er al over vallen dit in een topic gaan posten terwijl je weet dat TS het al zo moeilijk heeft. Kan er niet gewoon een 'sterkte' vanaf? Of gewoon wegklikken?

TS ontzettend veel sterkte!! Een enorm zware tijd is dit.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:54

Ik zie heel, heel walgelijke reacties voorbij komen. Echt, ik zou de ogen uit mijn kop schamen als ik zoiets zou plaatsen. Om van te kotsen gewoon!
TS, ik wens jou en jouw ouders onwijs veel sterkte in deze afschuwelijke tijd en ik duim voor jullie dat er toch een lichtpuntje aan het einde van de tunnel zal komen. :(:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:00

Pff wat een reacties hier over 'kankerzooi'... Als je zelf kanker van dichtbij meegemaakt hebt, dan weet je dat het letterlijk kankerzooi is... Het haalt niet alleen de persoon zelf, maar ook alle andere mensen hun leven over hoop. Dan nog niet eens gesproken over wat het met het lichaam achteraf doet. Het is niet omdat je kanker overwonnen hebt, dat je er geen klachten meer van zal hebben.

Ik snap niet dat mensen hier zo bot kunnen doen over 1 woord. TS heeft het moeilijk en geeft gewoon de gevoelens vrij die er bij haar boven komen. Is het dan zo moeilijk om eens te beseffen dat niet alles volgens het boekje met nette woorden moet? Op zo een moment zou ik ook kankerzooi gebruiken. Kankervader, dat zou iets helemaal anders geweest zijn, dat zou ik ook absoluut ongepast vinden. Maar het slaat gewoon letterlijk op de zooi die kanker geeft.

@TS, trek je maar niet te veel aan van de reacties die geweest zijn. Ik hoop dat er snel verbetering komt, en erg veel sterkte voor de komende tijd! :(:)

saffire

Re: Alsof die kankerzooi niet genoeg was..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:10

ik heb maar een woord,goedzo ts....
word maar gewoon boos .
het is niet niks wat je meemaakt...

en voor iedereen die negatief reageert schaam jullie.
iedereen gaat hier anders mee om
en waarom een sa? nou hierom dus...

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:13

Heel veel sterkte TS, mijn vader heeft longkanker dus ik begrijp helaas maar al te goed wat je door maakt.
Ik begrijp juist wél waarom je een SA gebruikt. Veel mensen in mijn omgeving weten niet hoe ze er mee om moeten gaan, waardoor er maar niets over gezegd word. Wanneer je daar iets over zegt komt er helaas alleen nog maar meer onbegrip.
Als je wilt praten staat mijn inbox voor je open.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:14

Leen schreef:
Pff wat een reacties hier over 'kankerzooi'... Als je zelf kanker van dichtbij meegemaakt hebt, dan weet je dat het letterlijk kankerzooi is... Het haalt niet alleen de persoon zelf, maar ook alle andere mensen hun leven over hoop. Dan nog niet eens gesproken over wat het met het lichaam achteraf doet. Het is niet omdat je kanker overwonnen hebt, dat je er geen klachten meer van zal hebben.

Ik snap niet dat mensen hier zo bot kunnen doen over 1 woord. TS heeft het moeilijk en geeft gewoon de gevoelens vrij die er bij haar boven komen. Is het dan zo moeilijk om eens te beseffen dat niet alles volgens het boekje met nette woorden moet? Op zo een moment zou ik ook kankerzooi gebruiken. Kankervader, dat zou iets helemaal anders geweest zijn, dat zou ik ook absoluut ongepast vinden. Maar het slaat gewoon letterlijk op de zooi die kanker geeft.

@TS, trek je maar niet te veel aan van de reacties die geweest zijn. Ik hoop dat er snel verbetering komt, en erg veel sterkte voor de komende tijd! :(:)

Ik ben het hier helemaal mee eens!

TS heeft het heel erg zwaar en heeft geen behoefte aan alle commentaar! Heb een beetje begrip voor de situatie.

@TS, ik wens jullie heel veel sterkte en kracht de komende tijd. Mijn PB staat altijd open voor je!

Anomiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:20

Bedankt voor jullie begrip en fijne reacties :)

Ik trek me er niet veel van aan, de reacties zijn geen persoonlijke aanvallen en eerlijk gezegd heb ik me wel om wat anders druk te maken dan de reacties op kankerzooi.
Misschien moet er maar een boekje ontwikkeld worden over de dingen die je wel en niet mag zeggen als je met kanker (of andere ziektes) te maken krijgt.

Ontopic, straks heb ik met mijn moeder weer familiegesprek met de artsen erbij. Het longfalen is in ieder geval iets wat niet zal herstellen en komt mijn vader dan nog van de beademing af?

Ik weet niet hoe veel mensen weten hoe het eruit ziet als iemand aan de beademing ligt of hoe het is om gezien te hebben dat iemand geïntubeerd wordt. Ik vind het verschrikkelijk om mijn sterke vader er zo hulpeloos bij te zien liggen. Vel over been. Vastgeketend omdat hij anders de verschillende slangetjes uit zijn lichaam wil trekken. Hoestend, bijna stikkend en angstig je aankijkt en je de verpleging moet halen zodat zij het slijm uit de beademingsslang kunnen zuigen.
Dat je vader eigenlijk niet eens kan aangeven dat hij niet meer wil, tenzij je het aan hem vraagt. Stel die vraag maar eens aan je ooit-zo-sterke vader. "Wil je dood, papa?".

Ik vind het ook verschrikkelijk dat andere mensen ook soortgelijke situatie mee maken, mee gemaakt hebben of nog gaan mee maken. Dat wens je je ergste vijand nog niet toe. Ook voor die mensen veel sterkte.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:30

Ik wil je alleen heel veel sterkte wensen.
Gewoon je hart luchten mag.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:32

Ts, er is een reden dat ik kerst maar vooral maart ook erg moeilijk vind, jouw verhaal is dan ook een déjà-vu voor mij. Ik heb destijds "kankerzooi" ook gebruikt, want je vader binnen 3 maanden van een sterke man naar een zak botten te zien gaan en in maart mogen wegbrengen, geloof mij dat is kankerzooi... Vooral nu je wederom in hetzelfde schuitje zit.

Iig wat mij heeft geholpen: veel praten en schrijven. Dit is onmenselijk wat er gebeurt en heeft jaren nodig om verwerkt te worden. Daarom kan ik er via de pb nog niet voor je zijn, maar wel voor een grote digitale knuffel. :(:)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:33

Sterkte met het gesprek.

Mijn ervaring is dat kanker tegenwoordig wel besproken kan worden.
Het is fijn om te weten hoe iemand die kanker heeft zich voelt.
Of degene bang is om aan de kanker te overlijden net zoals haar man, zus, broer en moeder.

Geniet van de tijd die je met elkaar hebt.
Vergeet niet te zeggen dat je van iemand houdt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:36

Bah, meerdere vlakken zijn herkenbaar :c
Kanker voor het eerst bewust meegemaakt afgelopen jaar met mijn schoonopa. Botkanker, uitzaaingen...heel naar. Mijn eerste ''ervaring'' met kanker zo dichtbij. Ookal was het schoonfamilie, het greep ontzettend aan.
Qua buisjes, slangetjes en beademing heb ik dat bij mijn oom meegemaakt die is overleden aan ALS...slopend om zo je familie te zien ;( Machteloos, hulpeloos...

Heel veel sterkte de komende tijd Y;(

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:40

Ik heb het niet meegemaakt zoals jij het nu meemaakt, maar ik weet wel hoe het eruit ziet wanneer iemand die doodziek is en het liefst dood wil, geen euthanasie wordt verleend ondanks verklaring. Dat is net zo een hartverscheurend en machteloos gevoel als jij nu ervaart.

Ik hoop dat je vader niet lang lijdt. Heel erg veel sterkte de komende tijd, en als je wilt schelden, vloeken, tieren, huilen, dan doe je dat, of hier of tegen vrienden. Schijt aan zeurneuzen die vallen over één woordje :).

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:50

Wat vreselijk naar... ik wil jou en je moeder heel veel sterkte en kracht toe wensen. Ik heb dit zelf niet mee gemaakt met deze ziekte, maar mijn vader is ook zeer ernstig ziek geweest en nee, dat is niet leuk om te zien. Heel akelig! Dus ik begrijp je verdriet, woede en onzekerheid heel goed. Je voelt je zo machteloos.... ;(

Nogmaals heel veel stertkte toe gewenst en hopelijk heeft je vader de kracht om er weer bovenop te komen. Ik duim voor jullie Y;(

Anomiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:53

Even nog wat vragen er uit gepikt, artsen zijn er nog niet.

LS_fotos schreef:
Hoelang moet hij aan de beademing blijven ? Niet eindeloos toch ?

Totdat het beter gaat of slechter. Hij ademt nu niet zelfstandig.

UhNee schreef:
Kun je wel goed met iemand hierover praten?

Beperkt, eigenlijk vooral met mijn moeder. Verder weet bijna niemand het.
De relatie met mijn ex is ook dusdanig dat hij dit ook niet weet.

Kinke schreef:
Hoe kom je daar nou bij. Vroeger, toen werd het verzwegen, noemde men het niet eens kanker maar 'die ziekte'.

Ervaring, niet alleen mijn eigen ervaring. Mensen weten vaak niet eens hoe ze moeten reageren en zwijgen dan liever.

Shirley schreef:
Wordt er in je naaste omgeving raar of naar gereageerd?

Het is voorgekomen, daarom bestaat de wens van mijn vader om het stil te houden.

Luuntje: dat is voor mij het moeilijkste nu, genieten van de tijd die we nog samen hebben en sterk zijn voor hem. Gisteren was de eerste keer dat ik hem aan kon kijken en mijn tranen kon binnen houden. Natuurlijk ook niet bemoedigend als ik constant zit te janken als een klein kind :\

Magda_90: jij ook ontzettend veel sterkte, wat een poedersuiker situatie is het. Soms vraag ik me af of God wel bestaat.

Ook klote om te lezen dat het voor zoveel mensen herkenbaar is, misschien niet dezelfde situatie, maar het blijft gewoon poedersuiker, klote. En inderdaad zoals je beschrijft _San87_ je staat gewoon machteloos. Verschrikkelijk ook dat er in jouw situatie geen euthanasie verleend wordt ondanks de verklaring. Een persoon moet daar zelf over kunnen beslissen, hoe kan een ander nou beslissen of het ondraaglijk en uitzichtloos lijden is :n

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:59

Anomiepje schreef:
Ik weet niet hoe veel mensen weten hoe het eruit ziet als iemand aan de beademing ligt of hoe het is om gezien te hebben dat iemand geïntubeerd wordt. Ik vind het verschrikkelijk om mijn sterke vader er zo hulpeloos bij te zien liggen. Vel over been. Vastgeketend omdat hij anders de verschillende slangetjes uit zijn lichaam wil trekken. Hoestend, bijna stikkend en angstig je aankijkt en je de verpleging moet halen zodat zij het slijm uit de beademingsslang kunnen zuigen.
Dat je vader eigenlijk niet eens kan aangeven dat hij niet meer wil, tenzij je het aan hem vraagt. Stel die vraag maar eens aan je ooit-zo-sterke vader. "Wil je dood, papa?"

Oh ja, dat ken ik. Niet mijn vader dan, maar mijn lieve schoonpaps. Door een hersenbloeding, niet door kanker, maar dat maakt voor het beeld niet uit. Verschrikkelijk is dat!

Heel veel sterkte TS. Hopelijk komt er weer heel veel goed.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:03

M'n bek valt echt open van sommige reacties. Walgelijk! Denk dat de titel de toestand juist goed verwoord. Ooit eens naar tv programma's gekeken die over kanker gaan? Word daar ook regelmatig in de mond genomen, juist ook door de mensen die kanker hebben. Of mag het dan ineens wel?

Nouja genoeg woorden vuil gemaakt aan deze onzin. Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke periode TS.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:05

Tsja... mijn schoonvader gaat ook heel slecht. Ook aan de chemo en uitgezaaid bij zijn nieren en slokdarmkanker. Mijn vader moet zelf ook onder het mes. Groot stuk ook weg. Huidkanker.
Maar misschien heel hard.... het leven gaat door. Geniet van de mooie dagen die jullie samen nog hebben en geniet van elke dag dat hij er nog is. Wij weten ook dat het voor mijn schoonvader de laatste kerst etc was. Bij ons was het ook heel dubbel, maar je kan er helaas niks aan doen:(

Heel veel sterkte voor jullie. ( En natuurlijk voor iedereen die nu met deze ziekte te maken heeft)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:12

Jeetje wat heftig ts. Heel veel sterkte de komende periode.
Hoop dat de artsen snel komen voor het gesprek.
:(:)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:15

Heel veel sterkte ts. Geen ervaring mee maar het lijkt me verschrikkelijk.

En sommige bokkers zouden zich moeten schamen. {:)-:(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:17

Ts, van mij mag je over kanker praten tot je het zat bent, daar heb ik echt geen probleem mee, met de titel echter wel.

Als jij het voor jezelf zo wilt noemen, ook prima, maar je kunt ook een beetje rekening houden met andere mensen die er een andere naam aan geven.
Dus wat betreft je vraag hoe je het anders had kunnen doen, had je ook gewoon iets kunnen neerzetten als: alsof kanker niet genoeg was. Dan snapt ook iedereen waar het over gaat toch?

Maar mensen langzaam verliezen blijft idd vervelend. Dan kan het bijna beter gewoon in 1 keer over zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:21

Anomiepje schreef:
Ervaring, niet alleen mijn eigen ervaring. Mensen weten vaak niet eens hoe ze moeten reageren en zwijgen dan liever.

Dat is gelukkig niet mijn ervaring. Ik bedoel het niet onaardig, maar dat jij of andere mensen die jij kent het zo ervaren, maakt het gelukkig geen waarheid.
Dat sommigen niet weten hoe ze moeten reageren herken ik zeker. En mijn familie en ik hadden daar ook begrip voor. Ik snap het wel als mensen niet weten wat ze moeten zeggen, bang om iemand te kwetsen, bang om het verdriet nog groter te maken etc. Je kunt ze wel helpen hoor, door bijvoorbeeld te zeggen: "moeilijk om over te praten he". Eis geen reactie, geef mensen de tijd om het te verwerken. Zo heb je een kans dat men hier later wel op terugkomt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:26

Tja ik heb die ervaring ook maar dan toen mijn vader was overleden. (Al moet ik zeggen dat ik sommige lompe reacties minstens zo erg vond die ik heb gekregen)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:32

palousa_boy schreef:
Ts, van mij mag je over kanker praten tot je het zat bent, daar heb ik echt geen probleem mee, met de titel echter wel.

Als jij het voor jezelf zo wilt noemen, ook prima, maar je kunt ook een beetje rekening houden met andere mensen die er een andere naam aan geven.
Dus wat betreft je vraag hoe je het anders had kunnen doen, had je ook gewoon iets kunnen neerzetten als: alsof kanker niet genoeg was. Dan snapt ook iedereen waar het over gaat toch?

Maar mensen langzaam verliezen blijft idd vervelend. Dan kan het bijna beter gewoon in 1 keer over zijn.

"Vervélend"?? Jouw botte en betweterige reacties zijn vervelend, dat klopt. Je dierbare langzaam verliezen is afschúwelijk.

Ik geloof dat jij je punt wel gemaakt hebt. Wens TS gewoon sterkte of ga ergens anders je mening doordrammen, maar in dit topic is het erg ongepast :)

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:33

Pff... Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd :(:)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:36

Wat een enorm nare topic titel. Ik vind ''kankerzooi'' alles behalve gepast op een site als bokt, ondanks dat je de zooi rondom kanker er mee bedoelt. Ik ben mijn opa verloren aan kanker en om dit woord zo te lezen doet me enorm veel zeer. Zoals palousa_boy al zei, had dan iets gezegd in de trant van ''alsof kanker alleen niet genoeg was''.

Verder wil ik je wel enorm veel sterkte wensen, ik heb mijn opa in de laatste 3 maanden van zijn leven van dichtbij mee gemaakt. Elke dag langs geweest en toegekeken hoe deze vreselijke ziekte mijn lieve opa opvrat en van me af pakte. Ik hoop eigenlijk voor jullie en voor je vader dat zijn lijdensweg niet al te zwaar zal worden..