Vuurwerk, wat vind jij er van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:58

Ik weet zeker dat een verbod niet gaat werken. Ze komen toch wel aan het illegale (gevaarlijkere) spul, en zo'n wet handhaven is bijna niet te doen....Je steekt een illegaal ding af in een rustig stuk, rent weg en niemand weet wie het heeft gedaan....
Ik vind vuurwerk er bij horen, maar dan wel pas op de dag zelf en echt vanaf een uur of tien. Meer voorlichting op scholen om de gevaren te laten zien van vuurwerk (eventueel foto's van vuurwerkverwondingen) en ouders die er echt op letten dat alles veilig gaat. Misschien de prijs verhogen.

En tja, dieren.... Het is zielig, maar het is maar een keer per jaar.... Het zou niet een van de hoofdredenen voor mij zijn waarom vuurwerk afgeschaft zou moeten worden.

Desiree

Re: Vuurwerk, wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:05

er komt nog wel een tijd dat mensen meer ongelukken gaan krijgen. Zodat ze uiteindelijk zich genoopt zien om het totaal te verbieden en ook te controleren. Want het is al wat uit de hand gelopen maar dat gaat het nog meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:08

Desiree schreef:
er komt nog wel een tijd dat mensen meer ongelukken gaan krijgen. Zodat ze uiteindelijk zich genoopt zien om het totaal te verbieden en ook te controleren. Want het is al wat uit de hand gelopen maar dat gaat het nog meer.

En dan sloopt men zichzelf (en anderen) wel op een andere manier. Onderwijs moet ernstig verbeterd, meer inzicht in wat op zijn zachtst gezegd niet verstandig is om te doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 20:08

Desiree schreef:
Het is niet erg als de maatschappij een keertje rekening houdt met dieren als die iets eng vinden. Daar gaat niemand aan ten onder.
En een paar dagen vuurwerk, allee. Maar het is totaal uit de hand gelopen en het duurt allemaal veel te lang. Als het niet normaal kan, dan maar afschaffen!

dit ja

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:10

Nies_ schreef:
Je wilt dus een verbod op iets wat al verboden is. Dat klinkt toch al kansloos? Waarom denk je dat dat iets gaat doen? Het mag niet, nu mag het nog steeds niet. Probleem weg?

Als er nergens vuurwerk te koop is dan lukt dat prima.

De rest van het jaar lukt het ook. Dus die paar dagen extra lukt het ook wel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:11

Van mij mag het ook afgeschaft worden. Gewoon 1 centrale vuurwerkshow en verder niks. Ik heb achter mijn huis een schuur en dan komen er garages. Daar zijn ze alweer een tijdje aan het kloten met rotjes en bommetjes. 1 Van mijn hondjes is dan steeds een half uur overstuur en zelf schrik ik me ook steeds een ongeluk omdat het enorm doorklinkt. En dan heb ik het niet eens aan de schade die het nogal eens aanricht.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 20:13

Maar hoe kan je nou zeggen da dieren eraan moeten wennen? Die kan je niet vertellen dat het maar 1 keer in het jaar is. Je huisdieren kan je nog in bescherming nemen, maar de dieren in de natuur niet. Ik heb jaren geleden oud en nieuw meegemaakt in een huis aan het water....ik heb toen eenden door het dolle heen zien gaan, dat ik echt dacht dat ze een hart aanval zouden krijgen. Dat krijg ik nooit meer van mijn netvlies af.
Dus die moeten er ook maar aan wennen?

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:15

Ik vind het siervuurwerk hartstikke mooi, maar van die knallende dingen ben ik ook geen fan. Gelukkig woon ik in een hele rustige straat waar bijna niemand echt van dat illegale vuurwerk afsteekt.
Een verbod gaat, i.m.o., zeker niet helpen, voorlichting op school overigens ook niet. Ik vind dat ouders beter op moeten letten en dat ze hun kinderen moeten leren hoe ze het veilig moeten afsteken (en het liefst ook dat ze het alleen mogen afsteken onder toezicht van een volwassene, maar voor kinderen van mijn leeftijd en hoger gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken).
Ik ken kinderen van 14 die al illegaal vuurwerk hebben, hoe onverantwoordelijk ben je dan wel niet als ouder zijnde?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:20

Geldverspilling en doodeng! Elk jaar spatten er weer zoveel vingers uit elkaar.. Nee van mij hoeft het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:22

Ik ben echt fan van siervuurwerk! Prachtig :j hoe meer hoe beter :D

Al ben ik wel een krent die geniet van het vuurwerk van anderen haha

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:23

Ik vind dat mensen niet moeten zeiken en normaal moeten doen. Het is eenmalig per jaar en ik geniet er van. Wb zonde van het geld; het is jou geld niet, dus niet zeuren. Wb dieren: gewoon in hun nabijheid normaal doen. Meestal zijn het de eigenaren die de stress versterken

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:23

(Kinder) vuurwerk is al overal te krijgen, als ze dat gewoon weg laten scheelt het wel maar je zal het altijd blijven houden.

Vind siervuurwerk erg mooi heb een hekel aan die knallen vind wel erg leuk om te zien hoe de buurman zijn maandloon in de lucht staat te schieten.

Heb er gelukkig geen last van dat mijn beesten er bang voor zijn, mijn konijn kijkt er zelfs naar vanuit het raam.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:24

En iedereen maar de bek vol hebben over het milieu...
´
Ben het niet met je eens eenitraM
Ik altijd honden gehad. Bessie en daarna Polleke gaven niets om vuurwerk. Toen kwam Bobbes, en ondanks dat die een goed voorbeeld had aan Polleke, was ze gewoon bang. Punt uit. Mijn reactie daarop doet daar niets aan af. Ik heb daar geen enkele invloed op. het zit in de aard van de hond.

Mijn paarden geven er echter helemaal niets om.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:29

Desiree, ze zegt ook 'meestal', dus niet altijd ;)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:46

Ik ben niet tegen een particulier vuurwerkverbod.
Ik las dat er elk jaar zo'n 65 miljoen euro de lucht in gaat :wow:

Toch vind ik het elk jaar wel weer mooi en spannend en zou het een heel andere belevenis zijn zonder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:52

Die 65 miljoen wordt dan wel aan iets anders uitgegeven.
Iets wat misschien geen vingers afknalt en ogen uit brand en geen eenden opblaast.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:56

Dat besteed men dan aan alcohol voor bij de nieuwjaarsfeesten, want de leeftijdsverhoging op alcohol werkte ook zo goed dat er nog meer jongeren zichzelf in coma zuipen, terwijl het voor de verhoging nog afnam. :j :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:01

Omdat ouders thuis inzuipen toestaan en de jeugd zo al half laveloos van huis vertrekken.
Maar dat is een andere discussie.

Ik zou voor vele willen zeggen.
Neem rond deze tijd een kijkje op de SEH.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:03

Thuis of op straat inderdaad. Dat is inderdaad een andere discussie, maar wel een voorbeeld dat verbieden of beperken niet werkt. Dat kijkje op de SEH is dan al een beter idee.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:04

Vind het mooi om te zien maar die knallen hoeven van mij niet. Ik ga tijdens oudjaar ook niet met mijn paard over straat want dan zijn al helemaal de poppen aan het dansen.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:05

Ik vind vuurwerk met oud en nieuw prima, mits het normaal afgestoken wordt en er niet zo ontzettend veel illegaal vuurwerk in omloop is. Maar het wordt al weken lang afgestoken en dat vind ik weer iets te.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:06

En dat kijkje neem ik beroepsmatig.
En dan zeg ik: Verbieden voor de particulier.
En elk stuk onbenul dat ook maar vuurwerk heeft 100€ per stuk als boete geven.
Dan is de lol er zo vanaf.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:16

hmm. ik vind het wel leuk :D maar ja, ik ben ook nog maar 11 en ik vind het gewoon nog leuk

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:18

Siervuurwerk vind ik wel mooi om te zien. Maar al die knallen en hoge fluittonen vind ik echt helemaal niks, ik schrik me elke keer een hoedje. Heb ook een hekel aan carbid.
Daarnaast vind ik het ook naar dat er zoveel ongelukken mee gebeuren. Kwajongens die vuurwerk naar jou of je dier gooien, illegaal vuurwerk dat wordt gekocht etc.
Sowieso vind ik het voor de dieren erg sneu.
Van mij mag het ook net als in andere landen afgeschaft worden en dat er in elke gemeente een mooie vuurwerkshow gehouden wordt.
Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen...

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:18

Siervuurwerk vind ik mooi, maar alles wat alleen maar knalt en wat gebruikt word om dingen mee te slopen vind ik niks..