Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:30

Is je moeder nog wel in staat om goed met haar te praten? Zo ja zou ik dat doen en haar precies vertellen hoe je je voelt en of je überhaupt nog wel in staat voelt voor haar te zorgen.
Het lijkt me voor een moeder ook vreselijk als je kinderen onderling ruzie hebben en het zou best kunnen dat je broer je moeder zo heeft omgebogen dat ze zich tegenover jou van geen kwaad bewust is, of zich vooral laat meeslepen om 'de goede vrede' te bewaren (wat altijd averechts werkt in situaties als deze).
Wees eerlijk naar haar, het lijkt immers alsof je niets meer te verliezen hebt. Als ze zich dan nog van de domme houdt of niets wil aanpassen dan houdt het gewoon op en kan je dat aangeven.
Beslis voor jezelf wat je grenzen zijn en ga daar niet overheen, dat is het allerbelangrijkste.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:28

Met mijn moeder is niet te praten helaas,vroeger niet en nu al helemaal niet.
Als ik haar confronteer met dingen begint ze direct boos te worden en komt met de meest nare opmerkingen. Of ze schreeuwd: Aahhhh hou maar op!!!!

Maar daar heb ik me mee afgevonden,die verandert toch niet meer zo graag hoe ik het zou willen. Ik zie haar ook meer als patiënt en niet echt meer als een moeder.

De storingsfactor zit em in mijn broer en zus. Mijn moeder heeft veel kapot gemaakt tussen ons allen maar ondanks dat ze dat weten gedragen ze zich net zo als zij dat doet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:33

Dat je steeds teleurgesteld wordt, ligt aan jou. Want jij hebt een bepaald verwachtingspatroon waar ze niet aan voldoen. Nooit. En dat ligt dan weer niet aan jou. Maar je weet wat je aan ze hebt (niks). Leg je daar maar gewoon bij neer, dat kost je de minste energie.

Kies voor jezelf want dat doen zij ook. En sterkte, het is een rot situatie.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:47

Troi slaat imo de spijker op zijn kop. En ook de woorden van Lieveli zijn precies op hun plek. Meis kap het helemaal af. Geef aan naar alle 3 dat je stopt met het verzorgen en richt je op je eigen gezin. Die zijn je meer nodig dan zij. Je kan ze niet veranderen, en ze zullen altijd zo blijven als ze nu zijn. Wil je je daar nog jarenlang mee bezig houden?? Mag dan familie zijn, maar dan mogen ze zich er ook wel eens naar gaan gedragen. Dat doen ze niet dus moet je voor jezelf en je eigen gezin kiezen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:48

Dat klopt ook maar het is moeilijk om dat soort knopen door te hakken hoor.
Ik wil het wel, graag zelfs maar hoe?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:35

Ik stuur je even een PB. niet alles hoeft van mij openbaar op het net ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 15:56

rina schreef:
Ik stuur je even een PB. niet alles hoeft van mij openbaar op het net ;)

Bedankt voor de pb's! :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:50

Geen dank. Jij ook voor het lezen van mijn epistels :+ :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:13

funnyhorses schreef:
Ik heb dus nooit iemand iets misdaan, heb alleen maar geholpen en klaargestaan voor anderen en dan krijg ik dit.
Ik vind dit heel moeilijk en heb ook al veel gehuild uit frustratie-onmacht en boosheid. Heb geprobeerd te praten en heb om uitleg gevraagd maar ik word dus afgedankt als een oude schoen.

Helaas is het niet altijd zo: wie goed doet, goed ontmoet. Er zitten namelijk ook best een paar mensen tussen waarbij dit niet opgaat. Zoals je broer en zus.
Je hoort het vaker: mensen die altijd klaar staan voor een ander -hoe zwaar ze het zelf ook hebben op dat moment- hebben niks aan de anders als zij het echt een keer nodig hebben.
Dit heeft veel te maken met grenzen aangeven en dus zelfbescherming.

Ja, je moeder heeft zorg nodig. Moet jij daar aan onderdoor gaan? Nee.
Ook als je er zelf even helemaal geen oor naar hebt, ben je er voor je zus. Maar weet je? Je mag best een keer zeggen dat het nu niet uitkomt. Of dat je wel een beetje klaar bent met hetzelfde verhaal opnieuw en opnieuw te horen. Dat is namelijk ook grenzen aangeven. Je hoeft niet altijd maar lief te zijn. En lief zijn werkt ook helemaal niet bij hardleerse personen.

Door jezelf steeds weg te cijferen, is dit ook wat mensen van je verwachten. Op het moment dat je voor jezelf opkomt, denken mensen onbewust: ho eens even, ga jij eens heel snel terug je rol in! Ironisch, want jij verwacht dat zij uit hun rol stappen en eindelijk aan jouw -al dan niet redelijke- verwachtingen gaan voldoen.

Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met dr. Phil: the best predictor of future behavior, is past behavior. Nog zo'n mooie slogan: Accepteer wat je niet veranderen kunt en verander wat je niet accepteren kunt.
Je kunt je familie niet veranderen, maar als jij die situatie niet kun accepteren zul je dus toch op één of andere manier die situatie moeten veranderen. Dat kan zijn dat jij uit de vergelijking stapt, of inderdaad een nieuw persoon erin brengt. Zoals een curator bijv.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:43

De wake up calls vliegen me hier om de oren.....dank jullie wel hiervoor!

Ik ben nu twee dagen voor mezelf aant kiezen dus me niet meer lopen opwinden en denken dat ze het maar opsoppen en ik moet zeggen dat dat best rust brengt.
Heb mn moeder ook niet meer gezien of gesproken en ben nu op een standpunt gekomen dat als ze wat geregeld moet hebben dat ze haar geliefde zoontje maar doet vragen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:49

Voordat ik verder lees en verder ga met het tweede deel, wil ik even reageren op het eerste deel.

Jij wilt niet dat jouw broer voor 25 euro per maand gaat karaten. Heb je al eens bedacht wat die sport mogelijk met hem zou doen? Discipline, drijfveer, weghouden van drugs en rommel? Een mens heeft iets nodig in het leven om aan vast te klampen. IETS. Verder heeft hij geloof ik niet veel, of wel?

IK heb nu deel 2 gelezen en ik ben al helemaal klaar met jouw familie. Zou jij ook moeten zijn. Je bent mooi gek dat je voor die mensen moeite doet! Ze leven alleen voor zichzelf.

Omdat jij altijd hun steunpillaar was, denken ze kennelijk dat het goed gaat met jou en jij alles aan kunt. En misschien zijn ze daar ook wel een beetje jaloers op en brengen ze je onbewust daarom uit evenwicht. Laat niet met je sollen! Steek je energie in iets wat jou ook wat oplevert, een goed gevoel! Deze mensen gaan jou geen goed gevoel geven.

Er is er echter één waar je eigenlijk als het mogelijk is, wél voor zou moeten zijn. En dat is het kind van je broer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 12:26

@ desiree
Ik gun mijn broer alle discipline op de wereld echt waar want dat heeft hij ook heel hard nodig.
Maar ik kan er gewoon niet met mn verstand bij dat hij ons smeekt hem te helpen met zn auto omdat hij zwaar rood staat en dan daarna in alle rust verteld dat hij gaat sporten wat geld kost!

Ga rennen dat is ook sport en kost niks!

Zoiets vertel je toch niet aan degene waar je zielig hebt lopen doen om geholpen te worden?
Hij heeft toen beloofd dat hij alles zou uitpluizen en een stappenplan zou maken om uit die schulden te komen.Daar wou ik hem zelfs bij helpen.

Hij is zelfs op kosten van anderen uitgebreid carnaval gaan vieren. Vijf dagen erop los gezopen! Is dat een vent?
Hij had beter vijf dagen kunnen kelneren in de kroegen!

Maar das altijd zijn manier geweest en mijn moeder heeft het altijd ondersteund die stomkop.
Zo ging dat vroeger al als ik wou zwemmen met vriendinnetjes dan moest ik zelf zorgen voor geld door bij de boer te werken,hij hield zn handje open.

Hij had alle vrijheid, ik moest eerst debiele klussen doen voor ik mocht gaan. Wou ik op tijd gaan zwemmen moest ik bijv. eerst de mesthoop met de riek opgooien.

Het was zelfs zo erg dat als s nachts onze honden aansloegen buiten dat ik wakker werd gemaakt om buiten te controleren was er was.
Achter mij ging dan de deur op slot he!

Het brave prinsenkind sliep lekker door uiteraard.
Allemaal dingen die niet normaal zijn dat zie ik nu ook.
Moet er nuet aan denken om zoiets mijn kind aan te doen brrrr gatverrr.

Ook nare verbale verwensingen waren aan de orde hij stond dan te lachen.
Mn zus doet dat ook van die nare misselijke steken onder water geven. Geef je dan contra loopt ze hysterisch weg.

Vermoeiend allemaal pffff

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:32

Kortom, tijd om te kappen met deze onzin en voor jezelf kiezen. Je moeder zou ik financieel nog wel ondersteunen, in de zin van, kijken of jij zeggenschap kan krijgen over haar bankzaken. Dit heeft mijn moeder ook jaren gedaan toen mijn oma nog leefde en in feite nog bijna alles zelf kon. Hoe dat toen zo ontstaan is weet ik niet, maar ik weet wel dat het dus mogelijk is. Zo hoef jij je niet druk te maken om je moeder, je hebt niks met je broer (en zus) te maken en kan je toch genieten van het leven. 1x in de week op boodschap met mams en klaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 12:37

Was het maar waar 1x in de week.
Ik roep al zo lang dat ze op voorraad moet inkopen zeker de zwaardere grotere spullen.
Ga ik dan met haar koopt ze twee artikelen!

Volgende dag moet ik dan aanhoren dat ze door weer en wind met dr rollator is gaan boodschappen doen en dat het ding is omgekiept omdat ie zo vol zat!

leuk om te horen als je de dag ervoor de moeite hebt genomen om met de auto te gaan.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:44

Jammer dan voor haar. Jij leeft niet voor haar. Je stelt voor om samen 1x per week boodschappen te gaan doen met de auto en dan neem je alles wat nodig is mee. Mocht ze doordeweeks nog een keer op boodschap moeten om wat voor reden, dan geef je haar zakgeld. Zij stug, jij stug, want het mag wel een keer ophouden. Mijn oma kon ook altijd heel raar doen, en verwachtte van mijn moeder dat ze 2x in de week kwam (60km met de auto). Met een smoes is dat toen naar 1x in de week gegaan en toen ze moest verhuizen is ze ook dichterbij komen wonen. Het was verder een leuke oma hoor, echt wel, maar wel 1 met een kop er op. En als mijn moeder toegaf, dan nam ze direct een hele hand, ipv een vinger. Jij hebt je eigen leven en dat moet ze ook maar in gaan zien.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 14:16

Dat ga ik ook doen ook klaar is klaar!! :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:17

Weet je, ik snap jouw onvrede met deze situatie heel goed en het is zeker tijd om er wat aan te veranderen, maar ik lees ook heel veel woede, jaloezie en agressie van jouw kant. Dat maakt het allemaal niet makkelijker, niet voor hen, maar ook niet voor jezelf.

Probeer het een beetje los te laten, want het beheerst zo te horen je hele leven. Zoek, indien nodig, daar wat hulp bij. Het kan enorm opluchten om het allemaal eens van je af te praten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:00

funnyhorses schreef:
@ desiree
Ik gun mijn broer alle discipline op de wereld echt waar want dat heeft hij ook heel hard nodig.
Maar ik kan er gewoon niet met mn verstand bij dat hij ons smeekt hem te helpen met zn auto omdat hij zwaar rood staat en dan daarna in alle rust verteld dat hij gaat sporten wat geld kost!

Ga rennen dat is ook sport en kost niks!

Zoiets vertel je toch niet aan degene waar je zielig hebt lopen doen om geholpen te worden?
Hij heeft toen beloofd dat hij alles zou uitpluizen en een stappenplan zou maken om uit die schulden te komen.Daar wou ik hem zelfs bij helpen.

Hij is zelfs op kosten van anderen uitgebreid carnaval gaan vieren. Vijf dagen erop los gezopen! Is dat een vent?
Hij had beter vijf dagen kunnen kelneren in de kroegen!

Maar das altijd zijn manier geweest en mijn moeder heeft het altijd ondersteund die stomkop.
Zo ging dat vroeger al als ik wou zwemmen met vriendinnetjes dan moest ik zelf zorgen voor geld door bij de boer te werken,hij hield zn handje open.

Hij had alle vrijheid, ik moest eerst debiele klussen doen voor ik mocht gaan. Wou ik op tijd gaan zwemmen moest ik bijv. eerst de mesthoop met de riek opgooien.

Het was zelfs zo erg dat als s nachts onze honden aansloegen buiten dat ik wakker werd gemaakt om buiten te controleren was er was.
Achter mij ging dan de deur op slot he!

Het brave prinsenkind sliep lekker door uiteraard.
Allemaal dingen die niet normaal zijn dat zie ik nu ook.
Moet er nuet aan denken om zoiets mijn kind aan te doen brrrr gatverrr.

Ook nare verbale verwensingen waren aan de orde hij stond dan te lachen.
Mn zus doet dat ook van die nare misselijke steken onder water geven. Geef je dan contra loopt ze hysterisch weg.

Vermoeiend allemaal pffff

Wat een optelsom van narigheid! Jouw broer moet maar voor jouw moeder gaan zorgen! Die twee zijn vier handen op één buik en ze verdienen elkaar! Maar jij moet je niet meer als gekke Henkie laten behandelen en voor je zelf gaan zorgen. Laat ze toch stikken!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 21:34

Hevonen schreef:
Weet je, ik snap jouw onvrede met deze situatie heel goed en het is zeker tijd om er wat aan te veranderen, maar ik lees ook heel veel woede, jaloezie en agressie van jouw kant. Dat maakt het allemaal niet makkelijker, niet voor hen, maar ook niet voor jezelf.

Probeer het een beetje los te laten, want het beheerst zo te horen je hele leven. Zoek, indien nodig, daar wat hulp bij. Het kan enorm opluchten om het allemaal eens van je af te praten.

Woede en agressie klopt helemaal maar jaloersheid echt niet.
Praten helpt idd erg goed zelfs hier met jullie terwijl we volslagen vreemd zijn voor elkaar.
Het inzichtsvermogen en begrip hier is echt enorm,doet goed om even wakker geschud te worden hoor.
Heb moeders niet meer gezien of gehoord,zou ze een slecht geweten hebben? :=

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 14:36

Nou net weer een "leuk" moment gehad. -O-
Moeders kwam langs sinds lange tijd. Ze had als mededeling dat ze bij haar zoontje lief deed intrekken.
Ik heb haar nog een keer gezegd hoe ik erover denk,hoe banketstaaf ze doet naar ons maar het kwam geneens aan joh! Ze begon gewoon over iets anders.

Gisteren is mijn dochter 3x bij haar gaan vragen of ze mee ging naar de kerstmarkt die gehouden werd in het gebouw en 3x had madam geen zin.
Vervolgens belt ze ons op om aan ons kind te vragen of zij misschien haar beurs had meegenomen? Tjongejonge waar sloeg dat op -:(- grr alsof het kind de beurs van oma meeneemt. _-:(

Toen dochter nog eens aan haar vroeg of ze samen naar de kerstmarkt gaan kreeg het kind doodleuk te horen dat oma met de buurvrouw ging!
Ik heb nog nooit zo'n teleurgesteld smoeltje bij mn kind gezien |( ik moest me zo verbijten he!!!

Maar goed ze gaat maar lekker bij die klaploper wonen,ik heb haar gezegd dat die 400euro terug komen van de auto en als mn broer ballen heeft komt ie ze persoonlijk bij mijn man afgeven!(doet ie toch niet)

Ik ben nu zoooo boos en tegelijkertijd ook zoooo opgelucht!
Ben er klaar mee nu. :r

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:45

Ja? Ben je dat werkelijk?
Je moet afstand nemen van die mensen. Het is goed dat ze bij broerlief in trekt. Ze verdienen elkaar en ze moeten elkaar maar zien te helpen.

Zolang jij je niet distantieert, blijven ze je raken. De keuze is aan jou.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 14:54

Ik weet het Desiree ik ben er klaar mee maar ik moet mezelf er idd wel toe dwingen om zo te denken.
Als je van nature geen kwaadwillend persoon bent en alleen het beste voor een ander wilt is dat best moeilijk hoor.Zoiets kan niemand je leren dat moet je idd zelf doen.

Maar je hebt gelijk .... de keuze is aan mij ik moet van ze af komen,me omdraaien en ze niet meer aankijken. :evaw:
Ik ben de teleurstellingen,ondankbaarheden,verwijten en ongezelligheid zoooo zat. ;(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:55

Je moet je energie besteden aan mensen die de moeite zijn. Die zijn er vast ook in je leven. Ik weet dat je je familie niet voor het kiezen hebt. Maar je hóeft er niet bij te blijven hangen als ze niet goed voor je zijn. Heb je geen leuke vrienden of zo_

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:46

Ik heb gelukkig hele lieve vrienden ja.
Het is gewoon ff doorbijten nu even het woord familie eruit gooien.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:01

Naar mijn mening is het denk ik slim om nog niet de relatie af te kappen maar wel om meer voor jezelf te kiezen je broer bijvoorbeeld gaat niets leren van wat hij doet tot dat hij er alleen voor staat dus wat mij bedtreft de volgende keer gewoon nee zeggen maar wel uitleggen waarom en pas weer financieel helpen als jij je geld terug heeft en hij zich beter gedraagt

Vedder weet ik niet hoe je band vroeger was met je nichtje maar dat ze geen contact met je zoek hoeft niet ingefluisterd te zijn dat heb ik ook met mijn oma ik houd van ze etc maar als ik iets te vertellen heb zoals nieuwe school etc vergeet ik het snel hun te vertellen

Hoop dat je er iets aan hebt veel succes!