Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:36

MarMarieke schreef:
Wat me opvalt is dat iedereen reageert dat ze het 'belachelijk' vinden dat de vriendin van TS dit heeft gedaan, het mag ook niet en hoort niet. Maar tegenwoordig doen zoveel mensen het. Het is inderdaad eigen risico dat je het doet, maar ik denk dat in mijn omgeving 70% van alle jongeren onder de 18 overal binnen komen met fake ID's of geleende ID's. En als je gepakt wordt is dat natuurlijk je eigen risico.
De boete is terecht, ik ken ook iemand die een keer is gepakt door de politie en die kreeg ook zo'n hoge boete.

BaileyMix: Hoezo zou de vriendin van TS er stoer mee willen doen? Dat weet je toch niet?

Enne, je al eens afgevaagd of dit enkel een overtreding is of dat het een misdrijf is?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:38

Ik heb mijn vraag gesteld in de hoop inhoudelijke antwoorden te krijgen van mensen met verstand ervan.

Die "eigen schuld, dikke bult & terecht" antwoorden heb ik niks aan.

Selina

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:41

Je hoeft er geen verstand van te hebben om te weten dat het terecht is. Iemand betrapt haar op een strafbaar feit, politie komt, geeft boete, klaar. Zelfde als iemand ziet een inbreker, politie komt, krijgt straf. Hoeft de inbreker niet in te breken bij de politie zelf.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:41

Hoe ben je zelf trouwens binnen gekomen? gezien je nog maar 17 bent TS.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:42

BaileyMix schreef:
Terecht. Het wordt heel veel gedaan en dat snap ik ook wel, maar het is behoorlijk irritant. Ook voor de portier. Gewoon terecht dus, als je stoer wil doen d.m.v. een vals ID moet je ook zonder mekkeren de consequenties dragen.

Dat dus :+
Je kan toch zelf ook wel bedenken dat dit niet mag?[/quote]

sorry hoor, mij lijkt het erg logisch dat de boete pas geld als je je vals identificeerd tegen een officiele istantie. Een portier staat er toch om uit te maken wie naar binnen mag en wie niet. Het is zijn baan om de valse weg te sturen, heeft in mijn ogen niks met politie te maken.[/quote]

En wat denk je wat de kosten zijn om de politie daar te laten komen?

bruintje123

Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-09-15 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Je hebt al in één van de eerste berichtjes je antwoord gehad en dat luidt: ja, de boete is terecht/rechtsgeldig/etc. Dus nee, je vriendin gaat er niet onderuit komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:43

ElineCath schreef:
sorry hoor, mij lijkt het erg logisch dat de boete pas geld als je je vals identificeerd tegen een officiele istantie. Een portier staat er toch om uit te maken wie naar binnen mag en wie niet. Het is zijn baan om de valse weg te sturen, heeft in mijn ogen niks met politie te maken.

Dus ... op een tentamen gaan zitten met college kaart van iemand anders en die zijn examen doen, zou ook niet strafbaar zijn?
Auto kopen en copy van rijbewijs van je vriend als legitimatie achter laten zou niet strafbaar zijn?

Het hele idee, van een legitimatie is dat het JOUW legitimatie bewijs is en niet die van iemand anders.
Anders zou bv ook bij een ongeluk Jan ineens Klaas heten om zo onder de schade uit te komen.
Kort gezegd, je bent wie je bent en daar moet je het mee doen, gebruik je andere id dat mag niet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:43

Benfan schreef:

Een ander geleend id waar ik wel erg op leek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:44

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:45

Maarten dat klopt niet.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:45

ElineCath schreef:
Benfan schreef:

ik snap dit niet..... waarom niet gewoon een jaartje wachten?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:46

Sjolvir schreef:
ElineCath schreef:
sorry hoor, mij lijkt het erg logisch dat de boete pas geld als je je vals identificeerd tegen een officiele istantie. Een portier staat er toch om uit te maken wie naar binnen mag en wie niet. Het is zijn baan om de valse weg te sturen, heeft in mijn ogen niks met politie te maken.

Dus ... op een tentamen gaan zitten met college kaart van iemand anders en die zijn examen doen, zou ook niet strafbaar zijn?
Auto kopen en copy van rijbewijs van je vriend als legitimatie achter laten zou niet strafbaar zijn?

Het hele idee, van een legitimatie is dat het JOUW legitimatie bewijs is en niet die van iemand anders.
Anders zou bv ook bij een ongeluk Jan ineens Klaas heten om zo onder de schade uit te komen.
Kort gezegd, je bent wie je bent en daar moet je het mee doen, gebruik je andere id dat mag niet.

Mijn vriendinnetje is nooit binnen geweest, daar hebben de portiers voor gezorgd, wiens werk dat ook is.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:46

ElineCath schreef:
Benfan schreef:

Ik neem aan dat je nu wel snapt hoe strafbaar dit is? Niet dat het je waarschijnlijk zou tegenhouden...

xxCYNNxx

ElineCath schreef:
Ik heb mijn vraag gesteld in de hoop inhoudelijke antwoorden te krijgen van mensen met verstand ervan.

Die "eigen schuld, dikke bult & terecht" antwoorden heb ik niks aan.

in Jip en Janneke taal dan:

je voordoen als iemand anders is identiteitsfraude; dit is een misdrijf en dus strafbaar. Ergo; de boete is terecht.

Je vriendin heeft het geprobeerd en verloren, nu moet ze ook niet zeuren en gewoon betalen
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-09-15 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Politie heeft uiteindelijk de overtreding geconstateerd in dit geval lijkt me.
Die door de portier(of het cafe) terecht was gebeld.
Dus dokken..
Dokken aan de portier hoeft niet, die moeten daarvoor echt de politie bellen.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:47

ikke schreef:
MarMarieke schreef:
Wat me opvalt is dat iedereen reageert dat ze het 'belachelijk' vinden dat de vriendin van TS dit heeft gedaan, het mag ook niet en hoort niet. Maar tegenwoordig doen zoveel mensen het. Het is inderdaad eigen risico dat je het doet, maar ik denk dat in mijn omgeving 70% van alle jongeren onder de 18 overal binnen komen met fake ID's of geleende ID's. En als je gepakt wordt is dat natuurlijk je eigen risico.
De boete is terecht, ik ken ook iemand die een keer is gepakt door de politie en die kreeg ook zo'n hoge boete.

BaileyMix: Hoezo zou de vriendin van TS er stoer mee willen doen? Dat weet je toch niet?

Enne, je al eens afgevaagd of dit enkel een overtreding is of dat het een misdrijf is?

Wat heeft dat te maken met mijn geschreven antwoord?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:47

Van mij had je ook een boete mogen krijgen ts

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:47

Een ander geleend id waar ik wel erg op leek.[/quote]
ik snap dit niet..... waarom niet gewoon een jaartje wachten?[/quote]

Hee ieder zijn hobby, jij zal niet zo'n fan zijn van uitgaan, ik wel!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:48

Maarten, maar de portier heeft de boete toch niet uitgeschreven? Alleen een strafbaar feit geconstateerd en de politie erbij gehaald. Dat is ieders goed recht, lijkt me toch.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:48

ElineCath schreef:

ik snap dit niet..... waarom niet gewoon een jaartje wachten?[/quote]

Hee ieder zijn hobby, jij zal niet zo'n fan zijn van uitgaan, ik wel![/quote]
je kan ook naar een andere club gaan waar je wel met je 17e in kan....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:50

En stel jij leent een id van iemand anders en d'r gebeurd wat. Ooit over die consequentie gedacht.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:50

ja de boete is helemaal terecht maar dat lijkt me eigenlijk ook wel logisch als je identiteitsfraude pleegt

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:50

BeSen schreef:
ElineCath schreef:

ik snap dit niet..... waarom niet gewoon een jaartje wachten?

Hee ieder zijn hobby, jij zal niet zo'n fan zijn van uitgaan, ik wel![/quote]
je kan ook naar een andere club gaan waar je wel met je 17e in kan....[/quote]

Mijn reden hiervoor heeft er niks mee te maken, niet relevant voor deze discussie. (wat het niet had moeten worden)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:51

Foaly schreef:
Maarten, maar de portier heeft de boete toch niet uitgeschreven? Alleen een strafbaar feit geconstateerd en de politie erbij gehaald. Dat is ieders goed recht, lijkt me toch.

Precies.
Zei ik pagina eerder ook al.
De discotheek heeft de huisregel dat alleen mensen van 18+ binnen mogen en dat mag controleren.
Wil jij binnen ga je akkoord met de huisregel. Beveiliger ontdekt strafbaar feit namelijk identiteit fraude en belt politie.

Zo simpel is het.