Geen leuke klas wat nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:12

nardxash schreef:
Femek2902 schreef:
Sorry hoor, maar je komt echt over alsof je 5 bent. Kom op zeg na drie weken al serieuze lichamelijke klachten van een beetje slecht in de klas liggen. Het is niet alsof ze je wegpesten.

En nee ik ben echt niet iemand die altijd perfect in de klas past. Ik ben zelf in de 5de blijven zitten, ik kan je vertellen dat dat echt een stuk vervelender is dan in een klas beginnen waar nog niemand elkaar echt kent. Want dan kent iedereen elkaar al en is er dus nooit iemand alleen waar je bij aan kan schuiven. Je bent altijd het 3e wiel aan de wagen.

Maar ook ik kan bevestigen dat het niet liggen in een klas voornamelijk te wijten is aan jezelf. Toen ik me poedersuiker voelde en een hekel had aan al mijn klasgenoten was er ook niemand die vrijwillig naast mij ging zitten. Maar uiteindelijk heb ik een ontzettend leuke groep vrienden gemaakt :)

En natuurlijk kan het zijn dat je niet goed met een klas op kan schieten, ik heb me ook nooit echt op mn gemak gevoeld in mijn stamklas (daar had ik engels, nederlands en godsdienst mee), maar er loopt altijd wel iemand rond met wie je wel goed overweg kan.

Sorry hoor maar ik snap jou verhaal ook prima maar ik merk aan mijn eigen dat ik niet lekker in me vel zit en vraag daarom advies

En mijn advies is daarom ga leuke dingen doen en ga aan jezelf werken!!

Vervolgens kan je vrienden gaan maken, gewoon op de manier: Hoi, hoe gaat het? Leuk weekend gehad? Vond jij opdracht 3 ook zo moeilijk? Gegarandeerd gesprek :) Heb je dat niet? Dan ga je de volgende keer naast iemand anders zitten.

Edit: kern van het verhaal duidelijker gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Femek2902 op 16-09-15 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:13

nardxash schreef:
troi schreef:
Ik zie het punt niet. waarom heb je vrienden nodig in je klas? Als je verder op school wel aanspraak hebt hoef je in de pauze's niet alleen te zitten en zolang je klasgenoten je niet storen tijdens de les zal het je toch een worst wezen wie er in je buurt zit? Zo heb ik een groot deel van mijn middelbare school door gebracht. En als ik pech had dat er geen bekenden waren in de pauze ging ik lekker mijn broodje opeten tijdens een wandeling. Beetje praktisch zijn hoor.
Ik zeg niet dat ik ze nodig heb want ben erg op mijn zelf en red mijn eigen dan prima maar valt me alleen op dat niemand met mijn praat

Je kruipt enorm in de slachtofferrol zoals bijvoorbeeld "niemand praat met mij" wel bekijk het zo. Jij praat met niemand. Dus als jij vrolijk met mensen praat is het al dadelijk anders ;) ik ga ook niet leuk met iemand praten dievindt dat zijzelf benadeeld wordt, maar niets anders doet dan anderen de schuld geven.

nardxash

Re: Geen leuke klas wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:15

Ik probeer niemand anders ook de schuld te geven maar snap jullie punten wel. Ik zal jullie advies op volgen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:15

Waarom denk je dat je je in de andere klas wel op je plek gaat voelen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:17

Als ik mij hier zo veel van aantrok dan was ik nu al gestopt met school.
Ik ben van mijn kleuterklas tot eerste/2e middelbaar dagelijks gepest.. zit nu in het 6e,gepest word ik niet meer maar voel mij overal een 3e wiel.

Wat ik doe? Zorgen dat mijn punten goed zijn, mijn schoolprestaties goed zijn en de rest maakt mij niet uit.
Oké ik ben dan wel in mijn eentje, maar hé da's de einde van de wereld niet :D
Laatst bijgewerkt door Memere op 16-09-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:18

Als ik jou was zou ik het toch even proberen. Je zult niet altijd op een plek komen waar je mensen kent (stage? Werk? Sport?). Ik zit nu ook op een totaal nieuwe school, kende er niemand op 1 na en die zit niet bij mij in de klas op 1 vak na. Echter, ik heb wel vrienden gemaakt. En zit ik even alleen, wat maakt dat uit? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:19

Het scheelt wel erg veel in bijvoorbeeld projecten als je een beetje een band hebt met je klasgenoten, het maakt school leuker dus aantrekkelijker, waardoor je gemotiveerder bent. En het is gewoon niet leuk als niemand met je wilt samenwerken in groepsopdrachten omdat niemand je echt kent.

Vrienden maken in een klas scheelt wel degelijk heel veel stress, maar het moet toch echt vanuit jezelf komen. Als zij ondertussen al een band gevormd hebben dan zul je zelf moeten pushen om daarbij te horen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:22

Kijk eens goed om je heen in de klas tijdens een korte pauze,
Sommigen zullen luidruchtig kwekken, die hebben hun vriendjes wasrschijnlijk al gevonden, dat is lastiger binnenkomen.
Anderen zullen slechts formeel een woordje wisselen met hun buur, de derde groep staart wat voor zich uit.
Wat je wilt bereiken is dat je eerst van groep 3 naar 2 gaat. Vraag iets simpels aan een andere stille klasgenoot of probeer je niet opdringerig te mengen in een simpel gesprek over bijv. uitgaan of huiswerk.
Ben je eenmaal in gesprek dan merk je of het aansluit. Soms loopt het dood, pech gehad. Soms merk je dat het vanzelf gaat lopen. Zeg diegene de dag erna bijv ook vrolijk gedag. Maar ga niet direct 'plakken'.
Zo verzamel je vanzelf wat mensen die bij je passen en wordt het vanzelf gezelliger.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:34

Weglopen heeft geen zin hoor. Zou echt aan jezelf gaan werken, zeker als je na 15 dagen les (er vanuit gaande dat je 5 dagen pw les hebt) al lichamelijke klachten ervaart. Als je later in je werk ook zo makkelijk je alles aan trekt gaat het echt heel zwaar worden. Probeer blanco op nieuw te beginnen, en inderdaad zoals ik ergens al eerder las, niemand praat met jou=jij praat met niemand.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:51

Ik ben het deels eens met sommige het ligt ook wel een deel aan jezelf, als jij altijd alleen aan een tafel gaat zitten en nooit wat zegt zullen ze ook niet vaak wat terug doen.

Maar sommige gevallen kan je er ook niks aan doen, ik heb ook ooit een klas gehad waar ik me ook echt niet in thuis voelde omdat eigenlijk iedereen er wel grappen maakte over zelfmoord en alleen maar praatte over drugs en hoe hard ze gisteren avond gingen.
Dit waren dus niet echt de type mensen waar ik gezellig mee kon praten hoe graag ik ook een gesprek wilde starten.
Gelukkig vond ik de school zelf ook niks en ben ik er toen ook afgegaan.
Maar in sommige gevallen kan je er dus niet veel zelf aan doen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:04

Even alleen over de opmerkingen dat je op school zit voor jezelf:
Ben ik mee eens, maar ik heb een soortgelijke opleiding gedaan en er zijn echt ONTZETTEND veel projecten en vakken waarbij je in groepjes moet samenwerken. En 9 van de 10 keer had ik de pech dat de klas zelf de groepjes mochten samen stellen.
Dan ben je toch echt de pineut als je zoals TS bent (en zoals ik was/ben).

TS vraagt nu netjes om tips om er NU al wat aan te doen. Het heeft mij uiteindelijk mijn hele opleiding gekost omdat ik er niets aan heb gedaan. (Ook al krijg ik nu vast mensen over mij heen dat het vast niet aan de klas lag)

Hoe goed je soms ook je best doet, weet je hoe verschrikkelijk sommige mensen zijn? En ja, daar kan TS toch echt last van hebben als je precies zo'n klas treft.

TS enige wat ik je wil meegeven is om iemand te proberen op te zoeken die er ook een beetje buiten valt. Er zijn ook ontzettend veel "meelopers" in een klas vaak en als je die alleen treft, vallen ze vaak wel mee. Probeer er wel gewoon bij te gaan staan (hoe ongemakkelijk dat ook voelt).

En inderdaad echt even gas blijven geven en proberen of school je niet wilt laten overzetten, maar daar ben je al hard mee bezig, begrijp ik.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:13

Leprycorn schreef:
Even alleen over de opmerkingen dat je op school zit voor jezelf:
Ben ik mee eens, maar ik heb een soortgelijke opleiding gedaan en er zijn echt ONTZETTEND veel projecten en vakken waarbij je in groepjes moet samenwerken. En 9 van de 10 keer had ik de pech dat de klas zelf de groepjes mochten samen stellen.
Dan ben je toch echt de pineut als je zoals TS bent (en zoals ik was/ben).

TS vraagt nu netjes om tips om er NU al wat aan te doen. Het heeft mij uiteindelijk mijn hele opleiding gekost omdat ik er niets aan heb gedaan. (Ook al krijg ik nu vast mensen over mij heen dat het vast niet aan de klas lag)

Hoe goed je soms ook je best doet, weet je hoe verschrikkelijk sommige mensen zijn? En ja, daar kan TS toch echt last van hebben als je precies zo'n klas treft.

TS enige wat ik je wil meegeven is om iemand te proberen op te zoeken die er ook een beetje buiten valt. Er zijn ook ontzettend veel "meelopers" in een klas vaak en als je die alleen treft, vallen ze vaak wel mee. Probeer er wel gewoon bij te gaan staan (hoe ongemakkelijk dat ook voelt).

En inderdaad echt even gas blijven geven en proberen of school je niet wilt laten overzetten, maar daar ben je al hard mee bezig, begrijp ik.

Harstikke fijn dat je mijn situatie begrijp ik zoek zeker naar mensen die ook den beetje buiten de boot vallen maar blijf proberen om contact te zoeken met de andere. Helaas ook bij ons veel projecten waar we ook zelf groepen mogen maken

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:13

Voor De andere bedankt voor De tips

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:41

Ik herken je situatie deels. Nu is het zo dat ik in klas a zat, die klas werd opgeheven en samengevoegd met andere. Ik kwam in klas b samen met mensen waar ik juist echt niet mee samen kon werken. Ik heb staan huilen bij leraren, ik heb moeten verdedigen in een brief wat er gebeurd was etc. Maar ook ik werd niet over geplaatst. In plaats daarvan zijn docenten met de gehele klas in gesprek gegaan. Verschillende docenten van verschillende vakken.

Uiteindelijk heb ik door goed naar mijzelf te kijken en ook mijn eigen gedrag te veranderen een prima schooltijd gehad.
Ik zag alleen eerst echt niet in wat er mis was met mijn gedrag.
Hier hebben leraren en andere klasgenoten mij bij geholpen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:49

Ik snap deels wel je probleem, alleen je kiest een vak uit waar je veel in teamverband werkt en misschien zelfs wel straks met een klasgenoot. In dit vak is het ook goed om jezelf te reflecteren. Als je al deze tips in dit topic al goed opvolgt, dan kom je er wel. Succes met je opleiding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:56

TS ik snap dat je het idee hebt dat je in deze klas niet kan aarden en dat je in de andere klas (omdat je
daar wel mensen kent) het wel naar je zin denkt te hebben.

Maar vind je de ópleiding (en de lesstof en alles eromheen) niet leuk, of de klasgenoten niet leuk? Ik zou niet zozeer focussen op een grote zoektocht naar wie er 'nog meer buiten de boot valt', omdat dit het 'probleem' niet oplost; later op het werk zul je ook collega's minder aardig vinden dan anderen en zul je ook de 'nieuwkomer' zijn op stage die z'n plekje moet vinden. Houdt er rekening mee dat de klas waar je naartoe wilt, wellicht ook zo rooskleurig niet is; zij zijn immers net als jij al 3 weken bezig met de opleiding, hebben ook al groepjes gevormd en dan komt er ineens een nieuweling tussen.

Je geeft zelf al aan dat je erg op jezelf bent en dat prima vindt. Dat is absoluut niet erg, maar tegelijkertijd vind je het raar dat niemand met je praat. Misschien straal je ook wel (al dan niet bewust) uit dat je erg op jezelf bent; dan gaat een ander echt niet je proberen iedere dag aan te spreken om te vragen wat je vandaag gaat doen als je zélf ook geen initiatief toont.

Ik denk dat de oplossing echt niet ligt in het vragen om een overplaatsing naar een andere klas, maar dat de oplossing wél ligt in het aanpakken van je zelfbeeld en jezelf iets meer openstellen voor anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:34

Cayenne schreef:

TS kan je hier antwoord op geven ajb? Ik ben ook benieuwd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:07

nardxash schreef:
Vanillia schreef:
TS waarom denk je dat overplaatsen van klas zou helpen? Als je je na 3 weken in een klas met 30 andere random-mensen al dusdanig niet op je plek voelt zou ik ook de oorzaak bij mezelf zoeken.

Omdat ik daar mensen ken en daar wel aan spraak heb

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:12

Rotsituatie, meid...
Heb al een hoop nuttige tips voorbij zien komen en hoop dat je daarmee ook aan de slag gaat!

Ook zorgen voor voldoende ontspanning buiten school!
Lekker naar de paardjes, goed en genoeg slapen, ook heel belangrijk!
Heb je daar nog problemen mee?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:49

Shirley schreef:
Rotsituatie, meid...
Heb al een hoop nuttige tips voorbij zien komen en hoop dat je daarmee ook aan de slag gaat!

Ook zorgen voor voldoende ontspanning buiten school!
Lekker naar de paardjes, goed en genoeg slapen, ook heel belangrijk!
Heb je daar nog problemen mee?

Nee alleen soms wel moe en geen zin in dingen ook moet ik me soms sleep naar de manege

nardxash

Danique schreef:
Cayenne schreef:

TS kan je hier antwoord op geven ajb? Ik ben ook benieuwd.

Zoals eerder gebied omdat ik daar mensen ken en mee op kan schieten

nardxash

Bedankt voor De tips

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:59

Ik denk eerlijk gezegd dat onder jouw stress en moeheid iets heel anders schuilt bijvoorbeeld dat jij veel moeite hebt om je aan te passen in nieuwe grootse sociale situaties. Zie het als een leerproces. Ik snap dat ze je niet wisselen qua klas. Dit is niet de basisschool..je word niet gepest. Je VOELT je buitengesloten (of is het echt zo? Sluiten ze je bewust actief buiten). Hoe denk je dat je dit gaat doen in het werkveld van jouw opleiding? Dan moet je juist pro actief assertief en sociaal zijn (wat niet perse betekent dat je gangmaker hoeft te zijn hoor)

Onzekerheid is geen schande en zeker wel te verbeteren. Wellicht goed om juust een presentatie te doen voor de klas over jezelf. Geef anderen aan wat ze van jou kunnen verwachten en wat jij fijn vindt. (Uiteraard als de klas voldoende veilig is). Zulke opdrachten zal je sowieso wel krijgen neem ik aan?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:01

Collie2008 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat onder jouw stress en moeheid iets heel anders schuilt bijvoorbeeld dat jij veel moeite hebt om je aan te passen in nieuwe grootse sociale situaties. Zie het als een leerproces. Ik snap dat ze je niet wisselen qua klas. Dit is niet de basisschool..je word niet gepest. Je VOELT je buitengesloten (of is het echt zo? Sluiten ze je bewust actief buiten). Hoe denk je dat je dit gaat doen in het werkveld van jouw opleiding? Dan moet je juist pro actief assertief en sociaal zijn (wat niet perse betekent dat je gangmaker hoeft te zijn hoor)

Onzekerheid is geen schande en zeker wel te verbeteren. Wellicht goed om juust een presentatie te doen voor de klas over jezelf. Geef anderen aan wat ze van jou kunnen verwachten en wat jij fijn vindt. (Uiteraard als de klas voldoende veilig is). Zulke opdrachten zal je sowieso wel krijgen neem ik aan?

Ja zulke opdrachten zal ik best nog krijgen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:09

Presentaties ga je mee dood gegooid worden. Bij mij wende het nooit, maar heb ook klinische lessen gegeven voor ouderavonden met ruim 100 mensen. Dat had ik vroeger nooit grdacht dus alles is mogelijk .

Ga kijken of je met samenwerking opdrachten meer contact kan maken en probeer dan ook actief te investeren. Wees geïnteresseerd, behulpzaam, vertel dingen over jezelf, deel ervaringen en blijf vooral ook jezelf.

We hoeven niet allemaal voorop te lopen