Wanneer en hoe neem je genoegen met jezelf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Re: Wanneer en hoe neem je genoegen met jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 19:39

Mooi filmpje Prugelpiet!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:53

Ik moet bekennen dat ik hier de laatste tijd ook wel mee bezig ben, maar dan meer met wat maakt mij gelukkig? En een strak lijf is fijn, maar dat staat niet bovenaan. Tuurlijk eet ik gezond en probeer ik regelmatig te sporten, maar als ik zin heb in pizza dan neem ik pizza. Ik eet de laatste tijd wel veel gezonder, geen suiker en troep meer en zit zoveel beter in mijn vel! Dat vind ik belangrijk. De weegschaal mag van mij de deur uit, ik kijk wel in de spiegel/ of ga op mijn gevoel af. Loslaten is moeilijk maar als het eenmaal lukt voel je je een stuk beter. Uiteindelijk is het jou lijf en jou leven, dus laat je niet door andere/de media beïnvloeden. Dit is bij mij ook nog een WIP, ik ren niet zorgeloos rond in een bikini maar doe dit wel makkelijker dan een aantal jaar terug. Stapje voor stapje kom ik er wel.

Inspirerende quotes helpen mij vaak ook, ik heb een bord op Pinterest gemaakt en die lees ik soms door. Geeft mij vaak weer een boost.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:16

Ik vind mijn lijf wel prima. Ik ben te zwaar, maar ik heb dat nooit als vervelend ervaren. Toen ik nog met mijn ex was moest ik om de dag sporten en op mijn voeding letten, dát vond ik vervelend, misschien was ik toen wel dunner en strakker dan nu, ik was ook een stuk ongelukkiger.

Mijn huidige vriend vindt mijn lijf prachtig en als ik een jurkje aan moet dat tekent gooi ik er lekker corrigerend ondergoed onder.

Ik ben in mijn leven meer bezig met het schiften van vrienden. Ik heb altijd grote vriendengroepen gehad maar eigenlijk vind ik lang niet iedereen even leuk. Mensen die me energie kosten laat ik nu langzaam vallen, daar heb ik geen zin meer in.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:27

Hebben jullie niet ook dat als je, bijvoorbeeld op tv, mensen ziet waaraan 'gesleuteld is' (en dan heb ik het niet over flaporen, ooglidcorrecties etc) dat ze er heel onprettig uitzien? Ik heb het niet alleen over mensen met eindeloos veel facelifts en zo'n star gezicht, zoals bijvoorbeeld Gerard Joling.

Ik weet wel dat ik liever iemand zie met gewone, 'eerlijk verdiende' (zoals koningin Juliana ooit zei) rimpels, dan een volgebotoxde, gefacelifte kop.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 02:04

bv Marijke helwegen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 06:21

VivaLaVida schreef:
Vind dat wel een beetje vrouw eigen namelijk :o altijd klagen over wat er allemaal niet mooi is aan jezelf. En zo help je het beeld dat vrouwen perfect moeten zijn juist de wereld in.. Want een ander denkt jemig dat vetrolletje van jou... Is niks vergeleken bij die van mij.. Help!

Hier ben ik het wel mee eens. Bijvoorbeeld hartstikke slanke vrouwen die dan nog klagen over een vetrol.. := Als ik zo iemand hoor klagen dan geeft mij dat het gevoel dat ik 'er nog lang niet ben' en nog minstens 15kg. kwijt moet voor een mooi lichaam (terwijl mijn BMI na veel afgevallen zijn nu gewoon gezond is).

Het perfecte beeld komt inderdaad deels uit bladen en social media, maar imo ook deels uit ons vrouwen zelf en dat is jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:52

Joolien schreef:
Vaak gaat h et er niet om, om je lijf te veranderen, maar om je Eigen denken over jezelf te veranderen. En laat dat vaak nog lastiger zijn dan het lijf veranderen.. ;) Maar als je dat kunt, van jezelf gaan houden zoals je bent, dan hoef je niet over elk rimpeltje of vetrolletje te vallen.

Nog een paar interessante vragen uit ons hktopic:
"Houd je van jezelf?"
"Ben je waardevol?"
"Waar hangt jouw waarde vanaf?"
"De dingen die je onderneemt in je leven, waar doe je dat voor?"

Dat zijn diepgaande vragen, daar kan je uren over kletsen met anderen..

Ik hou van mijzelf maar dat werd pas mogelijk toen ik ontdekte dat God echt van mij houdt.
Ben ik waardevol!? Ja, ik ben waardevol en dat ging ik inzien, toen ik in ging zien dat God mij als waardevol ziet, zo waardevol dat Hij Zijn zoon Jezus stuurde om voor mij de weg naar Hem vrij te maken.
Waar mijn waarde vanaf hangt!? Van God dus, van mijn focus op Jezus Zijn zoon :)

De dingen die ik onderneem(vrijwilligerswerk, sport en hobby) ik zet mij in waar mogelijk voor de ander, ik vind dat alles wat je voor de ander doet dat ik dat eigenlijk voor Jezus doe met een blij en vrolijk hart.

Wielrennen, hardlopen, wandelen en mtb'en dat doe ik omdat ik er van geniet, het kind komt dan in mij los, ik vind niks zo mooi als bewegen door de schepping van God.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen op deze vragen antwoord geven...

Dan heb ik gelijk antwoord gegeven op de vraag van de TS :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:56

"Houd je van jezelf?" - Ja hoor! Niet zo van "hey kijk ik ben het en geef me complimenten anders krijg je 'n klap", maar ik vind mezelf leuk genoeg zegmaar
"Ben je waardevol?" - Ja, ieder leven is veel waard, tenzij je een of andere doorgeslagen terrorist bent, dan ben je voor mij niks meer waard, alleen nog een trap tussen je benen
"Waar hangt jouw waarde vanaf?" - Dat ik mezelf goed verzorg, en dat ik sociaal ben tegen anderen en daarmee vrienden houd
"De dingen die je onderneemt in je leven, waar doe je dat voor?" - School, omdat het moet en voor de toekomst, bokt just for fun, en paardrijden voor mijn toekomst en voor de lol en voor sporten.

-

Maar, antwoord hierboven; denk je dat mensen die geloven hier anders tegenaan kijken, dan mensen die niet geloven?
(vraag voor iedereen)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:04

Herkenbaar. Ben altijd erg slank geweest. Nu behoorlijk overgewicht door ziekte en medicatie. Erg frustrerend. Afvallen is zwaar en je kijkt inderdaad veel naar anderen waardoor het niet beter word. Ben er ook niet zekerder van mezelf door geworden. Je ziet dan vaak alleen maar alles wat niet mooi is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:07

Wilawander schreef:
Herkenbaar. Ben altijd erg slank geweest. Nu behoorlijk overgewicht door ziekte en medicatie. Erg frustrerend. Afvallen is zwaar en je kijkt inderdaad veel naar anderen waardoor het niet beter word. Ben er ook niet zekerder van mezelf door geworden. Je ziet dan vaak alleen maar alles wat niet mooi is.

Die laatste zin klopt echt heel erg :j
Maar, wat ik lelijk aan mezelf vind, zeg ik soms tegen vriendinnen en dan zeggen ze dat ook over zichzelf omdat ze dat vinden, en dan die je pas hoe snel mensen zoiets al zeggen, ookal is het niet eens waar, of valt het minpunt neit op bij anderen, dus ik denk bij mezelf, als anderen last van me hebben oid en het is echt waar, ga ik er iets aan doen, maar zeggen ze maar wat dan zijn ze geen vrienden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:08

Ook ik ben niet helemaal tevreden met mezelf, zal er graag weer wat kilo's af hebben, waar ik nu ook mee bezig ben. Waarom ik dat doe? Omdat ik me zelf dan beter voel. Het gevoel dat ts beschrijft herken ik ook, door alle media ga je twijfelen.. Wat ik heb gedaan? Al die zooi van Facebook afgegooid, weinig tv kijken, en juist meer echt leuke dingen gaan doen!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:09

ik denk wel dat mensen die geloven anders tegen dingen aankijken :j zelf ben ik wel gelovig opgevoed. Echter hebben mijn ouders dit nooit opgedrongen. Sinds dat ik 6 was ging ik niet meer mee naar de kerk omdat ik geen binding kon vinden. Ik geloof dus ook niet, ik heb wel respect voor iedereen die gelooft.

Ik ben wel heel erg blij met mijn lijf en hoe ik in elkaar zit qua karakter.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:25

Ik ben niet blij met mijn lijf.
Al sinds ik tiener was ik dat niet.
Ohh wat was ik jaloers op mijn zus.. ja die had alle goede dingen uit het schap gepakt in mijn moeders buik.. borsten, lange benen.. ze werd heel makkelijk bruin en was een stuk langer dan ik.
En nu?? Nu lach ik erom.. wat heeft die een K karakter zeg.. vreselijk. Was ze vergeten te pakken.
Mijn lichaam is niet mooi, maar mijn innerlijke ik wel. Die kan van iemand houden, zorgen, delen.. noem maar op. Ik heb inmiddels aardig wat operaties ondergaan.. de laatste een stoma... nou das ook niet mooi.. maar goed het moet. Ik zou af moeten vallen.. maar mijn goede excuus is dat ik dan theezakjes over hou.. dus niet doen haha. Zie de humor van dingen in. Het leven is te kort om ongelukkig te zijn.
Wees tevreden als je in de spiegel kijkt. Iedereen heeft kwaliteiten!!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:27

pipo schreef:
Ik ben niet blij met mijn lijf.
Al sinds ik tiener was ik dat niet.
Ohh wat was ik jaloers op mijn zus.. ja die had alle goede dingen uit het schap gepakt in mijn moeders buik.. borsten, lange benen.. ze werd heel makkelijk bruin en was een stuk langer dan ik.
En nu?? Nu lach ik erom.. wat heeft die een K karakter zeg.. vreselijk. Was ze vergeten te pakken.
Mijn lichaam is niet mooi, maar mijn innerlijke ik wel. Die kan van iemand houden, zorgen, delen.. noem maar op. Ik heb inmiddels aardig wat operaties ondergaan.. de laatste een stoma... nou das ook niet mooi.. maar goed het moet. Ik zou af moeten vallen.. maar mijn goede excuus is dat ik dan theezakjes over hou.. dus niet doen haha. Zie de humor van dingen in. Het leven is te kort om ongelukkig te zijn.
Wees tevreden als je in de spiegel kijkt. Iedereen heeft kwaliteiten!!

Jouw tekst is best wel awesome, alhoewel het wel jammer is dat eerste deel :(
Borsten zit ik niet zo mee, weet je hoe veel mensen er zijn met kleine borsten en weet je hoeveel modellen er zijn met kleine borsten? Veel XD
Lange benen zijn idd wel mooi, maar geen musthave ;)
Makkelijk bruin worden zit ik ook niet mee, bruinen is niet zo gezond en mijn melkbenen hebben ook wel iets _O-

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:50

Maar je heb wat je heb.. en je innerlijk is gewoon vele malen belangrijker dan hoe je er aan de buitenkant uitziet. Trouwens.. zonder velletje zien we er ook allemaal gelijk uit. Ik heb me er bij neergelegd hoe ik eruit zie, heeft even geduurd, maar dat kan iedereen. Niemand is perfect en je kan niet perfect zijn want iedereen heeft een andere mening.. hoe kan je aan al die verwachtingen voldoen?? Dat lukt niemand.
Weet je.. als je een perfect iemand ziet, denk dan aan haar bibs.. wie weet heeft ze daar wel puisten op of hamertenen in die leuke pumps die zij wel kan dragen.. haren op dr bovenlip of uit dr neus..

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:29

Ik zie de meesten hier eigenlijk vooral schrijven over de veranderlijke dingen van het uiterlijk zoals het te dik/dun zijn, borsten of billen die te klein of te groot zijn. Maar daar kan nog wat aan gedaan worden, je moet niet overdrijven natuurlijk maar als je bijvoorbeeld echt te dik of te dun bent (dan heb ik het over extreme gevallen) dan mag je wel even realistisch denken.
Verder vind ik dat er een heel verschil tussen gewoon niet tevreden zijn of echt bijna niet meer buiten durven komen (oa depressie, sociale angst, extreem negatief zelfbeeld) omdat je niet met je uiterlijk overweg kan.

En zeer zeker zal de sociale media daar een rol inspelen, maar ik denk dat de opvoeding die je gekregen hebt ook erg belangrijk is. Als ik even naar mezelf kijk; ik weet dat bijna alle sociale media bedrog is en ik probeer me daar ook niet te veel mee te vergelijken, maar ik vergelijk me wel met de mensen die ik rondom me zie. Als ik terugkijk naar vroeger heb ik dat altijd wel al gedaan maar niet op een positieve manier. Wat mij een positieve manier lijkt is: "zij heeft mooie ogen" en niet "haar ogen zijn mooier dan die van mij". Of: "zij is daar goed in" en niet "zij is zoveel beter dan mij!"

Maar ik denk dat een minderwaardigheidscomplex er moeilijk uit te krijgen is, je krijgt het vaak niet zomaar in een keer, het sluipt er (zoals de meeste mentale ziektes) gewoon in en voordat je het doorhebt is het al te laat en zit je ermee. Heb ik ook bij mezelf gemerkt, ik vergeleek me niet vaak op lichamelijk gebied, maar wel op mentaal gebied en toen al vond ik mezelf altijd dommer dan anderen. Soms vraag ik me af hoe het precies komt dat ik het gekregen heb, maar ik vrees dat ik daar geen antwoord op zal krijgen.

Het is waarschijnlijk iets dat je moet leren. Het is nu dat ik geen kinderen wil, maar moest ik er hebben zou ik ze echt leren tevreden te zijn met zichzelf en naar anderen te kijken, maar zich niet te vergelijken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:56

Dat zijn hele mooie woorden, maar het gaat niet op, niet in deze wereld.
Ik heb 4 kinderen, die ik stuk voor stuk vertel dat ze geliefd gewild en gewenst en mooi zijn.
1 ervan heeft prachtig mooi rood haar en hazetandjes.. zoo lief!! Die tandjes staan in een beugel momenteel. Verder heeft hij pdd-nos met ADHD.. dus nee geen vreselijk goede combinatie.. Hij is impulsief en ondernemend. Ondernemend is een goede eigenschap, mits je het kan beteugelen.. Dat kan hij nog niet. Dus hoort hij moppers van iedereen en alles om hem heen.
Waarom?? omdat dat mannetje wat op zijn schouder zit, heel hard moet schreeuwen om gehoord te worden en mijn zoon kan behoeden voor akties die hem niet in dank afgenomen worden. Maar mensen die verder willen of durven kijken zien ook een joggie die vreselijk zijn best doet om mensen te helpen (al dan niet met positief resultaat) De meeste zien een ventje die druk is, ondoordachte dingen doet en geen rust in zn donder heeft... Dan kan je nog zo hard beweren dat het niet uitmaakt en dat schoonheid van binnen zit.. maar daar heeft mijn zoontje nog steeds geen boodschap aan momenteel. Hoop uiteraard wel dat dat gaat komen, maar ik hou mijn hart vast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:31

pipo schreef:
Dat zijn hele mooie woorden, maar het gaat niet op, niet in deze wereld.
Ik heb 4 kinderen, die ik stuk voor stuk vertel dat ze geliefd gewild en gewenst en mooi zijn.
1 ervan heeft prachtig mooi rood haar en hazetandjes.. zoo lief!! Die tandjes staan in een beugel momenteel. Verder heeft hij pdd-nos met ADHD.. dus nee geen vreselijk goede combinatie.. Hij is impulsief en ondernemend. Ondernemend is een goede eigenschap, mits je het kan beteugelen.. Dat kan hij nog niet. Dus hoort hij moppers van iedereen en alles om hem heen.
Waarom?? omdat dat mannetje wat op zijn schouder zit, heel hard moet schreeuwen om gehoord te worden en mijn zoon kan behoeden voor akties die hem niet in dank afgenomen worden. Maar mensen die verder willen of durven kijken zien ook een joggie die vreselijk zijn best doet om mensen te helpen (al dan niet met positief resultaat) De meeste zien een ventje die druk is, ondoordachte dingen doet en geen rust in zn donder heeft... Dan kan je nog zo hard beweren dat het niet uitmaakt en dat schoonheid van binnen zit.. maar daar heeft mijn zoontje nog steeds geen boodschap aan momenteel. Hoop uiteraard wel dat dat gaat komen, maar ik hou mijn hart vast.

Wat mij dan aan de andere kant weer stoort (en dat moet je vooral NIET persoonlijk opvatten!!) is het gemak waarmee we tegenwoordig een etiketje uitdelen, niet zelden om andere zaken simpelweg te maskeren.
Dat gaat soms zelfs zover dat er druk op de ouders wordt uitgeoefend om "problemen" maar te onderdrukken (medicijnen), in plaats van mee te werken aan oplossingen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:55

Dat is een hele andere discussie, maar wat ik ervaar is dat de hele maatschappij niet wil inzien dat kids geen machines zijn en dus mensen niet. Ze moeten dit ze moeten dat.. ouders gaan met hun kids in de zandbak zandkastelen bouwen omdat dat hoort.. Nou dat hoort niet.. Dat moeten de kids zelf willen. Kleine kids (lees baby's worden voor de tv gezet in een wipstoeltje of maxicosi.. vroeger mochten ze de longen uit hun lijf schreeuwen omdat ze op bed lagen. Ik heb het niet over wat goed is of wat niet, maar alles zal anders moeten. Als je als individu gezien wil worden, zal je dus ook als individu opgegroeid moeten zijn. En dat laatste wil niet omdat de maatschappij wil dat je meeloopt! Van jongs af aan in de eenheidsworst passen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:01

pipo schreef:
Dat is een hele andere discussie, maar wat ik ervaar is dat de hele maatschappij niet wil inzien dat kids geen machines zijn en dus mensen niet. Ze moeten dit ze moeten dat.. ouders gaan met hun kids in de zandbak zandkastelen bouwen omdat dat hoort.. Nou dat hoort niet.. Dat moeten de kids zelf willen. Kleine kids (lees baby's worden voor de tv gezet in een wipstoeltje of maxicosi.. vroeger mochten ze de longen uit hun lijf schreeuwen omdat ze op bed lagen. Ik heb het niet over wat goed is of wat niet, maar alles zal anders moeten. Als je als individu gezien wil worden, zal je dus ook als individu opgegroeid moeten zijn. En dat laatste wil niet omdat de maatschappij wil dat je meeloopt! Van jongs af aan in de eenheidsworst passen.

Dat dus en als ze er niet aan kunnen voldoen, plak je er een etiketje op en stop je er een medicijn in (beetje zwart-wit). Dat is wat mij stoort en dat lijkt alleen maar erger te worden.

Gelukkig zie ik het ook wel anders, hier in de straat, waar je vooral stapvoets moet rijden want de kinders vliegen je letterlijk om de oren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:16

Helemaal gelijk Ikke, vroeger was je gewoon druk of anders...leren ze wel mee leven of niet...so be it!
Daarbij zou ik met 18+ met al die etiketjes en medicatie niet rond willen lopen, komt niets goeds van terecht voor de toekomst!
Er zijn altijd mensen geweest die niet mee kunnen met de samenleving, jammer maar helaas, survival of the fittest is een natuurlijk proces, al eeuwenlang...

Al die Ritalin, gewoon drugs is het ...die rommel wil je toch niet je leven lang in je kind stoppen en dan
zeker nog pilletjes vitamine C en D ernaast geven om ze fit te houden en weerstand op te bouwen :+
Gekke ouders tegenwoordig...

Citaat:
Opiumwetmiddelen en verplichtingen
Op lijst I van de Opiumwet staan de harddrugs; middelen die volgens de overheid een onaanvaardbaar groot risico met zich meebrengen. Bijvoorbeeld heroïne, cocaïne, amfetamine, LSD en XTC, zware pijnstillers en Ritalin.

Ik ben altijd tevreden geweest met mezelf, zowel innerlijk als uiterlijk, op een bepaalde leeftijd heb je er sowieso vrede mee,
uiterlijk hangt nl niet je geluk en gezondheid vanaf, dat besef je pas als je meemaakt dat ieder huisje zijn kruisje heeft ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:38

Listiglistje.. je weet echt niet waarover je praat.
Ik sta nu 13 jaar voor de klas en kinderen met adhd zijn juist niet zichzelf zonder medicijnen.
In die 13 jaar heb ik kinderen zichzelf zien worden met medicatie. Kinderen die gelukkig zijn, omdat ze wèl hun schoolwerk af hadden. Kinderen die beter in hun vel zitten, omdat ze eindelijk vriendjes krijgen. Vrolijke kinderen, omdat ze eindelijk rust in hun lichaam hebben en niet elke 2 tellen afgeleid zijn.
Kinderen die trots zijn, omdat ze opeens netjes en leesbaar schrijven.
Ouders die zo opgelucht zijn, omdat ze eindelijk geen ruzie met hun kind hebben. Ouders die blij zijn, omdat het goed gaat met hun kind.

Een gewoon druk kind kun je heel goed onderscheiden van een kind met adhd. Dat is zo'n vooroordeel!
Als je dag in dag uit met kinderen werkt, zie je die verschillen meteen.

Natuurlijk wil je het liefst dat een kind zonder medicijnen rondloopt, maar dit is gewoon niet haalbaar voor deze kinderen. Ik durf bijna te zeggen dat het verwaarlozing is als je deze kinderen laat aanmodderen zonder medicijnen.

Op latere leeftijd, na de puberteit, leren deze kinderen vaak beter om te gaan met hun adhd en slikken ze lang niet altijd meer medicijnen. Maar ik heb ook een collega die het slikt, omdat ze anders gewoon niet kan functioneren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:53

Het is gewoon harddrugs met alle gevolgen van dien....fijn dat het werkt (op korte termijn),
maar ik moet persoonlijk niet denken aan de gevolgen bij langdurig gebruik.
En ja ik praat wel uit ervaring met een verslaafde broer van 47 (ook aan de Ritalin) en in mijn directe omgeving nog meer mensen.
+ vriendin van mij werkt in verslavingskliniek, dus zeg niet dat ik niet weet wat het doet, staat niet voor niets op de lijst I van de opiumwet.

Ik ben benieuwd over 30/40/50 jaar....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 06:37

Er zijn zoveel medicijnen die slecht zijn voor je lijf. Het is afwegen van de voor- en nadelen.

Daarbij is een verslaving natuurlijk nogal iets anders dan een kleine, afgemeten dosis.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 12:53

We dwalen nu wel een beetje af...