Ziekgemeld op werk, wel uit eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:11

Met nog flinke hoofdpijn in een drukke omgeving lijkt mij niet prettig en dat zou voor mij reden zijn om thuis te blijven.

Ziekmelding kan om van alles zijn. incl. kneuzingen/breuken/etc. waardoor je niet kan werken maar wel bv in een restaurant op een stoel kan zitten met lekker eten (en niet hoeven afwassen wat weer een groot probleem kan zijn).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:19

ingvdh schreef:
bruintje123 schreef:
Ik zou niet gaan.

Aan de OP te lezen hebben collega's extra hard moeten werken of misschien zelfs iemand een vrije dag op moeten offeren.

Bij werk wat de zieke de week erop weer in kan halen door bijvoorbeeld elke dag 1,5 uur langer te blijven is het ook weer anders.

Als ik me ziek meldt moet een andere collega zijn vrije dag inleveren.
Ik denk niet dat het dan gewaardeerd wordt als ik dan wel kan uit eten.

Dat jullie daar akkoord mee gaan! Als je ziek bent ben je ziek, daar hoeft een collega geen vrije dag voor in te leveren en die dag hoef je ook niet in te halen.

Aan Ts, ik zou gewoon gaan, je voelt je immers goed en rustig eten is heel wat anders dan zwaar lichamelijk werk verrichten.
Als je een arm breekt kan je ook niet werken, maar dan is het toch ook acceptabel om uit eten te gaan?
je kan het desnoods maandag melden en uitleggen wat er aan de hand was.

Inhalen hoeft bij ons inderdaad niet omdat een collega in moet vallen.
En dat is in heel veel beroepen zo.

Nee sorry de bus/ trein rijdt niet inval hoeft niet.
Sorry uw huisarts is ziek en u mag ook niet naar een vervanger.
Oh de stroom is uitgevallen in uw regio. Ja er is een weekend monteur. De rest roepen we niet op. Die zijn vrij.

:D

Ik werk in de ziekenhuis.
Nee sorry vandaag geen backup bij calamiteiten.

Ineke2

Re: Ziekgemeld op werk, wel uit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:25

Ik zou niet gaan met de klachten waarmee je je hebt ziek gemeld... Lijkt mij ook niet bevordelijk voor griep achtige klachten om dan te gaan eten in een vol restaurant.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:43

Draai de ziekmelding terug en neem ervoor in de plaats een vrije dag op en je bent vrij om te doen wat je wilt.
Je voelt zelf al dat het niet correct is, anders stelde je de vraag hier niet.
Ga uit van je eigen norm, niet die van andere bokkers.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:45

moyra schreef:
Als je je arm breekt ben je ook niet bedlegerig.
Dat kun je niet vergelijken met een griepje en aanverwante.

Ik bedoel meer te zeggen je hoeft ook niet altijd bedlegerig te zijn om je werk niet te kunnen doen. Zeker als je werk hebt waar je fysiek bezig bent. Mijn werk nu is bijv helemaal niet zo zwaar en ik ga ook best wel eens werken terwijl ik helemaal niet fit genoeg ben om even een rondje hard te lopen. Lijkt me heel logisch dat als je zwaarder werk hebt je het al eerder niet kan doen, je hoeft niet altijd bijna dood te zijn om je werk niet meer te kunnen doen. Bovendien TS voelde zich wel degelijk heel erg belabberd en is in dit geval gewoon erg snel hersteld, als ze zich vanavond nog gevoeld had zoals ze zich vanochtend voelde toen ze zich afmeldde zou ze sowieso niet overwegen om te gaan want dat had ze zich te belabberd gevoeld.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:46

Ik zou het niet doen. Ik zit op mijn werk 'aan de andere kant' om het zo te zeggen. Als wij weten dat iemand ziek is gemeld maar dat hij/zij dus wel iets leuks is gaan doen, dan wordt de werknemer daar wel op aangesproken.

Daarnaast lijkt het me verstandiger gewoon rust te nemen, maar dat is een ander verhaal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:50

Ik zou thuisblijven, want ik vind zelf dat je zoiets niet kan gaan maken om heerlijk uiteten te gaan op zelfde dag.

Ziekgemeld is ziekgemeld, want je hebt deze dag helemaal niet gewerkt omdat je ziek was.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:52

Ik weet niet wanneer je weer moet werken maar je kan je altijd beter melden en zeggen dat de slaap je goed heeft gedaan. Of gewoon niks doen. Maar pas wel op met wat je op facebook zet of waar mensen je in taggen. Ik zal het als bedrijf niet waarderen als mijn personeel zich ziek meld en wel leuke dingen doet. Ook al snap ik jou heel goed.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:53

Ik heb niet gezegd dan geen boodschappen te DURVEN halen, het voelt gewoon niet goed om over straat te gaan. Natuurlijk moet je ook boodschapjes hebben, dat weten mijn collega's ook. Ik ben op deze manier opgevoed. Ziek is ziek dus dan lig je in bed/bank en houd je je rustig. Als je een beetje ziek bent neem je een paracetamolletje en probeer je gewoon naar school/werk te gaan. Als het niet gaat ga je gewoon naar huis.
Is dit een generatie verschil? Of ben ik gewoon raar?

Ik heb het net mijn man gevraagd die teamleider is, die zou het absoluut niet tof vinden als zijn mensen dit zouden doen.

Ts, ik vind je beslissing helemaal top! Jammer van het etentje..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 19:59

Ondertussen het eten op (thuis ;) )
Ga zo lekker ff douchen en dan op de bank met thee.
Ik moet zeggen dat ik me wel beter voel bij deze keuze dan als ik wel was gegaan.

No_No: Ik ben precies zo opgevoed :j Daarom twijfelde ik dus ook zo erg..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:03

Verstandig ts, beterschap!

Je zit daar ook niet lekker want je gaat toch kijken of er niet een collega binnen komt := ik voelde mij eerst al schuldig dat ik in de ziektewet zat en ging shoppen. Maar ja, ik zat (zit) in een rolstoel, kon het fysiek zware werk niet aan en er was geen vervangend werk. Dus ook van de arbo arts mocht ik gerust leuke dingen doen want werken zat er écht niet in. Maar t voelt toch een beetje naar :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:10

Zo zit ik in elkaar en ik weet ook niet wat ik in jouw situatie gedaan zou hebben, omdat ik mijn plichtsbesef/schuldgevoel mij ook in de weg zou zitten. Maar ik kan mij wel inleven in bepaalde situaties dat mensen wel de keuze maken om te gaan, waarbij het mij afhankelijk zou zijn van de persoon en situatie in hoeverre ik daar begrip voor op zou kunnen brengen.

TS, dan heb je de goede keuze gemaakt :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:16

Jij hebt je keuze al gemaakt, heel netjes van je.
Een gebroken been is idd heel anders dan een griepje, verkoudheid of een migraine-aanval.

In dit geval heb je voor jouw gevoel ethisch verantwoord gehandeld en dat is top!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:20

Simbaa schreef:
Ik vind het eigenlijk raar hoe mensen over elkaar denken. Het feit dat je je 's ochtends ziek hebt gemeld hoeft toch niet te betekenen dat je meteen de hele dag niet uit huis mag?

Het ziek melden slaat dan echt zijn doel voorbij imo. Je mag dan niet naar buiten (uit eten oid) omdat je bang bent om iemand tegen te komen. Dat is toch absurbt? Dat je niet naar buiten mag, omdat je daardoor het beter worden mogelijk negatief beinvloedt vind ik logisch (Al denk ik niet dat iemand minder snel beter wordt van een kwartiertje in de Albert Heijn), maar dat je niet naar buiten gaat omdat je bang bent voor wat anderen vinden, vind ik echt gek.

Je weet toch zelf hoe het zit?

En degene die nu extra is komen werken heeft er echt niets aan als je thuis blijft. Ik zou het zelf echt niet erg vinden in haar geval. Maar blijkbaaf ben ik een beetje gek hierin ;)

Zelf denk ik inderdaad ziek = ziek en dan kan je niet werken. Beter = beter en dan kan je dingen doen. Beiden kunnen imo voorkomen op 1 dag.

Ik dacht in mijn ziekte(hernia) periode ook wel hoe het met mijzelf zat mijn toenmalige baas dacht daar anders over en daar heb ik destijds best problemen mee gehad.
En ja...ik durfde op een gegeven moment ook niet meer naar buiten. Ben echt een week binnen gebleven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:24

Een langdurig probleem is ook iets heel anders dan de griep hebben.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:11

Nu toch wel blij dat ik niet mee ben gegaan..
De hoofdpijn komt weer terug helaas.
Ik lig weer stil op de bank, maar ik voel het alweer -O-

Nu aan een kopje groene thee, en straks maar weer een groot glas water en een paracetamol en dan op tijd proberen te slapen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:13

Getsie!
Dan ben je inderdaad lekker thuis beter af, beterschap! :(:)

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:15

Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:24

Beterschap. Zorg er voor dat je goed uitziekt hoor. Ik heb begin deze week exact hetzelfde gehad. het heeft ruim 4 dagen geduurd voor ik weer 90% was... nu heb ik nog een nare verkoudheid maar daar valt mee te leven. ;)

Ook 's ochtends slecht, 's middags tot een uur of 7 a 8 prima en daarna weer koorts/koppijn etc.
Dus geef je lichaam ff de tijd ;)

Beterschap!

P.s. goede keuze trouwens! Vind ik. :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:24

Beterschap.

Bij een doordeweekse werkweek kan het wel eens voorkomen dat je op vrijdag nog te ziek bent om te werken, maar op za/zo wel goed genoeg om iets te ondernemen.
Een echte no go voor mij is op vr ziek zijn, weekend lol trappen en daardoor op maandag toch een terugval hebben waardoor je weer niet kunt werken.

Ik had een stadgenoot die in het weekend waarin ze ziek was ( dus vr al ziek en ma nog steeds) wel geregeld dressuurwedstrijden kon starten. Ik kan je vertellen dat kan echt je baan kosten. ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:43

Wubwub schreef:
Beterschap. Zorg er voor dat je goed uitziekt hoor. Ik heb begin deze week exact hetzelfde gehad. het heeft ruim 4 dagen geduurd voor ik weer 90% was... nu heb ik nog een nare verkoudheid maar daar valt mee te leven. ;)

Ook 's ochtends slecht, 's middags tot een uur of 7 a 8 prima en daarna weer koorts/koppijn etc.
Dus geef je lichaam ff de tijd ;)

Beterschap!

P.s. goede keuze trouwens! Vind ik. :)

Oh fijn, dan weet ik dus zo'n beetje wat me te wachten staat :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:15

Ik ben ook wel eens een dagje ziek omdat ik knallende koppijn heb, en vanwege de werkplaats (veel herrie, geel licht, veel beeldschermwerk) meld ik me ook gewoon ziek. Maar, ik zeg dus wel bij de ziekmelding dat ik verwacht de volgende dag er weer te zijn, en dat het vermoedelijk met goede pijnstilling en goed slapen over zal zijn, en duik dan ook vaak mijn bed weer in. Voel me ook niet schuldig als ik daarna, als ik me beter voel, bijvoorbeeld naar stal ga. Want frisse lucht is gewoon goed.
Heb ook meegemaakt dat ik ziek was en toch boodschappen moest doen. Tja, als je alleen bent moet je ook eten.
Avondjes uit of etentjes heb ik nog niet aan de hand gehad als ik ziek was, weet niet wat ik zal doen daarmee. Of me beter melden (ivm ploegendiensten kan ik makkelijk 's morgens ziek melden en 's middags beter melden), of niet gaan. Maar denk niet dat ik zou gaan als ik ziekgemeld stond. Is toch wat anders als echt noodzakelijke boodschappen doen of even naar de overkant lopen om op stal te kijken.

Ik vind het netjes van je dat je hebt gekozen om niet te gaan. Achteraf dus een goede keuze omdat je hoofdpijn is teruggekomen. :(:)
Heel veel beterschap!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:29

Hoe voel je je nu ts?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:23

Ja gaat volgens mij beter! (Al dacht ik dat gister ook om deze tijd :') )
Heb sinds vannacht iig geen paracetamol meer gehad, en vanmiddag beetje thuis opgeruimd en ben nu stampot andijvie aan het maken.. Dus dat is iig positief haha.
Gister weinig gegeten.

Vanavond denk ik nog wel even voor de zekerheid paracetamol voor het slapen gaan, en dan hopelijk morgen weer werken :)