Sint Maarten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:31

anneliesdj schreef:
Janine1990 schreef:
Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

Hier kan ik het ophalen van snoep niet meer rijmen met de goedheid van Sint Maarten die de armen wilde helpen.

Dat gaat ook over Halloween en niet over Sint maarten.

Het is ieders interpretatie natuurlijk, maar ik vertel mijn kinderen liever dat arme mensen met lichtjes langskwamen om voor de mensen te bidden in ruil voor brood, dan dat ik ze vertel dat geesten uit de dood kwamen en men zich verkleedde om die geesten om de tuin te leiden.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Nou, zoals ik lees over Halloween en Sint Maarten zijn het gewoon heidense gebruiken die one way or another aan een geloof zijn gekoppeld. In bovenstaand stuk staat dat Europese Christenen gehuld in lompen bedelden om brood. Sint Maarten is volgens diverse experts ook een bedelfeest. Beide keren wordt er dus gebedeld. Omdat het ook wel verondersteld wordt een vruchtbaarheidsritueel te zijn, en er wordt verondersteld dat de kerk (katholiek, christelijke kerk vierde reeds allerheiligen) het feest heeft overgenomen om het vertrouwen van de burgers te winnen, denk ik dat het enkel op 11 november wordt gehouden vanwege de naam dat van Sint Maarten, maar van oorsprong gelijk viel met Allerheiligen.
Daarom is het voor mij niet goed te rijmen dat het ophalen van snoep gaat over het helpen van de armen door Sint Maarten. Het is in mijn ogen enkel de overeenkomst tussen de beide feesten. Waar het ophalen van snoep naar mijn idee logischer is in ruil voor gebed dan omdat de kids zo arm zijn. ;)

Ik zou persoonlijk in het geval van Halloween aan mijn kinderen vertellen dat mensen vroeger bang waren dat geesten uit de dood op stonden. Want zover ik weet is er nog nooit iemand uit de dood opgestaan ;) Daarom ging men zich verkleden als spook/geest om de geesten te verjagen. Het ophalen van snoep doen ze in ruil voor gebed tot bescherming. Dat vind ik niet zo onlogisch.

anneliesdj

Re: Sint Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:51

Ik snap niet wat je punt nu is. Het is toch geen probleem als het beide bedelfeesten zijn? Als dat niet zo was gingen ze ook niet langs de deur.
Ik heb gewoon geen zin mijn kinderen bang te maken met verhalen over geesten en ik wil ook niet dat ze zich verkleden als zombie's. En ik vind het wat overdreven 2x vlak na elkaar. Dus wij houden het gewoon bij Sint Maarten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:54

anneliesdj schreef:
Ik snap niet wat je punt nu is. Het is toch geen probleem als het beide bedelfeesten zijn? Als dat niet zo was gingen ze ook niet langs de deur.
Ik heb gewoon geen zin mijn kinderen bang te maken met verhalen over geesten en ik wil ook niet dat ze zich verkleden als zombie's. En ik vind het wat overdreven 2x vlak na elkaar. Dus wij houden het gewoon bij Sint Maarten.

Nee hoor, ik vind het geen probleem. Ik vind het ook totaal geen probleem als andere mensen Sint Maarten leuker vinden. Oh en één feest is meer dan genoeg in deze tijd, geheel met je eens! (maar dat had ik eerder ook al aangegeven in mijn reactie op eileen333)
De discussie begon er over dat ik Halloween leuker vind, of het me leuker lijkt om mee te geven aan de kinderen. Nouja, dan ben ik zeker bereid om mijn mening uitgebreid toe te lichten als hier vragen of opmerkingen over komen.

Eén van de redenen is dat ik Sint Maarten als bedelfeest niet helemaal in het verhaal van Sint Maarten vind passen. Met name in deze tijd van relatief veel rijkdom, vind ik dat armoede erg ondersneeuwd. Ik zou daarom ook liever zien dat het een feest van geven is voor kinderen. Hoewel ik begrijp dat het sociaal-maatschappelijk niet heel wenselijk is om je armoede aan jan en alleman bekend te maken. En rijkdom is dat in sommige gevallen evenmin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:03

Ja je vond het verhaal achter Halloween leuk voor kinderen, ik dus niet.
Ik ben er niet zo happig op om mijn kleine kinderen te vertellen over spoken en geesten.
Heb jij kinderen? Heb je 't al geprobeerd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:05

anneliesdj schreef:
Ja je vond het verhaal achter Halloween leuk voor kinderen, ik dus niet.
Ik ben er niet zo happig op om mijn kleine kinderen te vertellen over spoken en geesten.
Heb jij kinderen? Heb je 't al geprobeerd?

Nee ik heb geen kinderen.
Daarbij zal ik uiteraard ook niet een feest gaan vieren dat in mijn woonplaats niet gevierd wordt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:12

Ersina schreef:
Ben heel benieuwd. Ik ben meerdere keren verhuisd en in N-H werd altijd waar ik woonde echt Sint Maarten gevierd. 60 kinderen aan de deur, was geen uitzondering. Echter toen k naar Z-H ging kwam er niemand. Nu woon ik in Hoogvliet n ben hel benieuwd of hier wel st. maarten wordt gevierd. Vond het altijd reuze leuk, de kinderen aan de deur. Nieuwe liedjes die ze geleerd hadden of de lampion zelf gemaakt op school. Gezellig, die kinderen (de kleintjes met ouders) die met lichtjes over de straten liepen. Jammer dat deze traditie toch wel aan het verdwijnen is.

Nee Hoogvliet/ Spijkenisse ook geen sint maarten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:42

Ik weet niet, maar ik heb nooit uitleg gehad bij St.Maarten, ook niet bij St. Nicolaas of kerst, eigenlijk.
Ik beleefde het vooral. We gingen gewoon lampionnen maken en liedjes leren om langs de deuren te kunnen om snoep op te halen.

Halloween zoals we het nu kennen is een commercieel gebeuren wat een opleving heeft gekregen, het was bijna verdwenen.

St. Maarten sterft waarschijnlijk ook wel uit door de mensen die het helemaal niet hebben meegekregen of weet ik het wat voor reden hebben om er niet aan mee te willen doen.

Halloween zou het best langzaam over kunnen nemen. Met dank aan de bespottelijke Amerikanisering (hoewel die het natuurlijk uit Ierland hebben) die als zo lang bezig is.

St. Maarten heeft alleen overlevingskans als er iemand komt die er commercieel wel wat in ziet en het landelijk aan gaat wakkeren. Zeg, een snoepfabrikant ofzo.

Toen ik nog in Nederland woonde was het al aan het minderen. In mijn jeugd (jaren 60) waren er gewoon al meer kinderen (gezinnen met 4-5 kinderen of meer waren normaal) en men kon veilig over straat. Er gingen niet eens moeders mee. Je nam gewoon kleinere kinderen onder je hoede als ouder kind.
Honderden gingen in groepjes langs de deuren. Ik ging tussendoor naar huis om mijn tas te legen. Heel wat lampioenen vlogen in de brand, want electrische lichtjes waren er maar mondjesmaat en toen ultra modern. Daarna was het de buit verdelen in koek en snoep en "anders". Er was bijna geen verpakt snoep bij of het moest een toffee of bepaald soort zuurtje zijn.
En extra lang en hard zingen bij mensen die deden alsof ze niet thuis waren, want die waren er toen ook, maar niet veel. Meestal waren dat Jehova´s. Als er 2 huizen in 8 blokken donker waren, was het al veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:43

Ik verwacht er 2.... net als vorig jaar, en het jaar daarvoor, en het jaar daarvoor :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:12

Gaan bij jullie in de buurt de kinderen ook nog verkleed? Of is dat tegenwoordig niet meer nodig? :+

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:19

Verkleed?
Dat ken ik helemaal niet :=

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:30

Bij ons word het ook gevierd, waar er 6 jaar geleden nog een stuk of 15 kinderen aan de deur kwamen, zullen het er nu nog maar 6 zijn ( waarvan 4 onze kinderen zijn). Onze oudste komt eigenlijk alleen maar bij ons en bij mijn schoonouders aan de deur,daar hij met klasgenoten naar het naastgelegen dorp gaat. Wij wonen buitenaf en de kinderen worden altijd extra verwend met snoep door de buren ( ze gaan bij 10 huizen aan).

Bij ons naastgelegen dorp is er een kinder-comite die een lampionnen tocht voor oa alle basisschool en buitenaf wonende kinderen organiseert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:45

Verkleed hoort volgens mij alleen bij Halloween en Driekoningen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:49

Hier worden er weer rond de 150 kindjes verwacht. Net zoals voorgaande jaren gewoon spekjes gekocht, lekker goedkoop.. Alles wordt trouwens georganiseerd door de basisschool, moet een papiertje op het raam plakken als we mee doen.

Vuur korf komt ook weer in de tuin te staan, lantaarns met kaarsjes, lampionnen in het raam.. Hier word nooit aan Halloween gedaan, dus dit kan nog wel zo. Vind het wel leuk :)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:56

In de hele 'buurt' (buitenaf, met maar een paar huizen) lopen ze allemaal met elkaar.... dus wel 5 kinderen in de Sint Maarten leeftijd.

Aangezien ik het zelf niet leuk vind om met de kinderen de huizen langs te gaan, maar wel het sfeertje erg leuk vind, is ons huis al sinds Halloween versierd en gaat morgen de verlichting bij de voordeur.

Ze mogen zelfs op de heen en terug langs komen, de liedjes vind ik wel heel leuk <3

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:02

Woon sinds dit jaar in een appartement, geen idee of ze dan ook gaan aanbellen. Zal het dit jaar ook niet meemaken, ben op stal. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:03

Snoepjes gehaald en geproefd , zoete zooi dat zit wel snor :') . Morgen gang toonbaar maken voor alle nieuwsgierige ouders (woon hier net en met 23 gunnen paar mensen me deze woning niet helemaal :+ ) , moet goed komen ik verwacht minimaal mijn neefjes

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:46

We wonen hier nu net, dus geen idee wat we kunnen verwachten.
Volgens de naaste buren maximaal 25 kinderen, maar aangezien we in een hele kinderrijke buurt wonen, had ik al snoep gehaald voor meer dan 50 kinderen voordat ik de buren had gesproken :D
Gisteren even geteld, ik heb voor 84 kinderen snoep (stiekem zelf al 1 snoepje opgegeten :')), dus er blijft vast genoeg over voor onszelf hihi.

nontieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:49

Ik kom thuis rond 16:45 en ik vertrek naar stal rond 17:45, ik verwacht vrijwel geen kinderen aan de deur. Scheelt, want ik heb alleen een mandje mandarijntjes, kan ik ze zelf opeten. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:42

Nicolien :+ , dat is ruim gerekend haha

Is hier stilte voor de storm , ganglicht aangezet ik verwacht er weinig van :P

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:04

Nou hier lopen de groepjes al voorbij. Net alleen mn tengels verbrand met die rot vuurkorf :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:06

Nou wij hebben inmiddels 2 keer de deur open gedaan, toen ik nog liep was het veel drukker :))

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:07

Ging vroeger ook altijd langs de deur. Nu denk ik dat er 0-1 kinderen komen. Pa had wel zak zure matten gekocht maar dat vind ik niet handig om uit te delen maar heb nog wat mentos rollen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:07

Dit is voor mij de eerste keer sinds 6 jaar dat ik niet hoef te werken op Sint Maarten en heb nog geprobeerd of ik vanavond bij m'n ouders kon eten. :')

Helaas is dit alles niet gelukt en heb ik nu dus een schaal snoep klaar staan op de trap, het licht brandend in de gang... En uiteraard nog geen lampion gezien. :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:08

Ohhh, zie ineens lantaarntjes verschijnen in de straat.
Niets deelbaars in huis. :+
Dus licht uit en stamppot eten in het halfdonker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:08

Zie nog niks -O-