Spoed! Regels bij crematie betreffende bloemen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:57

Zoe_97 schreef:
smurffie, lees mijn bericht boven jouw bericht eens... Ik bedoel het niet aanvallend, ik geef aan hoe ik het heb ervaren.

karlli Als er een kaartje bij zit is het ook weer wat anders dan gewoon ene bloem voor mijn gevoel...

Leer dan eens even hoe je een bericht op een andere wijze over kan brengen. Tact is iets wat je kan leren.

TS: Zolang er niks op de kaart vermeld staat: Doe wat voor jou goed voelt.

tweebelgen

Re: Spoed! Regels bij crematie betreffende bloemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:27

1 Bloem , een gans boeket, of een krans, het is het gebaar.
Volg je hart.
Ik geef alleen aan bloemstukje aan iemand die mij heel dierbaar is, en laat het dan afleveren door de bloemist, de dag voor de begrafenis/crematie.
Voor familieleden zoals ooms en tantes wordt er samen gelegd.
Een kaartje met een mooie tekst wordt altijd geapprecieerd.
Bij de begrafenis van mijn goede vriendin zijn de bloemen mee het graf ingegaan.
Sommige families willen geen bloemen of kransen maar zetten dat op de rouwkaart. Er zijn ook mensen die vragen om in plaats van bloemen geld te storten voor een bepaald goed doel.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:36

Bij de crematie van mijn vader waren er verschillende bloemstukken bij ons bezorgd. Prachtig gebaar en ondanks dat het niet op de kaart stond (nooit over nagedacht) erg gewenst. Zijn collega's hadden allemaal 1 witte roos mee en bij binnenkomst hebben ze deze allemaal bij de kist neerlegt. Wij vonden het een heel mooi gebaar en waren er erg blij mee.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:29

Ik wil jullie heel erg bedanken voor alle tips!

Ik heb gekozen om een enkele witte roos mee te nemen en bij de kist te leggen tijdens het afscheid. Voor mijn gevoel heb ik op die manier toch een klein gebaar gemaakt naar zowel de overledene als de familie. Vond dit een subtiele manier om steun te betuigen, en ben blij dat ik dit heb gedaan!

Of men dit nou miezerig/dom of whatever vindt.:+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:30

Heel mooi gebaar, goed gedaan!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:18

Ik vind zelf 1 witte roos een prachtig gebaar :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:35

Mooi zo!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:54

Als ik me mijn moeder's woorden goed herinner is het in ieder geval een faux pas om met een bloemstuk aan te komen zetten dat overduidelijk veel duurder is dan het bloemstuk van de naaste familie. Dus dat je als vage kennis bijvoorbeeld met een bloemstuk van 100 euro komt.

Edit: oh sorry, veel te laat. Goed dat je een keuze hebt kunnen maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:47

Wil je dat op de kist leggen? Want bij mijn moeder zijn er bloemen op de kist gelegd na overleg. En dit waren maar een beperkt aantal mensen. De rest werd bij de kist gelegt maar niet erop en dit was al voor de dienst.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 01:48

Maartje1990 schreef:
Wil je dat op de kist leggen? Want bij mijn moeder zijn er bloemen op de kist gelegd na overleg. En dit waren maar een beperkt aantal mensen. De rest werd bij de kist gelegt maar niet erop en dit was al voor de dienst.

Ik nam de bloem mee en keek wat ik zou doen. Toen bleek dat mensen het ernaast legde, dus deed ik dat ook. Ze hadden een prachtige witte rozenkrans op de kist, dus ik matchte wel mooi met mijn witte roos!

Er waren trouwens zat mensen in een gewone spijkerbroek met een tshirt. Zat ik daar in mijn zwarte rouwjurkje en een knotje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 04:02

Ik vind een bloem ook heel mooi hoor.
Bij het overlijden van mijn opa hebben we een bloemstuk laten maken, en gevraagd geen bloemen mee te nemen om niet ons stuk te laten verdwijnen in de massa.
Zelf heeft mijn moeder of tante twee hele grote bossen rozen gehaald en die zijn in twee simpele plastic emmers naast de kist gezet.
Bij het verlaten van de zaal mocht iedereen een roos op de kist leggen, met time to say goodbye op de achtergrond.
Ik kan je zeggen dat de eenvoud echt heel veel indruk heeft gemaakt op iedereen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:58

Fijn dat je het voor je gevoel goed hebt gedaan!
Een enkele witte roos is een prachtig gebaar richting de overledene en de naaste familie.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:57

Een enkele bloem zegt soms meer dan een groot boeket. Ik vind het een heel mooi gebaar.
En wat betreft je zwart jurkje, dat getuigd van respect naar de overledene en de familie.
Een jeans naar een begrafenis is not done

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:59

Ja dat vind ik ook wel een beetje, hoewel het natuurlijk ook aan de familie ligt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:13

Let wel op met aronskelken. Mijn moeder vind ze afgrijselijk en wil ze echt niet op haar uitvaart hebben. Weet dat meer mensen dat vinden.

Jeans naar een uitvaart ligt er ook maar weer net aan. Hier vorig jaar een uitvaart van een jongen van 28. Heel zijn vriendengroep liep in jeans met nette blouse/overhemd.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:07

Je heb gelijk. Voor een jonger persoon mag je natuurlijk jeans dragen. Op voorwaarde dat het natuurlijk een beetje deftig is.
Een jongen met een mooie jeans, ok. dat wordt over het algemeen weinig commentaar op gegeven. Voor meisjes vind ik het maar zozo...

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:09

Idd hier in de buurt een jongen waarbij de hele vriendengroep in een donkerblauwe jeans kwam met een witte blouse er op. Ontzettend mooi om de eenheid in zo'n groep te zien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:14

ual_95 schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik nam de bloem mee en keek wat ik zou doen. Toen bleek dat mensen het ernaast legde, dus deed ik dat ook. Ze hadden een prachtige witte rozenkrans op de kist, dus ik matchte wel mooi met mijn witte roos!

Er waren trouwens zat mensen in een gewone spijkerbroek met een tshirt. Zat ik daar in mijn zwarte rouwjurkje en een knotje.

Kleding verschilt ook per begrafenis. Toen m'n opa overleed moest de hele familie eerst langs m'n oma zodat ze onze kleding kon checken. Ze wilde nl geen zwart maar meer iets kleurigs omdat ze een begrafenis van oude mensen geen verdrietige gelegenheid vond maar een feestje :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:09

Bij mijn ene oma moest het vooral vrolijk en casual zijn. Maar mijn andere oma was een chique dame van stand. Toen droegen we allemaal dure zwarte jurkjes met hoge hakken. Heel tof om daar op de begraafplaats van Bloemendaal mee omhoog te lopen. :') We liepen als een soort verdrietige pasgeboren hertjes.

Je moet vooral dragen wat gepast is voor de overledene en waar je je prettig in voelt.