Leven op je telefoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:45

Ik behoor tot deze nieuwe generatie, helaas :Y) Moet zeggen dat ik me er ook echt aan hekel. Afgelopen dinsdag zat ik voor school in de trein naar huis, werkelijk heel de trein zat met een gebogen nek te kijken naar... Juist, hun telefoontje :7 Ik keek eens rond en vond het echt raar. Niemand praat meer met elkaar. Iedereen lijkt op dat moment geheel contactgestoord. Dat kan de toekomst toch niet worden?!

Ik zit helemaal niet veel op mijn mobieltje. Alleen als ik een WhatsAppje krijg, dan beantwoord ik hem als ik tijd heb. En twee keer per dag kijk ik op Facebook (1 minuut per keer). :') Met vriendinnen afspreken die in een relatie zitten? Vreselijk, haha! Ze hebben alleen maar oog voor hun mobiel, om de 5 minuten, of vriendlief heeft gereageerd. Natuurlijk snap ik dat als je verliefd <3 bent veel wilt WhatsAppen etc :D Maar kom op, die ene keer dat je met een vriendin afspreekt... kan je naar mijn mening toch wel even die mobiel in je tas houden? :P Soms praat ik en dan horen ze het niet eens meer, zo erg... :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:49

eenitraM schreef:
Ja, je bent ouderwets. Wen er maar aan, je moet nog even. Dit is de toekomst.

En dit is wel het meest kortzichtige antwoord dat iemand kan geven.

Ja het is een handig ding.
Ja iedereen leeft er mee
Maar kunnen we dan niet even heel ouderwets in gezelschap gewoon met elkaar praten?

Moet zeggen dat ik het in een saai gesprek wel eens moeilijk vindt om niet te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:09

Dreamy schreef:
Herkenbaar, ik zit ook veel op mijn telefoon. Wel heb ik alles op stil staan en krijg ik pas meldingen binnen als ik de app open, zodat ik toch minder geneigd ben m'n telefoon elke keer te pakken omdat ie piept.
In gezelschap probeer ik hem ook weg te laten en zo min mogelijk te kijken, maar soms wil je ook juist dingen laten zien die op je telefoon staan :))

Dat heb ik ook, krijg geen meldingen van Whatsapp.
Heerlijk rustig, krijg je ook geen stress als je een bepaalde naam ziet staan. :')

Athelas

Re: Leven op je telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:15

Volgensmij zit ik niet superveel op mijn telefoon. Ik heb hem meestel ergens liggen en ben hem 10 keer per dag kwijt. :') Ik chek watsapp een paar keer per dag, en als er iemand online is, praat ik soms even, maar echt uren zit ik niet op mijn telefoon. En op app heb ik de meldingen uit gezet, dan word ik niet de hele tijd gestoord als ik hem in mijn zak of in mijn buurt heb. :Y)
Behalve whatappen doe ik er niks mee, eigenlijk. Alleen als ik me verveel speel ik wel eens een spelletje.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:54

Ik vind het ook belachelijk, maar probeer er vooral niet te veel energie in te steken.

Ik denk dat weinig mensen beseffen hoeveel energie zo'n rotding eigenlijk slurpt, als je kijkt naar hoeveel je bezig bent met andere, daardoor weer met jezelf (het beeld wat je online neer wilt zetten). Je houd je constant bezig met echt helemaal niets.

In mijn, wat ik zie als een erg slechte fase waar ik mezelf eventjes kwijt was, had ik een ipod touch en was ik echt zwaar twitter verslaafd, en andere zinloze apps. Tot ik opeens iets had van "waar the f*ck ben ik eigenlijk mee bezig?" :')
Toen dat ding weggeflikkerd en sindsdien heb ik enkel mobieltjes gehad waar ik alleen mee kan bellen en smsen. Die ik alleen gebruik om te communiceren met mijn moeder (waar ik ben en hoelaat ik thuiskom), de eigenaresse van mijn verzorgpony, stalgenoot, vriendje (die nooit beltegoed heeft :+ ), vriend van mijn moeder, broertje als hij de bel niet hoort.

En ik kan je zeggen, wat een rust. Rust dat ik mij niet hoef te bemoeien met wat anderen van alles maar vinden en wat ze van mij vinden. Nu irriteer ik me zelfs nog dodelijk aan facebook, dat heb ik nog wel. Maar dat hou ik nog omdat ik anders gewoon compleet niet meer bereikbaar ben voor de buitenwereld, oftewel voor mijn vrienden, sinds iedereen alleen nog communiceert via internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:46

Ik ken ook een aantal mensen die altijd op hun telefoon zitten in gezelschap.. Vreselijk irritant en super asociaal! Als ik ergens op visite ben, laat ik mijn telefoon in de auto of mijn jas. Als iemand bij mij is en steeds op zijn telefoon zit (en dan niet even een keer kijken, maar uitgebreid Facebook checken en zitten whatsappen..) zeg ik er wat van. Dan ga je maar lekker thuis zitten met je telefoon, maar niet bij mij thuis. Mijn schoonzus weet dit inmiddels :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:48

Met kerst eis ik ze op , ik doe het ook zeker. Ik ga zo incognito mogelijk fb checken :')

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:02

Ja, vooral als ik alle mensen de trein in zie stappen, als ik dan om mij heen kijk zie ik iedereen met z'n mobiel bezig. Moet er vaak stiekem om lachen :') Ik kijk meestal wat naar buiten. Alleen thuis wel vaak op m'n mobiel, dat is meer dwangmatig helaas... Ik raak er een beetje aan verslaafd, wil alles lezen, informatie zoeken, Facebook enz. Voor ik het weet zijn we weer 3 uren verder.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:12

Niet alleen de jeugd hoor :') Mijn tante kan er wat van om alles wat er gebeurt met een foto erbij op facebook te zetten. En ook al ben ik een hippe 17 jarige, vind ik dat toch vreselijk irritant. O:)

Voor de rest, ja ik vind het af en toe wel storend als ik praat met iemand en diegene zit op zn telefoon. Maar ja ik ben zelf toch ook wel een beetje gehecht aan mn telefoon.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:22

Ik heb trouwens niet het idee dat mensen bijvoorbeeld in de trein hierdoor minder communiceren, hiervoor keken ze gewoon uit het raam of lazen een boek/de krant. Ik kan ook best moeilijk zonder telefoon, maar op vakantie gaat mn telefoon gewoon niet aan. Mn vriend en ik doen soms ook dat we een dag gewoon geen multimedia gebruiken.

Ik heb trouwens niet het gevoel dat ik wat misloop door mn telefoon, ik hou namelijk ook ontzettend van de natuur en daar ben ik dan ook vaak te vinden. Ik hoop alleen zo dat mn kinderen hun voorkeur nog uit zal gaan naar een boswandeling ipv een ipad.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:25

Ik vind het eigenlijk alleen irritant als iemand zit te appen in mijn gezelschap. Dan ben ik blijkbaar heeel saai. En even naar iemand appen van 'Waar blijf je?' ofzo, is natuurlijk iets anders. Maar gewoon een heel gesprek zitten voeren... Dat heb ik zoiets van: "Sorry dat ik je app-gesprek stoor. Ik ga wel."

Telefoons zijn trouwens wel ideaal als je écht even alleen bent in wat voor situatie dan ook. Het is net als roken; het geeft je een houding, en dat kan soms even prettig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:36

In een trein of een wachtkamer vind ik het iets heel anders, voorheen las je en tijdschrift en nu pak je je telefoon, ik ga echt niet in gesprek met mensen die ik toch nooit meer zie.. Maar in gezelschap met vrienden of familie, dat vind ik een heel ander verhaal. Dat is gewoon asociaal..

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:40

Ik besef het me enigzins dat ik best vastgeplakt lijk aan mn telefoon. Voorheen tijdens lessen op school keek ik echt nooit, misschien 1 keertje. Nu ben ik er de halve les mee bezig.
Ik denk dat ik een paar mobielvrije vrijdagen inlas. Als dat goed gaat (met de papieren agenda gebruiken voor school etc) ga ik het sws vaker doen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:42

Zag vanmiddag nog drie mensen achter elkaar op de fiets en alle drie op hun mobieltje. Moest meteen aan het topic denken :+ Die 7 min op de fiets overleef ik nog wel zonder bokt en whatsapp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:19

Mijn oplader is stuk , goed excuus nu :+

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 01:20

Bijzonder irritant ja. Ik erger me er al aan als ik iemand met zijn hond of paard (of nog erger: kind) zie wandelen en diegene gaat totaal op in zijn telefoon. Dan denk ik al: hallo... je hebt iemand bij je die recht heeft op jouw aandacht! Laat staan tijdens een etentje of op een verjaardag. Zie ook degene die naast of tegenover je zit eens, i.p.v. degene aan de andere kant van je scherm.

Kan me ook in deze mening vinden: http://www.nieuwetijdskind.com/waarom-s ... n-lief-is/

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:03

Zo even nieuw leven in dit topic :)

Dit item merk ik nog steeds overal en bij iedereen. Ik betrapte mijzelf er ook op dat ik constant met dat ding bezig was. Toen ben ik begonnen met hem snachts beneden laten liggen en ik heb alle social media apps eraf gehaald.. en ik voel me zoveel malen frisser, vrolijker en socialer :)

Meer mensen die dit ervaren?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:30

Ik zit ook best veel achter mn mobiel, ik ga het proberen te minderen. In de pauzes op school probeer ik hem wel altijd weg te leggen, of als ik de stad inga zit ik er ook niet continu op.
Ik kom niet veel op verjaardagen maar de verjaardagen waar ik geweest ben, zat vrijwel niemand op zijn / haar mobiel..

En ik denk dat het in de toekomst alleen nog maar meer wordt, lekker makkelijk maar toch superzonde.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:50

Ik vind een gesprek is een gesprek, waar dan ook, op whatsapp, telefoongesprek of een face-to-face gesprek. Ik vind dat je een gesprek hoort af te maken. Veel te vaak zie je dat de telefoon af gaat terwijl je met iemand aan het praten bent en dan nemen ze gewoon op ook! Hoe onbeschoft. Als je met iemand aan het praten bent laat je je niet afleiden door iemand anders. Maar andersom ook, als ik een telefoongesprek aan het voeren ben zijn er ook vaak mensen die mij aanspreken en dat vind ik even onbeschoft. En als ik midden in een whatsappgesprek zit met een vriend/vriendin en ik word onderbroken, geef ik ook aan dat ik in een gesprek zit. Ik vind wel dat het niet hoort om op feestjes/verjaardagen/visite of andere sociale gelegenheden je telefoon te pakken en uitgebreid te gaan zitten bellen/appen. Als je een bericht krijgt en iemand stelt een vraag die je even snel kunt antwoorden met ja of nee of een oneliner, vind ik dat een beetje anders, maar meestal wacht ik daar toch even mee tot ik naar de wc ga of om een andere reden even het gezelschap verlaat. Wel zo netjes.
Eventjes de social media als facebook en instagram enzo updaten in gezelschap van anderen vind ik helemaal not done. Dat is zo asociaal, want dat is meestal geen eens een 1 op 1 gesprek. (Als het DM ofzo is is dat ook weer een beetje anders, want dat komt weer dichter bij appen.)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:52

Het kan ook te erg worden. Op de fiets bijvoorbeeld. Ik zat in de auto en zag een jongen mij tegemoed fietsen met oordopjes in en op zijn telefoon. Hij bleef niet netjes recht fietsen maar fietste gewoon recht op mij af. Ik claxoneren en uit eindelijk schrok hij zo. En dan nog boos naar mij om kijken. Ja doei...
Maar verder ik kan hem ook niet missen maar het moet wel veilig blijven.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:07

Mijn telefoon staat altijd helemaal op stil. Geen geluid, geen tril, niets. Als ik het geluid een keer aan heb staan herken ik het niet eens als mijn telefoon als ie af gaat. Van apps krijg ik geen meldingen, ik zie whatsappberichten dus pas op het moment dat ik whatsapp open, hetzelfde voor Facebook, Snapchat etc.
Toch heb ik hem zoveel in de hand dat ik meestal binnen het half uur reageer of terug bel.

Even geleden was ik met m'n vriend een weekeindje weg, even ontspannen aan zee. Onze telefoons hebben we steeds op de hotelkamer gelaten. En eerlijk? Dat was heerlijk. Je praat meer, kijkt meer om je heen, bent meer bezig met het hier en nu ipv met alles om je heen.

Waar je wel tegenaan loopt is dat er tegenwoordig nog maar weinig klokken hangen in bijvoorbeeld restaurants :') wij waren het besef van tijd helemaal kwijt haha.

Als ik iemand in de auto heb die alleen maar op z'n telefoon zit zeg ik daar wat van. Ik ben namelijk geen taxichauffeur maar we zijn samen op pad. Tijdens het eten (bij m'n ouders en op m'n werk) gaan telefoons weg. Bij m'n vriend druk ik regelmatig z'n Reddit verslaving weg.

En nee, ik ben niet ouderwets, ik vind het gewoon heel fijn als mijn gezelschap niet alleen fysiek gezelschap is maar ook mentaal.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:10

Ja dat heb ik ook altijd Paloedie, altijd op stil. En mijn moeder wordt dan altijd boos omdat ze me niet kan bereiken. Oeps :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:12

Yunaa schreef:
Afgelopen dinsdag zat ik voor school in de trein naar huis, werkelijk heel de trein zat met een gebogen nek te kijken naar... Juist, hun telefoontje :7 Ik keek eens rond en vond het echt raar. Niemand praat meer met elkaar. Iedereen lijkt op dat moment geheel contactgestoord. Dat kan de toekomst toch niet worden?!

Vroeger was idd alles beter. :j

Afbeelding

'Vroeger' (oh god, oma vertelt) zat je met je krantje of je boek in de trein. Ik iig wel, en nog steeds. Altijd een boek bij me in de trein, ook handig als je eens ergens wat langer moet wachten (ik verveel me nooit bij vertraging of een gemiste aansluiting).

Ik heb niet zo'n behoefte om met vreemden in gesprek te gaan in een trein, en al helemaal niet vroeg in de ochtend op weg naar mijn werk. Kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt. Laat ons lekker met dat krantje, dat boek... of die smartphone.
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-04-17 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:14

Zoals eerder genoemd neem ik mijn mobiel steeds minder mee naar de slaapkamer. Ook heb ik alleen WhatsApp en Instagram. En daarnaast staat mijn mobiel altijd op stil met trilstand. Tot enorme ergernis van m'n vriend omdat ik dus zelden opneem :') Maar ook lekker rustig wat betreft de groepsapp. :o

Hoe zit het met jullie wat betreft het gebruik van je mobieltje op het paard? :)

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:56

xRivaldo schreef:
Hoe zit het met jullie wat betreft het gebruik van je mobieltje op het paard? :)

Nooit! Kunnen zulkse lelijke ongelukken mee gebeuren omdat je gewoon niet op 2 dingen tegelijk kan letten. Ik erger me er ook altijd aan als ik iemand met telefoon op paard zie.