Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:13

Ach, beetje inzicht in het wezen 'kind' en je snapt dat een zeer eenvoudig, neutraal antwoord voor echt jonge kinderen voldoende is.

Een kind van 4 snapt prima dat een volwassene iets niet lust, want zelf hebben ze ook wel gerechten die ze niet kunnen pruimen.

Gemiddeld kind van 4 snapt niet dat als juf zich omkleedt voor hun ogen als Sinterklaas dat het dan nog steeds de juf is. Om even aan te geven dat hun inzicht beperkt is.

Je moet het niet moeilijker en beladener maken dan nodig is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:16

Brainless schreef:
Martine_R schreef:
Ik ben zelf geen vegetariër, maar mocht ik dat wel zijn, zou ik denk ik gewoon zeggen dat ik liever geen dieren eet omdat ik dat zielig vind of te veel van dieren hou om ze te eten o.i.d.

En nee, ik vind ook niet dat er een heel betoog gehouden zou moeten worden, maar ik zou me ook behoorlijk ergeren als ik boze blikken van moeders zou krijgen omdat ik het niet subtiel genoeg zou inpakken.. :roll: Verbied dan meteen iedereen om met je kind te praten.. :')

Ik zou ook niet blij zijn als mijn kind van 4 aan iemand vraagt hoe die baby in haar buik komt en degene gaat (uitgebreid) vertellen over sex.
Omdat ze de waarheid best mogen/moeten weten....

Wat is dit nu weer opeens? :') Ik zeg niet dat er helemaal geen rekening met kinderen gehouden moet worden.. natuurlijk wel! Maar mag iedereen dat op zijn eigen manier verwoorden zonder moeders op hun dak te krijgen alsjeblieft?

Bovendien vind ik het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes iets dat de ouders moeten vertellen, in tegenstelling tot het zijn van vegetariër/moslim/hindoe en dat soort levenskeuzes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:20

Juist omdat je je eigen 'keuze' gaat vertellen doe je dat op een neutrale manier. Ipv ‘de waarheid’. Daar hoef je geen toestemming van de ouders voor te hebben, kinderen van die leeftijd zijn al heel snel tevreden. Het is de volwassene zelf die er veel te ingewikkeld over doet. Simpel antwoord en de kids zijn weer weg.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-09-15 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:20

Kids mogen zelf aannemen wat ze zielig vinden en wat niet, dat kan een ander (ook geen ouder) niet voor hen bepalen.
Ik ben zelf wel een voorstander van uitleggen maar ga écht een 4 jarige niet tot in detail uitleggen hoe het werkt :+
En daarbij een kind van een ander niet, dat is aan de ouders. Aangeven dat je je prettiger voelt bij het niet eten van vlees lijkt me voldoende in dit geval :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:21

Als ze maar rekening houden met de belevingswereld van een kind en het neutraal houden indien nodig, mag een ander met liefde wat uitleggen. Ik hoef geen verhaal van zielige dieren, wil graag dat de kleine nog durft te slapen en te eten :')

Ik eet bepaalde dingen niet omdat ik er goed ziek van kan worden, maar als ik een aparte maaltijd krijg zeg ik tegen een jonger vragend kind 'omdat ik anders buikpijn krijg'. Klaar. Nu die kinderen ouder zijn, leg ik uit wat er gebeurd mijn mijn lichaam als ik het eet, omdat ze daar prima toe in staat zijn met die info om te gaan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:22

xMercury schreef:
Luister eens, ik ben docent. Als leerlingen aan mij vragen waarom ik geen dierlijke producten consumeer, dan mogen ze een eerlijk en open antwoord verwachten. Ik wil namelijk dat ze opgroeien als individuen en niet als een dode vis met de stroming mee worden gevoerd.

Brainless, dat jij 'rare' verhalen tussen aanhalingstekens zet kan ik niet begrijpen. Het is ook zielig om vlees te eten, hoe kun je daar nou toch om heen draaien. Ongelooflijk :roll:

Als je als docent jouw mening (die stevig is) vertelt aan die kinderen maak je dat ze als een dode vis met jouw mening meegaan. Veganisme of vegetarisch op die manier brengen maakt dat je kinderen een schuldgevoel aanpraat over het eten van vlees.

Als je het neutraal wilt houden kun je ook gewoon zeggen dat je het liever niet eet en dan zij zelf maar op onderzoek moeten gaan om hun mening te vormen.

Daarnaast, hoe weten die kinderen dat jij vegetariër bent? Dat vertel je niet out of the blue. Die kinderen valt het heus niet op als je altijd jam op je brood hebt.

Mijn ervaring met docenten die bepaalde (welke dan ook) levenswijze/filosofie hebben is dat zij dat altijd op één of andere manier in hun lessen terug laten komen. Indirect ben je dan wel bezig met het "evangeliseren" van die kinderen en als een gezaghebbend iemand iets vindt word dat al snel overgenomen. En het zit niet in het lespakket van een normale school.

Catnip

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:31

Toen m'n 6-jarige nichtje een keer aan me vroeg waarom ik altijd een slaatje oid eet als we met de familie gaan uiteten, antwoordde ik gewoon dat ik geen dieren wil eten.

"Oh", zei ze, en ze nam nog een grote hap van haar vlees :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:50

Niet te moeilijk over doen. Gewoon zeggen dat je geen vlees eet omdat je geen dieren wilt eten. Klaar....

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:12

Brainless schreef:
xMercury schreef:
Dat dieren gefokt worden om vervolgens weer op gegeten te worden, dat is zielig ja.

Als jij biologisch koopt, super. Dat kan ik niet anders dan aanmoedigen!

Dat is jouw mening en geen feit.

How can you disagree with a fact? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:15

'Zielig' is een mening, geen feit.

Ik vind het niet zielig als een dier een goed leven heeft gehad. Dat is ook geen feit. Daarom schrijf ik ook 'ik vind' en niet 'het is'.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 15:16

Jeetje wat een reacties!

Het zal voor de kleintjes ook echt wel voldoende zijn als ik zeg dat ik het niet lekker vind, maar er zit ook een heel intelligent jongetje van 10 tussen en die zou zo'n antwoord dus niet accepteren, kleine wijsneus is het :+

Als je het heel simpel afbreekt tot ik wil geen dieren eten is het inderdaad heel logisch en dan hoop ik dat dit kind dat ook accepteert als antwoord, ik zal het er zeker met zijn moeder eens over hebben.

Het valt mij inderdaad op dat volwassenen er moeilijker over doen en soms ook heel kinderachtig kunnen zijn (maar eten is toch alleen lekker als er flink pijn voor is geleden?) dan denk ik ook >;)

Ik weet nog dat ik in groep twee zat en de juf uitlegde dat ze vegetarisch was en ook waarom, met dode dieren enzo. Maar omdat ik altijd zo'n dierengek ben geweest heeft mij dit toen heel verdrietig gemaakt en stond ik erop ook vegetarisch te zijn, ik wist wel dat vlees van de koe kwam, maar dat het dier daarvoor dood moest was nog niet doorgedrongen :+
Laatst bijgewerkt door Molfre op 28-09-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:18

Als kinderen het aan mij vragen, zeg ik gewoon dat ik het zielig vind om dieren op te eten, punt :)

En hoe kan je nou zeggen dat het doodmaken van een dier niet zielig is? Je vindt een kat die een leuk leven heeft gehad en die opeens doodgemaakt wordt toch ook zielig? Of hebben mensen op Bokt geen hart? :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:18

Maar er is natuurlijk een verschil tussen hoe (en wat) je uitlegt aan een 4 jarige of een 10 jarige. Als je twijfelt (over je uitleg) zou ik het gewoon aan de ouders vragen :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:21

Ik vind het zielig voor de eigenaar; niet voor het dier.
Ik vind het wel zielig voor een dier als een dier pijn lijdt en geen verzorging krijgt.
Maar als hij eenmaal dood is; nee dat vind ik niet zielig.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:22

Mijn zusje van 4 vraagt af en toe waarom ik geen vlees eet. Dan leg ik aan haar uit dat vlees van dieren komt en dat ik liever geen dieren eet. Vaak eet ze dan gewoon verder, soms probeert ze aan mij uit te leggen dat een kip toch echt heel wat anders is dan de kip op haar bord :Y) en af en toe realiseert ze zich dat de dieren 'dood' gaan zodat zij ze op kan eten. Onze overgrootoma is een jaar geleden overleden dus heeft ze een gezond kinderlijk bewustzijn van 'de dood'. Daar kan ze af en toe wel verdrietig om worden, maar haar vlees laat ze er niet om staan. Ik vind het mooi om te zien dat ik het op haar niveau daar over kan hebben, en dat we er over kunnen praten. En misschien, als ze wat ouder is, dat ze dan dezelfde keuze maakt als ik, misschien ook niet. Ik ben op mijn zevende vegetariër geworden, mijn ouders en broer aten alledrie vlees. Nooit bewust 'gezondigd', ook niet als jong kind. Inmiddels 15 jaar verder. Mijn ouders stonden er gelukkig erg open voor, en mijn moeder heeft altijd in een aparte pan mijn vegetarische burgers gebakken. Ik ben blij dat mijn zusje ook de keus zal hebben, en noch het vegetarisme noch het vlees eten zal worden opgedrongen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:22

Een gezond kind doodmaken is ook niet zielig?! :=

Voor mij is dat allemaal hetzelfde namelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:24

Drunksheep schreef:

Voor mij dus niet.
Er is voor mij (en het grootste gedeelte van de wereld) een groot verschil tussen mensen en dieren.
Ik heb geleerd (en leer dit mijn kinderen ook) zolang een dier leeft moet je er goed voor zorgen.
Ook voor slachtdieren, maar sommige leven nu eenmaal om gegeten te worden en deze zullen dus korter leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:30

Drunksheep schreef:

Vind ik altijd een hele onlogische vergelijking, een mens met een dier. Die wil bij mij maar niet landen.

Een dier dat geslacht wordt en een goed leven heeft gehad (dat is voor mij wel een absolute voorwaarde) vind ik niet zielig nee. Dat leeft slechts korter dan een ander dier, én zijn dood heeft dient een doel, namelijk voedsel zijn voor de mens (en dier, bv hondenvoer). Zo werkt het in de natuur.
Maar misschien ben ik daar erg (of tè?) nuchter in hoor. Ik vind het namelijk ook niet zielig als een zeearend een vis doodmaakt en opeet. Of een wolf een haas.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:31

Voor mij is het juist onlogisch dat een mens en dier als verschillend worden aangezien. Voor mij zijn ze namelijk gelijk, al hebben dieren natuurlijk onder andere een andere manier van communiceren etc.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:32

Suzanne F. schreef:
Niet te moeilijk over doen. Gewoon zeggen dat je geen vlees eet omdat je geen dieren wilt eten. Klaar....

Dit :j

Ik heb twee kids van 7 en 9 en we hebben het er geregeld over. De dieren in de vrachtwagen op de weg gaan bij mij ook niet "op vakantie" :+ maar naar het slachthuis.

(Wat overigens tot gevolg had dat mijn jongste zei "ja dat vond ik toch wel zielig, dus ik heb niet alles van mijn boterhammen met worst opgegeten tussen de middag. Ik heb de boterhammen laten liggen hoor!" :') )

Ze mogen van mij hun eigen mening vormen. Ik kan me voorstellen dat je voorzichtig wilt zijn tegenover andermans kinderen. Maar dan kan je bovenstaande zeggen. Niet erbij halen dat je het zo zielig of onethisch vind oid, dat vind ik iets voor de ouders. Hoewel met oudere kinderen dat weer wel kan, maar dat kan je zelf wel inschatten :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:35

Drunksheep schreef:
Voor mij is het juist onlogisch dat een mens en dier als verschillend worden aangezien. Voor mij zijn ze namelijk gelijk, al hebben dieren natuurlijk onder andere een andere manier van communiceren etc.

Als dieren en mensen gelijk zijn, waarom is het dan niet zielig dat een vos een konijn eet en het wel zielig is als een mens dat doet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:36

Ik moest meteen aan dit filmpje denken:

Waarom moeten kinderen dom gehouden worden?
Ik ben vanaf mijn twaalfde vegetariër, toen we op school uitgebreid te horen kregen waar vlees nu precies vandaan kwam. Had ik dat eerder geweten, dan was ik waarschijnlijk al veel eerder gestopt met het eten van vlees.
De vleesconsumptie loopt in de westerse landen echt uit de hand, en hoe eerder je kinderen hier over vertelt hoe opener ze later zijn wat betreft vleesvervangers en vegetarisch eten.
Als kinderen het mij zouden vragen dan zeg ik gewoon dat ik het niet fijn vind als er speciaal voor mij dieren worden gedood.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:36

Iris82 schreef:
Docent van wat voor school? Ik neem aan niet de kleuterklas. ;)

Ik vind er nogal een verschil in zitten tussen een 4 jarige en een 12 jarige.

Sommige dingen moet je voor een 4 jarige nog gewoon totaal anders inkleden omdat ze nog niet genoeg abstract denkvermogen en perspectief hebben om dingen te kunnen plaatsen.

Precies! :j

Het maakt zéker verschil of je een 4 jarige of een 15 jarige wat uitlegt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:40

Brainless schreef:
Drunksheep schreef:

Als dieren en mensen gelijk zijn, waarom is het dan niet zielig dat een vos een konijn eet en het wel zielig is als een mens dat doet?

Als kind kregen bepaalde dieren thuis gewoon meelwormen en dat zijn ook levende dieren. Onze hond kreeg vlees te eten, en ik wist ook dat grote vissen kleine visjes opeten. En muggen sloegen we dood.
Als we eens kip hadden gegeten mocht ik de botjes afkluiven, en ik wist héél goed dat dat een levend dier was geweest. So what? De hele natuur zit elkaar op te eten, waarom mogen wij dat dan niet?
Natuurlijk horen dieren wel fatsoenlijk behandeld te worden.
Wij aten bijvoorbeeld nooit kalfsvlees, omdat in die tijd het kistkalf in opkomst was.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:44

Ik zou het eerst afstemmen met de ouders, je zegt zelf dat dit vriendinnen van je zijn dus lijkt me dat zoiets dan wel bespreekbaar is.

Zelf zou ik het wel eerlijk zeggen (mits ouders hierin toestemmen), maar afhankelijk van de leeftijd let ik op de directheid waar ik het mee zeg. Meestal trekken de echt jonge kinderen zich er niet zo veel van aan en gaan lekker verder met leven en lekkere dingen eten, maar je hebt nou eenmaal ook kinderen die angstiger zijn aangelegd en iets heel erg zwaar opvatten.

Overigens, misschien interessant om te weten, ik heb 2 veganistische gezinnen hier in de buurt. Beide hebben de kinderen duidelijk gemaakt dat als ze een keer iets dierlijks willen eten, ze dat absoluut mogen. Als ze een keertje iets willen proeven of er al achter zijn dat ze iets lekker vinden, mogen ze dit gewoon eten (ook in huis). Ze willen namelijk dat die kinderen zelf kunnen beslissen over hun principes. En ik durf er op te wedden dat zij echt niet de enige zijn. ;)