23 en geen werkervaring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:47

Saintelette schreef:
Liannetje86 schreef:
Ik moet hier even op reageren... Maar sorry dat ik het zeg, maar denk eens een beetje positief alsjeblieft!

Heel bot gezegd... Er kan morgen ook een piano van 5 hoog op je hoofd vallen....

Ja dit is echt iets wat helpt om tegen iemand met depressieve klachten te zeggen >;) +:)+

TS, zorg dat je hulp krijgt voor je klachten. Een psycholoog is er niet alleen om je te helpen de zonnige kant van het leven weer in te zien, maar soms ook om je gewoon even een ander perspectief te bieden op bepaalde onderwerpen (je cv, hoe een baantje combineren, hoe en wat andere mensen denken, hoe je zelf overkomt, je eigen toekomstbeeld etc etc).

Veel mensen schrijven dat je dan wellicht een 'echte' baan niet aankunt, maar maak je daar nu nog maar geen zorgen om. Je hóéft ook niet altijd fulltime te werken, dan begin je tegen die tijd toch gewoon met wat je wél aankunt? .

Dat is gewoon kei hard de waarheid.... Als je negatief denkt heeft niets zin. En door het zo zwart-wit te stellen, is het vaak wel gewoon duidelijker. Want mensen snappen zelf ook wel dat zoiets niet (snel) gebeurd... Maar omdat het zo zwart-wit/extreem is, maakt het gewoon een punt duidelijk.

Het is vooral de manier van denken die anders moet. Ze doet een opleiding, ze toont inzet, ze probeert het! Ze gaat er gewoon voor. Dat is toch hartstikke positief? Ik vind het "ga naar een psycholoog" confronterender klinken dan wat ik zei. Ze is bang dat ze het niet aankan, dan ga je jezelf dat aanpraten. En misschien is het soms ook zwaar, maar als je zelf negatief denkt, dan blijf je daarin hangen. Daar moet wel wat aan gedaan worden, genoeg rust vinden tussen alles etc.

Het is gewoon de manier van denken/op dingen afstappen hoe je in het leven staat en hoe je door het leven fietst.

Verder zie ik in dit topic gewoon zo veel generalisatie.. Heel bot gezegd.. Kijk eens naar overheidsinstanties.... Heel simpel voorbeeldje... Daar vroegen ze hooguit om een denkniveau van niveau x en kijken ze nauwelijks naar een CV maar naar je instelling, wil je graag, toon je interesse en heb je dat papiertje... prima! (Mijn eigen ervaring).

Ook zie je bij kantoren een verschuiving tussen kijken naar CV en verleden en alles naar gewoon het maken van testen en op die basis mensen aannamen.

Dit wil niet zeggen dat TS niet aan haarzelf moet werken, maar dat moet in mijn ogen iedereen. Zolang je nog aan het studeren bent, kan ze dat ernaast doen.

Dus zo erg hoeft het allemaal niet eens te zijn voor TS. Ze kunnen er altijd wel naar vragen in een gesprek, maar het speelt in mijn ogen echt niet altijd een grote rol (tenminste, wat ik gezien heb... mensen met een CV met veel werkervaring, het goede papiertje (meer in de richting dan sommige die wel zijn aangenomen) werden niet aangenomen omdat ze niet enthousiast genoeg waren. Zal echt niet overal zo zijn, maar de laatste 2 jaar vooral dat meegemaakt bij een overheidsinstantie. Dus dat is gewoon "geluk" hebben en een bedrijf tegen komen die een CV niet als "hoofdzaak" zien.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:56

Ik heb niet alles doorgelezen maar: denk creatief, overal is er wel een baantje voor en leg connecties. Laat in iedergeval zien dat je er wat voor doet.

Ik ken iemand die is 29, nooit gewerkt alleen maar studies gedaan om dat weer te stoppen. Was afgekeurd een tijdje, nu heeft uwv besloten dat zij weer aan het werk moet (zij mankeert niks). En dan nog kieskeurig zijn ook :+ jij hebt nog kans! Zij denk ik niet meer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:00

Ik loop 32 uur in de week stage, 1 dag school en iedere maand zeker 2 dagen aan het werk.
Ik heb een vriend, 3 paarden en we wonen op de boerderij.
Wedstrijden heb ik even gelaten voor wat het is, ik heb de kracht niet om met regelmaat te trainen.
Vriendinnen spreek ik niet mega vaak meer, toekomst moet soms voor gaan. Echte vrienden begrijpen dat.

Ik heb vanaf mijn 14e altijd een bijbaantje gehad, dat moest gewoon en ik regelde maar dat het erbij paste. Ik zou graag nog willen hockeyen maar ik heb er de tijd niet voor dus pech gehad.

Suïcidale gedachte is niet iets waarmee jij op een wachtlijst hoort te komen. Neem maar eens contact op met het plaatselijke GGZ, of ze weten waar jij voor hulp terecht kan.
Huisartsen onderschatten klachten soms nog wel eens op het gebied van psyche, die zijn meer op somatiek.

_Nelleke_

Re: 23 en geen werkervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:08

TS, jij hebt een gat van 4 jaar in je CV, daar gaan ze zeker naar vragen. Als je dan op je recente CV ook geen bijbaantje of wat dan ook hebt gehad komt dat niet echt over alsof je een harde werker bent.

Een bijbaan van 1 dag per week moet echt wel haalbaar zijn naast een HBO. (Bijna) alle studenten werken naast hun studie en dat is gewoon goed te doen. Dan moet je paardenhobby maar even wijken voor je studie en werkervaring, want anders kan je in de toekomst ook nooit je paardenhobby bekostigen.

Waarom hebben jou ouders/verzorgers toegelaten dat je 4 jaar (!!!) niks hebt gedaan? Ik begrijp daar werkelijk helemaal niks van. Hup, geef jezelf een schop onder je reet en ga een bijbaantje zoeken, maak je studie af en maak een afspraak bij de psycholoog of praktijkondersteuner. Als je jezelf niet een beetje vooruit kan schoppen sta je alleen maar stil of ga je achteruit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:15

Een bijbaantje geeft niet meer garantie op een baan later, al is het soms een plus.
TS, het lijkt mij beter om te focussen op het behalen van je studie en beter in je vel te komen. Wat doe je in je vrije tijd? Sport je ook?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:25

senna21 schreef:
Een bijbaantje geeft niet meer garantie op een baan later, al is het soms een plus.
TS, het lijkt mij beter om te focussen op het behalen van je studie en beter in je vel te komen. Wat doe je in je vrije tijd? Sport je ook?

Sorry maar als ik iemand voor me heb zitten van pakweg 26jr met alleen een HBO papiertje dan vraag ik me wel af wat diegene de afgelopen jaren allemaal heeft gedaan. Het hebben van werkervaring is niet 'soms een plus' maar in de meeste sectoren en banen een 'absolute must'. Het maakt overigens niet zo veel uit WAT je hebt gedaan, des te meer dat je toont dat je doorzettingsvermogen hebt en betrouwbaar bent.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:39

Dat kan, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Ik begeleid mensen mét en zonder gaten in CV's. CV is niet doorslaggevend, wel of iemand goed in haar/zijn vel zit.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:54

Ik vind studeren sowieso belangrijker dan werken in een winkel bijvoorbeeld. Of achter een kassa zitten. Maar ik bedoelde ermee dat ik straks rond mijn 27e helemaal klaar ben met studeren ik geen kans maak op een baan, omdat ik toch geen ervaring heb en voor niets heb gestudeerd misschien.
Ja, stoppen met de paarden heb ik al eens over nagedacht. Dan zou ik helemaal in mijn woonplaats moeten blijven, een baantje in het weekend. Dan kan ik niet meer naar mijn familie, maar dat wil ik hun echt niet aandoen. Mijn familie en paarden zijn het belangrijkste wat er is voor mij...

Ik studeer business studies, een brede opleiding waar je na 2 basisjaren kunt kiezen uit HRM, MER, logistieke- of commerciële economie, small business & retail of financial services management. Dat laatste wil ik waarschijnlijk doen. En deze studie kun je ook op verschillende hogescholen in deeltijd of duaal doen. Dat zou ook een optie zijn om meteen werkervaring op te doen.

Ik was eerst niet naar die psycholoog gegaan, omdat er een wachtlijst was, het ging een tijdje een stuk beter. Ik was aan het daten met iemand en daardoor voelde ik mij erg goed. Nu is dat over en voel ik mij weer vaker somber... Maar of dat ook echt de oorzaak is weet ik niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:00

Er word een aantal keer gevraagd of je straks wel fulltime kunt werken, maar ts kan ook banen zoeken met minder uur.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:14

@Gucci Dat is een studie met best wel wat mogelijkheden, en zeker in combi met stages gaat dat echt wel lukken als je gemotiveerd bent :)

Het daten kan er zeker aan hebben bijgedragend dat je je een tijd beter voelde, hoe stom ook, maar zo zit het menselijk brein nu eenmaal in elkaar. Maar de problemen zijn al van daarvoor, en gaan niet zomaar weg, dus wil je toch adviseren alsnog naar die psycholoog te gaan, zeker omdat je ook aangeeft weer meer somber te zijn e.d.

Stoppen met de paarden raad ik dan in dit geval af, ookal zou je dan kunnen gaan werken, het is, zeker als je niet goed in je vel zit, ook heel belangrijk om die dingen te blijven doen waar je gelukkig van wordt, in jouw geval dus de paarden en je familie zien.
Bij mij zijn juist de paarden hetgene wat mij door een moeilijke tijd heen heeft gesleept, had het anders misschien ook niet gered. Mensen die het zelf niet hebben meegemaakt vinden dat waarschijnlijk heel suf en raar klinken...ik dacht precies zo...tot het me zelf overkwam...

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:16

Kan je niet terecht op je opleiding bij een tutor/mentor/decaan of iets dergelijks? bij ons op de uni zijn er studentpsychologen waar je bij kan lopen en ook mensen die je ondersteunen bij je loopbaan, zowel op je opleiding als hoe je de rest van je tijd kan indelen

Ik zit zelf trouwens in ongeveer dezelfde situatie, zowel mentaal als wat werkervaring e.d. te maken heeft.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:08

Nou gucci dat is toch best kaliber qua studie? Kan je buitenland stages doen? Als je goed bent dan kom je best nog wel aan het werk, alleen denk ik dat je heel goed moet gaan orienteren wat je mogelijkheden zijn zowel in binnenland als (tijdelijk) buitenland...desnoods ies heel anders even? Iets wat raakvlakken heeft? Voor een paar weken tijdens je studie, vakanties...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 22:14

darkadia schreef:
@Gucci Dat is een studie met best wel wat mogelijkheden, en zeker in combi met stages gaat dat echt wel lukken als je gemotiveerd bent :)

Het daten kan er zeker aan hebben bijgedragend dat je je een tijd beter voelde, hoe stom ook, maar zo zit het menselijk brein nu eenmaal in elkaar. Maar de problemen zijn al van daarvoor, en gaan niet zomaar weg, dus wil je toch adviseren alsnog naar die psycholoog te gaan, zeker omdat je ook aangeeft weer meer somber te zijn e.d.

Stoppen met de paarden raad ik dan in dit geval af, ookal zou je dan kunnen gaan werken, het is, zeker als je niet goed in je vel zit, ook heel belangrijk om die dingen te blijven doen waar je gelukkig van wordt, in jouw geval dus de paarden en je familie zien.
Bij mij zijn juist de paarden hetgene wat mij door een moeilijke tijd heen heeft gesleept, had het anders misschien ook niet gered. Mensen die het zelf niet hebben meegemaakt vinden dat waarschijnlijk heel suf en raar klinken...ik dacht precies zo...tot het me zelf overkwam...

Ja, dat helpt inderdaad wel, het is verder ook gewoon een lastige situatie, ik studeer in Amsterdam en mijn familie en ouders wonen nog in Friesland. Het liefst zou ik willen dat mijn ouders ook daar gaan wonen (ben nu zelf ook even een weekje in friesland :P ,vakantie). Ze wilden wel, maar het is erg moeilijk om een huis te vinden en mijn zusje zit in een pleeggezin in Friesland die we elke maand bezoeken... Wilde eerst misschien nog wel in Maastricht studeren, maar dat was nog verder reizen elk weekend.

Het is nu voor de tweede keer dat een man mij heeft gebruikt, probeer het te vergeten, want als ik stop met studeren heb ik ook niets meer... Familie en paarden helpen mij ook niet helemaal om mij gelukkig te voelen, maar wel een beetje.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:43

Ze vragen naar ervaring en die heb je. alles wat je hebt gedaan is ervaring, hoe onbenullig je het misschien vindt. "druk met huishouden" is een serieuze bezigheid, iets wat je voor een korte periode gedaan hebt telt net zo hard mee. En natuurlijk heb je nog geen hele waslijst, je bent gewoon nog een student Een baantje nemen om alleen "iets"op je cv te zetten is larie, gewoon opzoek naar een (studenten) bijbaan en laat zien dat je vreselijk, ENORM, gemotiveerd bent!!

Maak je studie af, ga naar een uitzendbureau voor een (eventueel studie-gerelateerde)bijbaan (ook goed voor je zelfvertrouwen) en laat de kerels even voor wat ze zijn. Eerst je eigen leven op de rails en dat doe je door in jezelf te investeren.

Straks ben je klaar met je studie en dan kun je gewoon beginnen met werk. 27 jaar is helemaal niet oud en met een diploma in je hand sta je sterk. Daarmee laat je namelijk zien dat je een bepaald denkniveau hebt en daar heb je altijd wat aan.

Vergeet helemaal te zeggen dat werken met paarden ook een fantastische ervaring is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:50

@Gucci_ Ik PB je even. Woon en studeer namelijk ook in Amsterdam :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:58

Ik zou sowieso achter een psycholoog aan gaan; schrijf je sowieso in bij die ene met wachtlijst en kijk of je in tussentijd via een andere weg sneller ergens terecht komt. Bijvoorbeeld via de huisarts? Of direct aanmelden bij een ggzinstelling?

'Huishoudelijk werd' is volgens mij de doodssteek op elke cv. Stomweg omdat iedereen in Nederland huishoudelijk werk doet, maar daarnaast ook werkt enz. Dat gaat dus niet werken.
Ik zou de jaren dat je gezorgd hebt voor familieleden zo samenvatten dat ze de mogelijke werkgever iets zeggen over jouw specifieke kwaliteiten: zeg dat je die jaren mantelzorger was. Er zijn genoeg beroepen waarbij de kwaliteiten die je daarvoor nodig hebt een pre zijn, en anders is het een term die in elk geval zoveel nieuwsgierigheid opwekt dat je sneller wordt uitgenodigd voor een gesprek dan wanneer je huishoudelijk werk opgeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:59

@Vuurneon: net tegelijk! :D

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:02

Weet niet of het al is genoemd maar heb je vrijwilligerswerk al eens overwogen? Is ook (werk)ervaring en daar hoef je helemaal niet veel tijd in te steken maar je hebt wel een mooie aanvulling op je cv. Als je stages loopt plus bijv. vrijwilligerswerk kun je toch best een redelijke cv opbouwen lijkt mij. :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:44

_Nelleke_ schreef:
senna21 schreef:

Sorry maar als ik iemand voor me heb zitten van pakweg 26jr met alleen een HBO papiertje dan vraag ik me wel af wat diegene de afgelopen jaren allemaal heeft gedaan. Het hebben van werkervaring is niet 'soms een plus' maar in de meeste sectoren en banen een 'absolute must'. Het maakt overigens niet zo veel uit WAT je hebt gedaan, des te meer dat je toont dat je doorzettingsvermogen hebt en betrouwbaar bent.

Dat kan wel zo zijn, maar je adviseert TS om naast haar studie nog een baan te doen, terwijl ze al worstelt met haar studie en psychische problemen heeft... Dat is toch apart advies? Dat zal TS dan helemaal niet aan kunnen, dat baantje en school.

TS, je diploma halen is nu belangrijk.. Als je nu gaat stoppen om te werken... Dan heb je nog steeds geen diploma op zak en ga je supermarkt werk of callcenter werk doen. Niets mis mee, dat werk, maar dat diplomaloos werk is het niet waard om te stoppen met je huidige opleiding zodat je dat werk op je cv kunt zetten. Ben je mal.

Kijk. het is anders als je wilt stoppen omdat je de opleiding niet leuk vind (dat idee krijg ik een beetje) en het niet bij je past. Misschien is stoppen dan beter en een andere opleiding zoeken. Je bent daarvoor echt niet te oud. Maar ga niet stoppen en werken.

Papiertje is in jouw geval belangrijker dan werkervaring. Focus je dus op je opleiding en praat met je HA over dat je psychise ondersteuning zou willen hebben. .

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:46

xyzutu2 schreef:
'Huishoudelijk werd' is volgens mij de doodssteek op elke cv. Stomweg omdat iedereen in Nederland huishoudelijk werk doet, maar daarnaast ook werkt enz. Dat gaat dus niet werken.
Ik zou de jaren dat je gezorgd hebt voor familieleden zo samenvatten dat ze de mogelijke werkgever iets zeggen over jouw specifieke kwaliteiten: zeg dat je die jaren mantelzorger was. Er zijn genoeg beroepen waarbij de kwaliteiten die je daarvoor nodig hebt een pre zijn, en anders is het een term die in elk geval zoveel nieuwsgierigheid opwekt dat je sneller wordt uitgenodigd voor een gesprek dan wanneer je huishoudelijk werk opgeeft.

Je zegt inderdaad nooit, "ik deed het huishouden". Maar als je eens goed je cv op poetst kun je ieder onbenullig ding beter laten klinken. Ik had ook een flink gat in mijn cv, en dat heb ik toch nog heel redelijk kunnen vullen. Het is niet echt liegen, maar van een bepaald vrijwillligerswerk heb ik toch maar niet vermeld dat het onbetaald was (was notabene nog leidinggevende functie). En inderdaad mantelzorg is ook een goede omschrijving, als je dit goed omschrijft in je cv, zeg je er ook bij wat dit heeft bijgedragen aan je kwaliteiten (bv verantwoordelijkheid, mensenkennis, leren omgaan met moeilijke situaties).

Ik ben hoogopgeleid, maar in mijn cv heb ik bewust vermeld dat ik zelfstandig in een drukke kroeg heb gewerkt. Dit was goed voor mijn sociale vaardigheden/met moeilijke mensen leren omgaan en bovendien was ik meteen van mijn verlegenheid af, kortom: dit is goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling geweest.

Toen ik studeerde werkte ik ook als hulp in de huishouding. Er staat nu in mijn kort algemeen cv dat ik "op alle niveaus hard kan werken en inzetbaar ben" Ik ben dus niet vies van werk, wil ik daar mee zeggen

Soms lees je een cv, en dan vermelden mensen ' ik haalde ook koffie voor de afdeling" . Dat dus niet doen, he :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:50

Ik ken er zoveel die voor een uitzendbureau als intercedente gaan werken, doen dat een jaartje of zo en hoppa vissen daar een prachtjob tussen uit. Je leert er ook echt veel van, alles is met onderhandelen, solliciteren, gesprekken voeren, commercieel worden, lef, networking.....misschien iets voor jouw na je studie? Zijn ook allemaal meiden tussen de 25 en 30 hoor, met de meesten toch echt wel hbo studie in allerlei richtingen..

Of voor een headhuntersbureau...en dan niet die de vacaturebank via internet afspitten en dan maar een mail eruit pleuren voor iedere job die niet eens met die persoon iets te maken heeft...dat zijn flutbureaus

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:10

Tcm62 schreef:
Ik ken er zoveel die voor een uitzendbureau als intercedente gaan werken, doen dat een jaartje of zo en hoppa vissen daar een prachtjob tussen uit. Je leert er ook echt veel van, alles is met onderhandelen, solliciteren, gesprekken voeren, commercieel worden, lef, networking.....misschien iets voor jouw na je studie? Zijn ook allemaal meiden tussen de 25 en 30 hoor, met de meesten toch echt wel hbo studie in allerlei richtingen..

Of voor een headhuntersbureau...en dan niet die de vacaturebank via internet afspitten en dan maar een mail eruit pleuren voor iedere job die niet eens met die persoon iets te maken heeft...dat zijn flutbureaus

Juist, want als je daarna gaat solliciteren geef je het uitzendbureau waarvoor je gewerkt hebt op als referentie. En als zij je toekomstige werkgever kunnen vertellen dat je niet constant ziek bent, op tijd op je werk komt en je werk naar behoren uitvoert heb je een streepje voor..

Echt je maakt je druk om niets..probeer maar een beetje van je studietijd te genieten, voor je t weet moet je hollen voor de baas!!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:00

Ik zeg dit omdat ik zelf ooit voor een vooraanstaand headhuntersbureau heb gewerkt en het wereldje dus klein beetje ken...ook de meiden van de uitzendbureaus die ook na een goede studie daar zaten en doorstroomden naar goede bedrijven, want je komt nl overal binnen en ze leren je kennen en je zit dicht bij het vuur..

Komt goed ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:30

je zou eventueel ook bij de studenten vereniging kunnen helpen. via daar kun je dan later misschien ook een bijbaantje vinden op de campus. Voordeel is dat de school vaak erg flexibel met werktijden ed.