Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LoveBodin schreef:Wel erg sneu als mensen niet helpen.
Maar is idd het bijstander effect... Hoe meer mensen er zijn, hoe minder hulp er geboden wordt. Iedereen denkt: een ander doet 't wel.
Is niet perse van deze maatschappij geloof ik hoor.
Mag ik dan vragen wat iedereen hier zou doen in volgende situatie: in 't donker, alleen (als vrouw dus). Staat op een afgelegen weg een auto langs de weg. Wel met knipperlichten, maar niet direct als noodsituatie. Stoppen jullie dan ook?
Maar die vrouw stopte direct en de 3/4 mensen erna ook. Eentje zag het ook gebeuren en was ontzettend pissig omdat de scooter gewoon was doorgereden, 2 bleven erbij tot de ambulance er was.
) Zulke lieve mensen, zijn ook allemaal gebleven tot de ambulance mij wegbracht.
Kleine moeite, groots gebaar toch?
Suliko schreef:Dat mensen soms bang zijn is ook absoluut waar, de muziekleraar van mijn broer fietste een keer een grote brug over in de avond/nacht en werd door een groep jongeren op scooters van achteren vol in zijn rug geslagen, waarna de groep omkeerde en hem compleet in elkaar trapte. Iedereen fietste en liep door (ondanks dat hij echt om hulp riep), waarschijnlijk bang dat hij dronken was of dat het een val was. Ondertussen lag hij daar met een gescheurde milt, gebroken ribben en nog wel meer. Uiteindelijk, de volgende ochtend pas, toen hij bijna onderkoeld was geraakt. Herkende een van zijn leerlingen hem...
lor1_1984 schreef:1x gehad dat er iemand al behoorlijk ongecoördineerd aan kwam fietsen, op 5m van me onderuit kletterde maar dat m'n Rottweiler compleet door het lint ging.
Die ga ik dan ook niet helpen want dan had 'ie gaatjes gehad.
Meneer werd nog pissig ook en probeerde me te dwingen ondanks dat ik aangaf met een agressieve hond te lopen, maar toen ik de lijn heel rustig iets (lees: paar cm, dus nog lang niet in de buurt van die man) liet vieren en de hond weer flipte bond 'ie ook gelijk in.![]()
Overigens deed die hond normaal niet zo, waardoor ik ook gelijk alert werd bij die man want als die hond zo flipte was er wat aan de hand.![]()
Normaal als ik iemand zou zien vallen ofzo dan help ik wel of blijf iig even in de gaten houden of het wel goed gaat.