Zoveel verdriet om alles wat je lief is, achter te laten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:07

Santos_05 schreef:
Prachtig verhaal, de mensen achter de 'vluchtelingen'

Heb me al vaker afgevraagd, Syrie is geen rijk, maar ook zeker geen arm land. Dus de mensen hebben ook een huis, baan, huishouden, sport en dus huisdieren. Stel je voor dat je zelf alles in de steek moet laten om naar een onbekend land in een AZC (of sporthal / gemeentehuis) terecht komt zonder privacy, vaak zonder geliefden, kans op een baan, en de hele dag slijt met wachten... wachten op... onzekerheid....

Zou je zelf alles in de steek laten (hoe kan je aan je hypotheek blijven voldoen als je je baan opzegt, (laat je je huis open voor willekeurig wie er wil wonen), wie verzorgt je beesten als je met het hele gezin vertrekt, met je spaargeld een ticket kopen naar een 'veilig' land en daarna maar afwachten of je eten krijgt, de mensen in het nieuwe land spreken geen taal die je begrijpt en willen je weg hebben.....

Syriërs zijn eigenlijk best wel vrij `westers´ ingesteld qua normen en waarden. Zit veel hoog opgeleid volk waarvan man en vrouw beide buitenshuis werkzaam zijn. Maar er zitten ook veel christenen tussen.

Dit berichtje is nog dagenlang door mijn gedachten gegaan met dezelfde vraag als die jij stelt. `wat zou ik doen?`
Zeker omdat oorlog best wel nadert en wij straks misschien als gevolg daarvan tenminste bloot kunnen worden gesteld aan armoede. En dus onze dieren niet meer behoorlijk kunnen voeren of misschien helemaal niet meer kunnen voeren.

of ze misschien zelfs moeten verlaten!

Ik kan mijn honden niet verlaten. Ik zou erbij blijven. Mocht ik echt moeten vluchten en ze niet mee kunnen nemen, zou ik ze af laten schieten. Maar ik zou ze niet achterlaten om dood te hongeren of ze zelfs over te leveren aan een vijand die honden haat.
Met mijn paarden zou ik hetzelfde doen.

purny

Re: Zoveel verdriet om alles wat je lief is, achter te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:10

Wow heftig zeg. Ik zou hem bijna willen delen op mijn Facebook. Ik weet niet of dat mag?

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:15

Woow, heel heftig.
Ben het wel eens met Desiree. Ik zou dan mijn honden zelf af schieten of laten afschieten. Hoe moeilijk dat ook zal zijn, het is altijd beter dat je weet dat ze niet lijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:37

Sh*t, brok in m'n keel.

Mooi dat je dit gedeeld hebt, Janouk.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:41

Wat een linkse propaganda hier zeg..
Sorry ik ben nog even de horror aan het verwerken van parijs |(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:52

Laurapalmer schreef:
|(

Hoezo? Ik ben helemaal niet zo links namelijk.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:53

Laurapalmer schreef:

Hopelijk kan je je post toelichten..... Syrische vluchtelingen zijn ook slachtoffer van de IS, net als de aanslag in Parijs....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:54

Afbeelding

Maar goed.... Verder zullen we maar weer on topic gaan, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:58

Laurapalmer schreef:

Er zijn afschuwelijke dingen gebeurd in Parijs. En uit dit verhaal blijkt dat IS ook op andere plekken in de wereld walgelijke dingen doet, waardoor mensen huis en haard (en hond) moeten verlaten.

Ik vind dat misselijkmakend. Onbegrijpelijk. Verbijsterend. Ik snap niet dat mensen zulke gestoorde, walgelijke idealen kunnen hebben.

Wat is daar links of rechts aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:14

Bedankt voor het delen van je moeders ervaring.
Je hebt het mooi beschreven en je hebt het heel dichtbij gebracht.
Je geeft door de manier van schrijven een beschrijving van een mens vol van verdriet om wat hij achter heeft gelaten.
En dat raakt...... mij ook. Ik heb een brok in mijn keel en moet de tranen bedwingen.

Ik heb je verhaal ook gedeeld op facebook.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:17

Ik word er even stil van ....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:22

Het is goed dat ook de schrijnende kant ruimte krijgt om verteld te worden.

Enkele weken geleden had ik het paard van Mistral94 aan de hand, en vroegen de vluchtelingen ook netjes of ze een foto mochten maken van het paard. We hebben ze de foto laten maken, maar durfde niet zo goed aan te bieden om te aaien, deels doordat het mijn paard niet is en deels omdat ik niet wist wat ik met de situatie aan moest.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:01

Wel mooi verhaal en idd oorlog maakt alles kapot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:42

Edit: Oeps, verkeerde topic... :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 17:59

purny schreef:
Wow heftig zeg. Ik zou hem bijna willen delen op mijn Facebook. Ik weet niet of dat mag?

Natuurlijk mag dat. Ik heb het verhaal gedeeld, omdat het mij raakte, toen mijn moeder het vertelde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:43

F_Orumster schreef:

Enkele weken geleden had ik het paard van Mistral94 aan de hand, en vroegen de vluchtelingen ook netjes of ze een foto mochten maken van het paard. We hebben ze de foto laten maken, maar durfde niet zo goed aan te bieden om te aaien, deels doordat het mijn paard niet is en deels omdat ik niet wist wat ik met de situatie aan moest.

als het nu geen vluchtelingen waren geweest,hadden ze het paard dan wel mogen aaien?
Daar ben ik dan benieuwd naar. :D
Ik vind het zo jammer dat we zonder dat we het willen angstig worden.Ik betrap mijzelf er ook op.Zag laatst in een winkel een stuk of 10 soudanezen(frankrijk),ik voelde mij niet op mijn gemak.Ik wil dit niet!!!Ik heb niets tegen andere rassen/kleuren/geloven...als ze zich maar aanpassen en zich gedragen.(ook kaaskoppen moeten zich gedragen!!!)
En dat gevoel is er na vrijdag niet beter op geworden.Zo jammer |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:26

geerke schreef:
F_Orumster schreef:

als het nu geen vluchtelingen waren geweest,hadden ze het paard dan wel mogen aaien?
Daar ben ik dan benieuwd naar. :D
Ik vind het zo jammer dat we zonder dat we het willen angstig worden.Ik betrap mijzelf er ook op.Zag laatst in een winkel een stuk of 10 soudanezen(frankrijk),ik voelde mij niet op mijn gemak.Ik wil dit niet!!!Ik heb niets tegen andere rassen/kleuren/geloven...als ze zich maar aanpassen en zich gedragen.(ook kaaskoppen moeten zich gedragen!!!)
En dat gevoel is er na vrijdag niet beter op geworden.Zo jammer |(

Herkenbaar! Mijn man en ik werden laatst, in het donker, naar de kant gedirigeerd door een busje. Eenmaal op de vluchtstrook aangeland, stapten er twee mannen uit het busje. Ik riep meteen tegen mijn man: "pas op! doe je deur op slot, alleen je raam een klein stukje open!" en ik dacht meteen aan alle dure tuigen achterin onze eigen auto. En hoeveel geld we bij ons hadden. Ik zag ons al beroofd worden daar langs die donkere snelweg en vond mezelf een oen dat ik gestopt was.
Wat bleek? Die mannen wezen ons erop dat onze richtingaanwijzer van de trailer verkeerd werkte. Als onze auto links knipperde, knipperde de trailer rechts en omgekeerd (manlief had stekker vervangen en niet goed gecheckt....zucht...). Een levensgevaarlijke situatie dus. En dankzij hun waarschuwing konden we het meteen op het eerstvolgende benzinestation herstellen en veilig verder rijden.

En ik vroeg me meteen af: had ik nou anders gereageerd als het geen mannen waren geweest met een noordafrikaans uiterlijk? Bijvoorbeeld witte mannen?
Ja dus. Ik denk van wel. Wat baal ik daarvan! Dat wantrouwen van mij, alleen maar op basis van iemands uiterlijk. Bah! |(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:28

safina schreef:
En ik vroeg me meteen af: had ik nou anders gereageerd als het geen mannen waren geweest met een noordafrikaans uiterlijk? Bijvoorbeeld witte mannen?
Ja dus. Ik denk van wel. Wat baal ik daarvan! Dat wantrouwen van mij, alleen maar op basis van iemands uiterlijk. Bah! |(

Ik wantrouw op zo´n moment ook blanke mannen hoor! En mannen meer dan vrouwen. Dus ik discrimineer. Maar wel op basis van feiten. Mannen zijn nu eenmaal crimineler dan vrouwen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:30

Desiree schreef:
safina schreef:

Ik wantrouw op zo´n moment ook blanke mannen hoor! En mannen meer dan vrouwen. Dus ik discrimineer. Maar wel op basis van feiten. Mannen zijn nu eenmaal crimineler dan vrouwen.

nou...er zijn de laatste tijd wat filmpjes in omloop van 16 jarige meisjes die elkaar bijna vermoorden :7

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:32

geerke schreef:
nou...er zijn de laatste tijd wat filmpjes in omloop van 16 jarige meisjes die elkaar bijna vermoorden :7

Ha maar die kan ik wel aan! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:32

Oh, ophouden nu he! Ik durf straks de straat niet meer op. :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:38

pppffff....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:21

Laurapalmer schreef:

En wat een oogkleppen heb jij op...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:43

Laurapalmer schreef:

Wat heeft het een met het ander te maken?
Deze mensen zullen nog veel meer horror te verwerken hebben. Daarom zijn ze gevlucht :)*

Mooi verhaal TS, ik kreeg kippenvel terwijl ik het las.
Het lijkt me werkelijk verschrikkelijk zo in angst te moeten leven dat je het ervoor over hebt alles achter te laten en alsnog van alles te riskeren. Ik kan me er niets bij voorstellen, gelukkig.
Ik raak witheet van opmerkingen als hierboven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:38

Ik blijf geloven in goedheid van mensen, ondanks dat de geschiedenis keer op keer het tegendeel bewijst. :j

Afbeelding