anneliesdj schreef:Janine1990 schreef:Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.
In de negende eeuw van de huidige tijdrekening stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.
Hier kan ik het ophalen van snoep niet meer rijmen met de goedheid van Sint Maarten die de armen wilde helpen.
Dat gaat ook over Halloween en niet over Sint maarten.
Het is ieders interpretatie natuurlijk, maar ik vertel mijn kinderen liever dat arme mensen met lichtjes langskwamen om voor de mensen te bidden in ruil voor brood, dan dat ik ze vertel dat geesten uit de dood kwamen en men zich verkleedde om die geesten om de tuin te leiden.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Nou, zoals ik lees over Halloween en Sint Maarten zijn het gewoon heidense gebruiken die one way or another aan een geloof zijn gekoppeld. In bovenstaand stuk staat dat Europese Christenen gehuld in lompen bedelden om brood. Sint Maarten is volgens diverse experts ook een bedelfeest. Beide keren wordt er dus gebedeld. Omdat het ook wel verondersteld wordt een vruchtbaarheidsritueel te zijn, en er wordt verondersteld dat de kerk (katholiek, christelijke kerk vierde reeds allerheiligen) het feest heeft overgenomen om het vertrouwen van de burgers te winnen, denk ik dat het enkel op 11 november wordt gehouden vanwege de naam dat van Sint Maarten, maar van oorsprong gelijk viel met Allerheiligen.
Daarom is het voor mij niet goed te rijmen dat het ophalen van snoep gaat over het helpen van de armen door Sint Maarten. Het is in mijn ogen enkel de overeenkomst tussen de beide feesten. Waar het ophalen van snoep naar mijn idee logischer is in ruil voor gebed dan omdat de kids zo arm zijn.
Ik zou persoonlijk in het geval van Halloween aan mijn kinderen vertellen dat mensen vroeger bang waren dat geesten uit de dood op stonden. Want zover ik weet is er nog nooit iemand uit de dood opgestaan
Daarom ging men zich verkleden als spook/geest om de geesten te verjagen. Het ophalen van snoep doen ze in ruil voor gebed tot bescherming. Dat vind ik niet zo onlogisch.