Ontslag genomen en toch nog moeten werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:17

Boras schreef:
Celiien schreef:
Of TS had bij de zoektocht naar haar nieuwe baan, tijdens de gesprekken duidelijk moeten aangeven dat ze nu nog een baan had met een opzeggingstermijn...

Boras: het enige waar de werkgever van TS fout in is, is het niet verstrekken van de loonstroken.

Dat is niet juist, Celiien :)
Ik zal je laten zien waar je dat kunt vinden.

Een arbeidsovereenkomst is vormvrij en kan zowel schriftelijk en mondeling.

Daarnaast is een werkgever VERPLICHT een SCHRIFTELIJKE OPGAVE met in de wet genoemde gegevens aan de werknemer te verstrekken. Het betreft oa de namen van de partijen, functie, tijdstip indiensttreding, duur overeenkomst, afspraken over vakantie, opzegtermijn, loon, arbeidsduur enz.

Zie Burgerlijk Wetboek Boek 7 artikel 655.

Je ziet, ik kwak niet zomaar iets neer :)

Wat betekend dit precies voor mij? Dat ik die schriftelijke opgave moet hebben, maar dus niet heb gekregen?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:22

Ach die 3 weekjes overleef je toch nog wel met 50 uur werken, voor je het weet is het al om en dan heb je in mijn ogen een mooie oplossing gevonden. Zo veel is dat nou ook weer niet
Ik vind het niet kunnen om ineens in 1 klap weg te gaan bij je baas. Ik ben zelf ZZP'er dus zou dat ook kunnen doen maar dat zou ik echt niet kunnen maken tegen mijn klanten. Gewoon een principe kwestie.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 01-11-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Re: Ontslag genomen en toch nog moeten werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:29

Buiten de wettelijke 1 maand opzeg termijn om.. Als jij per week aangeeft of je wel/niet kan werken. Dan kan je nu toch zeggen dat je niet kan, maar dus wel nog officieel in dienst bent?

Ik begrijp dat je niet aan uren vast zit?

xMariekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:33

Celiien schreef:
Volgens mij heet dat chantage en wordt ook niet erg gewaardeerd door bepaalde instanties :+ waarschijnlijk als TS erachter aan was gegaan waarom ze geen loonstroken heeft gehad, waarvan ik nu denk dat ze dat niet heeft gedaan, had ze ze misschien wel gekregen en stond er op dat ze wit betaald krijgt?

Als je ermee dreigt is het inderdaad chantage. Maar ik denk dat je het niet hoeft te noemen, dat die werkgever zelf ook wel weet dat hij dit niet verder hogerop zou zoeken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:37

Even terug naar je oorspronkelijke vraag: los van het feit of het wel of niet "mag" wat je doet, is er ook nog zoiets als fatsoen. Ik vind het echt niet netjes van je om van het ene op het andere moment niet meer beschikbaar te zijn. Of heeft je baas ergens nog een vat met werknemers staan?
Zonder gekkigheid, probeer je eens in zijn positie te verplaatsen: hoe zou jij het vinden als één van je werknemers dit zou doen?
Het is nog maar een maandje dat je extra werkt, kun je dat niet volhouden? Het is wel weer lekker extra inkomen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:42

Ik heb hetzelfde gehad echtr had ik een overeenkomst via het uitendbureau.
Geen contrat alleen een loonheffingsverklaring getekend.
Heb nadat ik een andere baan had gevonden gebeld dat ik niet meer kwam.
Hun boos, veel gedoe, mar puntje bij paaltje hun hadden geen poot om op te staan.

ik kon gewoon weg zonder problemen hun konden mij ook niet aanklagen want er stond niks op papier en ze konden niet bewijzen dat ik een opzegtermijn had. ik werkte hier toen ook al 2 jaar.

en over fatsoen gesproken, de banen wereld is hard geworden het is gewoon puur voor hun eigen gemak dat jij langer voor ze blijft werken niks meer niks minder.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:44

Vreemd, Ts werkt zonder contract, nimmer loonstrookjes gekregen en per week moet ze door geven of ze wel of niet kan werken. Volgens mij ontduikt de werkgever de belastingdienst en huh TS ook.

Volgens mij kan TS gewoon per direct weg, het lijkt namelijk op dat ze zwart werkt of op een oproep basis. Netjes is het niet als ze per direct weg gaat, maar volgens mij kan de werkgever haar officieel niks maken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:48

Zou gewoon de opzegtermijn uitwerken en misschien aangeven dat je zo weinig mogelijk ingedeeld wilt worden.

Je hebt op je nieuwe werk neem ik aan een proeftijd als je daar op de een of andere manier niet door heen komt is het best fijn als je terug lan vallen op je oude werk. Werk ligt nu echt voor het oprapen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:51

Je kunt niet alle banen over 1 kam scheren, er zit nogal een verschil in of je nou bij bijvoorbeeld een bedrijf als Shell werkt of bij een kleiner familiebedrijf Lampjerulez. Maargoed, meningen verschillen, wat voor mij een principe is hoeft dat voor een ander niet te zijn, maar ik zou gewoon de eer aan jezelf houden en het allemaal niet moeilijker maken dan het is
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 01-11-15 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:52

klopt haar werkgever probeert het gewoon omdat hij natuurlijk anders iemand te kort komt.
Maar je kan gewoon weg hoor, is gewoon even ballen kweken en scheit hebben hard gezegd..

over netjes gesproken, hij heeft geen loonstrookjes en/of contract aangeboden.
is dit wel netjes dan?
ik ben er met de jaren erg makkelijk in geworden je krijgt bijna nergens nog een vaste aanstelling dus moet je eieren voor je geld durven kiezen. En daar hoort zonder pardon weggaan omdat je bij een betere baan direct aan de slag kan gewoon bij.

pikeur weet jij waar ik gewerkt heb dan O:)?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:55

Nee dat weet ik niet, ik reageerde op je regel waarin je zei dat de banenwereld erg hard is geworden

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:58

Pikeur schreef:
Nee dat weet ik niet, ik reageerde op je regel waarin je zei dat de banenwereld erg hard is geworden

ah vandaar, ja daarin geef ik je gelijk.
Maar dat neemt niet weg dat als zij wil, zij in dit geval zonder pardon weg kan.
Want aan haar posts te lezen is dit voor haar makkelijker dan dubbel werken.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:08

Ik zou gewoon lekker nog een paar weekendjes werken. Ff bikkelen, maar wel extra centen denk ik dan altijd! Dan sluit jij je werkperiode goed af en heeft je werkgever nog even de tijd om iemand te zoeken :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:10

Ik zou de eer aan jezelf houden en de laatste weekeinden nog netjes vol maken. Dan laat je ook je collega's niet in de steek en kunnen ze jou verder niets kwalijk nemen :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:26

Cayenne schreef:
Ik zou de eer aan jezelf houden en de laatste weekeinden nog netjes vol maken. Dan laat je ook je collega's niet in de steek en kunnen ze jou verder niets kwalijk nemen :)
Sluit ik me bij aan. Je laat niet alleen je baas, maar ook je collega's zitten. Die drie weken hou je dat wel vol hoor! Als hij je per direct ontslagen had, had je ook gebaald en had je ook naar die opzegtermijn gegrepen.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 01-11-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:27

Een maandje lang 1 avondje moet toch wel te doen?
Snap best dat 3 avonden niet te doen is, maar een zaterdagavonden een paar weken moet te doen zijn toch?
Als je het echt niet trekt kan je volgens mij zo weggaan. Je werkt zo te horen zwart dus dan heeft je werkgever geen poot om op te staan. Is meer aan jezelf hoe je daar weg wil :).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:23

Word je contant of per bank betaald door die werkgever?

Je moet helemaal niets.

Als iemand zijn verplichtingen jegens jou niet nakomt, dan vind ik dat jij je net zo min aan je verplichtingen jegens die persoon hoeft te houden. Niemand hoeft zich immers te laten piepelen. Eer en fatsoen moeten wel van 2 kanten komen natuurlijk. Niets over een opzegtermijn (en andere belangrijke zaken) op papier willen zetten terwijl dat wel hoort, maar er als het je als werkgever zo uitkomt wel aanspraak op maken, dat is natuurlijk van de zotte. Dat klopt niet, voel je wel?

Je collega's overleven het heus wel en als ze slim zijn, begrijpen ze je. Ze moeten hun baas erop aankijken, niet jou. En zo kort voor de feestdagen collectief de afspraken op papier en correcte loonstroken eisen, of anders....... ~~}>

Je werkgever is niet in de positie om je onder druk te zetten om te komen werken. Niet in moreel opzicht en niet formeel. Dat heeft helemaal niets met chantage te maken.Dat zou impliceren dat jij fout zit en dat zie ik toch echt anders. Die man moet gewoon even op de blaren zitten. Gevolg van zijn eigen keuze.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:59

Ik vind het ook wel leuk om te lezen hoe sociaal iedereen wil zijn naar collega's en baas toe.
Misschien ben ik daar heel hard en bitter in. maar als je zeker weet dat je daar niet nog eens terug wilt om te werken kan je gewoon aan je collegas vertellen dat je een andere baan hebt.
En wegens het gebrek aan contract kan je hier direct weg.

Wat hun mening dan is, is in mijn ogen niet belangrijk
Waarom zou het er toe doen dat je collega's het stom vinden dat je eerder weggaat?
Als je het hun netjes uitlegt heb je er later ook geen last van mocht je die mensen wel weer tegenkomen in ander werk oid.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:13

Ik ben ook wel benieuwd of je het per bank/giro krijgt of zo in je hand. Want dan heb je namelijk de hele tijd zwart gewerkt. Niet verzekerd en dus ook niet betaald gekregen als je ziek was of iets dergelijks.
Het is misschien niet netjes van je , maar ik geloof dat je de afgelopen jaren dus flink bent "genaait" Wat als je dus je verdienste op had gegeven voor teruggaaf bijvoorbeeld? Dat kan zo helemaal niet. Ik zou deze week uitwerken en afscheid nemen en verder zou ik het erbij laten. Heeft ie 2 weken gehad om een vervanger te vinden.. is toch prima? !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:27

Tjonge jonge.. wat een gedoe..
Je hebt een baan en besluit er zelf een baan bij te nemen.. prima.
Maar je snapt toch wel dat je niet van het ene op het andere moment kan zeggen dat je niet meer komt??
Of het nou zwart of wit is, of je nou wel of niets op papier hebt staan..
Het getuigd van enig fatsoen om je werkgever de tijd te geven om een oplossing te vinden.

Als hij dus zegt dat je 3-4 weken moet werken is het niet anders.
Dan bijt je ff door en werk je gewoon die 50 uur per week.. ga je niet zomaar dood aan.
Man man.. ik werkte op jouw leeftijd 72 uur per week.. en ook ik leef nog.. :+

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:30

TS je kreeg toch alleen je gewerkte uren betaald dus was je er niet geen loon, was je er wel dan betaald voor de uren die je werkte, geen contract, geen loonstrookje, geen jaarlijks overzicht, dan werd je zwart betaald.
En laat iedereen nou niet heilig doen alsof dat nooit gebeurt.

Je werkgever wilde blijkbaar geen verplichting naar jou toe dus heb jij die ook niet naar hem toe.
Meten met 2 maten of zoiets, iedereen vindt dat je het netjes moet afhandelen, nou je hebt het gemeld en nog 1 week gewerkt.
Tja had de werkgever ook maar meer moeite moeten doen voor jou.
Ik zou of deze week nog werken en dan klaar, kan je afscheid nemen van iedereen, of per direct stoppen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:30

Het getuigd de werknemer ook van fatsoen om zijn werknemer gewoon een loonstrook aan te bieden....
Fatsoen moet van twee kanten komen.
Als de werkgever daadwerkelijk haar zwart betaald kiest hij er zelf voor om o.a het risico te lopen dat zijn personeel zomaar opeens ontslag kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:03

Casarell schreef:
Tjonge jonge.. wat een gedoe..
Je hebt een baan en besluit er zelf een baan bij te nemen.. prima.
Maar je snapt toch wel dat je niet van het ene op het andere moment kan zeggen dat je niet meer komt??
Of het nou zwart of wit is, of je nou wel of niets op papier hebt staan..
Het getuigd van enig fatsoen om je werkgever de tijd te geven om een oplossing te vinden.

Als hij dus zegt dat je 3-4 weken moet werken is het niet anders.
Dan bijt je ff door en werk je gewoon die 50 uur per week.. ga je niet zomaar dood aan.
Man man.. ik werkte op jouw leeftijd 72 uur per week.. en ook ik leef nog.. :+

Wat vriendelijker mag ook wel hoor? Leuk dat jij op mijn leeftijd 72 uur per week werkte, maar wat doet dat ertoe? Volgens de wet mag je niet eens 72 uur per week werken. Ik heb vrijdag ook 14 uur op een dag gewerkt, mag ook niet(en dat is vast met een reden), maar ik heb er niet over zitten klagen o.i.d. Daarnaast heb ik nergens gezegd dat ik er dood aan ga, ik heb er nergens over gezeurd, dus een beetje jammer dat jij het erneer zit alsof ik dit wel doe. Want nee, ik heb dat nergens gezegd, en dat vind ik ook niet. Ik heb er alleen neer gezet dat ik het zwaar vond, en ja, dat is logisch als je van 15 naar 50 uur in de week werken gaat, vind je niet? Ik ben ook niet lui, en als mijn baas mijn nodig heeft ga ik die zaterdagen gewoon werken. Echter vind ik het fijner als dit niet hoeft, vandaar dit topic. Ik heb nergens gezegd dat ik per direct stop.

Mijn collega's(waar ik het trouwens zeer goed mee kan vinden) zijn trouwens al op de hoogte dat ik er mee ga stoppen, en hun zeiden ook dat ik per direct kon stoppen, en hun dat ook zouden doen als ik hun mij waren.

En wat betreft mijn baas. Als ik hem geweest zou zijn, zou ik iemand die al 2 jaar bij je bedrijf werkt en alle taken kan een contract geven, netjes de loonstrookjes mailen als je dat belooft en wat waardering tonen. Dan zou de situatie ook heel anders zijn. Maar goed, voor ik uitgemaakt word voor onfatsoenlijk, egoïstisch, dom, lui of wat dan ook : ik blijf gewoon nog een paar weekjes de drukke dagen werken, dan heeft mijn baas genoeg tijd gehad om iemand anders te vinden. Als hij na die weken echter nog niet de tijd genomen heeft om voor een vervanger te regelen, of dreigt dat ik de feestdagen moet werken o.i.d. ben ik wel gewoon weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:26

als je voor twee werkgevers werkt, moet je even in het oog houden dat het goed geregeld is met de loonheffingskorting. Als die bij beiden wordt ingehouden, moet jij dat namelijk achteraf terugbetalen aan de belastingdienst. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... loondienst

Aangezien jij geen loonstrook krijgt, kan je niet zien of je eerste baas loonheffingskorting inhoudt. Misschien betaalt hij je zelfs zwart zonder dat je het weet.

Ik zie een kans: Ik zou eens bij hem laten vallen dat je nu voor twee bazen werkt en daarom deze week met de belastingdienst gaat bellen om te vragen hoe het met de loonheffingskorting zit. Als je een enigszins paniekerige reactie bij baaslief waarneemt en hij zegt dat je de belastingdienst niet mag bellen, dan weet je genoeg: dan klopt er iets niet. Dan betaalt hij je zwart. En in dat geval zeg je heel vriendelijk tegen deze baas: "laten we het dan maar niet ingewikkeld maken. Ik stop er per direct mee. Dan hoef ik de belastingdienst ook niet te bellen" :D :evaw:

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:27

Amen :)