Aan je 18 op jezelf wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

Re: Aan je 18 op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 06:23

vriendin die was op der 18e ook meteen uit het huis gegaan vanwege ruzie's met ouders enz. eerst woonde ze gewoon alleen op een kamer en daarna was ze bij der vriend ingetrokken in zijn appartement en nu hebben ze samen een huis.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 06:30

Ja, dat kan zeker.
Ik ben 18 en zit aan de andere kant van de wereld. Letterlijk. En t gaat helemaal prima, leef nog steeds :D Als ik terug naar Nederland kom ga ik hoogstwaarschijnlijk ook op mezelf wonen. Gaat gewoon niet met mn ouders. Waarschijnlijk al helemaal niet wanneer ik bijna anderhalf jaar aan de andere kant van de wereld heb gewoond, zonder ouders, en daardoor dus ook veel volwassener ben geworden.

Ligt er maar net aan hoe volwassen en zelfstandig je bent. Ken ook genoeg 18 jarigen waar ik t huis niet zou in willen als die op hunzelf zouden wonen :P

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:08

Cayenne schreef:
Op je 15e zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je en kun je daar in de meeste gevallen nog op terug vallen. Telt dat tegenwoordig nog tot je 21e?

En koken is echt een kwestie van uitproberen en doen. Op die manier leer je het 't snelste. Er kan weinig verkeerd gaan aan aardappels/groente koken en een stukje vlees braden.

Heb alles zelf gedaan nooit 1 cent gehad van me ouders

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:36

Cayenne schreef:
Op je 15e zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je en kun je daar in de meeste gevallen nog op terug vallen. Telt dat tegenwoordig nog tot je 21e?

En koken is echt een kwestie van uitproberen en doen. Op die manier leer je het 't snelste. Er kan weinig verkeerd gaan aan aardappels/groente koken en een stukje vlees braden.

Ik ben ook op mijn 15e jaar op mezelf gaan wonen en nog nooit een cent van ze ontvangen.
Klinkt makkelijk maar als je ouders niks met je te maken willen hebben probeer dan maar eens ondersteuning te krijgen......dat geeft zoveel ellende en hoop gedoe met instanties.
Sterker nog mijn ouders ontvingen nog steeds kinderbijslag waar ik ook nog nooit iets van heb gehad,altijd alles zelf betaald door hard te werken (moest wel helaas stoppen met school om te kunnen werken -O- -O- )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:55

Cayenne, verlengde onderhoudsplicht is er idd nog in Nederland tot kind 21 is.
(maar zeer weinig kinderen dwingen via de gerechtelijke gang hun ouders tot betalen als ze wel kunnen bij dragen aan de studie maar niet doen)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:01

liesjecryos schreef:
Cayenne schreef:

Ik ben ook op mijn 15e jaar op mezelf gaan wonen en nog nooit een cent van ze ontvangen.
Klinkt makkelijk maar als je ouders niks met je te maken willen hebben probeer dan maar eens ondersteuning te krijgen......dat geeft zoveel ellende en hoop gedoe met instanties.
Sterker nog mijn ouders ontvingen nog steeds kinderbijslag waar ik ook nog nooit iets van heb gehad,altijd alles zelf betaald door hard te werken (moest wel helaas stoppen met school om te kunnen werken -O- -O- )

Maar dan was je nog leerplichtig, dus als je niet meer naar school ging krijgen zij daar ook gedonder mee..

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:11

vanaf je 16e kon je toendertijd (weet niet of het nog bestaat) 1 dag naar school en de rest werken bij een bedrijf dat heb ik gedaan voor een maand en toen volledig gestopt met school.
Nooit wat gehoord van instanties ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:14

Of je het kan hangt van jezelf af. Ik kon op mijn 18 beter zelfstandig wonen dan mijn toenmalige vriend van 24. :+
Huishouden is gewoon bijhouden dan valt het mee. Koken; koop het kookboek van de boerinnenbond. Ideaal voor een beginner. ;)

In theorie zijn je ouders verantwoordelijk tot 18 cayenne maar in praktijk zie ik dat rondom me nogal eens anders lopen :(:)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:19

Noblesse_ schreef:
Naar aanleiding van ruzie hier thuis vraag ik het maar eens op bokt.
Ik ben 18, word in april 19.
Wanneer ik vast werk heb en m'n rijbewijs (vast werk hopelijk deze maand en rijbewijs wil ik eind dit jaar begin volgend jaar halen), zou ik graag een huisje huren met m'n 22-jarige vriend, die al 4 jaar vast werk heeft.

Nu krijg ik te horen dat ik op m'n 18 nooit zelfstandig het huishouden zou kunnen runnen en dat alles fout gaat lopen.

Is ons plan nu zò onrealistisch?

Het kan prima hoor. ik heb op mijn 17e een huis willen huren, toen met mijn ex. Ging prima maar omdat na 6 jaar de relatie niet stand hield heb ik dit stop gezet.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:22

liesjecryos schreef:
vanaf je 16e kon je toendertijd (weet niet of het nog bestaat) 1 dag naar school en de rest werken bij een bedrijf dat heb ik gedaan voor een maand en toen volledig gestopt met school.

Ja 16 zou best kunnen, maar 15 leek me wel onwaarschijnlijk.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:34

Kahawa schreef:
liesjecryos schreef:

Ja 16 zou best kunnen, maar 15 leek me wel onwaarschijnlijk.

ik ben op me 15e ontheft van de leerplicht .
omdat ze niet met me konden was totaal ontspoort toen der tijd .
dus het kan wel

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:36

*zucht*.....mischien werd ik wel binnen 3 maanden 16e jaar en daarvoor wooonde ik al 2 maanden op een kamertje die ik betaalde door veel te werken en op droog brood en pindakaas te leven......
Op je 15 e kon je toen ook stoppen met school als je maar ingeschreven stond voor het werk/leertracject....wat ik dus ook had gedaan...nu goed??

En Ts kan prima,ik zie wel meer mensen samenwonen op hun 18e en dat ging ook goed.
Misschien verkleurt de was een keer ofzo,maar ach dat ik heb soms nu ook hahaha

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:47

Natuurlijk kan dat! Ik leef ook nog steeds haha :D

Koken ging het eerste half jaar prut.. Arme vriend heeft meer aangebrand eten dan fatsoenlijke maaltijden voorgeschoteld gekregen. Maar nu na ruim 9 jaar lukt alles prima hoor :+

Ik was 17, bijna 18 en wij zijn meteen gaan samenwonen. Studeerden allebei en werkten daarnaast om alles te kunnen betalen. Dit leek toen heel druk. Nu we beiden fulltime werken, vriend meer dan fulltime besef je pas hoe makkelijk toen alles was. Financieel hadden we het minder makkelijk maar wel veel tijd over.

Je moet toch een keer op eigen benen gaan staan en ik vind het juist een voordeel om dit jong te doen. Je wordt sneller volwassen omdat je meer verantwoordelijkheden hebt :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:53

Gewoon doen en dan loopt het vanzelf wel! In het begin ga je wat vaker naar de Mac omdat het eten weer eens gruwelijk mislukt is maar dat wordt steeds beter. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:04

Joolien schreef:
Aan je 18? Is dat Vlaams?

Anyway, wat doe je nu zoal in huis? Weet je hoe alle nodige huishoudelijke apparaten werken? Kun je tenminste 7 verschillende maaltijden koken? Weet je hoe je je kleding moet wassen en hoe de stofzuiger werkt?
En weet je hoeveel een huishouden kost?
Poeh, dat zijn nogal wat eisen. Ik ging vlak voor mijn 18e verjaardag op mijzelf wonen, kon totaal niet koken en wassen is ook een vak op zich :P

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:17

liesjecryos schreef:
*zucht*.....mischien werd ik wel binnen 3 maanden 16e jaar en daarvoor wooonde ik al 2 maanden op een kamertje die ik betaalde door veel te werken en op droog brood en pindakaas te leven......
Op je 15 e kon je toen ook stoppen met school als je maar ingeschreven stond voor het werk/leertracject....wat ik dus ook had gedaan...nu goed??

En Ts kan prima,ik zie wel meer mensen samenwonen op hun 18e en dat ging ook goed.
Misschien verkleurt de was een keer ofzo,maar ach dat ik heb soms nu ook hahaha

Ja rustig maar. _O-

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:55

Het is zeker mogelijk. En voor dingen die je niet weet of niet snapt: Google en YouTube :)

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:05

Huishouden is geen hogere wiskunde. Natuurlijk moeten er heel wa zaken geregeld worden maar dat kun je (zeker met een beetje hulp van je vriend (of vrienden of andere familie) echt wel voor elkaar krijgen. Een dosis gezond verstand heb je nodig that's it. Toen ik de deur uit ging had ik me ook nooit eerder ook maar enigzins iets bemoeid met het het huishouden....nou ja dan verpruts je een keer wat met wassen of iets dergelijks...so what....gewoon lekker doen succes!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:06

Joolien schreef:
Aan je 18? Is dat Vlaams?

Anyway, wat doe je nu zoal in huis? Weet je hoe alle nodige huishoudelijke apparaten werken? Kun je tenminste 7 verschillende maaltijden koken? Weet je hoe je je kleding moet wassen en hoe de stofzuiger werkt?
En weet je hoeveel een huishouden kost?

haha toen ik het huis uit ging ( 22 jaar) had ik thuis maar een enkele keer gekookt en al helemaal niet gewassen. Dat leer je heel snel als alles zelf moet doen hoor :+
Over kosten van de boodschappen wist ik al helemaal niks. Dat leert met de tijd wel :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:11

Ja hoor waarom zou het niet kunnen.
Ik kocht met mijn vriend op mijn 19e een huis. We kenden elkaar net een half jaar. Anderhalf jaar later werd het huis opgeleverd en begon het klussen en het huishouden. Ik hoefde bij mijn ouders thuis echt helemaal niks te doen.... Maar dan ook echt niks. Hoefde niet eens zelf drinken te pakken en mijn moeder deed mijn pantoffels aan...
En ook ik heb het overleefd... En inmiddels zijn we 12 jaar samen waarvan 6 getrouwd en wonen we nu op een boerderijtje met paarden aan huis.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:20

Ex en ik waren 18 en 19 toen we gingen samen wonen, ging prima! Paar kookboeken waren wel erg handig :+