frisian_love schreef:Ik ben een beetje allergisch voor alle IQ testen.
Mijn dochter had veel problemen op de basisschool, moest verplicht een test doen.
De psycholoog zette er een stopwatch bij en mijn dochter had alleen maar oog voor de tijd, die doortikte.
Hierdoor een extreem laag IQ en uiteindelijk hierdoor zelfs op het bijzonder basisonderwijs terecht gekomen (en daar een soort moedertje en hulpje voor de juffen geworden).
Na lang vechten vanuit onze kant, toch groep 8 regulier mogen doen.
Vervolgens bij de Cito wel heel hoog scoren, door haar achtergrond mocht ze helaas niet door naar het VWO.
Nu haalt ze in 2 havo prachtige cijfers, en vragen zelfs de leerkrachten waarom ze geen VWO doet!
Mijn andere dochter kreeg bij de logopedie een test voor woordkennis.
De vraag was, wat bij elkaar hoorde:
Bank, bed, schilderij.
Het goede antwoord was bank en bed, want dat zijn meubelstukken.
Mijn dochter (toen 5) zei, de bank en het schilderij, want je hangt het schilderij boven de bank.
Dit wordt dan fout gerekend.
Op het moment, dat er een andere redenatie plaats vindt, wijken de resultaten van de IQ testen erg af.
En ik denk, dat het probleem van veel hoogbegaafde kinderen nu juist is, dat ze dingen anders beredeneren
ik vind het nogal raar van beide scholen dat ze een iq test doorslaggevend benoemen in schoolkeuze van regulier onderwijs. (dat men dat doet bij onderwijs voor hoogbegaafden ok).. Ik denk dat dat meer over de scholen zegt, dan over de tests.
overigens zijn er meer kinderen met problemen die in speciaal onderwijs komen met normale of hoge intelligentie. Dit gaat niet specifiek om het IQ, maar om het complete plaatje.. Zoals je aangaf was de reden van het onderzoek in basis dat er bepaalde problemen waren, en als men dan overgaat tot een IQ test, was op zijn minst toch een deel leerproblemen ga ik vanuit?
Ja er zaten vroeger discutabele vragen in.. maar men keek inderdaad ook naar het patroon daarin, waarom werden bepaalde 'fouten' gemaakt en was dat juist weer consequent.. (ik heb een jaar lang beweerd dat 2+3 6 was en 2*3 5.. Nee niet op de basisschool. in 3 havo.. Dit reken je namelijk niet uit maar 'weet' je.. op de een of andere manier had ik daar een fout in zitten in mijn hersenen.. Al mijn uitkomsten kwamen verkeerd uit zo'n beetje.. immers de 2 en de 3 en plus en vermenigvuldiging komen veelvuldig voor in wiskunde, scheikunde, natuurkunde. Dit zei niets over mijn niveau van die vakken, maar een redenatie fout, waardoor de hele uitkomst vertekende).
als er echt een laag iq uitkwam, dan lag dit echt niet aan een paar redenatiefouten waar ze anders redeneren dan de vraagsteller voor ogen had.. Faalangst, nerveusiteit, ongeconcentreerdheid zijn dan eerder de oorzaak geweest van een verkeerde uitkomst van de test.. Welke ook weer te maken kunnen hebben met de problemen die helemaal aan het begin stonden.
Als ze cito 100% vwo advies had gescoord, dan mag een school je dochter echt niet weigeren omdat ze op speciaal onderwijs heeft gezeten.. cito + schooladvies gaan ver boven schooldossier, tenzij het gedragsissues waren waardoor ze op het VWO niet op haar plek zou zijn..
Ik denk dat het een beetje kort door de bocht is om IQ tests de schuld te geven van falend scholenbeleid.
En overstappen mag vanuit Havo 2 nog altijd gewoon volgens mij, als je gemiddeld een 7 of een 8 staat? dat had zelfs na Havo 1 gemogen.. Bij de meeste middelbare scholen.
Anderzijds, het is toch ook prima als ze met plezier naar school gaat en goede cijfers haalt.. of je nu VWO in een keer doet.. Tussentijds overstapt.. Van 4 havo naar 5 VWO kan zelfs nog zonder jaar verlies.. of na het havo diploma..
Je verwerpt enerzijds het nut van een iq test, maar anderzijds hang je wel erg veel gewicht aan cito?