zwaar verstandelijke beperkte vrouw wordt bedreigd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:10

Goof schreef:
lolotjeh schreef:
het is niet alleen psychische druk maar ook echt huiselijk geweld inbraak en bedreiging tot diefstal.

Ik snap het verhaal niet zo goed meer.
De politie doet niets zeg je, maar bovenstaande is allemaal strafbaar. Ik neem aan dat er aangifte/ melding wordt gedaan als dit gebeurt?

En die vriend wil niets meer betekenen 'want er was geen klik'? Hoe idioot is dat?
Die wil er dus gewoon iets voor terug?

Ik neem aan dat die vriend ook een beperking heeft.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:59

Is het niet mogelijk te stoppen om te katten op het taalgebruik van TS?

Wij kunnen dat allemaal zwaar onder de maat vinden, als het nu eens gewoon het beste is wat TS aan schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden bezit, maakt dat haar probleem (of eigenlijk van haar vriendin) dan minder ernstig?

Niet iedereen is even gearticuleerd. En toch wil dat nog niet zeggen, dat iemand niet in staat is om een situatie goed in te schatten.

TS, mij lijkt het echt het beste om bij de begeleiding van deze vrouw te blijven aandringen op hulp. Maar helaas zal er niets gebeuren als je vriendin zelf niet aangeeft dat ze in de problemen is.

Misschien kun je haar aanbieden om samen een gesprek met een huisarts of begeleider in te gaan over haar vriend?

Eerlijk gezegd na het verhaal van de ingeschakelde hulp die je vriendin niet knap genoeg vond om voor haar op te komen, twijfel ik erg of je haar niet erger in de problemen zult helpen met oplossingen voor haar te bedenken.

Het klinkt namelijk alsof die vriend van je gewoon seks met haar wilde, maar nu ze niet zijn type is, kan het hem niets meer schelen.

Dat klinkt echt naar een nieuwe afperser in haar leven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:11

@Gillbo: Of een gewone vent die dacht iets te halen/ervan te profiteren, maar er was geen klik oftewel geen seks of relatie materiaal dus hij gaat niet meer helpen. Wat een oetl*l ben je dan, dat die alleen wil helpen als ze leuk voor hem was geweest.

Ook lekker dan. Ze zit al in de problemen met haar ex of exvriend (heeft ze het wel uitgemaakt?) En dan wil je haar koppelen aan een andere l*l om haar te helpen?

Dat is geen helpen.

Lieve TS, dat je haar wilt helpen, super, maar je weet blijkbaar niet zo goed hoe en vraagt hier om advies. Maar voor ons is het ook moeilijk om het hele verhaal mee te krijgen en de situatie in te beelden en te begrijpen.

Je geeft geen antwoorden op de vele vragen die mensen bij de situatie hebben, vervolgens typ je wel telkens een nog vager verhaal neer, zonder extra antwoorden, met veel spelfouten, grammatische fouten.. Het is logisch dat mensen gaan twijfelen aan je verhaal, denken dat je zelf ook begeleiding hebt (wat dus niet zo is) en vinden dat jij niet de juiste persoon bent om te helpen.

Met het laatste ben ik het wel eens. Je bent niet de juiste persoon om te helpen. Als dit allemaal echt zo is hoe jij het verteld, dan kan geen enkele vriendin helpen, behalve een schouder zijn waarop ze kan steunen. Voor de rest moet er professionele hulp komen voor haar.

Ik stel nog een keer mijn vragen, hopelijk krijg ik antwoord.

Heeft ze het uitgemaakt met haar vriend?
Wil ze zelf geen contact meer met hem? Of wil JIJ dat ze geen contact meer heeft met hem.
Wat voor soort begeleiding heeft ze precies en weten die er vanaf en waarom kunnen zij niet helpen?
Zijn er al dingen aan gegeven bij de politie, door haar zelf of alleen door jouw?
De andere vrouw, die wat oudere, die ook meekijkt, wat kan en wil zij nog voor haar doen? Misschien heeft ze ook wat aan haar. Of misschien begrijpt zij iets meer van het politie systeem.

Het beste lijkt me gewoon dat zij, dus niet jij, in gesprek gaat met haar huisarts, die haar kan door verwijzen naar instanties die weten hoe ze moeten omgaan met gevaarlijke exen en die haar kunnen begeleiden in het proces.

Jij kan dit niet alleen. Er moet meer professionele hulp bij. Maar die staat niet zomaar op de stoep. Daar moet ZIJZELF moeite voor doen en ook ZELF verandering willen van de situatie.

TS, je hebt genoeg tips gekregen in dit topic en genoeg vragen gekregen. Ga als je tijd hebt even rustig zitten en het topic kalm door. Desnoods even met de vrouw in kwestie zelf alles doorlezen..

Probeer misschien nog wat vragen te beantwoorden en zoek de tips op die voor jullie bruikbaar zijn. Maak een plan van aanpak.

Wat gaan jullie doen, wat is de eerste stap, wanneer gaan jullie dat doen. Wat moet zijzelf doen. En ook heel belangrijk!! Wat is het uiteindelijke doel? Compleet geen contact, hem niet in de buurt willen zien of nog wel contact maar op een andere manier? Laat haar nadenken over wat het doel is van alle dingen die ze nu doet. Schrijf dit op en beide moeten zich houden aan de zelf gemaakte afspraken.

Maar ik zou als eerste stap de huisarts bellen. Ze moet zelf bellen, zeggen dat het om persoonlijke redenen gaat en dus graag een dubbele afspraak met de huisarts wil. Dan krijg je 20 minuten in plaats van de belachelijke korte 10 minuten. Dan kan ze daarheen om zelf haar verhaal te doen. Je kan wel mee om te steunen, voor als ze het eng vind of iets. Je kan ook mee het kantoortje in, maar ik zou dit niet doen en het gesprek overlaten aan haar en de arts. Het is al moeiljk genoeg en als ze alleen is met de arts, dan moet ze wel haar verhaal doen in plaats van het over te laten aan jouw, en zo word haar eigen mening goed gehoord. Maar vind ze het wel echt heel eng allemaal, dan kan je w met haar mee naar binnen gaan, maar je moet wel het verhaal aan haaf overlaten. De huisarts kan dan nadenken over de juiste instanties die ingeschakeld moeten worden en haar verder helpen. Haar plan van aanpak kan ze dan zelf verder invullen.

Zo kan jij je handen er een beetje vanaf trekken, want dan weet je dat er professionele hulp komt. Je kan er dan nog wel voor haar zijn; een gesprekspartner, een vriendin om iets leuks mee te doen. Een schouder om op te huilen en al dat.

Maar ik zou als ik jouw was me, als ze naar de huisarts is geweest, me er niet meer bemoeien.

Het is al heel fijn dat je aan de bel hebt getrokken omdat het niet goed gaat, maar de rest zal ze zelf moeten doen. Jij kunt het niet voor haar oplossen, hoe graag je ook wilt... Dat kan gewoon niet. Niemand van ons kan dat. Het zal allemaal van haarzelf moeten komen... En zegt ze bij de huisarts dat alles oké is of wil ze geen afspraak met de arts, ook dan moet je het van je loslaten, hoe moeilik dat ook is.

Dan wil ze niet geholpen worden. Misschien omdat ze de situatie wel prima vind, niet durft en bang is, of de huisarts niet prettig vind etc. Maar dan kan je haar verder niet helpen. Als zij die afspraken of instanties niet wilt of ze verteld dat het allemaal goed is, zowel aan haar begeleiding als aan de politie, terwijl jij een heel ander verhaal verteld, tja, pech, ze gaan uit van die van haar, want het gaat om haar.

Dus dat is echt het belangrijkste. Dat zij dit zelf ook wil. Eerste stap: de huissarts.

Bambixx

Re: zwaar verstandelijke beperkte vrouw wordt bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:23

Jeetje, heftig dit.

Wat goed dat je niet de andere kant op kijkt zoals zoveel mensen wél doen!

Ik zie aan wat ik hier lees dat de weg naar een goede manier om hier uit te komen nog niet zo goed te vinden is.

Ze wil het op de normale manier doen. Dus geen politie. En ze wordt veel gecontroleerd door die man, dus kan niet zomaar even van huis.
En bellen voor hulp, of sowieso denken aan weggaan is waarschijnlijk een stap te ver.
Zit waarschijnlijk in een isolement ook geestelijk/emotioneel.

Heeft de vrouw verder ook werk / dagbesteding, of is ze altijd thuis?

Wat je in elk geval wel kan doen, is belangrijke papieren en spullen verzamelen met haar samen,
en die op een veilige plek bewaren (bij iemand anders thuis) voor als ze in de situatie komt dat ze ineens weg moet en wil.
En bijvoorbeeld voor overige spullen eens met haar doornemen wat ze graag mee zou nemen als ze weg moet/wil.
Dat kan al een begin geven van een gevoel los te komen uit een uitzichtloze situatie.
Als een begin van een kluwen zoals voor haar de situatie misschien wel voelt.

Zijn er geen kinderen in het spel?

En nee ze is niet zwaar verstandelijk gehandicapt, zo noem je de mensen die echt weinig zelf kunnen en steeds zorg nodig hebben.
Ze is waarschijnlijk wat van een lager niveau (14 jaar zeg je, dat is niet zo heel laag. Maar wel laag genoeg om zelf niet goed oplossingen te kunnen bedenken).
Deze vrouw valt misschien net tussen wal en schip. Minimale hulpverlening (wie vraagt dat eigenlijk voor haar aan?), en de hulpverleners zijn bang voor de thuissituatie.

Het is niet acceptabel dat zoiets gebeurd binnen onze samenleving. Het is ook echt niet de bedoeling en er zijn echt manieren om eruit te komen.
He zegt dat de stichting waarbinnen ze woont (of hulp van krijgt) sowieso slecht is, ook dat is iets wat niet geaccepteerd mag worden en niet door mag gaan!
Daar zijn nog veel meer mensen de dupe van.

Ik wens je veel wijsheid toe, als ik nog op een goed idee kom dan kom ik daar nog op terug in dit topic.
Pas wel goed op jezelf en je eigen veiligheid.

Jij zou het verhaal wel zelf kunnen laten opmaken bij de politie, zodat áls er een melding komt van gebruik van geweld door deze man, het bij de politie niet helemaal uit het niets komt.

Xanthippe

Re: zwaar verstandelijke beperkte vrouw wordt bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:52

Hoe staat het er nu voor met die vrouw?
Staat er al hulp op stapel ofzo?