Wat te doen na de HAVO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:27

Joy_Mennings schreef:
Sanne_com schreef:
Heb je geen taal gedaan omdat het kon en het je niet lag of omdat je dyslext bent?

Om echt een hele slechte reden :') omdat ik geen zin had om woordjes te leren.. Nou eigenlijk niet helemaal waar. Duits omdat ik er slecht in was maar Frans wel om die reden.
Maar ook wel deels door mijn profielkeuze.

En als ik nu graag een taal zou gaan leren dan is dat Spaans alleen daar mee wordt je helaas ook niet aangenomen op het VWO.

Oh dat is jammer, ik mocht namelijk mijn taal op VWO laten vallen omdat ik dyslexie ben :D

Op sommige scholen wel... Wij hadden op school Spaans als examen vak. Maar is het dan geen idee om VEVA te gaan doen? daar kan je die taal volgens mij gewoon leren. en heb je 2 jaar extra om te kiezen + nog meer keus

Edit: antwoord hierboven gegeven dat kan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:52

Joy_Mennings schreef:
liekec schreef:
Ik zou je niet door dat soort dingen laten tegen houden, maak je het jezelf onnodig moeilijk mee. Als je het echt wilt is er echt wel wat mogelijk.

Ik zelf wil niet op kamers gaan en om nou enkele reis 1.5 uur in de trein te gaan zitten vind ik ook wel een beetje te lang maar misschien later.

@Sanne, dat kan ik nog wel doen idd.

Haha ik reis ook precies 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Als je die opleiding echt leuk vind zou ik dat je toch niet laten tegen houden. Overigens motiveert die reistijd ook om snel op kamers te gaan haha.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 05:12

Ilse_123 schreef:
Waarom niet gewoon nog 1 of 2 jaar VWO erachteraan? Je zegt eerder dat je cijfers goed genoeg zijn, en die extra taal is met wat meer moeite echt wel in te halen ;).
Een tussenjaar klinkt leuk, maar ik zie in je profiel dat je 16 bent... lijkt me een beetje jong om te gaan rondreizen en qua werk is er denk ik maar weinig te vinden voor 16 jarigen waar je veel uren kan draaien...
Door VWO te gaan doen kan je heerlijk nog wat langer uitstellen terwijl je wel bijleert en een grotere optie aan studies vrijspeelt.
Ik weet trouwens niet wanneer je 17 wordt, maar als je je VWO bij het vavo wilt gaan halen (kan vanaf 17 geloof ik) dan behandelen ze van elk vak alles, dus vanaf het 4e jaar. Dat maakt het makkelijker om dan een vak te leren wat je daarvoor nog niet hebt gehad, bijvoorbeeld een taal.

Het is onzin dat je geen werk met veel uren kan vinden op je 17e.. Ik was 17 en werkte fulltime ;) 0-uren contract, maar toch veel weken rond de 40 uur. En dat was echt niet moeilijk te vinden. Veel werkgevers willen juist jonge mensen die veel kunnen werken, lekker goedkoop.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:16

Eileen_ schreef:
Ilse_123 schreef:
Waarom niet gewoon nog 1 of 2 jaar VWO erachteraan? Je zegt eerder dat je cijfers goed genoeg zijn, en die extra taal is met wat meer moeite echt wel in te halen ;).
Een tussenjaar klinkt leuk, maar ik zie in je profiel dat je 16 bent... lijkt me een beetje jong om te gaan rondreizen en qua werk is er denk ik maar weinig te vinden voor 16 jarigen waar je veel uren kan draaien...
Door VWO te gaan doen kan je heerlijk nog wat langer uitstellen terwijl je wel bijleert en een grotere optie aan studies vrijspeelt.
Ik weet trouwens niet wanneer je 17 wordt, maar als je je VWO bij het vavo wilt gaan halen (kan vanaf 17 geloof ik) dan behandelen ze van elk vak alles, dus vanaf het 4e jaar. Dat maakt het makkelijker om dan een vak te leren wat je daarvoor nog niet hebt gehad, bijvoorbeeld een taal.

Het is onzin dat je geen werk met veel uren kan vinden op je 17e.. Ik was 17 en werkte fulltime ;) 0-uren contract, maar toch veel weken rond de 40 uur. En dat was echt niet moeilijk te vinden. Veel werkgevers willen juist jonge mensen die veel kunnen werken, lekker goedkoop.

Dat is denk ik ook afhankelijk waar je woont... Dichtstbijzijnde stad was voor mij een uur fietsen en in het dorp en omstreken kon je misschien ergens 15 uur per week aan de slag.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:21

Na het halen van mijn HAVO diploma ben ik eerst een half jaar gaan werken voordat ik ging studeren. Moet zeggen dat het 30 uur werken per week me best beviel maar het plan was uiteindelijk dat ik wel weer ging studeren. Ik wist ook totaal niet wat ik wou, zelfs geen richting. Inmiddels studeer ik sinds februari HBO-rechten en dat bevalt me tot nu toe erg goed. :)

Ik heb de rest van de comments niet gelezen, maar kun je niet kijken voor dezelfde opleiding op het HBO en evt. andere scholen? Succes iig, ik weet hoe lastig het is.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 09:36

Ilse_123 schreef:
Dat is denk ik ook afhankelijk waar je woont... Dichtstbijzijnde stad was voor mij een uur fietsen en in het dorp en omstreken kon je misschien ergens 15 uur per week aan de slag.

Ik woon 10 min. Van Eindhoven af en heb in mijn eigen stadje ook nog een winkelcentrum. Dus er zijn best veel winkels in de buurt en ook nog andere werkplaatsen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:58

Ayla schreef:
Na het halen van mijn HAVO diploma ben ik eerst een half jaar gaan werken voordat ik ging studeren. Moet zeggen dat het 30 uur werken per week me best beviel maar het plan was uiteindelijk dat ik wel weer ging studeren. Ik wist ook totaal niet wat ik wou, zelfs geen richting. Inmiddels studeer ik sinds februari HBO-rechten en dat bevalt me tot nu toe erg goed. :)

Ik heb de rest van de comments niet gelezen, maar kun je niet kijken voor dezelfde opleiding op het HBO en evt. andere scholen? Succes iig, ik weet hoe lastig het is.

Ik neem aan dat je een opleiding richting fotografie bedoeld dan;)
Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken maar die zijn er vrijwel alleen particulier.
Ik kan ook inderdaad kijken naar opleidingen die in februari starten..dan heb ik nog iets langer de tijd om erover na te denken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:16

Ik bedoel idd een fotografie opleiding op HBO-niveau, ik heb ook even gekeken en zag zo snel ook alleen particulier.. Jammer. Misschien is het inderdaad een optie om in februari te gaan starten, zo heb je van mei tot december/januari (wanneer je ingeschreven moet zijn) in ieder geval wat meer tijd om iets te zoeken wat je leuk vind mocht de fotografie opleiding op het MBO niet doorgaan vanwege de loting.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:29

Ayla schreef:
Ik bedoel idd een fotografie opleiding op HBO-niveau, ik heb ook even gekeken en zag zo snel ook alleen particulier.. Jammer. Misschien is het inderdaad een optie om in februari te gaan starten, zo heb je van mei tot december/januari (wanneer je ingeschreven moet zijn) in ieder geval wat meer tijd om iets te zoeken wat je leuk vind mocht de fotografie opleiding op het MBO niet doorgaan vanwege de loting.

Ja idd, het is trouwens niet echt een loting. Je moet een portfolio meenemen van alle kunst achtige dingen die je gemaakt hebt (niet alleen fotografie dus) en je krijgt nog een extra opdracht. En daarop wordt je dan geselecteerd of niet.

mirriezz

Re: Wat te doen na de HAVO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:35

Ik heb niet alles gelezen, maar wil mijn eigen opleiding er even in schieten, omdat ik het creatieve aspect zelf echt heel fijn vind, naast de technische items en het 99℅ baangarantie-effect.

Misschien is het leuk voor je om eens te gaan kijken bij product ontwerp. Zo uit mijn hoofd zit dat in Eindhoven ook wel bij Fontys, waarschijnlijk onder de naam IPO. In Eindhoven is de wo-versie ook erg creatief (industrial design, denk ik).

Anders is Den Haag een hele goede voor IPO, en natuurlijk ben je ook welkom in Vlissingen (Zeeland), al zitten wij wat afgelegen voor de rest van het land.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:39

mirriezz schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar wil mijn eigen opleiding er even in schieten, omdat ik het creatieve aspect zelf echt heel fijn vind, naast de technische items en het 99℅ baangarantie-effect.

Misschien is het leuk voor je om eens te gaan kijken bij product ontwerp. Zo uit mijn hoofd zit dat in Eindhoven ook wel bij Fontys, waarschijnlijk onder de naam IPO. In Eindhoven is de wo-versie ook erg creatief (industrial design, denk ik).

Anders is Den Haag een hele goede voor IPO, en natuurlijk ben je ook welkom in Vlissingen (Zeeland), al zitten wij wat afgelegen voor de rest van het land.

WO gaat hem niet worden ;) Maar ik zal eens bij de Fontys gaan kijken. Bedankt :)

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:50

Waar je altijd nog naar kunt kijken is naar laboranten opleidingen zowel mbo als hbo. Je hebt daar ook de forensische kant van maar eigelijk is er maar 1 plek waar je dan zou kunnen komen te werken in Nederland.

Maar zowel medisch als chemisch laborant zou iets kunnen zijn waar je je in kan gaan verdiepen.

Ik ben momenteel alweer 4 jaar aan het werk als laborant nu ondertussen sinds een jaar in een hbo functie.