Meer Bokkers die kerst 'overslaan'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Meer Bokkers die kerst 'overslaan'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:06

Ik ben echt gek op kerst! Eigenlijk altijd al geweest, maar ons gezin was iets te goed in grote drama's tijdens die dagen, waardoor kerst iets werd om vooral snel te vergeten. Toen ik uit huis was, bestonden de dagen uit vervelen bij mijn ouders en mn schoonouders. Met het nodige gezeur, gezeik en drama uiteraard... Dus hoe leuk ik alle andere aspecten ook vond (lampjes, donkere dagen, kerstmuziek, veeel te brave films etc), kerst was voor mij niet iets om naar uit te kijken...

Tot enkele jaren geleden! Omdat ik sowieso een periode geen contact met mn ouders had, gaf dat ons de mogelijkheid kerst eindelijk eens in te vullen met wat wij willen. Dus 1 dag heerlijk lui vol gevreten voor de tv en 1 dagje winterefteling. Dit was zoooo leuk en fijn en eindelijk voelde ik weer hoe leuk kerst kan zijn. Meteen besloten om echt nooit meer kerst te verspillen aan dat familiegedoe. En dat was de beste keus die we konden maken. Levert uiteraard gezeik op, maar daar luisteren we gewoon niet naar.
Tot nu toe combineren we ouders en schoonouders in 1 dag, bij de een lunch en de ander avondeten en dat wisselen we elk jaar. Maar ik denk dat we dat ook gaan schrappen. Is toch altijd weer een minder leuke dag, verplicht en frustrerend. En mn vriend heeft nu een nieuwe baan, waarbij de periode rondom kerst juist de drukste van het jaar is. Kerstdagen zelf heeft hij vrij, maar de dagen rondom zijn vreselijk hard werken. Dus die twee dagen lekker thuis ontspannen zijn eigenlijk gewoon nodig!

Vorig jaar heb ik wel wat versieringen neergepleurd, maar had verder geen energie. Dus geen boom oid, had er gewoon geen zin in. En zelfs dat voelt dan goed, gewoon lekker doen wat je zelf wil en niet wat allemaal zou moeten. Dus dat is ook mijn advies aan iedereen die tegen kerst op ziet vanwege de verplichtingen: doe het eens lekker NIET en trek je eigen plan!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:08

Vorig jaar niet gevierd, geen boom, geen versiering en de schoonfamilie heeft niks gevraagd want die gingen ineens bij opa "op de kerst". Ik vond het heerlijk :j geen niesbuien meer van al het stof wat zich in een jaar heeft opgestapeld op de boom en prullaria, geen kaal huis meer na het weer opruimen van al het kerst spul... En ik vind het heerlijk om tegen iedereen uit te leggen dat ik niet meer aan dit commerciële feest mee doe... :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:13

Ik heb een aantal jaar niks in huis gewild voor kerst, 2 jaar terug kwam er een vaas met ballen en slingers en vorig jaar een klein boompje (50cm geloof ik) met kleurige ballen, geel/witte lampjes en zilveren slinger.
Zit te overwegen om een klein dennenboompje/kerstboompje van max 1m, à 1,30m hoog in een pot te planten en die te versieren dit jaar.
Of een wat grotere kunstboom dan de huidige neer te zetten, hoef niet m'n hele huis in kerstsfeer maar een boompje en evt een schaal met ballen en/of een guirlande voor het raam vind ik wel erg leuk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:15

ik vrees dat ik de sociale verplichting heb om naar mn schoonouders te gaan.
ik wil in ieder geval wel langs mijn oma want zij is haar man en kids verloren dus kerst is voor haar alles behalve een familiefeest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:16

Kerst had altijd te maken met gezellig samenzijn , kleine familie dus eerste k-dag ouders, tweede k-dag schoonouders. Toen zag ik het vaak als verplichting en toch ook wel als een makkelijk iets, bordje soep, rollade uit de oven. Je hoefde je nergens druk om te maken het was vaak heel prettig. Wel eens gezegd, dit jaar niet maar nu het al jaren niet meer kan mis ik het. Ouders en schoonouders overleden en het is toch een gedeelte van je leven wat je definitief weer achter je laat. Ik zou er heel veel voor over hebben om nog één keer aan die "verplichting" te moeten voldoen, graag zelfs.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:03

Ik verbaas me erover dat zoveel mensen het als verplichting zien

Ik vind het heeerlijk om met kerst thuis te zijn.. Samen met familie rond te hangen en bij te kletsen. Ik vind kerst het mooiste tijd van het jaar, en zo in juli begin ik al af te tellen naar Kerst.. <3 Ik heb er oprecht zinin :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:13

Er zijn ook mensen die geen familie hebben of familie waar ze geen dikke vrienden mee zijn... ;)

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:25

Voor mij ook dit jaar ook geen kerst. Net als vorig jaar. Altijd dat gezeik wie wat waar heen moet. Ik ben er klaar mee!! Dus lekker thuis bij de hondjes en paardjes!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:34

Ik heb nooit wat met kerst gehad, en hier in Portugal komt het bij aangename temperaturen, die niet zeldzaam zijn rond die tijd, zelfs heel vreemd over.
Ik vind het echt iets om donkere dagen op te vrolijken, niet om zonnige dagen op te leuken.
Verder ben ik alleen en woon afgelegen, dus voor wie zou ik het doen?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:20

Zonnetje81 schreef:
Er zijn ook mensen die geen familie hebben of familie waar ze geen dikke vrienden mee zijn... ;)

Of die om andere redenen geen kerst kunnen/willen vieren met de familie (afstand, huisdieren, andere plannen, gewoon geen zin... etc).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:21

lor1_1984 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Of die om andere redenen geen kerst kunnen/willen vieren met de familie (afstand, huisdieren, andere plannen, gewoon geen zin... etc).

Juistem :-)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:21

Same here.. Afgelopen jaar besloten gewoon niet meer mee te doen aan alle gekkigheid. Eerste kerstdag heerlijk doorgebracht met mijn vriend in z'n appartementje, en helemaal niks uitgevoerd. 2e Kerstdag gingen we lekker samen naar de sauna.
Bij bepaalde familieleden wordt dit ook niet geaccepteerd, maar ik trek me daar gewoon niks van aan. Het is ook mijn kerst, ik kom een ander keertje wel gezellig langs om te eten. Zie echt niet in waarom dat precies op die 2 dagen zou moeten.
Wel vind ik het leuk om van zo'n vrij dagje gebruik te maken door echt lekker te gaan koken, maar dat hoort voor mij niet per se bij kerst, ik hou altijd wel van lekker eten :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:26

Ik ben gezegend met een fijne familie waar niets moet en veel mag. Als ik geen zin kerst vieren met de familie heb doe ik dat niet. Daar word ik echt niet op aangekeken. En als dat wel zo is dan kan ik daar prima mee leven, het zijn mijn vrije dagen en dus ook mijn keus wat ik daarmee doe. Ik kan heel prima vriendelijk, respectvol maar vooral ook duidelijk mijn grenzen aangeven. Als ik dit topic zo lees is dat blijkbaar niet in elke familie zo vanzelfsprekend...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:39

lor1_1984 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Maar dan doe je het toch gewoon niet? Ik snap ook niet waarom mensen het als verplichting zien :) je kan toch ook gewoon iets anders gaan doen? Of worden jullie echt gedwongen dan? :o

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:04

Ladybird schreef:
Ik verbaas me erover dat zoveel mensen het als verplichting zien

Ik vind het heeerlijk om met kerst thuis te zijn.. Samen met familie rond te hangen en bij te kletsen. Ik vind kerst het mooiste tijd van het jaar, en zo in juli begin ik al af te tellen naar Kerst.. <3 Ik heb er oprecht zinin :D

Kan me voorstellen dat je je soms verplicht voelt om langs te gaan. En dat is zeker lastig met gescheiden ouders en dergelijke. Want als je naar de 1 gaat 'moet' je ook naar de ander. Als ik sommige planningen hoor van vrienden/kennissen zou ik ook passen :D. Ik heb geen zin om de hele dag van familielid naar familie lid te gaan. En als het niet lukt om het te plannen dan is het de volgende keer beter.

Kerst moet voor mij wel een soort van ontspannen zijn, mensen zijn al zo snel gestresst.. Meestal gaan wij op kerstavond eten waar we zin in hebben (bij mijn ouders of met z'n 2en thuis), dan de ene kerstdag bij m'n ouders eten en de andere bij m'n schoonfamilie. Meestal is dat gourmetten of iedereen maakt een gang.
Boodschappen doen we meestal samen en vind ik ook geen probleem. Overdag doen we meestal waar we zin in hebben en dat is vaak vrij weinig (wandelen of spelletjes oid) niets is verplicht.

Zelf heb ik er ook alvzin in (kerstmarkten :D ), maar eerst nog even genieten van de herfst :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:11

Ik herken het helemaal. Was altijd dol op kerst, maar sinds mijn ouders vorig jaar gescheiden zijn vind ik het een hel. Je staat 2 dagen lang in een spagaat tussen 2 families in. Overal maar "gezellig" doen, met "gezellige" lichtjes en "gezellig" eten. Nee, laat mij maar gewoon twee dagen voor 150% (of meer) werken. :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:16

Het is een verplichting als men beledigd is (of vinden het niet normaal) als je niet komt. Mijn ouders zouden mij als 'raar' betitelen en dat is zacht uitgedrukt. Dan heb ik het niet over grote familie uitjes maar alleen met het gezin van 4.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:18

Ik 'vier' Kerst niet meer. De dagen voor kerst zijn voor ons familiebedrijf hooibouw. 's Nachts werken we door om de dag voor kerst alle klanten tevreden naar huis te kunnen sturen. Dat breekt op. En mét kerst zit ik volgeboekt met optredens. Op 3e kerstdag ga ik dan toch écht in m'n nest liggen huilen van vermoeidheid.

Oudjaar sla ik ook regelmatig over. Ben helemaal kapot tegen het einde van het jaar. :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:54

Zonnetje81 schreef:
Het is een verplichting als men beledigd is (of vinden het niet normaal) als je niet komt. Mijn ouders zouden mij als 'raar' betitelen en dat is zacht uitgedrukt. Dan heb ik het niet over grote familie uitjes maar alleen met het gezin van 4.

Oh op die manier. Daar zou ik dan toch een soort van schijt aan hebben. Maar mijn ouders denken precies hetzelfde als ik. Bovendien eten wij al best vaak met de familie samen dus hoeft dat niet perse op kerst ook nog. Als ik zeg dat ik met kerst iets anders ga doen kijkt hier niemand raar op :)

Maar anders kun je altijd nog met vakantie gaan :)* of wordt dat ook raar gevonden?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:01

Bij mij is het gelukkig heel gedoseerd. Op kerstavond is mijn peettante jarig, dus dat is altijd feest, en heel gezellig, met veel lekkere dingetjes.

1e kerstdag is overdag lekker niks doen, en vanaf een uur of 17.00 uur eten bij mn ouders.
2e kerstdag is helemaal vrij.

Dus ik vind het allemaal wel prima.

Al zet ik geen kerstboom meer op, vind het opruimen zo'n gedoe.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:32

verootjoo schreef:
Zonnetje81 schreef:

Oh op die manier. Daar zou ik dan toch een soort van schijt aan hebben. Maar mijn ouders denken precies hetzelfde als ik. Bovendien eten wij al best vaak met de familie samen dus hoeft dat niet perse op kerst ook nog. Als ik zeg dat ik met kerst iets anders ga doen kijkt hier niemand raar op :)

Maar anders kun je altijd nog met vakantie gaan :)* of wordt dat ook raar gevonden?

Naja 1x een avond uiteten overleef ik wel maar ik kan niet zeggen dat de kerstsfeer er echt een bijdrage aan levert....gewoon uiteten zonder 'die bijbedoelingen' vind ik leuker.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:39

skip de kerst ook lekker, gewoon een vrije dag, doen waar je zin in hebt. Als ik naar familie wil en het gezellig wil hebben, heb ik daar geen kerst voor nodig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:43

Owwww.... ik vind het vreselijk...persoonlijk sla ik het liefst al dat soort dagen over.
Mijn ouders/zus en neefje vinden het wel leuk.
Ik laat het aan mijn zusje en ouders over om de dag te kiwzen waarop we gezellig met zijn allen eten en pas me aan. Ben toch alleen dus maakt me niks uit.
Andere dag rommel ik lekker wat aan.... als er mensen me vragen prima, en anders blijf ik lekker thuis of op stal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:45

ja en nee!
Inmiddels is de familie aardig uit een aan het vallen na overlijden. Dus de stress van een 4-gangen menu maken voor tig-man is er niet meer voor mij. Het was altijd bij ons omdat ik de enige ben die koken leuk vind en omdat wij de ruimte hebben om zoveel mensen kwijt te kunnen.
Nu is het eigenlijk alleen nog maar 1ste kerstdag dat mijn moeder komt eten 's avonds, dat is de enige verplichting. Verder heerlijk samen zijn, een van de weinige momenten dat er tijd is voor elkaar. Gewoon doen waar we zin in hebben, met de honden naar het bos, met de paarden bezig zijn en verder zien we wel.
Dus ja voor mij ziet de kerst er rustig uit en doe ik er voor mijn gevoel weinig meer aan sinds de druk er af is van het grote diner. Krijg nog wel eens een opmerking hoor dat bij ons het eten altijd erg lekker was. Was ja, ik ben niet meer zo gek om er weer aan te beginnen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:26

verootjoo schreef:
Maar dan doe je het toch gewoon niet? Ik snap ook niet waarom mensen het als verplichting zien :) je kan toch ook gewoon iets anders gaan doen? Of worden jullie echt gedwongen dan? :o

Voorheen wel, tegenwoordig is de familie er een stuk relaxter in. :)
Heb gewoon gezegd dat als ze zo graag kerst willen vieren ze welkom zijn om hier te komen, maar dat ik het vertik om langere tijd weg te gaan omdat er asociaal veel vuurwerk wordt afgestoken in de buurt en ik een panische kat heb. :(:)
Zij hebben ook geen zin om de afstanden te overbruggen dus viert elk het met het eigen gezin, komt nog bij dat m'n zusje tegen die tijd net een baby heeft.