Woning kopen; huis of appartement?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:23

BridgetF: Als je nu iets koopt voor 5 jaar en daarna een huis ben je natuurlijk niet goedkoper uit. Maar als ik 2 jaar woon in een appartement waar de maandlasten duurder liggen en ik mag er niks aan verbouwen vind ik dat ook zonde. Kun je beter groter appartement kopen en die aanpassen naar je wensen zodat je er 5-10 jaar heerlijk kunt wonen :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:24

Het hebben van een tuin is heerlijk. Maar ik mis het niet meer hoor. Woon al jaren op een appartement en zou er niet meer aan moeten denken om beneden te wonen. Een tuin is leuk maar ook veel werk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:26

Toch leuk om te zien hoe verschillend mensen zijn. Ik heb mijn huis (huizen) in jouw (edit: ik bedoel elenaMM77) ogen waarschijnlijk ZEER ondoordacht gekocht. :D Maar dat is echt prima voor mij. Voor mij is een huis ook niet echt een vorm van vermogensopbouw/groei, ik zie het voornamelijk als het woongenot dat ik koop. Denk dat dat ook nog veel uitmaakt in je keuze.

Zo lees ik ook een aantal keer in dit topic dat veel m2's altijd meegenomen zijn en dat een woning met meerdere woonlagen een pre heeft boven gelijkvloers/appartement. Denk ik persoonlijk anders over.

Kinderen die groot worden in een appartement kunnen trouwens prima buiten spelen en écht "niet alleen wanneer mama tijd en zin heeft om ook buiten in de speeltuin erbij te gaan zitten". Dat is echt te generaliserend gesteld naar mijn idee, ik ken massa's kinderen die veilig buiten spelen -zonder vader of moeder erbij- en toch in een appartement wonen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:34

Eulogy schreef:
Maar kleine kinderen laat je de eerste 5 jaar toch sowieso niet alleen naar buiten, of je nou in een huis woont of in een flat? Ja, het hebben van een tuin is dan wel makkelijk, maar toch.

Bij ons was er gewoon een stukje goed afgezet langs het huis.. daar speelden we gewoon buiten zonder toezicht? klep van de zandbak stond vastgebonden naar boven of naar beneden, die krijgen we echt niet zelfstandig los.. schommeltje, als we huilden kwam mijn moeder aangelopen en anders zaten we gewoon zoet in de 'tuin' te spelen ( bij ons was de term, tussen de hekken).

Toen bleek dat mijn zusje met 3 jaar oud zich tussen de spijlen kon doorwringen, hebben ze de boel verkleind met kippengaas :') ..

met een tuin kan een kind rustig zoet buiten spelen.. afhankelijk van de locatie check je even wat vaker.
bij ons stond de keukendeur dan gewoon open en konden we erin en eruit en iedere paar minuten werd er even gekeken.

Ir111, vanaf welke leeftijd?

want wij stonden in de kinderwagen al buiten in het zonnetje/schaduw.. sterker nog, onze ijslandse huurders van de schuur, die zetten de kinderwagen gewoon lekker buiten met een stukje afdekking zelfs als het miezerde (wat wij nederlanders toch niet snel zullen doen, want dat is toch wel een beetje zielig :') ). wij speelden buiten lekker op een kleedje nog voor we konden lopen (ok, daar was zonder toezicht misschien enkele minuten om wat te drinken te pakken), maar zodra we zelfsstandig konden spelen, speelden we buiten. Zodra we behoorlijk konden lopen, speelden we ook bij de buren en gingen we daar zelf naartoe (ok, even terzijde dat dit boerenerf was, dus veilig en geen wegen oversteken).. tot ons ongeveer 6e moest er iemand mee als we naar de dijk moesten (fokker verkeer) en daarna struinden we gewoon de buurt af en speelden we overal, als onze ouders maar wisten waar, bij wie en hoe laat thuis.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-12-15 18:40, in het totaal 3 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:35

Eulogy schreef:
Maar kleine kinderen laat je de eerste 5 jaar toch sowieso niet alleen naar buiten, of je nou in een huis woont of in een flat? Ja, het hebben van een tuin is dan wel makkelijk, maar toch.

Hier ben ik het niet mee eens, mijn kinderen speelden al alleen buiten toen ze drie waren. Dus niet alleen in de tuin! Ook voor, achter en om het huis (rijtjeswoning) en de speeltuin is nog geen 30 meter van het huis. (geen weg tussen) Zeker zomers dan krioelt het van de kinderen, iedereen hier weet wie bij wie hoort. Mijn jongste word volgende maand 4, zij fiets graag (alleen) rondjes om het huis. (rijtjes huis).

Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor buurt je woont en hoe je woont. Als er een drukke weg was, had ik het niet gedaan. Bij de eerste was ik ook veel voorzichtiger mee dan de laatste (3e).
Ik ben overigens niet de enigste die hier de kinderen vrij laat spelen. Er zijn er meer die zelfs nog alleen (in de pampers) buiten spelen. (rond de 2-3 jaar).

Een jong kind (peuter/kleuter) uit een flat / appartement zou ik eerder mee gaan, omdat als je ze hoort huilen je er niet zo 123 bij bent. Trappen af rennen e.d.

Selina, ik bedoel het zo dat je dat je inderdaad dan niet goedkoper uit bent. Veel mensen kijken niet naar de extra kosten die er bij komen. Een appartement verbouwen kan vaak alleen maar inwendig. Je kunt muren verplaatsen, een nieuwe badkamer, keuken, maar niet uitbouwen.

Ik ben echt voorstander van een huisje ipv appartement.

Selina

Re: Woning kopen; huis of appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:44

Kinderen hoef ik toch de komende 10 jaar niet. :+ En als het toch zo moet zijn dan heb je met meerdere kamers ook ruimte. Als je beetje speeltuin in de buurt hebt. Zelf heb ik niks met tuinen zou het puur voor de katten doen dan. Vriend is al tevreden met een balkon voor de bbq. Dus wat dat betreft voldoet een appartement ook gewoon. Zolang het maar meerdere kamers heeft.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:54

Ir111 schreef:
Voor mij is een huis ook niet echt een vorm van vermogensopbouw/groei, ik zie het voornamelijk als het woongenot dat ik koop. Denk dat dat ook nog veel uitmaakt in je keuze.

Hier ben ik het ontzettend mee eens! Ik heb mijn appartement vooral gekocht omdat ik ervoor viel en me er meteen al fijn voelde. En het lag nog net binnen mijn budget.

Natuurlijk is het verstandig om te kijken naar toekomstperspecief, zowel qua gezinssamenstelling als financieel. Maar heel belangrijk vind ik toch ook dat je je er prettig voelt op het moment dat je het koopt. Want wie weet wat de toekomst uberhaupt brengt…

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:31

Ook hier spelen er een heleboel jonge kinderen alleen buiten.
Het is hier op straat zo rustig, als ik een hele zaterdag voor het raam zou gaan zitten zie ik in totaal 2 auto's rijden.
1 van de buurman die boodschappen gaat doen, en 1 van de buurman die terug komt van het boodschappen doen :D
De kids fietsen, ballen en skelteren hier midden op de straat, die overigens niet doodlopend is!