Hoe op jezelf wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:13

Je begint zelf over de bijstand dus dan is het niet raar dat er opmerkingen over komen. :)

Ik denk dat de tip van een lifestyle coach een goede is. Daarnaast moet je echt keuzes maken, je kan niet altijd alles.... Maar een lifestyle coach kan je daar mee helpen. Misschien 'moet' je de hele moeilijke keuze toch maken om je paard weg te doen om je leven op een rijtje te krijgen. Dat laatste heeft denk ik meer prioriteit dan alles maar op alles zetten omdat je liever onder een brug woont dan dat je je paard aan de kant zet..
Met je zelf gelukkig worden staat op plek 1... Sterkte!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:14

Heb je niet gewoon hoofdpijn door je thuissituatie..
Denk dat je de verkeerde afwegingen maakt in het leven als je je paard wil houden én uit huis wil gaan.
Eerder is de optie bij je vriend wonen genoemd. Zou ik zeker niet doen, dan ben je afhankelijk van iemand en dat is nooit goed.
Kamer is 200/300 euro. Dus een inkomen van 1000 (qls je je paard wil houden) lijkt mij handig. Kan je niet even wachten met het volgen van een opleiding?
Je kan wel verwachten dat je geen drama krijgt over het houden van een paard. Maar dat is wel de realiteit. Hoe eerlijk is het naar jouw paard als ie wat heeft?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:16

Je moet het gewoon niet onderschatten. Alleen wonen is echt niet makkelijk.

Denk aan kosten voor je telefoon, zorgverzekering, andere verzekeringen, gas, water, licht, elektra, huur, boodschappen, een onvoorziene rekening van de belastingdienst, een fiets die kapot gaat, etc etc etc.
Al met al kom je toch zeker op een bedrag uit van minimaal 650 euro maandelijks en dan heb ik echt een heel lage huur genomen in mijn voorbeeld.

Voor 650 maandelijks op zijn minst betekent dat tegen minimum inkomen dat je toch zo'n 20 uur in de week moet werken om nog een beetje leuk rond te kunnen komen. En dan heb ik in mijn voorbeeld echt het minimale meegenomen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:17

Fish_n_Chips schreef:
Wajong krijg je tegenwoordig niet meer.

Al was het er nog wel, voor migraine krijg je het niet.

TS het gaat niet om een uitkering en tuurlijk hoeft je paard niet weg. Mensen oordelen hier na mijn mening wel heel hard hoor. Een uitkering en een paard gaan prima samen zolang je er financiëel uit komt. TS zou nu haar paard maar weg doen en over 2 maand een goeie fulltime baan hebben dan zou ze haar paard weg moeten doen omdat wij als "medemens" niet willen mee betalen aan t paard van ts wanneer ze uitkering trekt? Lijkt me geen eerlijke opmerking.

Daarbij hebben we allemaal in het zelfde schuitje gezeten als ts, misschien komt het voor sommige hier nog. De eerste keer op jezelf is voor iedereen spannend geweest en last om als zelf uit te zoeken.

Gewoon eerst eens rustig berekenen wat je nodig hebt ts aan geld en waar voor je precies denkt het nodig te hebben. Een soort kasboekje voor de toekomst. Dan kan je kijken naar wat voor baan en hoe veel uur er bij dat plaatje hoort. Zit je oké bij die vriend dat je daar nog ff kan wonen?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:18

Dat begrijp ik en ik waardeer de opmerkingen ook.
Die lifestyle coach wil ik serieus wel naar kijken.
Opleiding kan ik uitstellen maar hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het word het weer op te pakken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:19

Ik zou toch beginnen met je paardje in de lease zetten. Verder zou ik eens gaan kijken wat wel haalbaar is ipv niet haalbaar.
Wanneer je toch een eventuele aanvulling krijgt zou ik het niet eerlijk vinden en zo zijn er meer mensen dat je van dat geld een paard onderhoud. Het is namelijk bedoeld voor een eerste levensonderhoud.
Hoe doe je dat nu eigenlijk? Heb je een potje dat wanneer je een dierenarts nodig hebt je daar op terug kan vallen?

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:20

loversyl schreef:
Ik heb dit topic trouwens geopend voor tips en niet voor drama over mijn paard aangezien ik al genoeg drama heb en daarom op mezelf wil.

Ik wil niet bij de bijstand, ik zoek een manier om hoger op te komen en voor mezelf te kunnen zorgen.

Goed dat je de discussie bijstuurt.

Tussen de bijstand-opmerkingen door, heb ik zeker een aantal tips gelezen waar je misschien wat aan hebt. De beste vind ik zelf: Migraine onder controle zien te krijgen, dan kun je echt aan het werk (al is het op de huidige arbeidsmarkt sowieso idioot moeilijk om een baan te vinden, ook zonder gezondheidsproblemen)
Lastig, hoor. Ik hoop echt dat je een fijn plekje vindt en dat je je paard kunt houden… /3

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:21

Awwijk24 schreef:
loversyl schreef:
Het trouwens ook niet dat ik bij de bijstand wil ofzo.
Ik wil gewoon mn opleiding kunnen volgen en betalen.

Migraine heb ik al veel dingen voor gedaan, ben ook bij verschillende artsen in behandeling geweest.

Misschien eens naar een lifestyle coach gaan (ben ik momenteel zelf sinds mijn verhuizing weer parttime). Eerder ook veel mensen gehad met migraine en door wat dingen in het dagelijks leven om te gooien kan het al heel veel schelen in de aanvallen.

Klopt. Ik heb jarenlang meerdere keren per week plat gelegen door mijn migraine. Stond op het punt te stoppen met mijn opleiding. Vooral als ik toetsweken had was de migraine drama.
In overleg met de opleiding heb ik mijn traject aangepast. Zo deed ik er wat langer over, maar was de druk minder hoog.
Daarna geen dag meer migraine gehad! (Op 1 zaterdag avond na een werkweek van 80 uur in 6 dagen na, maar mag het?! :p )
Mijn migraine is mijn rem, maar met Eemlander mindset (iedereen is wel eens ziek en ik kijk wel hoe ver ik kom en dat geeft zoveel minder stress) kan ik nu fulltime studeren (meestal 6 dagen per week ivm weekenddienst) en dan vrijdag avond en zondag werken. Dus elke week 7 dagen, lange dagen van half 8 tot 5 en vrijdag tot middernacht.

Ik had nooit gedacht dat mijn hoofd dat kon handelen, maar door mijn hele mindset te veranderen is er echt een wereld voor mij open gegaan. Misschien is therapie een optie om te kijken of jou dit ook zo kan helpen? Ik kan eindelijk weer echt genietenvan mijn leven!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:22

Awwijk24 schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Wajong krijg je tegenwoordig niet meer.

Al was het er nog wel, voor migraine krijg je het niet.

TS het gaat niet om een uitkering en tuurlijk hoeft je paard niet weg. Mensen oordelen hier na mijn mening wel heel hard hoor. Een uitkering en een paard gaan prima samen zolang je er financiëel uit komt. TS zou nu haar paard maar weg doen en over 2 maand een goeie fulltime baan hebben dan zou ze haar paard weg moeten doen omdat wij als "medemens" niet willen mee betalen aan t paard van ts wanneer ze uitkering trekt? Lijkt me geen eerlijke opmerking.

Daarbij hebben we allemaal in het zelfde schuitje gezeten als ts, misschien komt het voor sommige hier nog. De eerste keer op jezelf is voor iedereen spannend geweest en last om als zelf uit te zoeken.

Gewoon eerst eens rustig berekenen wat je nodig hebt ts aan geld en waar voor je precies denkt het nodig te hebben. Een soort kasboekje voor de toekomst. Dan kan je kijken naar wat voor baan en hoe veel uur er bij dat plaatje hoort. Zit je oké bij die vriend dat je daar nog ff kan wonen?

Zo is het voorlopig niet dat geeft ts zelf aan door haar migraine is ze niet in staat full time te werken. Dus ze zal over 2 maanden niet wel opeens een full Time baan hebben. En ze wilt ook nog een opleiding doen.

loversyl

Re: Hoe op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:32

eilleen333 bedankt voor jouw verhaal.
Welke therapie heb je gehad?
Ik vind dit zeker interessant.
Ik krijg het vanaf een uur of 3, bij die vorige opleiding had ik het dus zo geregeld dat ik om 2 uur naar huis mocht om de aanval voor te zijn of in ieder geval thuis te zijn en niet nog eens te hoeven reizen.
Ikzelf vond dit ook heel vervelend.
De opleiding daarna ben ik dus gestopt hierom vandaar dat ik een avondopleiding wilde gaan volgen omdat je dan minder uren draait.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:34

Genja dat hoeft ook niet. Misschien kan ts met haar opleidingsniveau wel een parttime baan zoeken met een minimum salaris van een fulltimer, ook prima toch. TS zal zelf uit moeten zoeken wat t leven kost en daarop werk zoeken maar vind het flauw om tegen een meisje dat net op zichzelf gaat en nog niet precies weet hoe ze haar leven in moet vullen of aan moet pakken te zeggen dat ze haar paard weg moet doen omdat wij een uitkering en een paard niet samen vinden gaan.

Oke anders dan, iemand werkt 2,5 jaar en krijg daarna geen vast contract. Die moet dus een uitkering aan vragen omdat die gene niet direct een nieuwe baan heeft. Moet hij/zij haar paard dan maar direct weg doen omdat de medemens paard en uitkering niet samen vinden gaan? Gelieve niet direct te antwoorden zonder ook gevoelsmatig hier over na te denken :).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:37

Awwijk24, het lijkt me hier niet de juiste plaats voor een discussie over een uitkering en een paard. Hierover is al een discussietopic. Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.

Ik vind niet dat we iemand die net komt kijken hoeven te stimuleren om een uitkering te nemen. Er kan best gewerkt worden, ook als je hoofdpijn hebt. Ieder huisje heeft z'n kruisje. En voor elk probleem is een oplossing met een beetje creativiteit. :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:39

Vergis je er alleen niet in dat je met een avond opleiding ook veel thuis moet werken en dat erg lastig kan zijn met een baan en een paard er naast... Zeker met je migraine. Vandaar ook mijn eerdere berichtje over keuzes maken en de druk aan kunnen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:39

Ik heb zelf een Wajong maar kan je niet in aanmerking komen voor een onderzoek waaruit ze gaan opmaken of je volledig kan werken? Het lijkt me niet bevordelijk voor je zelfvertrouwen dat je je baan niet zeker bent ivm je aanvallen

Maar om antwoord op je vraag te geven. Hetgene wat er binnen komt verdelen en bepaalde bedragen per week uitgeven. Bijvoorbeeld 50 euro huishoudgeld en daar bij blijven.
Laatst bijgewerkt door purny op 30-11-15 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:42

_Nelleke_ schreef:
Awwijk24, het lijkt me hier niet de juiste plaats voor een discussie over een uitkering en een paard. Hierover is al een discussietopic. Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.

Ik vind niet dat we iemand die net komt kijken hoeven te stimuleren om een uitkering te nemen. Er kan best gewerkt worden, ook als je hoofdpijn hebt. Ieder huisje heeft z'n kruisje. En voor elk probleem is een oplossing met een beetje creativiteit. :)

Euh in dat hoekje word ts momenteel gedrukt dus t topic gaat daar over. Enkel reacties op anderen. Ik hoef zeker niet na een ander topic want het gaat hier om de situatie van ts. Toch bedankt voor de tip ;)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:43

_Nelleke_ schreef:

Ik vraag hierom ook om tips en niet om commentaar.
Zoals ik al aan geef heb ik al werk voor zowel de ochtenden als de avonden, meer kan ik (nog) niet aan.
Nogmaals van mij hoeft een bijstand helemaal niet

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:44

loversyl schreef:
Ik krijg het vanaf een uur of 3, bij die vorige opleiding had ik het dus zo geregeld dat ik om 2 uur naar huis mocht om de aanval voor te zijn of in ieder geval thuis te zijn en niet nog eens te hoeven reizen.
De opleiding daarna ben ik dus gestopt hierom vandaar dat ik een avondopleiding wilde gaan volgen omdat je dan minder uren draait.

Ik heb het zelf opgelost. Had alleen iemand nodig die mijn ogen opende. Ik was altijd zo bang voor de pijn van de migraine, en bang om alleen dingen te doen. Mijn zicht en spraak viel uit bij een aanval, dus alleen weg met de auto durfde ik niet.
Na dat gesprek dacht ik: iedereen is wel eens ziek. Dan zit ik in de auto en krijg ik een aanval. Hup, auto langs de kant, taxi en sleepdienst bellen en probleem opgelost. Ik wil geen gevangene van mijn eigen lijf zijn. Ik heb dromen, die in hetzelfde hoofd zaten als de migraine, dus dan moet dat toch ook te combineren zijn?

Ik hebdus ook mijn studiejaar verlaagd en dat was voor mij genoeg om te kunnen ontspannen en te genieten. Nu draai ik volle dagen, maar ik weet dat als het mis dreigt te gaan, ik mijn rooster wel weer wat kan aanpassen zodat ik het kan handelen.

Maar ik wordt dierenarts, en een koliekpatient houdt ook geen rekening met mijn migraine, dus daarom draai ik nu wel volledig mee op de uni. Ik moet wel weten of ik het aankan, anders moet ik daar in de toekomst met werk rekening mee houden (BV parttime ipv fulltime). Maar het gaat nu al ruim 3 jaar fantastisch, dus ik heb goede hoop voor mijn toekomst!

De man die bij mij het kwartje deed vallen was een gepensioneerde psychotherapeut. Misschien kan je daarnaar informeren?
Medicatie hielp bij mij totaal niet, en alle onderzoeken wezen niets uit. De enige link die ik kon leggen was stress. Dus dat moest ik aanpakken.

Je hebt best kans, dat als de situatie bij je thuis zo stressvol is, dat een verhuizing je ook positief kan helpen met je migraine (als stress een factor is).

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:52

Nogmaals bedankt voor je verhaal.
Ik heb het voornamelijk bij teveel stress ja. Ik ga nu een half jaar niet naar school en zo goed als geen aanvallen meer.
Pschygotherapeut sta ik ook voor open

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 02:09

Stufi? Aanvullend? Lening....?
Ik roep maar even wat...
Bijstand ga je niet krijgen, en als je het wel krijgt, gaat het je echt niet lukken daar huur+paard+studie van te betalen. Alles wat je extra zelf bijverdiend, wordt van de bijstand afgetrokken. Je bent verplicht elke vorm van inkomen te beargumenteren en kunnen ook vragen je uitgaves te beargumenteren.

Stel:
Huur incl GWL: 250E (en dan heb je in mijn studentenstad, Arnhem, een kamertje van 10m2)
Boodschappen: 150E
Paard: 250E (?)
Studie: Geen idee..... Mijn voltijd studie kost 190E
Vervoer naar paard/studie: Ligt eraan
Telefoonrekening: 20E
Zorgverzekering: 20E
Extra's (kleding, laptop kapot, aanhangwagen om te verhuizen, sport, whatever): 150E
= plusminus 1000 euro op maandbasis. MINIMAAL.
Bijstand voor een 23+ jarige is 750 per maand. Red je dus niet.

Die rekensom gemaakt, vind ik dat je het ruimer moet nemen dan die 1000 euro. Er zijn vast posten die ik ben vergeten, voor paard moet ook nog wel eens iets gekocht worden, reiskosten, onverwachte dingen die kapot gaan, verzekeringen (!)..... Dus zeg 1200 euro.

Heb je een baan om minimumloon, wat voor jou rond de 9 euro zal zijn per uur, moet je dus 135 uur per maand maken, is 30 uur per week. Tel daar zo'n 20 uur studielast bij op, de zorg voor je paard, huishouden en reistijd. Het kan... Maar als je niet voltijd kan werken door je migraine, gaat dit dan wel?

Mijn tip: Zorg alsjeblieft dat je de steun van je ouders achter je krijgt. Zorg ervoor dat ze je begrijpen en jou helpen om uit huis te gaan, en wellicht een paar rekeningen van je over te nemen. Dat je op ze terug kan vallen als er een aantal dingen ineens tegen zitten.

Je hebt nu iig mijn rekensom voor je gezien. Hopelijk kan je er wat mee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 02:31

_Nelleke_ schreef:

Nou ik kan je vertellen, als ik migraine heb en mijn medicijnen slaan niet aan (of als ik ze te laat/niet neem).
Dan lig ik de hele dag (soms tot 3 dagen) plat.
Kan je vertellen; dan kun je geeneens voor jezelf zorgen, laat staan gaan werken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 07:50

Ik ben dan toch wel benieuwd hoe het zit met de Wajong. Mijn broertje heeft een vorm van autisme en ook een Wajong uitkering en werkt daarnaast (waardoor hij dus aangevuld of gekort word met de Wajong). Hij kan prima fulltime werken, maar zodra hij zijn baan opzegt of is ontslagen, krijgt hij direct weer Wajong.
Naar mijn mening vind ik dat wel heel soepel en in mijn ogen zou hij ook niet meer in aanmerking hiervoor moeten komen. Ik snap dat dus niet helemaal.

Maar TS, ik denk dat je prioriteiten niet helemaal op volgorde staan. Je paard verleasen is inderdaad misschien wel een goed idee. En anders toch verkopen. Je toekomst is belangrijk en je wilt daar blijkbaar in investeren, top! Maar je zult er ook dingen voor aan de kant moeten zetten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:10

Sorry TS maar hoe ik het lees wil je op jezelf met een minimum aan werken, wel lekker je paard houden en nog een opleiding doen terwijl je er al verschillende gevolgd hebt.
Nu ben je aan het kijken hoe je het beste geld van de regering krijgt? Dit is imo echt een verkeerde instelling.

Daarbij, als je elke maand moet krabbelen om alles rond te krijgen en ondertussen nog moet studeren, hoe denk je dat je migraine gaat reageren pp die stress?

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:13

Ik weet niet welke regio je zoekt, maar kijk eens naar tijdelijk huren. Dit is anders dan antikraak omdat je er een langere tijd kunt wonen en je minstens 3 maanden vantevoren te horen krijgt als je er weg wil.
Ik woon nu ergens sinds juni en de voorspelling is dat we er nog tot december 2017 minstens kunnen blijven :).

Over je paard heb ik verder geen mening, je zou het kunnen redden als je bespaart op boodschappen en dergelijke. Ik hou het al 5 maanden bij en we zitten met 2 personen nog lang niet aan die 150 euro per maand die hierboven genoemd wordt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:32

ik zou je aanraden toch een fulltime baan aan te nemen als je op jezelf wilt en een paard wilt houden.
daarbij zou ik ook als er haast bij is voor een kamer gaan kijken. voor een huurwoning kan je jaren op de wachtlijst staan.
naast je fulltime baan dan je studie afronden, je paard (gedeeltelijk) verleasen dekt de kosten ook wat en scheelt jou tijd.
ik verwacht dat je hoofdpijn door de stress van thuis komt.
mocht alsnog blijken dat het fulltime werken echt teveel is dan zijn er meerdere mogelijkheden om op terug te vallen. bijv. vanuit een baan zoeken naar een parttime baan, ziektewet en de molen bij uwv door etc..... lastig hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:15

loversyl schreef:

Hoe kan je nou standaard elke dag een migraineaanval krijgen vanaf een bepaald tijdstip? Misschien snap ik het niet hoor