Collega/vriend depressief, ik maak me zorgen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:41

Cubone schreef:
Ik heb zelf (meerdere malen) in een depressie gezeten, en juist de mensen die mij mijn angsten dwongen te overwinnen hielpen mij. Waarom wil hij niet meer naar zijn werk? De confrontatie is te groot. Er zullen vragen zijn. Ik probeer hem constant duidelijk te maken dat hoe lager hij weg blijft hoe moeilijker het word. En juist dat niks doen, dat op bed gaan liggen huilen en malen gaat je niet helpen! Het dagelijkse leven oppakken doet goed. Van de week waren de buren langs, niks aan de hand. Lachen, gieren, brullen. Ze waren nog maar amper de deur uit en het was weer zo ver..

Het is ook van de een op andere dag opgeslagen. In heb gevraagd en geopperd, maar wat er nu precies aan de hand is?

Elke depressie Is anders. Maar zoals jij overkomt klinkt het alsof je een dipje Had en geen depressie.
Je collega verstopt zich achter een masker. Zodat de buitenwereld niet ziet wat er Is. Lees dit maar: klik

Ik zit sinds mijn 12e in een depressie. Ik heb goede maar ook slechte dagen. Dagen dat ik in mijn bed lig en de tijd vergeet. Dagen dat ik vergeet te eten en alleen maar slaap. Dagen dat een woord genoeg Is om mij te laten huilen. Een depressie sloopt je van binnen het Is zwaar. Je bent mentaal gewoon moe. En dat wisselt per dag. Mijn depressie komt en gaat en soms slaat hij 2X zo hard in. Iemand die mij op dat moment pusht om wat te doen krijgt de wind van voren.
Ik kan/wil dat dan niet. Dan ben ik leeg en moe en geen idee wat ik op dat moment voel. Soms heb ik ook hele goede dagen. Dagen dat ik gemotiveerd ben om dingen te doen. Dan wil ik weer naar school en weer werken en nog veel meer dingen. En dan denk ik ook ja morgen ga ik dat doen. En dan Is het morgen en Is al die motivatie weg.
En je collega/huisgenoot idem. Hij wil gewoon even rust. Zijn hoofd Is vol en loopt over van emoties. Laat hem gewoon even in zijn bed liggen dat Is voor hem fijn. Hoe meer jij hem onder zijn kont wil schoppen hoe skechter hij zich gaat voelen. En hij voelt zich waarschijnlijk al slecht. En nu roept hij dingen maar eerst zien dan geloven.

Hoe zou jij je voelen al je je al rot voelt en denkt, oliebol het lukt weer niet. Weer haalt die stress mij onderuit wat ben ik toch een mislukking. Waarom kan ik nooit iets goed doen. En dan kom jij even, hè niksnut stel je niet zo aan kom op krijg ballen en ga werken. Dat Is niet fijn of wel? Want zo kom je over.

Ik snap dat je hem wil helpen maar het enige wat je kan doen Is zeggen zoek hulp. Verder gewoon gezellig doen kook samen kijk een film. Probeer hem op te beuren en niet te pushen.
Laatst bijgewerkt door Lau op 14-12-15 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ik maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:53

Is eigenlijk door een dokter vast gesteld dat hij depressief is, of is dat een zelfgemaakte conclusie? :)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:54

Cayenne schreef:
Is eigenlijk door een dokter vast gesteld dat hij depressief is, of is dat een zelfgemaakte conclusie? :)

Een zelfgemaakte conclusie. Ik heb veel mensen verdrietig en boos gezien, maar een volwassen man die om de 5 minuten in tranen uit barst en op de grond gaat liggen huilen, schreeuwend als een klein kind, zich vast klampt aan iedereen die in zijn buurt komt...

Toen ik zelf depressief was is dit overigens wel vastgesteld door een arts. Ik ben inmiddels op het werk. Uiteraard kreeg ik vragen. Ik heb ze maar verteld hem te bellen en dat hij morgen naar het werk wil komen.

Maar ik ben bang dat het al te laat is :(

Eoweyn_x

Re: Collega/vriend depressief, ik maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:00

Ik vind het toch wel hard dat je hier heel bezorgd en behulpzaam overkomt, en in andere topics hoop je dat je zijn baan krijgt en spreek je veel minder bezorgd over je huisgenoot. Jammer.

Verder ga ik mee met wat al gezegd is: "uit bed schoppen" maakt het alleen erger.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:11

Eoweyn_x schreef:
Ik vind het toch wel hard dat je hier heel bezorgd en behulpzaam overkomt, en in andere topics hoop je dat je zijn baan krijgt en spreek je veel minder bezorgd over je huisgenoot. Jammer.

Verder ga ik mee met wat al gezegd is: "uit bed schoppen" maakt het alleen erger.

Dat ik het achterbakse positieve van de situatie in probeer te zien, namelijk een promotie. Tsja, daar kun je je oordelen bij hebben. Dat mag ook :) Maar dat is geschreven voor de situatie zo escaleerde. In eerste instantie dacht ik dat hij gewoon lui was. Ik ben dan ook behoorlijk geschrokken van hoe dit geëscaleerd is in zo'n korte tijd en had dit absoluut niet aan zien komen.

Bovendien zijn gedachtes anders dan je daden. Ik geef om deze man. Ik wil hem niet ongelukkig zien. Ik wil niet dat hij alles kwijt raakt. Ik wil gewoon dat hij weer zichzelf word. Die promotie komt dan echt wel een keer voor mij ;) Dat is niet belangrijk vergeleken met wat er nu speelt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:23

Bijzonder bericht.

Überhaupt dat jij jullie baas en collega's ter woord staat over de situatie vind ik walgelijk.
Dit is privé en gaat niemand wat aan, ook je baas niet. Niet inhoudelijk althans. Dat hij ziek gemeld staat is genoeg informatie.
Als jij daadwerkelijk je vriend wil helpen bied je hem vrijblijvend en zonder oordeel je hulp aan, verder laat je het aan hem.
Iemand z'n bed uittrappen omdat je zelf bang bent je woning en-of baan te verliezen is geen hulp maar eigen belang.

Edit; ik lees net dat je op zijn baan aast, dan begrijp ik dit topic een stuk beter.

Ontzettend jammer dat door velen depressie en aanverwante ziekten nog steeds als onzin en aanstellerij worden gezien. Dat is het allerminst.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:29

Maar je weet het gewoon niet zeker, ik zou heel erg uitkijken met zelfdiagnoses. Voor hetzelfde geld heeft hij bijvoorbeeld een sterk soort synthetische drugs gebruikt waardoor je dagenlang zwaar depressief bent.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:29

BarbaLala schreef:
Überhaupt dat jij jullie baas en collega's ter woord staat over de situatie vind ik walgelijk.
Dit is privé en gaat niemand wat aan, ook je baas niet. Niet inhoudelijk althans. Dat hij ziek gemeld staat is genoeg informatie.

Exact dat!
Hij is niet je partner, en dan nog mag niemand aan jou vragen hoe het met een ander gaat en hoe het met zijn ziekmelding zit.
Jij hebt daar niets, maar dan ook helemaal niets meer te maken en vooral over te zeggen.
Je werkgever moet dat oplossen met je collega, jij hebt daar geen enkele rol in.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:42

Iris82 schreef:
Maar je weet het gewoon niet zeker, ik zou heel erg uitkijken met zelfdiagnoses. Voor hetzelfde geld heeft hij bijvoorbeeld een sterk soort synthetische drugs gebruikt waardoor je dagenlang zwaar depressief bent.

Dit heb ik hem ook direct gevraagd. Hij geeft aan niks te hebben gebruikt, maar zeker weet je het natuurlijk nooit. Ik ben morgen vrij dus gaat hij niet werken, dan gaat hij in ieder geval naar de arts.

Wat betreft de mensen die mij walgelijk vinden omdat ik iemand probeer te helpen en hem probeer te waarschuwen ondanks dat ik graag zijn functie zou willen hebben. Prima. Ik begrijp dat het moeilijk is om te geloven dat iemand onzelfzuchtig kan zijn, wanneer je zelf geen dergelijke instelling hebt.

Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt van deze kant. Niet op zo'n manier. Ik weet ook niet goed wat ik nu moet. Ik doe mijn best om deze man bij te staan, maar ik kan ook geen doekjes binden om de realitijd. En de realitijd is dat hij op deze manier zijn baan gaat verliezen. Hij is niet ziek gemeld, dat is juist een van de grote problemen.

Ik weet ook niet meer wat te doen. Ik krijg scheve blikken op kantoor wegens hem. Ook al heb ik er in principe niets mee te maken. Ik werk niet in de Benelux. Het leven werkt simpelweg anders hier. Er is geen vangnet voor dit soort situaties. Begrip is er nog minder. Kom je niet werken? Dan ben je zwak, en zwakte betekend ontslag. Wat geen inkomsten betekend, wat uiteindelijk zal betekenen dat je helemaal niks meer hebt. Dat ik ook waarom ik zo hard ben voor hem. Ik wil gewoon niet dat hem dit overkomt!

Dat ik zelf zal moeten verhuizen is nog niet zo erg. Daar kom ik wel weer overheen. Het gaat nu om hem. Hij heeft hulp nodig, maar ik weet ook niet meer waar ik goed aan doe.

Moet ik hem dan niet naar werk schoppen, wat zal lijden tot ontslag en de bovengenoemde situatie? Of moet ik even streng zijn en hem echt helpen. Naast luisteren moeten er stappen genomen worden. Ik voel me een moeder met een puberpeuter. Dat hoort niet zo te zijn, maar ik kan hem ook niet laten stikken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:45

Maar als hij echt depressief is, dan lúkt het hem gewoon niet.. Dan is het geen helpen maar hem nog verder de put in trappen. Ik weet nog dat ik vreselijk depressief was (en nog, maar het gaat beter) en dat men zei "je moet iets gaan doen" of "geef jezelf een schop onder je hol" en hoe vreselijk ellendig ik me dan weer voelde. Want het is gewoon zo simpel niet.
Naar de dokter gaan is een heel goed idee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:34

Als je er met je neus bovenop staat dat iemand niet naar zijn werk gaat en daardoor heel dicht bij het verliezen van zijn baan zit met alle gevolgen van dien, dan heb je gewoon groot gelijk dat je probeert iemand er van te doordringen dat zijn situatie nog veel erger wordt als hij zo doorgaat +:)+

Prima dat je je (extreem) ellendig voelt, maar dat is geen reden om geen contact op te nemen met je werk maar domweg niet meer op te komen dagen en men moet maar raden wat er loos is en of je ooit nog komt.

Als hij wegblijft en niks laat horen, het werk ook niet lukt om hem te pakken te krijgen, dan hebben ze groot gelijk dat ze de huisgenoot die daar toch rondloopt, te vragen wat er in hemelsnaam aan de hand is.

Die hoeft er dan ook niet omheen te blijven draaien en mag gerust zeggen dat hij zich duidelijk niet fijn voelt en ze zelf ook geen idee heeft wanneer die weer gaat werken.

Je kan moeilijk vaag blijven doen, dat mag die kerel ook helemaal niet van haar verwachten!
Hoe rot het ook voor hem is, hij dupeert wel het werk en de TS door hen in een nare, onzekere positie te laten hangen.

Ik zou het hem willen helpen en zelf promotie willen maken ook heel goed los van elkaar kunnen zien :j

Hem willen helpen heeft prioriteit, maar als hij raar blijft doen en zijn baan kwijtraakt en die positie komt vrij, dan ga je die ook niet weigeren.

Ik zou mijn best doen om de drempel voor hem laag te maken om gewoon weer mee naar het werk te gaan, hem ervan doordringen dat hij daar heel erg welkom en geliefd is, en dat hij op zijn minst het fatsoen moet opbengen om met zijn werkgever te praten omdat hij anders zijn baan kwijtraakt en nog veel verder van huis is. Zo is de waarheid gewoon, of hij dat nu aankan of niet, die baan is het belangrijkste! Ben je dat kwijt dan val je pas echt in een ellendig gat....

Kan je wel zakdoekjes aangeven en hem over zijn ruggetje wrijven alsof alles goed is, maar dan sta je een partijtje te liegen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:08

Het is maar net wat je onbaatzuchtig noemt natuurlijk.
Azen op zijn baan is dat niet in ieder geval.
Dat jij je er voor leent je collega's en baas informatie te verschaffen over hem zorgt er voor dat jij er nu ook op wordt aangekeken.
Dat is iets wat je zelf hebt veroorzaakt en hem niet in de schoenen kan schuiven.

Mensen lijken maar niet te begrijpen dat je heel anders denkt en handelt als je ziek bent.
Het heeft geen enkele zin im iemand die werkelijk ziek is mentaal te schoppen of "op te beuren", werkt alleen maar averechts.
Biedt oprecht je hulp aan en laat het verder aan hemzelf.
Niet jouw leven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:11

:oo Azen op iemands baan vind ik behoorlijk achterbaks en zet de berichten van TS inderdaad in een totaal ander daglicht. 'Ik hoop dat hij het verkloot want ik wil onwijs graag zijn baan hebben' is niet verkeerd op te vatten.

Conclusie: bemoei je er niet mee en ik hoop dat je collega ook in ziet dat hij op deze manier niet goed bezig is, maar dat is nog altijd zijn keus.
(en dat zijn zogenaamd 'fijne collega' zijn positie zelf ook graag in neemt := )

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:16

Tjeetje, misschien moet ik ook eerst in eerdere berichten van mensen gaan speuren. Als ik dat soort dingen zou lezen dan reageer ik niet. Een boktlesje voor mij in ieder geval.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:22

Als je mentaal ziek bent heb je zo veel problemen in je hoofd. Dan vergeet je alles, eten, douchen, aankleden. En ja ook dat je contact op moet nemen met je baas. Dat isin jou hoofd geen prioriteit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:24

Daarom is het ook goed dat iemand anders je daar even goed helder aan herinnert :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:33

pmarena schreef:
Daarom is het ook goed dat iemand anders je daar even goed helder aan herinnert :j

Ik denk en weet uit ervaring dat dat alleen maar verkeerd werkt.
Je kan die stress in je hoofd niet aan. En als je nog meer gepusht gaat worden Is dat meer stress. Dus meer druk en meer paniek.
Door dat gepush van anderen heb ik een burn-out over mijn depressie heen gekregen.
Ik Was toen 20 jaar en helemaal overspannen. Kon alleen maar huilen en het werk bleef ook maar druk geven. Het zo erg dat mijn moeder, ja mijn moeder ontslag namens mij heeft genomen bij mijn werk. Dit omdat ik gewoon niet meer normaal kon functioneren. Als ik het van mijn bed naar de bank beneden Had gehaald was het en prestatie.

Dus nee als iemand je even helder herinnert en druk blijft geven Is dat gewoon echt niet fijn.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 12:36

Gut. Ik vind het jammer dat het enkel en alleen nog maar gaat over iets wat ik een week geleden heb gepost uit irritatie en frustratie. Wanneer je mijn berichten in dit topic goed leest, lees je dat de situatie totaal is geëscaleerd in een paar dagen. Dit is gebeurd nadat ik die berichten had geplaatst. Zoals de situatie nu is, zet even een wat andere voet dan "ik heb geen zin met een grote grijns" en drie dagen op rij pleite zijn om straalbezopen thuis te komen en gewoon gezellig doen. Op het moment dat je gaat feesten en daarom de volgende dag niet gaat werken.. Tsja. Dan denk ik: Oké, prima! Verkloot het maar. Jij hebt altijd de grootste bek dat mensen stom zijn omdat ze dat doen en nu doe je het zelf...

Echter is hij sindsdien veranderd in een hoopje ellende. Had ik moeten zien dat zijn gedrag een voorteken was en geen onwil tov het bedrijf? Ja, misschien wel. Maar ik zag het niet en dat is iets wat ik ook niet kan terugdraaien. Ik ben geschrokken van zijn huidige staat en zie nu dat hij niet zijn eigen boontjes kan doppen, wat ik juist van hem wel had verwacht.

Overigens snap ik niet waarom ik nu de gebeten hond ben omdat ik ondanks deze opmerking van voor dat deze situatie zo is veranderd. Ik begrijp dat de opmerking in het verkeerde keelgat kan schieten, maar het lijkt mij duidelijk dat ik doe wat ik kan om de situatie voor hem te verbeteren. Zou ik dit niet willen dan was ik nu op zoek naar een nieuw appartement (en ja! Daar heb ik over nagedacht, maar ik doe het nu niet omdat hij mij nodig heeft!). Dan zou ik geen 4 uur lang met hem zitten praten en hem troosten. Dan zou ik gewoon lekker gezellig zijn gaan doen. Voor mij is het ook geen pretje! Ik ga straks naar huis en ik weet dat er een hoopje ellende zit. Het zuigt ook al mijn energie weg.

Ik heb daarnaast ook juist mijn collega's en leidinggevende niks verteld, naast dat hij ziek thuis zit. Ter bescherming van hem! Maar zij voelen inmiddels ook wel dat er iets anders is. Ook voor hem is het denk ik gewoon belangrijk dat hij eerlijk gaat zijn tegen ze. Mocht hij het willen dan ga ik met hem mee voor het geval dat hij niet uit zijn woorden komt of wat dan ook. Maar dit kan niet!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:43

na een week ziek thuiszitten denkt een bedrijf al dat er meer aan de hand is?
een flinke griep en je zit zo maar een week thuis.
Ik heb eerder het gevoel dat jij in eerste instantie iets te mysterieus hebt gedaan op het werk over zijn ziekzijn, waardoor argwaan gewekt is?

bel gewoon je huisarts en vraag wat je het beste kunt doen..
en als je zorgen maakt over zijn mentale welzijn, dan bel je iets dat vergelijkbaar is met de ggd in Nederland zodat hij tegen zichzelf beschermd kan worden. Zij kennen de wegen die hij kan bewandelen daar in dat land ook beter dan jij. Dan hoef jij je ook niet druk te maken over de plaatselijke regels en wetgeving, waar je te weinig vanaf weet neem ik aan om echt te weten hoe je hem kunt helpen..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:45

Samen een gesprek lijkt muj geen verkeerd idee. Mocht hij instorten kan hij op jou terug vallen.

Dat gezellig doen en feesten Is een uitvlucht. Drank smaakt ineens als iets wat je stress weg haalt. En als je feest hoef je niet aan jezelf te denken.
Dus ik denk dat het een uitvlucht Is. Ook dat met die grijns gewoon even stoer doen alsof er niks Is.

Verder ja misschien heeft hij Iets gebruikt op het feestje qua drugs. Dat triggered eerst je happyside dag 3 word je depressief en soms blijft het hangen. Maar meestal trekt het weg.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 12:57

Blij! Hij heeft zijn baas gesproken en een afspraak gemaakt voor morgen :) Wat betreft dat mysterieus doen.. Tsja, ik ben een waaaardeloze leugenaar. Als ze naar me toe komen, "heeft ie griep? "Dan kan ik dat niet met een recht gezicht beamen terwijl ik weet dat dat niet zo is. Maar hij heeft de eerste stap genomen! Ik ben echt trots op hem, hoe idioot dat dan ook mag klinken :') We zijn nu ook aan de praat. Gelukkig begrijpt hij dat de dingen die ik zeg tegen hem gezegd worden omdat ik het beste voor hem wil :)

Er valt een last van mijn schouders af! Bedankt voor alle tips bokt!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:08

Nu de afspraak staat mag je hem morgen dat best helpen herinneren. Het kan zijn dat hij het misschien vergeet. En als hij er vanaf ziet kan je voorstellen om mee te gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:09

pmarena schreef:

Ze kan hem beter eraan herinneren dat hij zich ziek moet melden, dan hem pushen naar het werk te gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:25

Komt op hetzelfde neer.

Gewoon even zeggen van joh je begrijpt toch wel dat je op je werk in de problemen komt als je niet komt opdagen zonder wat van je te laten horen. Contact opnemen is de eerste stap als je al een keer zomaar niet bent komen opdagen.

Ben benieuwd TS of hij morgen inderdaad gaat en hij zichzelf weer een beetje bij elkaar geraapt heeft :)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:34

Net weer urenlang zitten praten. En hij zei: "Morgen gaan we samen naar het werk!" Hij heeft geen idee dat ik morgen vrij ben. Maar ik laat hem lekker in die waan. Morgen loop ik gewoon met hem het kantoor binnen en daarna doe ik wel uit de doeken dat het mijn vrije dag is :) Ik wil niet dat hij zich daar schuldig over voelt. Ik ben echt blij met hoe hij zich probeert te vermannen :) Hij doet echt zijn best! Het is moeilijk en dat is duidelijk zichtbaar. Maar dat geeft helemaal niks. Ik ben gewoon blij dat het er op lijkt dat we de goeie kant op gaan.

Nogmaals bedankt Bokt! Ik haal ondanks het kritiek heel veel steun en goeie tips uit dit topic :)

Edit. Kleine toevoeging! Het depressief is aangepast door een mod om verduidelijking te geven op het topic :) Hier heb ik mee ingestemd. Eerst was het enkel; ik maak me zorgen.