Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:58

Een getuige erbij is altijd slim, maar foto’s doen ook veel en gelukkig zijn ze bij verzekeringen slim genoeg om een schade expert in te schakelen die in de meeste gevallen heel goed kan zien hoe welke deuk is veroorzaakt :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:02

Heb jij meer vertrouwen in die mannen dan ik. Die wat hier komen (man doet in schade gevallen herstellen dus nee ik maak niet zoveel brokken :') Maar ik zie ze wel regelmatig.) zien dat toch echt niet. Die stellen gewoon deuk vast en dat moet hersteld worden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:11

Sammie schreef:
Een getuige erbij is altijd slim, maar foto’s doen ook veel en gelukkig zijn ze bij verzekeringen slim genoeg om een schade expert in te schakelen die in de meeste gevallen heel goed kan zien hoe welke deuk is veroorzaakt :D

verzekeringen kijken alleen naar geld, een expert kost ook geld.
oorzaak interesseert ze totaal niet

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:11

Politie komt niet voor zulke ongein. Zelfs niet als je voor het bureau staat :')
Ik had daar een bumper gevat met indraaien voor het bureau (had daar een afspraak) maar ze kwamen echt niet hoor.

Mag er toch vanuit gaan dat mensen dat zelf op kunnen lossen. Zo niet, haal je er een onafhankelijk persoon bij welke dat kan.
Foto's maken is altijd slim, al heb je nu getuigen die kunnen verklaren wat er is gebeurt.
Gelukkig valt het allemaal mee en kun je er nu van leren. Beter zo als dat je meteen iets ernstigs had en niet alleen je scooter kapot was.

Daarnaast vind ik niet dat het uitmaakt of ts er dicht achter zat of niet. Voordat je achteruit rijd kijk je ook in je binnenspiegel, dan zie je een scooter meestal wel staan.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:27

Ik heb iets soortgelijks gehad.
Auto kwam uit een parkeerplaats, ik reed daar langs. In de eerste instantie stopten zij, dus ik gaf weer gas om door te rijden (ik had gas al los namelijk), maar op dat moment reden zij de weg op omdat ze me niet gezien hadden. Ik ben tegen hun auto opgereden omdat mijn achterwiel blokkeerde vanwege het harde remmen.
Dit was op zo'n 300 meter van een politiebureau, dus er kwam politie bij om even te kijken wat er aan de had was. Formulieren ingevuld, ik naar huis gebracht door die mensen (die waren erger geschrokken dan ik) en mijn broer is door hen terug gebracht om mijn brommer te gaan halen. Ik kreeg zoveel vergoed dat ik geld overhield na de reparatie :+

Dus ja, ook al had ik theoretisch gezien hún auto aangereden; omdat ze uit een parkeerplaats kwamen, hadden zij schuld. Ze hadden namelijk moeten wachten tot ik er voorbij was, maar goed, ze hadden me dus niet gezien.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:37

Tja, achteruit iemand aanrijden is altijd fout.

Maar ik snap het niet helemaal. Auto reed achteruit zijn pad af, toen reed hij je bijna aan. Vervolgens reden jullie beiden door (vooruit?) en toen ging hij opeens weer achteruit?

Probeer een beeld te krijgen.. ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:39

Politie doet helemaal niks. In BE moeten ze zelfs niks meer doen als er geen gewonden zijn. Ze hoeven niet eens ter plaatse te komen, ze moeten dus ook geen pv opmaken.
De meest fout ingevulde EAF's zijn door politie ingevuld..

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 14:41

pinto_1 schreef:
Tja, achteruit iemand aanrijden is altijd fout.

Maar ik snap het niet helemaal. Auto reed achteruit zijn pad af, toen reed hij je bijna aan. Vervolgens reden jullie beiden door (vooruit?) en toen ging hij opeens weer achteruit?

Probeer een beeld te krijgen.. ;)

Ja, hij reed vanaf zijn pad de weg op. Daarna reden we gewoon rechtdoor richting een bocht en in/vlak voor de bocht ging ie stilstaan (omdat er een andere auto aankwam) en reed ie achteruit. Zo iets duidelijker?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:45

Ja, dank je , nu snap ik het. ;)

Tja, hij moet gewoon eerst in zijn spiegels en achterom kijken voor hij achteruit rijdt, dus hij is inderdaad fout.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:48

Wat er daar voor gebeurde toen hij de weg op kwam, heeft eigenlijk helemaal niks te maken met de aanrijding en is ook niet interessant voor de schuldvraag. Het illustreert hoogstens dat de bestuurder blijkbaar niet al te best oplet met het achteruit rijden....
Jij stond stil, hij heeft jou aangereden tijdens een bijzondere maneuvre, hij is dus schuldig.
Ik zou wel snel zorgen dat de boel ingevuld wordt. Je hebt zomaar kans dat als hij gebeld heeft met zijn verzekering en die hem dat ook vertellen hij niks meer van zich laat horen. Of dat hij gaat proberen het anders op te schrijven om jou (w verzekering) alsnog voor de kosten op te laten draaien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:49

BMHP schreef:
Sammie schreef:

verzekeringen kijken alleen naar geld, een expert kost ook geld.
oorzaak interesseert ze totaal niet
Als het ze een paar duizend euro kan schelen wel hoor (dwz schuldvraag)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:31

Sammie schreef:
Komt de politie altijd ter plaatse?
De politie komt niet altijd ter plaatse. Bijvoorbeeld niet bij bij lichte aanrijdingen zonder gewonden of forse schade. Het uitwisselen van gegevens en het afhandelen van de schade kan dan namelijk zeer eenvoudig door de betrokkenen zelf worden geregeld. Maak meteen veel foto’s van het ongeval vanuit verschillende posities. Maak vervolgens de rijbaan vrij en vul samen met de andere partij het Europees schadeformulier in. Noteer de gegevens van eventuele getuigen. Licht vervolgens uw verzekeringsmaatschappij in. De politie komt wel ter plaatse als er gewonden zijn, als er sprake is van forse schade, alcoholmisbruik, of als op een andere manier hulp moet worden verleend.

bron: https://www.politie.nl/themas/aanrijdin ... er-plaatse

Eea wellicht afhankelijk van lokaal korps. Maar stelregel is geen gewonden = geen politie. Ook niet bij afhandelen schuldvraag.

Je geeft het zelf al aan ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:05

Ja, maar dat is (was) in geval van ts dus niet ter sprake. Die hulp is er niet voor het invullen van het schadeformulier noch voor het oplossen van de schuldvraag, dat staat er nl. duidelijk boven. Dan moet je echt denken aan wegtakelen of wegomleidingen oid. In het geval van ts was er echt geen politie gekomen :) Sowieso al om die schuldvraag al duidelijk is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:18

Enkel de eerste pagina gelezen...

Schadeformulier invullen en onderteken (ook door de tegenpartij...) en voor de volgende keer (die hoop ik nooit komt) ga nooit weg zonder dat dit gebeurd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:25

Mijn partner heeft ooit een dame met fiets aan de hand aangereden toen die dame bijna de straat over was (achterwiel fiets stond nog op de rijbaan). De dame was op een donker stuk en in een bocht de weg overgestoken, terwijl er vlak voor en vlak na de bocht een goed verlicht zebrapad was. De rechter heeft toen geoordeeld dat de fietser te onvoorzichtig geweest is en mijn vriend is in zijn recht gesteld. Een zwakke weggebruiker krijgt dus niet altijd gelijk. Ik zou ook in dit geval niet zeker zijn. TS reed kort tegen de bumper, best mogelijk dat ze in geen enkele spiegel zichtbaar was. Wanneer ik een scooter, motor of fiets voorbij ga en ik moet vervolgens vertragen, dan kijk ik altijd in mijn spiegels waar deze mensen zich bevinden. Je wil niet weten hoe vaak ik niet in staat ben om hen te lokaliseren omdat ze op een slechte plek achter mijn auto zitten, ik zeg niet dat mensen dit bewust doen, maar ik denk wel dat mensen te weinig beseffen hoe onzichtbaar ze soms zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:34

In dit geval gaat het om een bijzondere manoeuvre en dan ben je altijd fout. ( zo is het mij geleerd iig) Eerst kijken nl., dan doen. Dat zwakke wegmisbruiker komt dan niet eens aan de orde. Overigens ook afhankelijk van de leeftijd. Als jouw partner een kind van 12 jaar in dezelfde situatie was tegengekomen was hij gewoon wel ‘schuldig’ geweest. Puur vanwege het zwakke weggebruiker argument icm de leeftijd. :)

Het zou misschien nog wel interessant worden als ts óók met een bijz. manoeuvre bezig was?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:37

Ik heb ook ooit een ongeluk gehad met mijn scooter en een auto die achteruit reed uit een parkeervak. Deze meneer wilde toen geen schadeformulier invullen. Ik moest van mijn eigen verzekering het zelf uitzoeken en regelen met zijn verzekering omdat ik geen rechtsbijstand had. Ik zijn verzekering gebeld en moest ik een eenzijdig schadeformulier invullen en opsturen. Er is toen nog een expertise gekomen en ze hebben mijn getuige gehoord. Daarna heb ik het uitgekeerd gekregen ondanks dat deze meneer niet mee wilde werken en andere dingen zei. Via jou verzekering met zijn kenteken kan je zijn verzekering krijgen..
Succes. :=

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:41

Het is en blijft een bijzondere verrichting, waar achteruit rijden onder valt.
Het is alleen aan TS dat de bestuurder van de auto toegeeft of aangeeft op het formulier dat ze achteruit reed. Bij voorkeur ondersteund door een getuigen.

De bestuurder van de auto wist dit vast wel, ik denk meer dan 80 % van de mensen die een rijbewijs heeft weet dit wel, ongeacht hoe lang geleden het is behaald.

TS moet er alleen niet naar toe met het schadeformulier, en zeggen dat ze wel weet dat het een bijzondere verrichting is en daardoor tegenpartij fout is. TS heeft geen rijbewijs (neem ik aan), dus is haar dat niet officieel geleerd. TS kan zich daar beter even daar over stil houden. Als de tegenpartij echt de regels niet weet en klakkeloos op haar verklaring zet dat ze achteruit reed, dan zit TS goed. Dat scheelt een hoop getrouw trek en gedoe.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:51

Afspraak maken met de meneer om het schadeformulier in te vullen over het algemeen is het dan (voor de verzekering) al duidelijk wie moet betalen (en dus schuldig is) op dat formulier zelf hoef (en moet!) je dat niet aangeven, gewoon aangeven/tekenen wat er is gebeurt.. Heb je foto's gemaakt TS?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:51

Mijn vriend heeft 2 jaar geleden ook zoiets gehad.
Wij waren met de auto en zochten een parkeerplaats.
Op het laatste moment zag hij er één en hij stopte om een stukje achteruit te rijden.
Op het moment dat hij in zijn spiegels keek was er nog niemand achter hem.
En opeens uit het niets een brommer waar hij tegenaan zat, die zat ook te dicht achter de auto (nog geen meter)

Brommer kreeg gelijk omdat wij achteruit reden en wij moesten zijn schade betalen.
Gelukkig alleen wat krasjes maar heeft wel veel geld gekost. De auto had helemaal niets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:02

En ts, al contact met de verzekering opgenomen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:11

Hij is fout in dit geval, ik heb zo ook eens een ongelukje gehad met mijn auto dat een andere mevrouw achteruit reed. Mij is verteld als jij gewoon je weg volgt, of stilstaat op de weg, en de andere persoon in t andere voertuig achteruit rijd, dan is die fout.

Heb je al contact gezocht met je verzekering? En waarom heeft meneer geen schade formulier ingevuld? Tenslotte kan je dan ook tekenen en goede uitleg tegen wat er gebeurd is.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:42

bridgetF schreef:
TS moet er alleen niet naar toe met het schadeformulier, en zeggen dat ze wel weet dat het een bijzondere verrichting is en daardoor tegenpartij fout is. TS heeft geen rijbewijs (neem ik aan), dus is haar dat niet officieel geleerd. TS kan zich daar beter even daar over stil houden. Als de tegenpartij echt de regels niet weet en klakkeloos op haar verklaring zet dat ze achteruit reed, dan zit TS goed. Dat scheelt een hoop getrouw trek en gedoe.

Waarom ga je er vanuit dat TS geen rijbewijs heeft? Dan heeft de verzekering inschakelen sowieso geen zin, want zonder rijbewijs zit je hoe dan ook fout. Ik denk dat TS (en de meeste mensen hier) verstandig genoeg zijn om niet zonder rijbewijs te rijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:49

Autorijbewijs zal ze bedoelen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:57

Politie komt idd niet, ook als schuldvraag onduidelijk is niet. Dan zeggen ze beide formulier invullen en niet van elkaar ondertekenen.