Het leed, wat moeder heet ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:29

Best wel grappig die schoonmoederverhalen! En respect dat jullie er zo rustig onder blijven.

En kan een wat dikker babietje nou zoveel kwaad? De mijne is ook aan de flinke kant denk ik, ben ik net blij om omdat ze met haar geboorte 'maar' 3 kg woog en nogal klein leek. Ze groeien er vast wel uit later :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:31

Tja, mijn dochter was juist 'te' klein. Zes weken te vroeg geboren, ukje dus.
Ik kreeg zo vaak opmerkingen of ze wel genoeg te eten kreeg... :(:)
'Nee, ik laat haar uithongeren, ik hou niet van dikke kinderen'.
Serieus, wtf.

Anoniem

Re: Het leed, wat moeder heet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:44

Jeutje FloMax, wat een schoonloeder heb jij!! Hier gelukkig niks anders dan lof voor m'n schoonmams, zo lief mens!

De rare blikken bij het boodschappen doen is heel herkenbaar. Tja ik vind het op het moment niet de moeite om makeup op te doen en dat oogt dan inderdaad nogal als tienermoeder :')
Enige irritante vond ik van de week dat ongevraagd ineens de kap van mn kinderwagen naar beneden werd gedaan 'oh even kijken hoor jeeeetje wat lief!' ... Mens... Blijf met je tengels van die kap af...

En inderdaad het 'jeetje die is nog veel te klein om naar buiten te gaan!!'
Dat bepaal ik nog altijd zelf wel en ja hij oogt klein maar is nog steeds goed gezond en op groeischema... Maar ik reageer dr inmiddels maar niet meer op en met boodschappen doen focus ik me maar op mn kinderwagen in plaats van oogcontact te hebben met de rest van de wereld en ik moet zeggen, dat helpt :')

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:23

Oh ik heb al eens mijn mond losgetrokken. Toen kon ik me niet meer inhouden en dat ging niet over mijn zwangerschap. Doe ik nooit meer, wat een drama was dat.

Hoe hij erin hangt... tja... 'ze bedoelt het allemaal niet zo'.
Valt me wel op dat ze het nooit 'zo bedoelt'. Ze kan alles zeggen en maken wat ze wil, ook al beledigd ze mensen, want ze 'bedoelt het nooit zo' en 'ze zit maar te ouwehoeren'.
En eerst nam ik t maar voor lief maar ik geloof daar nu geen bal meer van, eerlijk gezegd.

Ze is verder wel een lief mens met ook zeker goede kanten hoor!

Verder stoor ik me aan schoonmoeders/familie die altijd zeggen;
Oh, dat heeft hij/zij van onze kant van de familie :+
Uiteindelijk heeft beeb alles van hun kant van de familie.

Echt, hier is t ook zo'n feud.
Pap zegt dat ze lijkt op onze kant van de familie, en je raad t al... volgens schoonmoeder heeft ze alles van hun kant. En dan is t alleen nog maar op de echo foto's he.
En daar ga ik me totaal niet in mengen :+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:56

Gister morgen was het hier drie graden. Ik zat dik ingepakt op de brommer
Ik kwam een bakfiets ouder tegen, zelf goed aangekleed. Voorin de bak zat een meisje van een nog geen twee jaar. Geen handschoenen, geen sjaal, enkel een mutsje en een niet al te warme jas.
Dat vond ik toch wel sneu

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:09

heerlijk, feest der herkenning :-)

Ons zoontje van ruim 2 slaapt helaas nog lang niet elke nacht door. Hoe vaak wij wel niet hebben gehoord dat we hem maar gewoon moesten laten huilen, dan kwam het wel goed...
Helaas. Na dit 3 week te hebben geprobeerd ging ie alleen nog maar slechter slapen...

Nu zegt de kinderarts zelf ook dat we er echt heen moeten gaan als hij roept... zodra je dat noemt zijn ze wel stil, maar tis wel heel frustrerend...alsof wij dat idee zelf nog niet hebben gehad...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:10

ashley1 schreef:
Ik vind, ik vind... "Wat je vind mag je houden", zei ik laatst tegen m'n schoonmoeder die ook altijd nogal veel vind van de manier waarop ik met m'n dochter omga.

En wat was haar reactie hier op?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:13

Ik vind zelf dat ik geen commentaar mag hebben op de opvoeding of de werkwijze van een moeder met haar kind, maar toen ik vanmiddag mijn avondeten kocht, zag ik bij de groentewinkel een meisje van een jaar of 6 in een bijzonder kort rokje, blote beentjes en daaronder UGG-laarsjes, likkend aan een sinaasappel die moeder niet kocht. Het is absoluut mijn taak niet om daar iets van te zeggen, maar even slikken deed ik wel.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:15

chanel1985 schreef:
Ik ken er alles van, heb nu een zoontje van 5 maanden, een schat van een kind. Hij is een goede eter maar vorige maand bij kind en gezin zijn gewicht enzo allemaal gemiddeld en toch krijg ik constant te horen van amai, t is een gezette hé ( proberen het dan nog deftig te zeggen) of zoals mijn buurman in de week, " dag mijn dikzakje", dan begint mijn bloed te koken want hij is niet dik, t is ook geen fijne maar gewoon gemiddeld.

En komt daar nog is bij dat hij naar de kinesist aan het gaan is omdat hij wat achter sta in zijn motorische ontwikkeling en gespannen spiertjes heeft.
We hebben dan van die kennisen die een dochter van nu 9 maanden heeft en die elke keer doodleuk zeggen, bv die van mij kon al draaien op haar 3 maanden, mijn zoontje is nu 5 maanden en begint nu juist op zijn zij te draaien. Wat we al heel goed vinden, gezien zijn ontwikkeling.
Tis precies soms een wedstrijd wiens baby het rapst iets kan, grrr

Ook al herkenbaar! Mijn zoon had een flinke groeispurt de eerste 4 maanden. Krijg ik te horen dat ie een vetzak is, dikke, reus, bla bla. Voor mij voelde dat alsof hij een afzichtelijk zwijn was! Hij had gewoon lekkere babyspekjes...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:16

estell__ schreef:
En nee, ik wil hier niet schrijven hoe drakerig mijn kleine boef is oid, maar! ik ben nu eigenlijk wel eens benieuwd of andere moeders ook zo veel last hebben van al die "goed" bedoelde ONgevraagde, adviezen!

Afgelopen zondag was ik met mijn kleine man eventjes buiten, met z'n winterjas, muts en in z'n voetenzak. Hoe vaak mensen aan mij gevraagd hebben "heeft hij het niet koud?!" Of "Ik vind eigenlijk dat je met zulk weer niet naar buiten kunt hoor, met zo'n kleintje."

Hoe reageren andere moeders hierop?

Je kunt rustig met dit weer naar buiten, is goed voor de weerstand. MITS, je de kleine goed inpakt en dat schort er bij veel mensen wel aan en dan vind ik het ook moeilijk om niet te reageren. Zo zie je bijvoorbeeld kindjes zonder deken in de wagen zitten, met de broek omhoog gekruld (rode, koude beentjes) of met alleen sokjes aan. Maar ook blote handjes, terwijl moeders met haar handschoenen en sjaal rondloopt. Ik lees dat jij je kleine wel goed inpakt, maar er zijn er genoeg die dat niet doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:19

Muppett schreef:
chanel1985 schreef:
Ik ken er alles van, heb nu een zoontje van 5 maanden, een schat van een kind. Hij is een goede eter maar vorige maand bij kind en gezin zijn gewicht enzo allemaal gemiddeld en toch krijg ik constant te horen van amai, t is een gezette hé ( proberen het dan nog deftig te zeggen) of zoals mijn buurman in de week, " dag mijn dikzakje", dan begint mijn bloed te koken want hij is niet dik, t is ook geen fijne maar gewoon gemiddeld.

En komt daar nog is bij dat hij naar de kinesist aan het gaan is omdat hij wat achter sta in zijn motorische ontwikkeling en gespannen spiertjes heeft.
We hebben dan van die kennisen die een dochter van nu 9 maanden heeft en die elke keer doodleuk zeggen, bv die van mij kon al draaien op haar 3 maanden, mijn zoontje is nu 5 maanden en begint nu juist op zijn zij te draaien. Wat we al heel goed vinden, gezien zijn ontwikkeling.
Tis precies soms een wedstrijd wiens baby het rapst iets kan, grrr

Ook al herkenbaar! Mijn zoon had een flinke groeispurt de eerste 4 maanden. Krijg ik te horen dat ie een vetzak is, dikke, reus, bla bla. Voor mij voelde dat alsof hij een afzichtelijk zwijn was! Hij had gewoon lekkere babyspekjes...

Die van mij was ook een ribbeltje, ribbeltje, ribbeltje, kont. Ik had nu eenmaal onzettend veel moedermelk en hij at daarna ook prima mee (gezond en zeker niet teveel). Als je hem nu ziet... mooi lang en slank. Ze zeggen toch wel eens: mooi in de luier, lelijk in de sluier. In dit geval is dat andersom van toepassing, hoewel mijn zoon qua uiterlijk echt niet lelijk was, alleen wat mollig. Ach joh, Hollands welvaren! :D
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 24-11-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:20

Ik vind het persoonlijk wel heel frustrerend als iemand (moeder, schoonmoeder, tante, oma, wie dan ook) het beter weet dan iemand als bijvoorbeeld de arts, gyn of verloskundige.
Ze kunnen er natuurlijk wel eens naast zitten, ze zijn ook maar mensen, maar het is wel hun vak. Hier hebben ze jaren voor gestudeerd.
En als dan iemand komt zeggen dat de verloskundige maar een broodje aap uit haar mouw schud en er niets van weet... dan kan ik heel moeilijk mn mond dichthouden.

Bij ons werd een paar jaar geleden telkens sneeuwballen met stenen tegen de ruiten aangegooid en er werden spullen uit onze voortuin gejat door kinderen. Hun ouders zeiden toen 'Ja maar het zijn maar kinderen' maw, we moesten het maar accepteren en mochten er niets van zeggen.
Dat ging mij ook iets te ver.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:28

Grappig topic, al kan ik me de frustratie's wel voorstellen.
Ik ben al sinds de zwangerschap alleenstaand en heb gelukkig verder geen ongevraagde adviezen en dergelijke gehad van (on)bekenden, en daar mag ik erg blij om zijn lees ik wel.

Wat betreft kinderen te koud kleden, dat is ook iets waar je voorzichtig mee moet zijn qua oordeel.
Mijn dochter bijvoorbeeld, wilde nooit een muts op, handschoenen en schoenen met sokken werden ook uitgetrokken.
Gelukkig had ze wel een flinke bos haar en jasje met capuchon was een goed alternatief voor een mutsje.
Ze is nu 6jr en vrijwel nooit ziek.
Ook zij was een forse baby, ruim 4kg bij geboorte, maar geen micelin-poppetje.
Ze is nu nog stevig(en lang), maar absoluut niet dik.
Heb daar ook nooit commentaar op gehad.

Wat betreft de hamburgers enz, ik ben vegetariër (ook tijdens m'n zwangerschap) en mijn dochter eet juist graag vlees.
Laatst bijgewerkt door different1 op 24-11-15 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:32

Ja dat is dus precies wat ik bedoel, different.
Dat ik het lekker vind wil niet zeggen dat zij straks niks anders wil eten dan hamburgers bijvoorbeeld.
Ik maak er geen geheim van dat ik liever een hamburger of oliebol heb dan een bak met sla.

Mijn moeder was gek op rooie bietjes, maar dat hoef je mij niet voor te schotelen.
Dus daarom stoor ik me er een beetje aan dat er een schuldgevoel op mij word ingepraat via mijn kind dat ik niet 'gezond' genoeg eet, volgens een bepaald iemand.
Als je iets tegen mij wil zeggen, gebruik dan niet mijn kind daarvoor en ga me geen schuldgevoel aan lopen praten, want daar word ik een beetje nijdig van.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:34

Ow flomax ik zou bijna denken dat we dezelfde schoonmoeder hebben.. :+
Zo herkenbaar wat jij schrijft!

Hier niet zwanger oid maar wel n stiefzoontje en zelfs nu irriteer ik me al aan mn schoonmoeder.. ik hou mn hart vast als ik straks zelf zwanger ben..

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:38

Ochjee, zit je in tzelfde schuitje horsies? :=

Ik zeg wel eens; Moeders met zonen zijn t ergst.
Op de een of andere manier, en of dat misschien aan ons ligt laat ik maar even in t midden, is t alsof ze zich aan de kant geschoven voelen door ons.
Alsof ze de strijd om zijn liefde met ons moeten aangaan.
Ach... je snapt wel wat ik bedoel :j

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:39

Mijn zoon is 30 juli geboren, lekker warm dus, als ik dan op stal liep kreeg ik de vraag of ik het allemaal wel volhield met die hitte. Iedereen liep te zuchten en te steunen van de hitte, dus voor mij was dat niet anders.

Mijn moeder kon er in het begin ook wat van, het was 30 graden buiten en het raam stond open, kwam ik met de kleine naar beneden deed het volgend haar tochten. (4 andere die er zaten hadden nergens last van en wij zelf ook niet)

Of met wandelen terwijl het nog stik heet was, ja moet hij geen dekentje, of wat dan ook, gek werd ik er van.

Mijn kleine mannetje had het sowieso snel warm, (heeft hij van zijn vader haha) lopen we in de winkel, ook weer heerlijk hollands warm buiten, wil zij hem compleet in een deken wikkelen omdat we dus een winkel inliepen waar het een stuk koeler was.

Maar mijn moeder denkt altijd dat het te koud is haha.

Zo heb ik inderdaad ook een keer een vreemde gehad in de winkel toen hij aan het huilen was, ach hij heeft het koud, nee hij is moe, nee hoor hij heeft het koud, nee hij is moe, nou ik weet zeker dat hij het koud heeft, zucht. 5 tellen later sliep hij, kwam ik haar weer tegen. Kon het toen echt niet laten om even. Zie je, hij was moe te zeggen.

En mijn kleine man, is wat groter dan gemiddeld en wat vlotter in zijn ontwikkeling dus wordt vaak ouder geschat, zo stond hij met 9 maanden en kreeg ik de vraag of hij nog niet liep, nee hij loopt nog niet, nou die van mijn dochter liep al hoor op die leeftijd, mevrouw hij is pas 9 maanden, hij hoeft nog niet te lopen, oh ik dacht dat hij al veel ouder was.

Maar idd dan denk ik wel waar bemoei je je mee.

Gelukkig heeft mijn moeder het nu wel afgeleerd, haha en van vreemden heb ik ook geen last meer. (Ondertussen is hij ook bijna 16 maanden)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:42

Jammer zulke ongevraagde adviezen!
Ik heb er gelukkig geen last van. Zelf geef ik wel advies maar vaak vragen vriendinnen of kennissen er dan om. Dat vind ik een ander verhaal :+ en ik denk dat iedereen alles doet met de beste bedoelingen voor zijn of haar kind.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:43

Ik ben nu 35 weken zwanger en ik krijg nu al 'goed' bedoelde adviezen. Pff wordt er gek van, maar ja ik negeer het en dat weten bekende van mij ook wel haha

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:49

FloMax schreef:

Op de een of andere manier, en of dat misschien aan ons ligt laat ik maar even in t midden, is t alsof ze zich aan de kant geschoven voelen door ons.

Dan is zn shirt te klein, dan moet hij volgens haar naar de orthopeed (volgens huisarts niets aan de hand), dan geef je kleren mee die hij aan kan trekken naar t feest en koopt zij en compleet nieuw (niet mooi) setje voor hem (en zeuren dat ze altijd zoveel moet betalen) en laatst moest hij maar suikervrije jogi krijgen want dat was beter voor zn tanden.. pfff.. iedere keer weer een verrassing wat er nu weer niet goed is in haar ogen..

Ze heeft zichzelf ook al uitgenodigd om bij de bevalling van haar dochter (die is nu zwanger) te zijn.. nu weet k toevallig dat schoonzus dat niet ziet zitten :+ maar ze is dan echt best wel dwingend en je kan er haast geen weerwoord op hebben..
Ow en als je t dan aankaart dan is ze zo lekker schijnheilig en bedoeld ze het allemaal zo goed..
Soms denk ik dat ze gewoon zelf een kind wil hebben ipv n kleinkind

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:40

Onze oudste zoon heeft een beperking.
Hoe Vaak M'n trouw-ma wel niet zegt: ja dat had je kunnen voorkomen of ja het is net zn vader met dat gedrag -:(-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:05

Ik had onze dochter met 2 jaar aan een tuigje op straat.Genoeg opmerkingen over gehad.En het favoriete gezegde van oma's, 'waar het een zit kan het ander niet zitten'.En voor bokkers met een dikke baby,als ze gaan kruipen is het er zo af.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:42

Chiave schreef:
Ik vind zelf dat ik geen commentaar mag hebben op de opvoeding of de werkwijze van een moeder met haar kind, maar toen ik vanmiddag mijn avondeten kocht, zag ik bij de groentewinkel een meisje van een jaar of 6 in een bijzonder kort rokje, blote beentjes en daaronder UGG-laarsjes, likkend aan een sinaasappel die moeder niet kocht. Het is absoluut mijn taak niet om daar iets van te zeggen, maar even slikken deed ik wel.

Had denk ik een opmerking geplaatst in de trant van mevrouw u vergeet iets in uw karretje te leggen, uw dochter wil die graag hebben...

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:54

horsies5 schreef:
FloMax schreef:

Dan is zn shirt te klein, dan moet hij volgens haar naar de orthopeed (volgens huisarts niets aan de hand), dan geef je kleren mee die hij aan kan trekken naar t feest en koopt zij en compleet nieuw (niet mooi) setje voor hem (en zeuren dat ze altijd zoveel moet betalen) en laatst moest hij maar suikervrije jogi krijgen want dat was beter voor zn tanden.. pfff.. iedere keer weer een verrassing wat er nu weer niet goed is in haar ogen..

Ze heeft zichzelf ook al uitgenodigd om bij de bevalling van haar dochter (die is nu zwanger) te zijn.. nu weet k toevallig dat schoonzus dat niet ziet zitten :+ maar ze is dan echt best wel dwingend en je kan er haast geen weerwoord op hebben..
Ow en als je t dan aankaart dan is ze zo lekker schijnheilig en bedoeld ze het allemaal zo goed..
Soms denk ik dat ze gewoon zelf een kind wil hebben ipv n kleinkind

Oh, dat suikervrije... ja.. heel bekend!
Ik heb heeeeel duidelijk aangegeven dat ik NIEMAND behalve vriendlief bij de bevalling wil hebben, dus daarover ook geen discussies gehad.

I call 'empty nest syndrome'. Kan je haar geen puppy kopen :') ?
Vaak zien oma's zich ook als 'moeder' van hun kleinkind. Zie het bij mn beste vriendin ook heel erg. Arme meid is net 7 weken geleden bevallen en nu al eisen beide oma's hun kleinkind op. 'Ze zien haar niet vaak genoeg', terwijl ze bijna elke dag op de stoep staan. De ene oma trok ook zo t kind uit haar armen want ze deed t niet goed, en de ander pakte de kinderwagen af en ze heeft zelf misschien 2 minuten met haar kind kunnen wandelen. Dus ik had een laaiende vriendin aan de telefoon.. begrijpelijk. Dat hoeft niemand bij mij te flikken. Het is en blijft toch echt MIJN kind....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:23

Ik heb al heel wat keren gehoord dat de babies vroeger wel gewoon onder een dekentje sliepen ipv slaapzak en dat haar dan naar gewoon vast moet binden in bed als ze te veel draait -O-

Een kassa mevrouw:
Dochter (1,5) moest even huilen omdat ze haar nieuwe popje bij de kassa even moest afgeven. Zegt mevrouw: mijn kinderen wisten op die leeftijd allang dat je eerst moet betalen :x _-:(