Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Urielle schreef:Ik snap het probleem denk ik wel hoor. Uiteraard hadden de christelijke dorpsbewoners graag zelf hun naastenliefde betoond en mensen opgevangen. Ik denk dat dat wel mogelijk is als je moeder zich aanmeldt bij de gemeente of de verantwoordelijke hulporganisatie.![]()
Goed van je moeder dat ze dat doet!
Urielle schreef:Is imo niks walgelijks aan, wel ironisch.
TS beschrijft het dorp als zeer christelijk. Het christendom staat juist enorm voor naastenliefde, dat is toch wel een kernboodschap die Jezus uitdraagt. Daarom snap ik dus ook écht, oprecht, eerlijk niet waarom dat een factor zou zijn in bezwaren tegen de opvang van vluchtelingen. De kerk doet in de schaduw ook best heel wat aan vluchtelingenhulp trouwens.
Dus wat is er nu precies walgelijk aan? Ik snap het niet.
BKonline schreef:Jammer van deze steek onder water. Dit soort posts kan een topic een bepaalde kant op sturen, dat zou jij toch moeten weten.
danielle_x schreef:Die mensen hebben de hele dag niks te doen lopen van binnen naar buiten en moeten zichzelf vermaken waardoor er veel gaan hangen op plekken zoals een winkelcentrum.
Jildau schreef:Och stel je aan.. Omdat ze mod is?
Daarnaast zou het mij niks kunnen schelen of het mag of niet. Als het niet mag, mag die regel in dit geval overschreden worden als het aan mij ligt. Al die arme mensen die uit een oorlogsgebied zijn gevlucht.. Stel je eens voor dat jij dat zou zijn. Deze mensen moeten opgevangen worden en als dat even tijdelijk zo kan, heel fijn!
Janine1990 schreef:Hebben wij het over hetzelfde Egypte waar sinds de Arabische lente Christenen hun geloof steeds stiller moesten belijden uit angst voor aanvallen, waarbij ze moesten vluchten omdat ze niet veilig waren, waar er regelmatig aanslagen waren in hun kerken? Tot dat het leger ingreep? Die bescherming van de moslims waar jij het overhebt kwam van de leger en de politie, niet van de gemiddelde broeder op straat <helaas>.Kijk naar Egypte waar tijdens de Arabische lente de Moslims de Christenen en vice versa beschermden tijdens hun momenten van gebed (Moslims) of andere gewoonten (Christenen).
Sammie schreef:Janine1990 schreef:Hebben wij het over hetzelfde Egypte waar sinds de Arabische lente Christenen hun geloof steeds stiller moesten belijden uit angst voor aanvallen, waarbij ze moesten vluchten omdat ze niet veilig waren, waar er regelmatig aanslagen waren in hun kerken? Tot dat het leger ingreep? Die bescherming van de moslims waar jij het overhebt kwam van de leger en de politie, niet van de gemiddelde broeder op straat <helaas>.Kijk naar Egypte waar tijdens de Arabische lente de Moslims de Christenen en vice versa beschermden tijdens hun momenten van gebed (Moslims) of andere gewoonten (Christenen).
aslo schreef:Jildau schreef:Och stel je aan.. Omdat ze mod is?
Daarnaast zou het mij niks kunnen schelen of het mag of niet. Als het niet mag, mag die regel in dit geval overschreden worden als het aan mij ligt. Al die arme mensen die uit een oorlogsgebied zijn gevlucht.. Stel je eens voor dat jij dat zou zijn. Deze mensen moeten opgevangen worden en als dat even tijdelijk zo kan, heel fijn!
Ten eerste, er staat een knipoog achter he! En heb al meegemaakt dat er om minder een ow of zoiets wordt uitgedeeld.
Ten tweede, voor wat betreft je laatste zin, spreek voor jezelf, er moet niets.
Sammie schreef:http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... eest.dhtml Niet het plaatje, maar de tekst dan. Individueel zal er best hulp geboden worden, maar de algemene tendens was tijdens en na de Arabische lente eerder woede en moord dan hulp.
Urielle schreef:Ten tweede om in te gaan op de moslimvergelijking, spreek ik me dus juist positief uit voor het christendom. Ik vind namelijk de solidariteit en zorg voor elkaar die het geloof uitdraagt een supermooi idee en als niet-religieus persoon leef ik ook juist naar het idee van zorgen voor de kwetsbaren . Een geloof of een groep mensen veroordelen of discrimineren zal ik nooit doen (gedrag wel, dat is individueel bepaald).
TS stelt zelf dat het dorp christelijk is, dat er problemen zijn rond het tijdelijk in het centrum opvangen van de vluchtelingen, dat zijn geen dingen die ik zelf verzin. Dat zijn factoren die kennelijk belangrijk zijn, anders zou ze die niet benadrukken.
Tenslotte doe ik nergens in mijn post een belediging of een beschuldiging aan TS of haar moeder. Ik laat wel de andere kant zien. Als zij dat als belediging ziet, gevalletje wie de schoen past. Maar nee dus, TS meldt gewoon dat zij zelf niet christelijk zijn en zich dus niet vereenzelvigen met die waarden. No problem dus, al is het me dan een raadsel waarom het relevant was.
Nu back on topic? Want daar maak ik me nu wél schuldig aan.
Janine1990 schreef:Ze heten orthodox omdat ze de orthodoxe (koptische) kerk aanhangen.. In Griekenland heb je ook de orthodoxe kerk. Dat is een bepaalde stroming binnen het christendom, sinds 450 na chr ongeveer, niet omdat ze extreem zijn.Van één of twee kanten?
Orthodoxe Christenen zullen vast geen haar beter zijn dan Orthodoxe Moslims.
Sammie schreef:Ze heten orthodox omdat ze de orthodoxe (koptische) kerk aanhangen.. In Griekenland heb je ook de orthodoxe kerk. Dat is een bepaalde stroming binnen het christendom, sinds 450 na chr ongeveer, niet omdat ze extreem zijn.
En nee.. orthodoxe christenen staan in Egypte niet echt bekend om gewelddadige aanslagen, die vind je alleen terug bij bepaalde (moslim)stromingen.
Citaat:Door de berichtgeving in de westerse media, die vaak gebrekkig of eenzijdig is, kan bij Westerlingen het beeld ontstaan dat in Egypte de agressie eenrichtingsverkeer is, waarbij Kopten steeds het lijdend voorwerp vormen en moslims de agressieve partij zijn. De werkelijkheid ligt vaak genuanceerder. Zo worden incidenten die niets met het geloof te maken hebben soms door Koptische activisten aan de westerse pers gepresenteerd als een religieus conflict.
Sammie schreef:Qua leer zijn ze wel orthodox (streng), maar dat heeft toch helemaal niks met aanslagen op een ander geloof te maken? De gemiddelde moslim in Egypte heeft nooit angst hoeven te hebben om in zijn wijk plotseling neergemaaid te worden omdat ie moslim is. De kopten daarintegen hebben dat al meer dan eens mogen ervaren.