Strijken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:02

Mijn moeder streek ook de zakdoeken en theedoeken. In verband met hygiëne :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:24

Roos_M schreef:
Voor zakdoekjes... Even serieus. Snot in je broek bewaren. :r

Daar heb je papieren tissues voor _/-\o_

Desiree schreef:
Je moest eens weten hoeveel huisvrouwen hier theedoeken en zakdoekjes strijken. In hun ogen ben ik een huishoudelijk schandaal.

God, je zal niks beter te doen hebben dan andermans huishouden te bekritiseren. :=

Het huishouden is hier een big deal. Alles moet er spic en span uit zien, ook buiten in de tuin. Als dat niet zo is dan `krie je proat`.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:24

Ik vind het heerlijk om te strijken. Ik word altijd zo blij van het resultaat: een kast met keurige stapeltjes shirts en gladde overhemden en strakke kreukvrije dekbedden. Stomen is echt een must. Dan glij je ook veel beter over de stof. Zelfs een goede plank scheelt enorm. Eerst goed alles recht leggen op je plank.
Theedoeken doe ik ook. Anders zijn ze uit de droger vandaan niet mooi te vouwen. Ik heb trouwens geen waslijnen. Mijn man heeft er een hekel aan als de was buiten hangt.

tweebelgen

Re: Strijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:29

Ik begrijp niet dat vrouwen strijken leuk vinden.
Ik strijk alleen maar als het nodig is. Op zijn Amerikaans :o

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:33

Ik strijk nooit, mijn strijkplank heb ik jaren geleden weg gegeven. Ergens ligt wel een strijkijzer maar daar zit een laag stof van zeker 15 jaar op. En toch lopen we er hier niet gekreukt bij. Kwestie van goed inkopen en de droger nooit gebruiken :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:35

Groot verschil wat voor strijkijzer je hebt. Het is even zoeken naar de juiste.

En naar de juiste vent.. mijn vriend strijkt *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:47

Kwanyin schreef:
-knip-
Of er zijn mensen die zelfs hun ondergoed strijken, maar daar zie ik al helemaal het nut niet van in. Dat ziet toch niemand, en je partner gaat normaal ook niet roepen "ja met jouw kruip ik niet in hetzelfde bed hoor, moet je kijken naar die kreukel daar!" :+

Hahaha dit is toch wel een hilarische opmerking, ik zie het zo gebeuren! _O-

Ik strijk nooit, ik heb een strijkplank, ik heb een mouwenplankje, en ik heb een strijkijzer. Mouwenplankje speelt mn dochtertje graag mee, strijkplank en strijkijzer zijn nog in nieuwstaat nu al ruim 4,5 jaar na aankoop :))

De enkele keer dat ik strijk is als het echt, echt netjes moet zijn. Zoals bij een begrafenis/ crematie.. Dan strijk ik ook wel alles, dus een nette broek en overhemd. Sokken en jeans en t-shirts e.d. is nooit in me opgekomen om te gaan strijken? :o?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 12:16

Maar dus vanuit de wasmachine gewoon nat op hangen? Heb juist altijd het idee dat het het gladste is als het net uit de droger komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:25

Nee de droger kreukt het juist! Uit de wasmachine even goed uitkloppen (dan klop je de ergste kreukels eruit) en nat ophangen. Blousjes en truien bij voorkeur op een hanger (ik heb mn waslijn op zolder vol met hangers, een wasknijper voor een hanger voorkomt dat hij verschuift) en broeken gaan gewoon over de lijn. Nooit wasknijpers gebruiken dat zorgt voor lelijke afdrukken in de kleding. Mijn vriend draagt dagelijks blousjes, en hij rolt de mouwen dan een beetje op. Gaat prima op dezemanier en als hij het gestreken wilt hebben doet hij dat maar mooi zelf!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:37

Ik strijk ook iedere week de blousejes van mijn vriend. Zodra de wasmachine klaar is hang ik ze nat op een hanger aan de kapstok. Jammer genoeg blijven ze nog behoorlijk gekreukt en krijg ik de vouwen er niet eens meer uit gestreken.. :\ Ik strijk wel op z'n heetst en het is een gewone stoomstrijkijzer.
Wat doe ik fout? :') De rest van de kleding krijg ik wel netjes gestreken gelukkig.

TS, bij de mouwen pak ik wel altijd het uiteinde vast zodat die een vaste vorm krijgt. Hierdoor gaat het strijken een stuk makkelijker omdat ik iedere keer in de zelfde vorm strijk. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:38

Shanna schreef:
Nee de droger kreukt het juist! Uit de wasmachine even goed uitkloppen (dan klop je de ergste kreukels eruit) en nat ophangen. Blousjes en truien bij voorkeur op een hanger (ik heb mn waslijn op zolder vol met hangers, een wasknijper voor een hanger voorkomt dat hij verschuift) en broeken gaan gewoon over de lijn. Nooit wasknijpers gebruiken dat zorgt voor lelijke afdrukken in de kleding. Mijn vriend draagt dagelijks blousjes, en hij rolt de mouwen dan een beetje op. Gaat prima op dezemanier en als hij het gestreken wilt hebben doet hij dat maar mooi zelf!

Zolang je droger niet heel vol zit en je de was er gelijk uithaalt als deze droog is; is het meeste juist kreuk vrij.
Pas als het afkoelt en in elkaar zakt, komen er veel kreukels is.

Doordat ik alles (sowieso met slecht/koud weer) in de droger moet doen, centrifugeer is de was op 1800 toeren. Dan zijn de kreukels er niet even uit te slaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:41

Mijn vriend mocht zijn eigen overhemden strijken }:) .

Ik strijk wekelijks mijn eigen werkoverhemden en geloof mij, je wordt er vanzelf handiger in. Mijn ervaring is dat je het beste de overhemden nat uit de machine aan een hangertje kunt hangen en dan het liefst strijken als ze nog nat/vochtig zijn. Droge overhemden strijken zoveel lastiger.
Vooral niet in de droger, dat maakt het nog lastiger.

Maar net als jij, heb ik ook een grafhekel aan strijken. Ellendig gedoe.

Heb je wel een goed strijkijzer?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:43

Ik doe kreuk dingen juist even in de droger (5 á 10 minuutjes, niet in een volle droger, maar paar kledingstukken er in) en dan nog vochtig goed uitkloppen en netjes op een haakje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:39

Shanna schreef:
Nee de droger kreukt het juist!

Juist niet.
Ik haal het direct uit de droger als het klaar is en vouw het op. Geen kreuken of vouwen, maar prima kleding juist.

Ik strijk nooit, zonde van mijn tijd.
Heb wel een strijkplank en strijkijzer, dat wel. Als mijn vriend zijn overhemden gedaan wil hebben doet hij dat gewoon zelf. +:)+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:55

Ik strijk ook de overhemden, die hang ik als ze uit de was komen aan de waslijn aan een hangertje. Waren er eerst, ivm met werk van mijn man minimaal zes in de week. Ik heb de tic om, als het een blokjesoverhemd is, precies in hetzelfde rijtje blokjes de vouw te strijken anders vind ik het niet netjes :(:)
I know, het is een afwijking.
Ook strijk ik vanuit de vouw aan het manchet zodat dat netjes doorloopt. Verder strijk ik alleen shirtjes en jeans.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:48

WiskyBokjes schreef:
Ik strijk ook iedere week de blousejes van mijn vriend. Zodra de wasmachine klaar is hang ik ze nat op een hanger aan de kapstok. Jammer genoeg blijven ze nog behoorlijk gekreukt en krijg ik de vouwen er niet eens meer uit gestreken.. :\ Ik strijk wel op z'n heetst en het is een gewone stoomstrijkijzer.
Wat doe ik fout? :') De rest van de kleding krijg ik wel netjes gestreken gelukkig.

TS, bij de mouwen pak ik wel altijd het uiteinde vast zodat die een vaste vorm krijgt. Hierdoor gaat het strijken een stuk makkelijker omdat ik iedere keer in de zelfde vorm strijk. :)

Waarschijnlijk doe je teveel in de machine. Overhemden van mijn man doe ik in een halfvolle trommel. Dat staat trouwens ook in de gebruiksaanwijzing van de machine.

Heb je een "kreukherstellend" of "overhemdenprogramma" op je machine?

Gelukkig zijn de uniform overhemden van mijn man strijkvrij. In halfvolle trommel, op kreukherstellend programma (korter centrifugeren met lager toerental) en daarna gelijk op hanger ophangen. Hoef ik nooit te strijken.
En die overhemden ga ik ook nooit strijken, want dan moet het elke keer.

Voor de duidelijkheid, mijn man kan trouwens ook heel goed strijken.

Ooit streek ik bijna alles, maar nu bijna niks meer.

Zijn de overhemden van je vriend 100% katoen? Ja dat kreukt erg.
Wacht niet met strijken tot ze droog zijn, beetje vochtig werkt beter.

Tip - koop strijkvrije overhemden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:51

O, ja zag vanavond iets met beste internetfilmpjes ofzo en daar zag ik een filmpje waarbij ze een overhemd samen met ijsblokjes in de droogtrommel deden en door de sfoom kwam het er kreukvrij uit.

Zou dat echt werken?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:53

MyHorseGirl schreef:
Heb veel blouses, maar ik strijk ze nooit.. Gewoon na het wassen aan een hangertje hangen en dan is bij mij alles kreukvrij. :) En anders manlief lekker zelf laten doen...

en als dat dan nog niet voldoende is dan even een paar minuutjes in de droger, vaak is het dan zo goed als ... euh.. goed genoeg :D zo doen wij dat

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:01

Ik strijk ook niet, vriend draagt elke werkdag een overhemd en nette broek.
Ik knal 3 kledingsstukken in de machine op "overhemdenstand" (40graden 600toeren) met iets wasverzachter en hang de boel zeiknat op aan hangers.
Ik vind t best hoor :')
Zadeldekjes streek ik dan wel weer vroeger, ach.. iets met prioriteiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:04

Goof schreef:
Shanna schreef:
Nee de droger kreukt het juist!

Juist niet.
Ik haal het direct uit de droger als het klaar is en vouw het op. Geen kreuken of vouwen, maar prima kleding juist.

Ik strijk nooit, zonde van mijn tijd.
Heb wel een strijkplank en strijkijzer, dat wel. Als mijn vriend zijn overhemden gedaan wil hebben doet hij dat gewoon zelf. +:)+

Haha dat zal ik wel fout doen met de droger dan, ik haal het er pas uren later uit, als het niet pas de volgende dag is (zet de droger vaak s'avonds aan en gaat er eigenlijk de volgende ochtend/ middag pas uit). Gewone shirts (ook met lange mouwen) e.d. komen prima uit de droger hoor, en met opvouwen is het ook echt kreuk vrij. Maar stuggere stofjes zoals broeken en rokjes en blouses, nee dat moet ik echt niet in de droger doen dan komt het er geheid gekreukt uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:44

Jullie weten dat drogers (naast extreem milieuonvriendelijk) ook zorgen voor extra slijtage aan je kleding?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:45

Je moet het er echt direct uithalen, dan is alle kleding nog goed warm. Als je het dan opvouwt en even met de hand vlak strijkt (doe je toch voor het vouwen) is het helemaal kreukvrij.
Ik plan altijd dat ik erbij ben als de droger draait (ook vanwege brandgevaar) en binnen de 5 minuten nadat de droger klaar is haal ik het eruit.
's Nachts draaien doe ik niet, ook vanwege de veiligheid, en omdat ik dan zal moeten strijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:23

Maartje1990 schreef:
Jullie weten dat drogers (naast extreem milieuonvriendelijk) ook zorgen voor extra slijtage aan je kleding?

Dat laatste valt gelukkig (heb een goede droger) wel mee.
Het eerste: ik heb geen plek om binnen te drogen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:27

Mijn vriend draagt voornamelijk overhemden en strijkt deze -gelukkig- allemaal zelf! :D

Hij is er ook beter in dan ik..

Sommige shirtjes moeten echt wel gestreken worden, hoe ik ze ook was of droog. Maar daar wacht ik altijd tot het allerlaatst mee :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:58

Maartje1990 schreef:

Tja, ik geef toch echt de voorkeur aan kleding en handdoeken uit de droger dan dat ze aanvoelen als schuurpapier.
Dat laatste valt trouwens mee, ik doe jaren met mijn kleding en het zit echt ieder weekend in de droger.