Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:26

Science90 schreef:
Halleluja, er bestaan meer van dit soort mensen :+
Jazeker, bij mijn dispuut en studievereniging alleen al een stuk of 100. :+

TS: In tegenstelling tot wat iemand anders zei zou ik juist eens gaan kijken bij studentenverenigingen, en dan vooral verenigingen waar er, zoals Sheran oppert, gesport, gezongen, geschilderd, geklaverjast of whatever wordt. Het voordeel van dergelijke verenigingen, in mijn ervaring, is dat er genoeg activiteiten worden georganiseerd buiten borrels en dat het er op borrels vaak ook niet heel heftig aan toe gaat. Ja, er zullen wat dronken mensen zijn—daar kom je toch niet onderuit—maar het merendeel is er over het algemeen gewoon om een gezellige avond te hebben en te kletsen met hun vrienden.

Gianti

Re: Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:32

Wat ik wel jammer vind us dat sommige er dus van uitgaan dat mensen die wel eens wat drinken en van uitgaan houden gelijk zich continu lam zuipen.. ik vind toch her percentage dat zich volledig lam zuipt best mee vallen.. en ja ik hou van uitgaan en doe dat bijna altijd zonder drank

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:42

Ik herken mij er ook erg in, ik ga nooit uit, dus als ik dat aan anderen vertel, vinden ze dat vreemd. Maar ik wil wel graag uit, omdat mijn vriendinnen nooit uitgaan, alleen gaan voelt zo ongemakkelijk. Om nou met m'n ouders mee te gaan hoeft nou ook weer niet :+
Ik heb ook een hekel aan roken en drugs. Alcohol drink ik wel, maar zit al 'vol' na 2 glaasjes. Drink het omdat ik het lekker vind, niet om dronken te worden. Snap niet wat er leuk is aan dronken worden. Moet bovendien a twee keer plassen dan, dus zou dan na 10 glaasjes wel 10 keer moeten plassen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:45

Ik kan me er best iets bij voorstellen.
Ik heb in mijn jonge jaren afscheid genomen van mijn beste vriendin omdat zij zich op een gegeven moment ieder weekend laveloos dronk. Haar manier van leuk uitgaan. Niet de mijne. We groeiden uit elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:54

Ik denk dat het best zou helpen als je niet zo afkeurend bent naar anderen. Als ik naar mijzelf kijk zijn mijn interesses en bezigheden breed. Ik kan genieten van wandelen met de honden, mooie plekken bezoeken, lezen, series kijken, thuis hangen met vrienden etc. Maar net zo goed rook ik af en toe, ga ik uit, drink ik. T is jammer als je gelijk daarom al zou besluiten dat ik "zo'n mens ben". Want ondanks dat ik rook, uitga en drink kan ik mij ook op andere manieren amuseren.

Bovendien zou ik mijn vrienden echt niet beoordelen op rook/drink gedrag. Vriendschap gaat zoveel verder dan dat...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 01:57

Man man man jij bent toch ook niet bevriend met iedereen? Raar gedoe altijd. Ieder zo zijn redenen om niet met iedereen bevriend te zijn. Hypocriet.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 03:07

Gianti schreef:
Wat ik wel jammer vind us dat sommige er dus van uitgaan dat mensen die wel eens wat drinken en van uitgaan houden gelijk zich continu lam zuipen.. ik vind toch her percentage dat zich volledig lam zuipt best mee vallen.. en ja ik hou van uitgaan en doe dat bijna altijd zonder drank

Precies! Niet zo tof. In dit topic word een beetje een zwart/wit beeld geschetst. Je hebt de mensen die geen drugs gebruiken, niet roken en niet drinken; de brave niet zo van het uitgaan mensen... En de gebruikers, rokers en drinkers; de mensen die zich constant comazuipen of stijf staan van de xtc.

Er zit nog een hele wereld tussen die uitersten :).

In heb wel het idee trouwens TS, dat je een soort 'eisenpakketje' hebt aan vrienden en mensen die je ontmoet. Stel je ontmoet een leuke meid en het klikt qua vriendschap en interesses, maar terwijl je met haar buiten aan het kletsen bent, steekt ze een peuk op. Je kent haar nog niet goed; je weet dus nog niet of ze diehard roker, zuiper en uitgaansmeisje is, maar het klikte wel leuk. Houd je de vriendschap dan meteen voor gezien? Als in, die persoon krijgt geen enkele kans bij jouw..

Je hoeft niet perse iemand uit te sluiten omdat die rookt of drinkt. Ik snap dat het jouw interesses niet zijn en ik snap dat iemand die elk weekend of paar keer in de week zich klemzuipt, niet matcht bij jouw... Maar er zijn zoveel mensen die roken en die ook gematigd drinken, maar dus wel drinken, zonder er een zuipshow van te maken. Die hele grote groep sluit jij op basis van die gedragingen, al helemaal buiten. Dan blijft er ook helemaal niet veel over voor je, om vriendschappen mee op te bouwen.

Als jij nou in plaats van eerder genoemde meid die een peuk opsteekt, vraagt of ze misschien niet zou willen roken bij jouw aanwezigheid want je vind dat lastig, in plaats van die persoon meteen als ongeschikt aan te stempelen, dan zul je verbaasd staan hoeveel rokers het geen punt vinden om niet bij jouw te roken en die sigaret weer wegstoppen.

Hetzelfde met drinken. Veroordeel iemand niet om een biertje of wijntje. Mensen drinken voor de smaak (lekkere wijn bij de vis) of voor de leuk bij het uitgaan, zonder aangeschoten of dronken te worden. Zonder zich lam te zuipen.

Dat het jouw allemaal niet aan staat, dat snap ik hoor. Jij wilt niet roken, niet drinken en geen drugs gebruiken. Je hebt je principes. Dat is prima. Dat je niet met mensen wilt omgaan die drugs gebruiken, al is het 'maar' wiet, dat snap ik en dag is ook geen rare keuze. Ik heb zelf geen probleem net sommige van mijn vrienden die af en toe blowen of eens in het jaar op een festival xtc gebruiken, maar iemand die daar wel problemen mee heeft en niet met zulke mensen wilt omgaan, vind ik heel begrijpelijk. Voor ieder ligt die grens anders. Dus geen drugsgebruikers als vrienden, oké.

Maar drinken en roken is een stuk meer sociaal geaccepteerd. Door die groep te 'verstoten' maak je de vriendenmarkt niet groot. Dat terwijl iemand die rookt of drinkt ook een superleuk persoon kan zijn.

Mensen proberen te vinden die jouw interesses en hobbys delen is een goede manier om te beginnen met 'zoeken', zoals op een teamsport gaan van een sport die je leuk vind, of een studie vereniging of *schocking* een studentenvereniging. Er zijn ook studentenverenigingen die niet in het teken staan van feesten, zuipen en drugs.

Maar je moet geen spiegel of kopie van jezelf proberen te zoeken. Je zal nooit iemand vinden die al jouw interesses, al jouw hobbies en al jouw normen en waarden zal delen... Maar het is wel belangrijk mensen te vinden die respectvol zijn naar jouw interesses, hobbies en normen en waarden.

Dus mensen die het oké vinden dat je niet drinkt en je niet tot drinken aan proberen te zetten. Mensen die weten dat je niet houd van uitgaan met resultaat dat iedereen zwaar gezopen is en dus niet op die manier met je uitgaan. Mensen die het oké vinden dat je niet rookt en het respecteren dat je liever niet hebt dat ze roken in jouw bijzijn en dat dus ook niet doen.

Maar dat hoeven niet alleen mensen te zijn die niet drinken en roken. Ik rook, ik drink. Een vrienden van me heeft een hekel aan roken. Als wij een dag weggaan rook ik gewoon niet. Wil ik dat wel op een bepaald moment (het is en blijft een verslaving, dat ben ik met je eens, niet iedereen houd het een hele dag, of een gedeelte van een dag vol) dan graag ik haar of ze het erg vind als ik even verderop, of buiten het restaurant of waar we ook zijn, een sigaretje rook. Dat vind ze goed. Waarom? Omdat ze ook mij en mijn keuze respecteert. Ik kies ervoor te roken. Ik kies ervoor niet te stoppen. Het strookt niet met haar principes, maar zoals dat ik haar in haar waarde laat door geen sigaret op te steken als ze naast me zit, laat ze mij in mijn waarde door geen problemen te hebben met mijn roken, als het maar niet bij haar in de buurt is.

Ik bedoel maar te zeggen, ik begrijp dat je sterke principes hebt hierover. Waarom maakt niet uit. Je hebt ze. Het liefst vind je mensen die er net zo over denken. Maar dat is niet makkelijk en dat is ook niet waar je op moet selecteren.

Het lijkt mij eerder dat de eerdere vrienden gewoon niet bij jouw pasten, niet alleen om rook en drank gebruik, maar gewoon omdat het niet jouw slag/jouw smaak mensen waren om mee om te gaan.

Ga dus niet op zoek naar mensen die niet roken, niet drinken, geen drugs gebruiken, maar naar mensen die (een deel) van jouw hobby's en interesses delen en waar je het gezellig en leuk mee hebt. Daarna volgt hun drank en rookgebruik. Roken en/of drinken ze niet, hoera, schot in de roos; we hebben een vriendschap match! Maar roken en/of drinken ze wel, is het niet meteen geen match... Dan gaat het er om hoe ze ermee omgaan en of ze respect voor jouw principes hebben. Als jij vraagt, liever niet bij en met jouw en dat doen ze dan ook zonder morren, zonder jouw niet-gebruik af te keuren en zonder je te pushen om niet zo te 'zeuren' en gewoon mee doen, dan kan daar alsnog een leuke vriendschap uit te halen zijn.

Ik denk dat je zo veel meer bereikt dan al op voorhand een eisen lijstje te hebben.

Je kunt al beginnen met een vrienden zoektocht door de Amsterdamse studenten bokkers te vragen waar zij hun vrienden hebben ontmoet en/of hoe ze eraan zijn gekomen. Die verhalen kunnen misschien helpen bij plekken vinden waar je mensen kunt ontmoeten die beter bij jouw passen. Blijkbaar zijn er een paar die ook niet drinken en niet roken, maar het niet zo beleven als jouw en wel vrienden hebben die dat respecteren en daar ook niet zo op gefocust zijn.

Misschien zit je gewoon vast in een voor jouw verkeerd milieu. Als je in het verkeerde meertje zit, dan is het tijd om in een ander meertje te gaan zitten zwemmen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:03

lieveli schreef:
Ik denk dat je jezelf afzondert op basis van aannames. En dat vind ik het ook niet gek dat je in je eentje wegkwijnt. Je maakt het jezelf gewoon heel moeilijk.

Dit inderdaad. En als je je zo opstelt denk ik ook dat het niet erg uitnodigend is naar anderen toe.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:26

Ik herken het heel frustrerend.. Mijn vriend zat eerst bij een studentenvereniging in Utrecht en dat was precies hetzelfde verhaal. Ik weigerde ook gewoon mee te gaan naar die feestjes met al die dronken mensen. Gelukkig had mijn vriend er naar een jaar ook genoeg van ;)

Mijn vriendinnen denken gelukkig hetzelfde als ik, maar ik ben er helaas hierdoor ook heel veel kwijtgeraakt :(

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:28

Ik ben het eens met lieveli en fenrir. Zoals Eline al zegt: er zit een heel groot deel tussen de mensen die nog nooit gedronken, gerookt of gebruikt hebben en de mensen die dit in grote maten elke dag of week doen. (Allebei 'uitzonderingen', dus een klein gedeelte mensen)
Ben het verder eens met Eline, ga op zoek naar mensen die jouw hobby's delen en kijk later pas naar drankgebruik en dergelijke. Een vriendschap draait niet alleen daar om.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:46

TS, hier nog iemand hoor! Ik kan ook slecht opschieten met rokers en gebruikers. Een drankje oké, lamzuipen hoef ik niet bij te zijn. Ik heb best ook wel een sterke mening over rokers en gebruiker (en ja, ook wel vooroordelen) dus dat klikt gewoon echt niet. Ik ben iemand van de diepere vriendschappen, en dat gaat niet als je gevoel en interesses niet overeen komen. Ja, ik heb niet super veel vrienden, maar die ik heb zijn heel hecht en daar voel ik me fijn bij :D

Gelijkgestemden vind je vooral door gemeenschappelijke interesses, ik zou dus ook op zoek gaan naar een sport/hobby die je trekt en vandaar uit verder kijken!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:41

Er zijn genoeg gelijkgestemden te vinden: mensen die een hekel hebben aan roken, drugsgebruik niet normaal vinden en die niet teveel drinken. Dat is echt geen zeldzame soort in nederland, daar zijn hele volksstammen van.
Wegkwijnen en jezelf afzonderen lijkt me erg overdreven gesteld. Niet om die reden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:54

Sabine_Duco schreef:
Met drinken bedoel ik overmatig veel drinken. Helaas is het zo dat het grootste deel van de jongeren zich elk weekend helemaal klem zuipt. Ze zijn er zelfs trots op, wat ik al helemaal niet kan begrijpen. Ook dit is sociaal geaccepteerd. Ik vind het echt niet fijn meer om daarbij te zitten. Ik had geen idee dat drugs gebruiken zo 'normaal' gevonden wordt, helaas blijkt dat wel het geval te zijn. Blijkbaar gebruiken veel jongeren drugs (xtc, cocaïne). Ik ben er gewoon van geschrokken hoeveel mensen dit doen. Sommigen doen het alleen tijdens festivals, maar anderen op zeer regelmatige basis.

Ik denk echt dat jij je gewoon structureel tussen verkeerde mensen begeeft.
Ik ben nog steeds jong, maar toen ik 20 was waren de jongeren niet zoals jij beschrijft. Natuurlijk ken ik ze wel, maar degenen die gewoon 2 glazen dronken en geen drugs gebruikten waren echt in de meerderheid en ik had toen ook vrienden die helemaal niet dronken of gebruikten of rookten en die werden ook gewoon geaccepteerd.
Dus ik denk dat je gewoon eens moet bedenken waar je naartoe kunt gaan om mensen te ontmoeten, zodat je die type's kunt vermijden. Of hoe je mensen kunt ontmoeten die je gewoon accepteren om wie je bent en niet kijken naar hoeveel je binnen schenkt.

Misschien een sportschool? Op stal of manege? Heb je anderszins hobby's?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:09

Jeetje TS Wat stel jij je aan. :o

Ik ben 20, woon in Utrecht en genoeg mensen die zich niet elk weekend dronken drinken.

Ik drink heel soms, maar ik ben nooit dronken en ik heb ook gewoon vriendinnen die niet van uitgaan houden. Dan ga ik gewoon met andere mensen uit. Je maakt het jezelf zo moeilijk. Ook mensen die uitgaan en normaal drinken / af en toe een keer roken met uitgaan zijn aardig, normaal en geven om hun lichaam. Kun je prima vrienden mee worden.

Ik zou zelf afgeschrikt worden door jouw kortzichtige gedrag, dat zou er voor zorgen dat ik liever met andere mensen in de klas om zou gaan.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:18

Ik kan me niet voorstellen dat er niemand is die er net zo over denkt als jij. Misschien zoek je inderdaad in de verkeerde kringen. MAAR.... Ik denk wel dat er een hoop mensen afgeschrikt worden door jouw houding. Ik houd niet van mensen die het nodig vinden over anderen te oordelen. Wat kan jou het schelen als iemand zich ieder weekend klem zuipt? Daar heb jij toch geen last van? En het betekent toch niet dat ze buiten dat zuipen om geen leuke mensen kunnen zijn?

Ikzelf rook niet en drink amper, maar heb genoeg vrienden die dat wel doen of af en toe eens drugs gebruiken. Moeten ze vooral zelf weten, als zij daar een leuke tijd mee beleven, wie ben ik dan om daar afkeurend naar te kijken?

Waar ik allergisch voor ben, is mensen die denken zoals jij. Iemand veroordelen om een klein aspect van zijn of haar leven. Mensen die direct in een stuip schieten als iemand een glaasje drinkt. Bij dat soort mensen zou ik me nooit op mijn gemak kunnen voelen. Want als je over zoiets 'normaals' al zo oordeelt, hoe moet ik dan ooit met iets bij jou terecht? Moet ik dan ook meteen vrezen voor jouw oordeel? Ik zou het gevoel hebben dat ik constant op mijn woorden moet letten.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je deze houding ook naar buiten uitstraalt, maar kan me voorstellen dat het heel veel mensen ervan weerhoudt om jou echt te leren kennen. Want iemand die zo snel oordeelt, daar wordt niemand vrolijk van.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:38

Ach ts, op ieder potje past een dekseltje. Ook op vriendschappelijk gebied.

Laat je niets aanpraten, iedereen oordeelt en iedereen selecteert zijn vrienden.
Dat vinden we zo fijn aan vrienden ten opzichte van familie.
Sommige mensen vallen af, om wat voor reden ook. Je mag je eigen selectiecriteria bepalen, dat doet iedereen.
Dat maakt je echt geen naar of raar persoon.

Ik heb niet het idee gekregen dat je iedereen waarmee je geen vriendschap zoekt, automatisch veroordeelt. Je hoeft er alleen geen vrienden mee te zijn.

Veel succes bij het vinden van leuke mensen die je aanspreken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:15

Boras schreef:

Laat je niets aanpraten, iedereen oordeelt en iedereen selecteert zijn vrienden.
Sommige mensen vallen af, om wat voor reden ook. Je mag je eigen selectiecriteria bepalen, dat doet iedereen.

Ik heb niet het idee gekregen dat je iedereen waarmee je geen vriendschap zoekt, automatisch veroordeelt. Je hoeft er alleen geen vrienden mee te zijn.

_/-\o_ het gaat zo bij iedereen. :)

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:40

Boras schreef:

Bedankt voor deze reactie.

Echt jammer dat sommige mensen niet kunnen lezen of mijn punt niet begrijpen. Ik veroordeel niemand, ik heb niet bij voorbaat al een hekel aan iemand die rookt, drinkt of drugs gebruikt. Ik wil er alleen niet bij zitten of zo erg mee geconfronteerd worden. En nee, ik stel me niet aan, ik heb hier hele goede redenen voor.

Het maakt me inderdaad niet veel uit als anderen ervoor kiezen om zich zo te gedragen, maar als het erop neer komt dat "iets leuks doen met vrienden" betekent "kijken hoe zij zich lam zuipen" dan hoef ik daar dus gewoon geen vrienden mee te zijn. En zoals ook te lezen is, heb ik geen moeite met gecontroleerd alcoholgebruik.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:42

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zelf afgeschrikt worden door jouw kortzichtige gedrag, dat zou er voor zorgen dat ik liever met andere mensen in de klas om zou gaan.

Nou, dit vind ik wel een heftige reactie, hoor.
Beetje te :(

Ik krijg uit TS's post niet per se het idee dat zij mensen veroordeelt of kortzichtig is. Wel dat ze moeite heeft uit haar vaste kringetje te komen, en niet weet hoe ze het aan moet pakken om in een ander kringetje terecht te komen. En dat ze uit eigen ervaring spreekt, als ze beschrijft hoe ze het uitgaan ervaart.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:20

MarlindeRooz schreef:

Ik ben 20, woon in Utrecht en genoeg mensen die zich niet elk weekend dronken drinken.

Ik drink heel soms, maar ik ben nooit dronken en ik heb ook gewoon vriendinnen die niet van uitgaan houden. Dan ga ik gewoon met andere mensen uit. Je maakt het jezelf zo moeilijk. Ook mensen die uitgaan en normaal drinken / af en toe een keer roken met uitgaan zijn aardig, normaal en geven om hun lichaam. Kun je prima vrienden mee worden.

Jouw omgeving is niet die van de TS, dus TS in een omgeving als die van jou plaatsen en zeggen dat ze zich aanstelt, vind ik vrij kort door de bocht. Er waren in mijn omgeving ook mensen die op iedere activiteit bijna de dwangmatige urge hadden om stom- en stomdronken te worden en dat ook werden als ze met alleen hun vriendenclubje waren. Op een verenigingsactiviteit kan ik dat prima hebben, maar ik zou niet met ze om kunnen gaan als er niet ook nog andere mensen bij zijn die wel normaal aanspreekbaar zijn. Gelukkig heb ik ook die mensen in mijn omgeving, maar als die er niet of nauwelijks zijn, kan ik me heel goed voorstellen dat je je vrij eenzaam voelt als je niet zo gevoelig bent voor dat soort peer pressure en dus niet meedoet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:36

Ik snap je helemaal hoor ts. En je hebt het natuurlijk niet over mensen die normaal met alcohol omgaan, maar over mensen die zich laveloos zuipen. Ik kan over het algemeen ook niet goed met zulke mensen, omdat de mentaliteit gewoon heel anders is. Ik heb ook vriendinnen die roken maar dat doen ze dan maar buiten. En als ze wel willen losgaan qua drank dan doen ze dat dus niet met mij. Op veel verjaardagen wordt (flink) gedronken, op mijn verjaardag drinken ze thee haha.
Ik zou ook moeilijk vrienden kunnen zijn met mensen die zich elk weekend in coma zuipen en regelmatig drugs gebruiken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:51

Resistance schreef:
Waar studeer je/woon je? (Hoef je hier niet neer te zetten, meer als aanleiding voor iets wat ik ga zeggen). In studentensteden als bijvoorbeeld Leiden heb je eigenlijk geen sociaal leven als je niet bij een studentenvereniging gaat, helaas is het bij die verenigingen bijna verplicht om te drinken. Niet leuk dus. Dit is in meer studentensteden het geval. Zou je ergens kunnen gaan wonen/studeren waar dat minder zo is?

Of probeer mensen te vinden met dezelfde interesses. Ik ben zelf ook niet van het drinken en roken. Mijn vrienden doen dat ook allemaal niet, wij kijken lekker een film en maken lol met elkaar.

Kan je op een sport gaan? Athletiek of iets dergelijks? Daar kan je misschien ook gelijkgestemden vinden. Er zijn heus mensen te vinden die dezelfde ideeën als jij hebben. :) Het moet even op je pad komen, maar als dat eenmaal gebeurt komt het helemaal goed.

Ja Leiden is echt waardeloos zonder studentenvereniging.... Not. Hoe kom je hierbij?

Misschien in de omgeving mensen opzoeken, vanuit bokt eventueel?

Verder vind ik je je ook wel een beetje aanstellen, zoals MarlindeRooz zegt. Echt niet iedereen doet dat en je kan heus wel vrienden zijn die een keer te diep in het glaasje kijken, maar dit niet iedere week doen. En als ze dat doen, boeiend? Je bent jong, geniet van het leven. De katers zijn nu nog het minst heftig. Geconfronteerd worden met mensen die veel drinken, tja, zo is het leven als student zijnde ook wel. Dat is eigenlijk gewoon een accepter. Drugs gebruiken vind ik dan wel een ander verhaal, maar roken en alcohol.. Kan er niet wakker van liggen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:18

Waarom zou je niet gewoon met die mensen om kunnen gaan? Ik drink tegenwoordig ook niet zo vaak meer en als ik moet kiezen tussen door de regen fietsen en drinken of de auto pakken is de keus al helemaal makkelijk. Niemand van onze generatie doet daar moeilijk over. De enige die dat weleens doen zijn 40+'ers.. :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:21

Geen vrienden zijn met mensen die regelmatig echt dronken worden snap ik wel hoor. Er niet bij in de buurt willen zijn is wat anders, maar als je met vrienden uitgaat moet je je wel veilig voelen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:23

Dan ga je gewoon niet met ze op stap. Ik ken ook genoeg mensen die ik vermijd als ze zat zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het verder geen leuke mensen kunnen zijn. Zo kun je overal wel problemen van maken.