Helpen we elkaar niet meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Helpen we elkaar niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:00

Ts wat triest dat niemand je kwam helpen.
Gelukkig zijn er ook mensen die wel anderen helpen.

Ik reed laatst met mijn scootmobiel door het gras met mijn honden.
Andere wandelaar is blijven wachten om te kijken of ik hulp nodig had.
Had ik niet, maar lief gebaar.

Aantal jaren geleden samen met een meneer een auto die vast stond in de sneeuw de weg op geduwd.
Gevolg een boze echtgenoot omdat mijn schouder uit de kom was gegaan.
Maar ja iemand laten staan doe je niet.

Meneer gehad die bij de supermarkt tegen de vlakte ging.
Ik heb hem letterlijk opgevangen en samen met een kennis op de grond gelegd.
Zijn vrouw stond erbij en deed niks.
Meneer kwam bij, hoefde dus geen 112 te bellen.
Een bestelwagentje met 2 mannen erin hebben spontaan gevallen meneer thuis gebracht.
Zijn vrouw vond dat hij wel kon lopen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:21

Wat asociaal TS! Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen.

Ik had het vorige jaar in het bos, paard schrok van wandelaars en ik viel eraf. Die mensen liepen gewoon door zonder ook maar iets te vragen...

Als er bij mij zoiets gebeurd check ik iig wel altijd of er iemand al heen gaat. Zo niet, dan ga ik er wel op af. Juist met die theorie van omstanders en hoe meer mensen hoe minder verantwoordelijk je je voelt in m'n achterhoofd.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:24

Wat asociaal TS geen woorden voor.

Hoorde laatst een verhaal van iemand die een beroerte kreeg en aangaf aan mensen dat ze niet goed werd, maar iedereen liet haar gewoon aan haar lot over. Heel ernstig in zulke gevallen kun je hier dus zware hersenbeschadigingen aan overhouden als niemand in je omgeving niet op tijd hulp inschakelt.
De wereld wordt erg hard en ieder voor zich

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:20

Eergisteren had ik een aanrijding met een vrachtwagen. Ik had niks gelukkig, alleen veel blikschade en de bumper lag eraf. Er was een auto gestopt die de raam open deedt om te vertellen dat mijn koplamp midden op de weg lag. Daarna reden ze zo verder. Verder was niemand gestopt.

Ik vind dat echt belachelijk. Zelf stop ik altijd om eerste hulp te verlenen of iemand gewoon te helpen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:30

Vreselijk asociaal! Al moet ik zeggen dat het hier ook regelmatig gebeurd..

Er is 1 gebeurtenis die me echt heel goed bij is gebleven en gelukkig was het een positieve.. 2 jaar geleden toen er veel sneeuw lag was er een oude dame met rollator door de sneeuw aan het ploeteren om naar huis te kunnen komen. Op gegeven moment komt er een auto aan met 2 "stoere" jongens en die hebben de rollator ingeklapt en het vrouwtje naar huis gereden.. Vond dat zo lief toen.. :)

Ik zou zelf ook altijd iemand helpen als ik er de mogelijkheid voor heb!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:42

Te triest eigenlijk... een ieder is verplicht slachtoffers te helpen... maar veel mensen beseffen dit niet |o

ben zelf sinds kort EHBO'er en merk dat ik wel veel oplettender ben geworden. Ik had je dan ook zeker geholpen! Wanneer ik iemand op straat zie liggen zou geen haar op mijn hoofd er aan denken voorbij te lopen!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:19

Jeetje zeg, wat trieste bedoeling dat niemand gewoon even helpt. Als ik dit had gezien, ik had gelijk uit mijn auto gestapt of van mijn fiets gesprongen! Zo heb ik een halfjaar geleden ook een oudere vrouw geholpen; het stormde heel hard en de mevrouw viel met haar elektrische fiets zo om. Ik was zo geschrokken, dat ik meteen rechtsomkeert ging en heb haar meteen geholpen.

Maar goed, ik kijk er ook niet meer van op met deze maatschappij. Iedereen is toch onpersoonlijk en doet vooral waar hij of zij zelf zin in heeft. Tegenwoordig kan je toch al niet meer rekenen op andermans hulp, zelfs dus in jouw situatie die levensgevaarlijk was.

Ik heb er geen woorden voor, maar ik ben wel blij dat je er goed vanaf bent gekomen...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:24

Raar he dan men gewoon doorloopt of fietst terwijl je op het spoor ligt met een dikke fiets bovenop je.
Afgelopen zondag was ik vroeg uit de veren voor een wandeling op het strand.
Lekker op mijn gemakkie binnendoor gereden, staat er een meneer met zijn fiets tegen een paaltje aan ergens in de middle of nothing.
Gestopt en gevraagd ofdat hij pech had met de fiets. Dat was niet zo, hij had even een boom van dichterbij bekeken. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:25

Serieus, wat naar! En ik kan me daar zo boos om maken; je laat iemand toch niet liggen??? En dan nog wel op het spoor...onbegrijpelijk. Gelukkig is alles goed afgelopen, hopelijk heb je niks naars overgehouden aan je val?

Ik heb twee verschillende ervaringen wbt het hulp bieden: een negatief en de ander positief: op mijn 12e aangereden door een auto (mijn schuld ik keek niet uit) en bewusteloos geraakt. Werd wakker met een kring van mensen om me heen die geen f#ck deden alleen maar staren naar mij..... Kan je vertellen: da's raar wakker worden. Gelukkig kwam er later nog iemand bij die de ambu gebeld heeft uiteindelijk...

Situatie 2: op mijn 14e onderuit gegaan met pony op het asfalt (was km of 6 van huis). Pony op de loop maar bleef gelukkig niet heel ver van mij staan om te grazen. Er stopte een auto naast mij en betreffende bestuurder heeft ervoor gezorgd dat: 1. ik okay was 2. pony gevangen en ondergebracht werd bij boerderij in de buurt van de plek 3. mijn vader gebeld werd, die met mijn zusje en haar pony naar les was elders in de provincie. We hebben de beste man later nog een dikke bos bloemen gebracht. Zo kan het dus ook.

Deze verhalen zijn van jaaaaaaaaren terug: ben ondertussen 44.... Het is dus niet iets van de laatste tijd.... Triest is het wel als we elkaar niet meer willen helpen. :\

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:27

Wel erg sneu als mensen niet helpen.
Maar is idd het bijstander effect... Hoe meer mensen er zijn, hoe minder hulp er geboden wordt. Iedereen denkt: een ander doet 't wel.
Is niet perse van deze maatschappij geloof ik hoor.

Mag ik dan vragen wat iedereen hier zou doen in volgende situatie: in 't donker, alleen (als vrouw dus). Staat op een afgelegen weg een auto langs de weg. Wel met knipperlichten, maar niet direct als noodsituatie. Stoppen jullie dan ook?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:31

LoveBodin schreef:
Wel erg sneu als mensen niet helpen.
Maar is idd het bijstander effect... Hoe meer mensen er zijn, hoe minder hulp er geboden wordt. Iedereen denkt: een ander doet 't wel.
Is niet perse van deze maatschappij geloof ik hoor.

Mag ik dan vragen wat iedereen hier zou doen in volgende situatie: in 't donker, alleen (als vrouw dus). Staat op een afgelegen weg een auto langs de weg. Wel met knipperlichten, maar niet direct als noodsituatie. Stoppen jullie dan ook?

Ben ik met de auto, zet ik hem ernaast en doe ik het raam wat naar beneden en vraag of het goed gaat en of de persoon al de ANWB oid gebeld heeft.
Met de motorfiets zou ik ook wel even stoppen, maar wel zo dat ik mocht het nodig zijn direct weg kan rijden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:40

Zelf zou ik altijd even vragen of het met iemand gaat en desnoods helpen als het niet gaat, lijkt me eigenlijk meer dan normaal.

Heel simpel, behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.

Zelf heb ik een keer meegemaakt dat het heel erg glad was en ik vol op mijn bek ging met de fiets, een meisje die wat verderop liep vroeg gelijk of het ging. Alles was goed, behalve dat het lampje van mijn fiets gerold was die ik eerst even wou pakken. Op dat moment kwam er een auto aan die keihard begon te toeteren, terwijl ik nog half op de grond lag. :\

Ook ben ik een keer vol van mijn fiets gereden door een scooter (die doorreed), waarbij ik met mijn gezicht op het asfalt klapte. Nu was het wel zo dat ik zo'n beetje het hele fietspad in bezit nam (eenrichtings fietspad). Maar de eerste volgende die aan kwam, die wenkte ik ook direct omdat ik wel doorhad dat er iets flink niet goed was toen ik met mijn hand mijn gezicht aanraakte en ik merkte dat echt alles onder het bloed zat. :') Maar die vrouw stopte direct en de 3/4 mensen erna ook. Eentje zag het ook gebeuren en was ontzettend pissig omdat de scooter gewoon was doorgereden, 2 bleven erbij tot de ambulance er was.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:48

Ik ben zelf ook snel van het stoppen en vragen of alles goed gaat! Maar je hoort ook steeds gekkere verhalen, dat je in goede wil stopt en dan overvallen word. Dat soort ongein zet je wel aan het denken voordat ik ergens stop. Zo is een paar km verderop een vrouw overvallen in haar auto, omdat ze stopte voor een vrouw met kinderwagen die overstak, op klaarlichte dag!! -O-

Vorig jaar ging er een jochie op de fiets onderuit. Er fietste een man achter, die er nog net omheen kon slingeren en die fietste zo door. Toen heb ik de auto maar aan de kant gezet om het joch weer op zijn fiets te helpen. Stuur krom, spul op de grond etc. Dus ik was zeker gestopt om je fiets weer overeind te slepen! :j

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:49

Ik heb heb vorig jaar ook gehad op de scooter. Was donker en er lagen ook natte bladeren. Naast een autoweg en fietspad.
Scooter kreeg ik niet van m'n been en iedereen liep door. Niemand stopte ofzo..

Kleine moeite om even te vragen of je Ka. Helpen ..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:49

Ik was een keer aan het hardlopen en moest stoppen omdat er een stoplicht was, toen ik stopte werd ik toch een partij misselijk!
Helemaal zwart voor mijn ogen en heel erg wazig, ik kon niet meer blijven staan dus moest even op de grond zitten.
Het was op een fietspad bij een heel druk kruispunt en iedereen fietste voorbij. Het scheelt dat ik drinken bij mij had maar anders was ik echt flauw gevallen. Niemand was gestopt, het idee dat ik daar had kunnen liggen ( buiten westen ) en niemand stopte was toch wel beangstigend :\

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:52

In de provincie Groningen (zowel in de stad als daarbuiten) schiet juist iedereen direct te hulp als iemand valt, in elk geval de uitglijders die ik heb gezien. Ik stop zelf ook, wanneer er nog niet genoeg mensen bij zijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:58

Dat mensen soms bang zijn is ook absoluut waar, de muziekleraar van mijn broer fietste een keer een grote brug over in de avond/nacht en werd door een groep jongeren op scooters van achteren vol in zijn rug geslagen, waarna de groep omkeerde en hem compleet in elkaar trapte. Iedereen fietste en liep door (ondanks dat hij echt om hulp riep), waarschijnlijk bang dat hij dronken was of dat het een val was. Ondertussen lag hij daar met een gescheurde milt, gebroken ribben en nog wel meer. Uiteindelijk, de volgende ochtend pas, toen hij bijna onderkoeld was geraakt. Herkende een van zijn leerlingen hem...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:07

In 2008 ben ik zelf goed onderuit gegaan dankzij een scooter die mij omver reed. Nog voor ik weer overeind kon krabbelen stonden er 4 mensen om mij heen die zeiden dat ik moest gaan zitten, 112 hebben gebeld en ook nog eens zelf eerste hulp verleenden. Goed ik bloedde dan ook als een rund en volgens getuigen heb ik ook echt een hele nare smak gemaakt. Schijnbaar heb ik uitgetest of je op je hoofd kon landen na een salto (nee geen strak plan :') ) Zulke lieve mensen, zijn ook allemaal gebleven tot de ambulance mij wegbracht.

Ik was zelf amper 2 weken weer aan het werk toen ik een jongen onderuit zag gaan voor mn ogen. Zonder na te denken hup auto aan de kant, alarmlichten erop en de jongen geholpen. Hij was in orde alleen heel misselijk en pijn in zn enkel. Toen heb ik hem naar huis gebracht in mijn auto. Die moeder was zo dankbaar, maar ik vind dat gewoon normaal.

Zo houd ik ook deuren open voor mensen, help ik moeders met een kinderwagen de trein uit of oudjes met zware koffers :j Kleine moeite, groots gebaar toch?

Ik ben wel heel eerlijk dat ik niet stop als ik alleen in mn auto in het donker rij op een afgelegen weg. Als ik dan iets zie gebeuren dan bel ik al rijdend de politie om het te melden, maar je hoort daar iets te vaak rare verhalen over.

Maar blijkbaar gebeurt het steeds minder want als ik met mn auto stop om een oudje met rollator over te laten steken kijken ze mij aan alsof ik gas ga geven als ze recht voor mn auto staan :? :')

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:09

Wow Suliko wat een heftig verhaal. Wat erg dat niemand de politie belde!

En ts, het is zelfs strafbaar om mensen die in levensgevaar zijn, en dat was jij feitelijk wel, geen hulp te verlenen. Maar misschien dachten ze inderdaad dat je zelf wel weer op zou staan of waren ze bang om zelf onder de trein te komen? Of dachten ze dat je de zoveelste springer was.....

Maar triest is het wel en ik snap dat je je rot geschrokken bent.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:09

Suliko schreef:
Dat mensen soms bang zijn is ook absoluut waar, de muziekleraar van mijn broer fietste een keer een grote brug over in de avond/nacht en werd door een groep jongeren op scooters van achteren vol in zijn rug geslagen, waarna de groep omkeerde en hem compleet in elkaar trapte. Iedereen fietste en liep door (ondanks dat hij echt om hulp riep), waarschijnlijk bang dat hij dronken was of dat het een val was. Ondertussen lag hij daar met een gescheurde milt, gebroken ribben en nog wel meer. Uiteindelijk, de volgende ochtend pas, toen hij bijna onderkoeld was geraakt. Herkende een van zijn leerlingen hem...

Ik had hier ook niet durven helpen maar had wel als ik uit zicht was 112 gebeld zodat de politie en ambulance ernaartoe konden. Je wilt niet zelf ook slachtoffer worden.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 13:11

Er zijn opzich wel veel verschillende ervaringen dus. Het is gewoon best extreem want als er een ongeluk gebeurd is en er is ambulance ofzo, komen mensen wel altijd kijken en gaan foto's maken enzo. Echt van die sensatie zoekers? Dat vind ik zo vreemd!

Ik heb laatst ook nog een oudere man zien struikelen door de stoep. Hij kwam niet meer overeind dus ik ben er als een speer heen gerend en heb hem overeind geholpen. Hij kreeg bijna tranen in zijn ogen omdat niemand kwam helpen.

Best wel extreem al jullie verhalen.. Zoveel mensen die gewoon doorlopen. The bystander effect. Misschien verschilt het ook wel per provincie?

@LoveBodin ik zou tenminste even kijken of je niet onwel geworden bent, of er schade is ofzo en wat er anders aan de hand is.. Is toch een beetje spannend.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:31

Een paar jaar geleden heb ik een vrouw geholpen waarvan de fiets was omgevallen. Haar kindjes zaten nog in de zitjes (1 voor op, 1 achterop). De vrouw was erg dankbaar.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het heel moeilijk vind om iemand te helpen. Het komt door angst. Angst voor het contact en angst dat ik vervolgens de pineut ben.
Zo ben ik ook enorm bang dat ik ooit een aanrijding krijg en dan niet zo zeer voor de aanrijding zelf maar voor dat wat volgt. Mensen gaan zo snel te keer tegen je en zijn zo snel opgefokt om de meest kleine dingen. Laatst nog een motorrijder en een automobilist die blijkbaar een botsing hadden gehad. Je had die automobilist te keer moeten horen gaan. Dacht ook echt nog even dat hij de motorrijder in elkaar zou gaan slaan.

Het hoeft dus lang niet altijd zo te zijn dat mensen asociaal zijn of denken dat een ander wel helpt. Het kan ook gewoon komen omdat ze bang zijn om te helpen.
Als ik zo eens kijk naar hoe de mensen tegenwoordig met elkaar omgaan verbaast mij dat echt niet.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:35

lor1_1984 schreef:
1x gehad dat er iemand al behoorlijk ongecoördineerd aan kwam fietsen, op 5m van me onderuit kletterde maar dat m'n Rottweiler compleet door het lint ging.
Die ga ik dan ook niet helpen want dan had 'ie gaatjes gehad. :=
Meneer werd nog pissig ook en probeerde me te dwingen ondanks dat ik aangaf met een agressieve hond te lopen, maar toen ik de lijn heel rustig iets (lees: paar cm, dus nog lang niet in de buurt van die man) liet vieren en de hond weer flipte bond 'ie ook gelijk in. :+
Overigens deed die hond normaal niet zo, waardoor ik ook gelijk alert werd bij die man want als die hond zo flipte was er wat aan de hand. :j

Normaal als ik iemand zou zien vallen ofzo dan help ik wel of blijf iig even in de gaten houden of het wel goed gaat.

Normaal zou je helpen, maar nu is het heel terecht dat je niet helpt? >;)

Voor hetzelfde geld had meneer suikerziekte, vandaar zijn ongecoördineerde manier van fietsen en het vallen. Vind dat je wel heel makkelijk concludeert dat het een louche type was. Ook niet echt aardig van je om dan ook nog de hondenlijn te laten vieren waardoor je hond weer agressief wordt.

Denk dat dit ook een beetje het probleem is van omstanders die niets doen, het maken van aannames. Is het wel veilig, is het niet zijn eigen schuld, misschien is ie wel dronken, etc.

Vond het filmpje wel een eyeopener. Ik ga ervan uit dat ik wel zou helpen, maar ik denk dat al die omstanders van het filmpje dat ook vooraf gezegd zouden hebben. ;)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:41

Er staan hier al veel te veel voorbeelden om je vraag, helaas, positief te moeten beantwoorden.

Ik ben zelf buschauffeuse en zie helaas hoe het steeds erger wordt, en je hoeft ook zeker niet op hulp van omstanders te rekenen in geval van agressie ofzo...

Mijn man viel een kleine maand terug van zijn fiets af, bovenop een paaltje, zadel stuk, over de kop geslagen... Hij heeft drie minuten bij liggen komen, maar niemand die komt helpen

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:56

Mijn mond valt er van open ts dat niemand je is komen helpen, vind het ook ronduit onbeschoft.
Zelf stop ik altijd, moet ook stoppen ben bhv'er.
Had laatst nog dat ik vanaf stal naar huis reed en dat ik 2 mensen op het fietspad zag liggen. Er stonden wel mensen bij maar stonden er een beetje hulpeloos omheen. Ben omgedraaid en heb mijn auto aan de kant gegooid en ben er heen gelopen. Gevraagd wat er was gebeurd en of iemand die aanwezig was ehbo of bhv had, daar werd nee op gezegd en iedereen was blij dat ik de leiding nam. 112 gebeld en gewacht tot politie en ambu aanwezig waren en de mensen onderzocht waren/meegenomen waren en ben toen pas naar huis gegaan. Is niet het eerste ongeluk wat ik had meegemaakt en zal vast ook niet de laatste zijn vind dat als je de kennis hebt je sowieso moet stoppen en al heb je het niet doe je dat uit fatsoen (maar ja dat lijkt aan het uitsterven te zijn)