Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Als ik terug naar Nederland kom ga ik hoogstwaarschijnlijk ook op mezelf wonen. Gaat gewoon niet met mn ouders. Waarschijnlijk al helemaal niet wanneer ik bijna anderhalf jaar aan de andere kant van de wereld heb gewoond, zonder ouders, en daardoor dus ook veel volwassener ben geworden.
Cayenne schreef:Op je 15e zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je en kun je daar in de meeste gevallen nog op terug vallen. Telt dat tegenwoordig nog tot je 21e?
En koken is echt een kwestie van uitproberen en doen. Op die manier leer je het 't snelste. Er kan weinig verkeerd gaan aan aardappels/groente koken en een stukje vlees braden.
Cayenne schreef:Op je 15e zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je en kun je daar in de meeste gevallen nog op terug vallen. Telt dat tegenwoordig nog tot je 21e?
En koken is echt een kwestie van uitproberen en doen. Op die manier leer je het 't snelste. Er kan weinig verkeerd gaan aan aardappels/groente koken en een stukje vlees braden.
) liesjecryos schreef:Cayenne schreef:Op je 15e zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je en kun je daar in de meeste gevallen nog op terug vallen. Telt dat tegenwoordig nog tot je 21e?
Ik ben ook op mijn 15e jaar op mezelf gaan wonen en nog nooit een cent van ze ontvangen.
Klinkt makkelijk maar als je ouders niks met je te maken willen hebben probeer dan maar eens ondersteuning te krijgen......dat geeft zoveel ellende en hoop gedoe met instanties.
Sterker nog mijn ouders ontvingen nog steeds kinderbijslag waar ik ook nog nooit iets van heb gehad,altijd alles zelf betaald door hard te werken (moest wel helaas stoppen met school om te kunnen werken![]()
)

Noblesse_ schreef:Naar aanleiding van ruzie hier thuis vraag ik het maar eens op bokt.
Ik ben 18, word in april 19.
Wanneer ik vast werk heb en m'n rijbewijs (vast werk hopelijk deze maand en rijbewijs wil ik eind dit jaar begin volgend jaar halen), zou ik graag een huisje huren met m'n 22-jarige vriend, die al 4 jaar vast werk heeft.
Nu krijg ik te horen dat ik op m'n 18 nooit zelfstandig het huishouden zou kunnen runnen en dat alles fout gaat lopen.
Is ons plan nu zò onrealistisch?
liesjecryos schreef:vanaf je 16e kon je toendertijd (weet niet of het nog bestaat) 1 dag naar school en de rest werken bij een bedrijf dat heb ik gedaan voor een maand en toen volledig gestopt met school.
Nooit wat gehoord van instanties ofzo.
Kahawa schreef:liesjecryos schreef:vanaf je 16e kon je toendertijd (weet niet of het nog bestaat) 1 dag naar school en de rest werken bij een bedrijf dat heb ik gedaan voor een maand en toen volledig gestopt met school.
Nooit wat gehoord van instanties ofzo.
Ja 16 zou best kunnen, maar 15 leek me wel onwaarschijnlijk.

Joolien schreef:Poeh, dat zijn nogal wat eisen. Ik ging vlak voor mijn 18e verjaardag op mijzelf wonen, kon totaal niet koken en wassen is ook een vak op zichAan je 18? Is dat Vlaams?
Anyway, wat doe je nu zoal in huis? Weet je hoe alle nodige huishoudelijke apparaten werken? Kun je tenminste 7 verschillende maaltijden koken? Weet je hoe je je kleding moet wassen en hoe de stofzuiger werkt?
En weet je hoeveel een huishouden kost?
liesjecryos schreef:*zucht*.....mischien werd ik wel binnen 3 maanden 16e jaar en daarvoor wooonde ik al 2 maanden op een kamertje die ik betaalde door veel te werken en op droog brood en pindakaas te leven......
Op je 15 e kon je toen ook stoppen met school als je maar ingeschreven stond voor het werk/leertracject....wat ik dus ook had gedaan...nu goed??
En Ts kan prima,ik zie wel meer mensen samenwonen op hun 18e en dat ging ook goed.
Misschien verkleurt de was een keer ofzo,maar ach dat ik heb soms nu ook hahaha
Joolien schreef:Aan je 18? Is dat Vlaams?
Anyway, wat doe je nu zoal in huis? Weet je hoe alle nodige huishoudelijke apparaten werken? Kun je tenminste 7 verschillende maaltijden koken? Weet je hoe je je kleding moet wassen en hoe de stofzuiger werkt?
En weet je hoeveel een huishouden kost?