Is dit dressuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:45

DarkoFoitzik schreef:
gaat de rug ook alle kanten op? door de rug van het paard juist ontspannen te habben kan de ruiter pas echt gaan zitten. het paard spant dan zijn buikspieren aan waardoor het paard de ruiter eindelijk kan dragen zonder schade aan zijn rug.

Wacht ik denk dat ik het niet zo handig heb geformuleerd.
Wat ik bedoelde dat de spierspanning nu vanuit de buik komt ipv de rug inderdaad, wat dus wel betekend dat de rug voor de beleving van de ruiter bewegelijker wordt, zeker in combinatie met een minder strakkere halshouding en het niet vast kunnen houden aan de paardenmond.

Dit is in ieder geval hoe ik het zie/ervaar, correct me if I'm wrong though!

DarkoFoitzik

Re: Is dit dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:08

mijn ervaring is dat het zitten juist veel makkelijk gaat als het paard zijn lange rugspier ontspant. als je dan zegt je kunt je niet vast houden aan de teugels, dat klopt. je moet inderdaad gaan zitten ipv je vasthouden.

nogmaals, ik vind het filmpje van TS heel vervelend om naar te kijken. het filmpje van de pas de trois is heel fijn om naar te kijken. het is dus maar wat je wilt. ik ben persoonlijk een voorstander van Ingrid Klimke en mensen die vanuit de klassieke dressuur rijden. er is een heel fijn topic daarover op dit forum.....

Eileen_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:52

listiglistje schreef:
Eileen_ schreef:
Ja dit is dressuur.
En dit is precies de reden dat ik dressuur walgelijk vind en overgestapt ben op western, en trainen op een horsemanship manier :) Nu ik een filmpje van dressuur zie nadat ik zo ontzettend veel heb geleerd hier in Canada, ben ik er nóg zekerder van dat ik geen betere keuze heb kunnen maken. Als ik niet had nagedacht en naar mn gevoel had geluisterd, had ik nu ook op zon manier gereden (niet op zon "hoog" niveau dan natuurlijk).

je hoeft toch niet over te stappen omdat enkele topruiters zich zo presenteren :? rare redenatie...
Je kan toch kiezen voor dressuur op de vriendelijk manier? Eigen keuze of je aan die bek gaat hangen of niet....

Uhh, lees dan ook ff de rest wat ik daar schreef.
Ik zeg daar dat het natuurlijk ool vriendelijk kan, maar dat ik dat nog niet zo heel vaak gezien heb (vriendelijk in mijn woordenboek). Em dat ik zeg dat als ik niet na had gedacht ook nog steeds op die manier had gereden, bedoel ik de manier waarop ik heb leren "rijden" toen ik jong was; geen gelul, hup in de krul.
En ja het is wel degelijk een reden voor mij om over te stappen naar western. Vind het maar niks om altijd contact te moeten hebben met de mond. En dat gaat lastig worden met engels rijden ;)
Daarnaast vind ik het "perfecte" plaatje van dressuur/ engels rijden maar niks.
En de hele omgang en training met je paard wat je meer hebt in de western vind ik zo veel beter. Maar dat us een andere discussie.

Jungles

Re: Is dit dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:33

Tja, zoveelste topic hierover. Mijn mening: ik vind de beelden mooi om te zien (een 'dansend' paard), maar ik vind het zeer paardonvriendelijk en ik snap ook werkelijk niet dat dit gewoon is toegestaan. Want er is natuurlijk geen sprake van een dansend paard. Er is sprake van een paard dat onder druk en getrek van de ruiter allerlei onnatuurlijke pasjes doet.

Dit is een eeuwige discussie: wij gebruiken paarden voor ons eigen vertier (hobby), dat doe ik ook. Wij slachten en eten dieren voor ons eigen plezier ('lekker eten'). Wij houden dieren in huis voor ons eigen plezier (gezelschap), dat doe ik ook. Maar ik vraag me dan af: als je besluit een paard te gaan rijden, waarom dan niet op een zo vriendelijk mogelijke manier? Op een zo'n fijn mogelijke manier, zodat het paard er zo min mogelijk hinder van ondervindt en er misschien zelfs plezier uit kan halen samen met de mens te werken?
Dat is hetzelfde als: wanneer je besluit een hond of een kat te nemen in huis, waarom dan niet op een zo natuurlijk en fijn mogelijke manier?

Blijkbaar stelt de mens haar eigen behoeften continu boven de behoefte van het dier. Dat is de conclusie die ik uit dit filmpje trek en ondanks dat het voor de onwetenden wellicht mooie beelden zijn (als je niet nadenkt over de ellende voor het paard), zou ik ernaar streven dit te verbieden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:09

Moderatoropmerking:
ik heb een aantal berichten verwijderd omdat deze te kort waren of geen zinvolle antwoorden bevatten. Jullie zijn inmiddels al weer goed bezig, helemaal top +:)+