Serieuze relatie als puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:35

Ik heb van mijn 15e tot 19e een serieuze relatie gehad, tja, het is uitgegaan maar dat had ook kunnen gebeuren als ik hem op mijn 25e had ontmoet.

Klinkt alsof je een gezonde relatie hebt hoor TS, hij respecteert jouw keuzes (bv wachten met seks) en als jij mentaal ouder bent, dan zit je ook niet te wachten op een broekie van 14.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:36

Maartje1990 schreef:
Robin_S schreef:
wat maakt het uit of het legaal is of niet?
zijn jullie nooit verliefd geweest dan? :) je kiest het niet zelf.

Omdat het hebben van seks dan niet mag? Daarom maakt het uit?

oh nee, daar ligt elke puber nou wakker van :=

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:37

Maartje1990 schreef:
Robin_S schreef:

Eigenlijk belachelijk dat de wet bepaalt of je wel of geen seks met je eigen vriend mag hebben. Als zij er op haar 15e aan toe is, dan moet ze van de wet een jaar wachten.. En dan zou het wel mogen als haar vriend ook 15 was geweest? Of mag je überhaupt geen seks onder je 16e?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:37

Maartje1990 schreef:
Robin_S schreef:

Ts zegt toch nergens dat ze seks hebben?
Te snel rijden mag ook niet, doe jij vast ook nooit. Geld dat je krijgt voor tekeningen of lessen die je geeft of klusjes die je doet, moet je aangeven, doe jij vast ook?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:38

Heel lang geleden had ik op mijn 14e een serieuze relatie met een 17 jarige jongen en dat heeft twee jaar geduurd. Ik viel nooit op jongens die jonger waren dan ik en het ligt helemaal aan het soort relatie wat je hebt en om gelijk te roepen dat dat verboden is vind ik ook kinderachtig.. Ik ben er zeker niet slechter uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:39

Ik heb nog niemand in staat geweten om zijn kind tegen te houden (zonder het op te sluiten) als dat kind (nu ja, puber) denkt rijp te zijn voor een seksuele relatie. Wie op 14 er zin in heeft, zal het doen en daar kan geen wet iets aan veranderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:41

Jazeker kan dat. Maar ik vind een serieuze relatie ook inhouden dan je, niet alleen op emotioneel gebied maar ook op het lichamelijke vlak erg goed bij elkaar past. Het lichamelijke is nog niet aan de orde zoals je zelf aangeeft. Mijn mening is dat mensen die wachten met seks tot ze er klaar voor zijn een uitstekende keus maken, toch maar seks hebben om de seks is geen goede reden.
Ik heb van mijn 17e tot 20e geen serieuze relaties gehad maar wel veel vriendjes en daar heb ik heel veel van geleerd, hoe het wel maar zeker ook hoe het niet moet. Ieder zijn ding maar ik denk dat de uitprobeerfase heel belangrijk is, vroeger of later komt er toch een moment dat je denkt hoe het met anderen zou zijn. En dan is het maar net hoe sterk je relatie is en of je je nieuwsgierigheid kunt bedwingen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:44

Ik vind een relatie op die leeftijd best oke, dit hoort immers bij je persoonlijke ontwikkeling en ontdekken. Pas alleen op dat het niet te serieus wordt, geniet van de vrijheid die je nu nog hebt om jezelf te ontplooien zonder je te laten tegenhouden door een al TE serieuze relatie.

Daarnaast, ik begrijp de afspraken over sex die jullie gemaakt hebben, maar alsnog zeg ik: pas op. Je vriend ondergaat op die leeftijd ook een heleboel veranderingen waar hij al een stuk verder in is dan jij. Je kent vast de uitspraak " de hormonen gieren door je lijf" wel. Dat is geen sprookje, dat gebeurt echt. Helaas kunnen die hormonen soms sterker zijn dan denkvermogen.
Ik wil je hiermee niet bang maken, dat is niet nodig, maar pas wel op dat je niet per ongeluk toch toespelingen doet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:44

Maartje1990 schreef:
Robin_S schreef:

Ayasha schreef:
Ts zegt toch nergens dat ze seks hebben?
Te snel rijden mag ook niet, doe jij vast ook nooit. Geld dat je krijgt voor tekeningen of lessen die je geeft of klusjes die je doet, moet je aangeven, doe jij vast ook?

Nogal wat aannames die je doet over mij terwijl je mij niet kent :) Daarnaast vind ik ''een klusje'' totaal niet te vergelijken met iemand van 18 die seks heeft met een meisje van 14.

Verder doet ze inderdaad nóg niet aan seks maar, er vanuit gaand dat ze nog langere tijd bij haar vriend zal zijn, zal ze dit ook het komende jaar nog niet mogen. Ik hoop dat ze zich daar bewust van is, en haar vriend overigens ook :)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:47

Heb niet alles gelezen :+

Ik was 15 toen ik mijn vriend leerde kennen en net 16 toen wij een serieuze relatie kregen dus qua leeftijd Is het iets anders weet wel dat ik een hoop gemist heb.

Ik geef totaal niet om leeftijden alleen 14 en 18 werkt over het algemeen niet (niet dat het onmogelijk Is) je zit in een andere levensfase. Iemand van 18 Is meestal seksueel actief en iemand van 14 vaak nog niet. Je vriend wil misschien stappen en alcohol drinken iets wat jij niet mag doen. Hij gaat misschien wel studeren terwijl jij net op de middelbare zit. Wat als hij op zich zelf gaat wonen? Je bent 14 en je ouders zullen niet toe staan om bij hem te kruipen tot misschien wel Je 18e (als je mijn dochter zou zijn in ieder geval niet)

Daarnaast hoop ik dat jullie beide op de hoogte zijn dat jij minderjarig bent en hij meerderjarig Is dus het volgens de wet niet mag hoe graag jij het zelf ook wilt. Als er iemand melding maakt kan hij op gepakt worden

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:49

Of de relatie serieus is hangt gewoon van jezelf af.
Ik had toen ik 16 was een relatie met iemand van 19 (wat overigens toen al als een te groot leefdtijds verschil beschouwd werd door mijn omgeving). Ik vond het echt een serieuze relatie, plande stiekem al waar ik wou trouwen, wat voor huisje we hadden,...
Nu ben ik 22 en kan ik alleen maar lachen met hoe zeer ik me altijd heb willen verdedigen tegen iederen, want mijn relatie was echt serieus :') Nou, nee, bleek dus niet. Maargoed, het kan natuurlijk wel dat het bij jou wel goed uitdraait. Vat alleen de reacties van mensen niet verkeerd op, men wil je gewoon beschermen ondanks dat het er niet altijd even goed uit komt.

Wat leeftijd betreft, ik kom net uit een relatie met iemand van 35 jaar. Ik ben zelf 22. En ja daar komt geen commentaar op, alleen van vriendinnen. Maar ouders, familie,... hadden er geen probleem mee. Paar jaar geleden wel zo. Waarom, omdat ze je tot je 18e als een kind zien. En in feite ben je dat nog ook, het probleem is een beetje dat als je iemand hebt die je niet graag heeft, die kan zorgen dat jou vriendje moet voorkomen. Zelfs al was er geen sprake van seks.

Niet iedereen is gelijk op hun leeftijd, ik keek ook alleen maar naar de leerkrachten terwijl mijn klasgenootjes naar elkaar keken. Bij mij begon het met iemand van 3 jaar verschil en mijn laatste relatie was 13 jaar verschil.
Het ding is wel dat je op het moment nog niet aan een leeftijd zit seks legaal is met hem. De meeste mensen zien seks dan ook als een onderdeel van een serieuze relatie, maar uiteraard hoeft dat niet zo te zijn voor jouw gevoel.
Ik lees dat je daarover goede afspraken hebt gemaakt met hem, helemaal prima. Ik weet niet wat de afspraak is, maar als jij zegt dat je wil wachten en hij ziet je graag zal hij dat ook doen. Wil hij niet wachten, dan moet je even bedenken of hij wel de ideale partner is voor je.

@robin_s: Geen enkele puber ligt daar van wakker, maar heb het in mijn omgeving meegemaakt: 15 jaar en 18 jaar, 2 jaar samen. Lekt uit dat ze seks gehad hebben, iemand gaat moeilijk doen. Kereltje mocht voor gerecht komen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:53

Ik ken maar één persoon die nog steeds bij haar high school sweetheart is. Zij was ook 14 toen ze wat met hem kreeg en ze zijn nu 10 jaar samen waarvan 1 getrouwd. Maar dit is echt de uitzondering op de regel. Al mijn vrienden en kennissen die jong een relatie kregen zijn inmiddels vrijgezel of hebben een andere partner. Mijzelf erbij gerekend :+
Ik kreeg mijn eerste echt serieuze relatie toen ik bijna 22 was en we wonen nu twee jaar samen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:54

Ik heb van mijn 14de tot 16de een hele serieuze relatie gehad. Kan dus heus wel. Alleen neemt niemand je op die leeftijd serieus, en wordt je dus verteld dat het alsnog niet serieus is. Vooral als het dan uiteindelijk op de klippen loopt, krijg je dingen naar je hoofd als: "zie je nou wel", terwijl het net zo goed zo had kunnen gebeuren wanneer je volwassen bent.

Kortom, het kan heus wel. Vind het raar om te denken dat je als je minderjarig bent niet van iemand kan houden/er een serieuze relatie mee kan hebben.

Ayasha
Blogger

Maartje1990: geld voor een klusje krijgen en niet aangeven is even illegaal als seks voor je 16e . :+ Dus niks "nogal wat anders".
En nee, ik geloof niet dat jij nooit wat doet dat eigenlijk niet mag.

KimD

Ik was 13 toen ik een relatie kreeg met een jongen van 15, dat heeft bijna 3 jaar geduurd. Wij vonden onszelf héél serieus, hadden overigens ook seks. Maar achteraf gezien is het natuurlijk kinderspel.

Als ik aan die tijd terug denk was het vooral heel erg leuk en zorgeloos. :j

Dus TS, geniet lekker van je relatie. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:55

Palmera schreef:
De eerste liefde is bijzonder. Koester het en geniet ervan. Hier ga je ongeacht hoe het loopt regelmatig aan terug denken in je leven. :)

Ligt het aan mij of is dit altijd zo overgewaardeerd. Ik heb dat helemáál niet.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:58

Ik vind dat het goed mogelijk is TS. Heb ook meerdere (voor mij!) Serieuze relaties gehad vanaf mn 14e, maar dat wil niet zeggen dst dat wederzijds is. Naar mijn mening is menig 18-jarige jongen nog geen 'vieze' jongen die jonge meisjes probeert te strikken.. ik heb nu inmiddels (pas) 9 maanden met mn vriend van 19 en zelf ben ik 18. Als jij toe bent aan seks, dan mag dat. Vind ik niet iets om te vergelijken met een broer en zus.. maar dat is mijn mening!

Geniet van je relatie voor zolang het duurt. :)

edit:een aantal typfoutjes weggehaald :')
Laatst bijgewerkt door amyyy55 op 18-09-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:58

Iedereen bedankt voor de reacties! Overigens mag de discussie over of het wel of niet legaal is en wat er eventueel zou kunnen gebeuren als iemand het meldt in een ander topic gehouden worden, dit was mijn vraag niet en ik ben me hier ook van bewust. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe de meningen verschillen en hoe mensen met advies/eigen ervaringen komen, dankjewel! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:58

Ayasha schreef:
Maartje1990: geld voor een klusje krijgen en niet aangeven is even illegaal als seks voor je 16e . :+ Dus niks "nogal wat anders".
En nee, ik geloof niet dat jij nooit wat doet dat eigenlijk niet mag.

lees: ''Vind ik''
En... dat zei ik ook niet :) Maar desalniettemin vind ik het niet te vergelijken.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:00

Zoveel relaties gaan over, niet per se omdat degene in de relatie jong zijn. Haha

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:00

F_Orumster schreef:
Palmera schreef:
De eerste liefde is bijzonder. Koester het en geniet ervan. Hier ga je ongeacht hoe het loopt regelmatig aan terug denken in je leven. :)

Ligt het aan mij of is dit altijd zo overgewaardeerd. Ik heb dat helemáál niet.

In mijn geval ook niet, 2e liefde ook niet. 3e was pas de eerste waar ik nu nog veel momenten mee herinner.
Zelfs mijn eerste keer seks heb ik nooit onthouden, daar doen ze ook zo over. Ik weet uiteraard wel met wie, en waar. Maar verder is het even vaag als wat ik 3 maanden gelegen gegeten heb.
Maar ik ben misschien wel een beetje anders op dat vlak :')

Arc_En_Ciel

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:03

Ik vind persoonlijk dat het niet gezond is als een 18-jarige man op een 14-jarig meisje valt, maar voor een serieuze relatie vind ik niet dat je te jong bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:04

Toen ik 14 was kreeg ik een relatie met een jongen die een jaar ouder was. Dit heeft zo'n 2 jaar geduurd.
Op het moment zelf vond ik het best serieus tussen hem en mij, maar nu met mijn huidige vriend is dat echt een wereld van verschil.

Ik ben nu 18 en mijn vriend is 21. (Ja meneer en ik waren ook strafbaar voor ik 18 werd, lekker belangrijk). We zijn ongeveer een jaar samen. Ik merk zelf dat nu ik een stuk ouder ben meer ontwikkelt ben dan toen op mijn 14e. Dit in de zin van een andere kijk op het leven, andere toekomstplannen (o.a samen met vriendlief) etc etc. Ik studeer nu ook en zit niet meer in de 2e klas. :+

14 en 18 in jouw situatie is wel een flink verschil omdat er écht sprake is van verschillen in levensfases. Jij op de middelbare en hij studeert/werkt. Toch vind ik dat andere mensen hier echt geen toespraak op hebben omdat ik vind dat zij niks met jou te maken hebben. :+

Vinden je ouders het een "probleem"?

Misschien was het voor die levensfase op mijn 14e allemaal heel serieus, maar echt niet te vergelijken met mijn relatie nu. :)

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:07

Ik was zelf net 15 toen ik een relatie kreeg met mijn vriend hij was toen 16. Nu ben ik inmiddels 26 en ben sinds een jaar verloofd. Het kan dus zeker wel.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:08

Ik schrik toch wel van de 14 jaar tegenover de 18 jaar. Ik snap dan nooit waarom/wat een jongen van 18 ziet in een meisje van 14.. (Niks persoonlijks, is gewoon mijn mening) Een 14 jarige is echt nog een jonkie terwijl een 18 jarige al tegen volwassen aan zit.

Ook vind ik 10 maanden wat kort om te spreken over een "serieuze relatie".

En de uitspraak "de eerste keer moet bijzonder zijn" vind ik onzin. :') Wat maakt dat nou weer uit, als jij je maar goed voelt erbij.