jonge kinderen met een mobiel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen mobiel?

Ja.
97 (34%)
Nee.
188 (65%)

Totaal aantal stemmen: 285

guusjew

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:51

Mijn jongste zusje van 10 heeft een mobiel sinds haar 9e. Mijn middelste zusje had hem met 10 Maar ik had hem toen ik 12 was tegenwoordig krijgt iedereen hem vroeger geloof ik. Ik moet wel zeggen dat het heel handig is als ze bijvoorbeeld buiten spelen ofzo maar ook gewoon om te appen enzo

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:53

Mijn dochter was tien toen ze een mobiel kreeg.
Thuis wifi en voor de rest een abonnement van 2.50
Zij moet echter wel eens met de bus naar school en ik vind het een fijn idee dat als er wat was zij kan bellen.

Ook wat betreft de groepsapp is het makkelijk.
Je ontkomt er bijna niet meer aan

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:55

Ik kreeg een mobiel toen ik naar de middelbare school ging (moest 12km fietsen, in de winter ook in het donker), eentje met alleen bellen en sms'en. Een smartphone kocht ik toen ik 15 jaar was (toen had ik genoeg gespaard met m'n bijbaantje) diezelfde smartphone heb ik nu nog steeds. Zit geen mobielinternet op en gebruikte tot 2 maanden geleden misschien 20 euro beltegoed per jaar, mobiel internet is in mijn ogen nergens voor nodig (in nood is bellen toch altijd sneller en verder is er op veel plekken WiFi).
Voor kinderen onder de 12 jaar zou ik niet weten waarom ze een mobieltje nodig hebben, ben zelf in die leeftijd maar 1 keer in zo'n nood geweest dat een mobiel wel handig was geweest maar ook toen is het zonder mobiel allemaal goed gekomen (mijn zusje en ik 9 en 11 zetten de paarden buiten, 400 meter van huis, buiten het dorp, in het veld, langs een drukke weg en toen kwamen ineens alle 3 de paarden los die we mee hadden).

Zelf zou ik ze nog geen mobiel geven. Persoonlijk zou ik m'n kinderen willen leren dat een mobiel in eerste instantie voor nood is en praktisch. Dus niet om de hele dag door spelletjes te spelen. Op 10 jarige leeftijd horen kinderen nog samen buiten te spelen met een bal enz.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:55

Een simpel mobieltje is zo gekocht. Maar dan? Wie betaalt dan de prepaid kaart? Of het abonnement? Met een mobieltje ben niet klaar.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:59

Mijn oppaskindje van 9 (8 toen ik begon) heeft ook een smartphone. Ik geloof dat zo ongeveer heel zijn klas dat wel heeft.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:03

Ik zou gaan voor een simpele smartphone en een prepaid kaartje. Internetten kunnen ze dan thuis wel via de Wi-Fi. Zélf beltegoed laten kopen, zien ze ook hoe duur het is :D
Ik had ook in groep zeven al een mobieltje, maar betaalde zelf beltegoed etc. En toen natuurlijk nog geen internet.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:08

Eerste echte mobiel kreeg ik pas op mijn 12e, ging toen naar de brugklas.
Had toen wel al een nokia (koelkast :+) maar daar speelde ik alleen snake op :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:09

Ik ben bang dat inderdaad het grootste gedeelte op die leeftijd al een mobiel heeft, maar ik vind het wel hartstikke onnodig.

Ik heb geen kinderwens maar stel dat, houd ik mijn poot stijf en krijgen ze er pas een als het nodig is. Meestal dus als ze naar de middelbare gaan. Ik vind dat je op die leeftijd gewoon buiten moet spelen of binnen bij slecht weer, al die schermpjes gaan ze nog genoeg zien als ze ouder zijn.

Ik mocht pas een mobieltje toen ik naar de middelbare ging en had als een van de laatste een smartphone. (ik denk toen ik 14 of 15 werd) Ben alleen maar blij dat mijn ouders het zo lang af hebben gehouden :)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:11

kwii schreef:
Ik zou gaan voor een simpele smartphone en een prepaid kaartje. Internetten kunnen ze dan thuis wel via de Wi-Fi. Zélf beltegoed laten kopen, zien ze ook hoe duur het is :D
Ik had ook in groep zeven al een mobieltje, maar betaalde zelf beltegoed etc. En toen natuurlijk nog geen internet.

Ik zou hier ook voor kiezen. Ik zie het probleem ook niet zo waarom een jonger kind geen telefoon zou mogen. Handig in noodgevallen en zoveel doen ze er echt niet mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:14

Hier nog geen kinderen, maar als ik zo ooit krijg, krijgen ze een telefoon zodra ze zelfstandig naar hun pony kunnen, dat zal een jaar of 9 á 10 zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:15

Wat is nu het nut van dit topic?
Geloof jij je dochters niet?
Ik geloof dat het per school en plaats zal verschillen.

Als mijn zoontje straks ook nog zo te vertrouwen is, dan maakt de leeftijd mij niet uit.
Wel zal ik hem controleren, want wil geen pesterijen etc. Verder heeft hij genoeg bezigheden (sport en muziek) om ervoor te zorgen dat mobiel of tablet niet het enige is....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:16

Mijn dochter heeft hem gekregen met haar 12e verjaardag. Niet perse voor haar verjaardag, maar omdat ze daarna dus elke dag moest gaan fietsen naar het dorp verderop voor school (11 km enkele reis) Deze weg is druk en door/langs bos.

Ja er zit ook internet op, omdat op school tegenwoordig alles met internet gaat, rooster checken? uitval? enz.. En natuurlijk de groep Wapp van haar klas.

Mij zoon van 9 krijgt er dus ook pas 1 wanneer hij naar hogere school gaat, hij is dan 13.
Ik heb wel thuis een oud mobieltje liggen, Deze gaat mee, als ze op de fiets naar vriendjes gaan, dan kunnen ze bellen als er iets is. Wij wonen overigens erg afgelegen. en ze moeten minimaal 3 km fietsen om bij het eerste vriendje te komen, en eerder nog 6.

Ook als ze straks weer gaan schaatsen, dan gaat mobiel mee. Maar dat oude mobieltje is ons reserve ding, en dus alleen bedoeld voor verdere fietsritjes of zo.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:17

Klopt, ze doen er nog niet veel mee, ze hebben een whatsapp via de WiFi- zit geen internet op de prepaid kaart ( kan wel, doen we niet) en appen met de kinderen uit de klas en opa en oma, ze hebben een app via de leraar van de klas , klasbord heet dat waarin ze boodschappen/ reminders krijgen over huiswerk of nieuwtjes .
Ze leren er goed mee omgaan maar meestal liggen ze hier in de keuken op de bar- gelukkig

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:22

Ik kreeg er een toen ik naar de eerste ging, dat was er een van formaat koelkast die enkel in mn tas paste. Kon er alleen mee bellen en smssen. Ben nu 26 en het zal nu wel anders zijn, de meeste zullen wel een smartphone op het voorgezet hebben. Ik vind een mobiel wel veilig, maar dat internet lijkt me voor het voortgezet ook overbodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:25

Ik denk dat 'onnodig' een verkeerde manier van benaderen is. En bij cadeautjes al helemaal. Je kunt kinderen niet dwingen om het 'juiste' leuk te vinden, en het zijn kinderen van hun tijd die de dingen doen die daarbij horen. Die nepnostalgie naar vroeger lijkt me verder niet te kloppen - 25 jaar geleden waren de spelcomputers helemaal in, en de gameboys bv. Ook standaard een terugkerend item bij sinterklaas en verjaardagen.

Daarnaast - juist de kids in de bovenbouw van het basisonderwijs zijn ontzettend bezig met dat soort dingen, contact enzo, en dergelijke spelletjes. Het hoort er wel bij, veel contact zoeken, dingen verzamelen. Ik denk dat het met duidelijke regels en grenzen en een veilig prepaidtegoed geen probleem hoeft te zijn.

En als je vindt dat ze buiten moeten spelen, vooral op za/zo lekker met de hele familie naar het bos gaan en daar samen spelen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:27

Ik kreeg 1 toen ik naar de middelbare ging 16 km verderop. Voor als er onderweg iets gebeurde ofzo.
Ik vind het ook belachelijk dat basisschool kinderen al een telefoon hebben: wie moeten ze bellen dan? Maar aan de andere kant denk ik dat het gewoon een verschuiving van trend is. Alles wordt steeds meer elektronisch en via internet gedaan. We zijn gewoon in een ander tijdperk beland

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:35

Lees hier veel over mensen toen zij zelf jong waren met simpele telefoons, zo ging het bij mij ook toen ik klein was. Maar daar gaat het toch nu niet om?
(Helaas, vind ik) De maatschappij veranderd en hebben veel kinderen van 10 nu in mijn omgeving tegenwoordig al een smartphone. Anders 'horen' ze er niet bij, kunnen ze niet in de what's app groep van vriendjes etc.

Ik vind het echt jammer, maar het is wel zo. Je wilt ook niet dat je kind buiten de boot valt neem ik aan. Ik zou eens informeren bij ouders van klasgenootjes en vriendjes, dat kan je heel wat duidelijkheid geven :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:37

Ik vind het ook al zo apart dat hele jonge kinderen al gewoon met een eigen telefoon rond lopen. Vind het eigenlijk al niets als ze zomaar de telefoon van papa of mama afpakken om filmpjes te kijken. Ik kreeg mijn eerste telefoon toen ik 13 was en naar de middelbare ging. Zo'n klap telefoontje.

Ik vind dat kinderen onder de 12 (basisschool kinderen) nog niet een eigen mobiel/smartphone hoeven te hebben. En als ze iets willen hebben om spelletjes op te spelen neem dan een gezamenlijke ipad voor in huis of geef ze een speciale kinder ipad. Vind het ook niets om voor elk kind apart een echte ipad te kopen... zie ik de laatste tijd ook veel als ik bij mensen thuis kom.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:38

Een mobiel ja, super deluxe smartphone nee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:40

ik kreeg mijn eerste mobiel toen ik 19 was voor kerst.. modelletje koelkast..
en dat had als reden dat de telefooncellen eruit gingen en ik dus even niet op Amersfoort of zwolle tijdens het overstappen vliegensvlug kon bellen om mee te delen hoe lang de trein precies vertraging zou gaan hebben (vertraging had ie altijd wel, maar hoe lang was de vraag).

Zo kon ik vanaf schiphol bellen, ook als er geen telefooncel beschikbaar was, dat ik aangekomen was..
Het kostte mij daarna 10 minuten om bij de auto's te komen als ik rustig aan deed, en mijn vader een klein kwartiertje met de auto..

------

ik las ergens, bellen na afloop van de sportwedstrijden zodat moeder weer kon halen..
ik zwom vroeger wekelijks wedstrijden, ene keer met de bus gehuurd door de club, andere keer met een carpool systeem van ouders.

Soms stonden ouders een kwartiertje te wachten tot zefs een half uur tot een uur (meestal wist de receptie van het zwembad wel waarom men te laat terug was, dat was dan al doorgebeld).. Die tijd werd gevuld met bijkletsen..

Als ik het soms hoor hoe jong kinderen met telefoons moeten rondlopen, omdat het 'veiliger' is..
Dan vraag ik mij af hoe al mijn vriendjes, klasgenootjes en ikzelf ooit onze kindertijd hebben overleefd. Fietsend door het file en optrekkende verkeer van schiphol, laverend tussen de optrekkende en afremmende vrachtwagens langs een dijk waar het verkeer als het wel reed ook goed doorreed, zonder fietspad, gewoon vanaf dat we een jaartje of 8 waren.. Ergste dat ons overkwam was dat we 2 kilometer moesten lopen, met het achterwiel onder de arm omdat je een lekke band had.. en de fietsenmaker of bij school zat of 500 meter voorbij huis (kom niet thuis met dat ding, want dan was de eerste vraag, waarom we m niet gelijk weggebracht hadden).

middelbare schooltijd, 7.5 kilometer heen, en dan ook weer terug, inclusief een 6 baans oversteek bij de bloemenveiling.. allemaal overleefd. zonder mobieltjes.. was wel een verrot end lopen als je een lekke band had.. Maar Pa toen een fietsendrager aangeschaft.. Aanbellen bij het eerste huis en netjes vragen of je even mocht bellen.. Niet als er een man open deed, want alleen naar binnen bij een vreemde man, dat mochten we niet.
-----

mobieltje vind ik acceptabel vanaf het moment dat men naar de middelbare school gaat..
domweg voor bellen en sms'en of whats up voor school.. zeer basic, liefst prepaid..
willen ze meer dan gaan ze er maar voor werken toch? leven is duur, mag men best jong leren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:41

Ik vind het ronduit absurd dat zulke jonge kinderen een mobiele telefoon bij zich hebben.

Hier op de basisschool is het dus ook absoluut verboden om die bij zich te hebben. Ook al zit je in groep 8.

Ik kreeg mijn mobieltje toen ik 12 was en naar de middelbare school ging, ik was onderweg met de fiets of met de bus en er kon altijd iets gebeuren natuurlijk. Of ik ging na schooltijd nog even met vriendinnen wat leuks doen, handig om het thuisfront te laten weten waar ik was.

Wel hebben mijn oppaskinderen een mobiele telefoon, alhoewel de oudste, die is 9. Ze kan er mee bellen en SMS'en, en ze krijgt hem mee als ze buiten gaat spelen of naar de speeltuin gaat of paardrijden. Dan is het gewoon handig dat ze even kan bellen wanneer er iets gebeurt of wanneer ze moet worden opgehaald, maar die levert ze weer in zodra ze thuis komt. Het is dus ook zo'n ding waar je alleen maar mee kunt bellen en SMSsen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:44

Ik ken een 7 jarige die een smartphone heeft, maar zit geen data op enz dacht ik. Paar belminuten ofzo enkel.

Ik had vroeger een klapmobieltje en die had ik enkel mee naar de manege zodat ik kon bellen om na mijn les opgehaald te worden, op die leeftijd was ik tien. Mijn blackberry kreeg ik pas in de 2e, (13 jaar ongeveer) en uiteindelijk kreeg ik toen ik 14/15 was een iphone.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:44

Vanaf groep 7 hadden mijn dochters een mobiel.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:45

Mijn verzorgstertje is 10 jaar en heeft een mobieltje, waarmee ze ook kan appen. Ik vind het zelf heel prettig dat ze dat telefoontje heeft. Als ik niet thuis ben en zij toch met de paardjes gaat wandelen of even poetst, kan ze me altijd bellen als er iets is.
Afspraken maken, vragen stellen of notitie achterlaten gaat zo makkelijk even via de app. Ik vind het prima. :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:49

Ik kreeg in groep 7 een simpele nokia, toen nog 3 klaptelefoontjes en in de 3e van de middelbare (ik was 13) gad ik mijn eerste telefoon zelf betaald, waar eindelijk internet op zat, welliswaar een van 90,- maar daar was ik 3 jaar geleden best trots op... Nu ben ik 16, en heb eind augustus mijn samsung vaarwel gezegd, en heb van mijn eigen geld een lg gekocht a 127 euro.. En ben er heel blij mee!
Vind het heel jammer om te zien dat er gerust brugklassers met iphone 6s smartphones rondlopen, en daar dan best ondankbaar voor zijn soms ook..
Een jochie van 9 liep op ponykamp ook rond metveen modernere nokia (touchscreen en internet)... Zucht..