Geen autorijbewijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:56

Ik heb een rijbewijs, maar mag niet rijden.
Ach, ik heb wel chauffeurs die mij dan willen vervoeren hahaha

Ben wel blij dat ik het rijbewijs heb; heb voor mijn toenmalige werk veel dorpen moeten bezoeken, had dat met openbaar vervoer niet handig gevonden als je op 1 dag naar 3 verschillende plekken moet waar 1 keer in het uur een bus gaat :=
Ook met solliciteren heb ik meer keuze vrijheid, ben niet afhankelijk van het OV dus hoef daar niet eens rekening mee te houden.

Rijbewijs vind ik een goede investering wat dat betreft :j

Ook al zouden wij geen auto hebben, kan zo meerdere auto's lenen :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:03

Ik heb mijn rijbewijs op mijn 18e gehaald en kan echt niet zonder! Zeker omdat ik op dat B rijbewijs ook scooter mag rijden en dat doe ik nu ook naast autorijden.
Ik vind het ideaal. En met die prijzen van treinkaartjes is een klein autootje ècht niet duurder en zoveel makkelijker.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:03

Batlow schreef:
Wilawander schreef:
Hier wel een rijbewijs maar durf niet goed meer. Heb een paar jaar niet gereden door medicatie en niet mogen autorijden en nu is de stap zo groot. En mijn reactievermogen is niet echt zoals het zijn moet waarom ik niet goed durf.

Kan je dan niet bij een rijschool weer even paar lesjes nemen om op te frissen?

Zou ik kunnen doen maar zit dan nog steeds met mijn reactievermogen en dat ik heel snel moe word van autorijden (whiplash). En ben daar dan toch bang dat ik een keer te laat reageer. Met alle gevolgen van dien.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:04

39 jaar ben ik nu, maar heb geen rijbewijs...
Járen geleden heb ik eens rond de 30 lessen gehad, en dat ging goed, alleen ben 4x gezakt voor mijn theorie en toen ging ik ook nog eens samenwonen, en had ik er eigenlijk op dat moment even geen zin meer in, en dacht ik haal 'm toch nooit...
Brommerrijden deed ik al wel vanaf mijn 16e, en toen kwam er een scooter, en daarna een weer andere scooter en dat bevalt me eerlijk gezegt wel, alleen in de wintermaanden is het wat minder met die gladheid, maar dan pak ik de fiets.
Mijn vriend heeft wel zijn rijbewijs, en we hebben een auto,maar die staat 't meest in de garage, want m'n vriend pakt 't liefst de fiets om naar zijn werk te gaan, of af en toe de scooter als ik hem niet nodig heb. De auto gebruiken we het meest in de zomer voor af en toe een toerritje of vakantie's, want het is een cabrio {:}

doezel2

Re: Geen autorijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 12:26

Kun je theorie ok niet thuis leren en dan x examen aanvragen?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:39

Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 3 jaar, nooit gedacht dat ik hem ooit zou halen, maar ik ben in 1 keer geslaagd. Mijn instructeur was geloof ik zelfs verrast dat ik hem in 1 keer heb gehaald. :')
Ik was echt een ramp met lessen, niet dat ik gevaarlijk reed, maar ik vergat gewoon veel en alles moest 100 keer worden uitgelegd voordat ik begreep wat er bedoelt werd. Iets met zenuwen geloof ik.

En nu, nu heb ik mijn rijbewijs en maak ik er amper gebruik van, alleen wanneer het erg hard regent of koud is pak ik de auto van mijn vriend. Ik heb zelf een snorscooter en dat vind ik prima voor naar mijn werk en paard.
Mijn vriend heeft mij vorige week bijna gedwongen om met de auto boodschappen te doen, is echt 2 min fietsen, ik moest weer eens autorijden. :))

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:47

48 jaar en geen rijbewijs..... vind autorijden doodeng, mijn man wel ,maar Ik heb zelfs een hekel eraan om met hem in de auto te zitten. Kan mij prima redden met de fiets en het OV..... wil het echt niet anders dan brengt mijn man mij en anders gaat het maar over....
Mijn kinderen groeien op met het idee dat autorijden niet altijd vanzelfsprekend is en dat er voor hobby's en sport gewoon gefietst moet worden....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:56

@Jetteke
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je woont of je zonder auto kan.
Natuurlijk kan iedereen theoretisch zonder auto (dat moesten ze vroeger ook..).

Mijn jongste 2 fietsen 14 km (enkele reis) naar school en mijn oudste 22 km.
Dan is het wel fijn dat ik ze, zoals vorige week met storm en onweer/hagel, weg kan brengen.
Ook dat ik ze weg kan brengen/ophalen naar en van vriendjes/(school)feestjes ed.

Onze dichtstbijzijnde supermarkt (een dure buurtsuper) is 8 km en de grotere 11 km.

Als mijn dochter een (badminton/volleybal)wedstrijd heeft, moeten de ouders om beurten coachen en rijden, op tijden dat mijn man niet (altijd) thuis is.
Of even naar het ziekenhuis (24 km) /tandarts (13km) voor controle, dat kan niet met de fiets.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:58

Waar wij wonen is zonder auto bijna onmogelijk. :) Zelfs de bakker zit ver genoeg om de auto te nemen. :) Waar we vroeger woonde kon je wel weer overleven zonder auto maar voor naar de paarden te gaan heb ik alsnog elke dag een auto nodig. :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:00

Ik ben 18 en op dit moment bezig met m'n rijbewijs. Leer rijden aan m'n moeder :+ . Rijden op zich gaat goed, moet nu enkel nog leren parkeren en starten op een helling gaat niet altijd even vlotjes :') .
Vind het moeilijk om in te schatten wanneer je klaar bent voor je examen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:01

doezel2 schreef:
Kun je theorie ok niet thuis leren en dan x examen aanvragen?

Sterker nog, je leert theorie gewoon thuis. Vraagt zelf examen aan bij het CBR. Doet je theorie examen en dan moet je binnen een jaar je rijbewijs ook halen. Dus ik zou eerst wat lessen nemen.

Gewoon gaan lessen hoor! Niet naar je vader luisteren.

Ik zou niet weten wat ik zonder rijbewijs moet, mijn fiets is werkloos geraakt sinds ik een auto heb. Inmiddels bijna 6 jaar mijn rijbewijs, wil ook graag mijn E halen. Nu kan het makkelijk, genoeg geld en woon nog thuis. Maar ik lever ook meteen weer in op mijn spaargeld. Dus het is een beetje een lastige keuze.

Je krijgt er zo vreselijk veel vrijheid van! Ik vind het heerlijk om gewoon even naar een vriendin te rijden die een kleine 100km verderop woont. En als ik me verveel, ga ik gewoon weg in de auto naar waar ik me niet hoef te vervelen.

En bedenk je eens wat je met je zoontje kan gaan doen op vrije dagen! En hoeveel weekboodschappen je in je eentje kan gaan halen op een moment dat het rustig is in de winkel.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:07

Ja. Dat bedoelde ik ok. Thuis leren dan dan examan aanvragen( uiteraard eerst paar lessen zodat je evt binnen jaar slaagt

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:08

Ik ben nu 23 en pas net begonnen aan een rijbewijs.
Zelf was ik altijd van mening dat het weinig zin had om hem te halen zolang ik geen auto kon betalen (hoe vaak zou ik immers auto gaan rijden dan) en ik vond het stiekem ook wel eng.
Maar het gaat steeds beter *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:08

doezel2 schreef:
Ja. Dat bedoelde ik ok. Thuis leren dan dan examan aanvragen( uiteraard eerst paar lessen zodat je evt binnen jaar slaagt

Ja precies!
In principe geeft je instructeur ook wel aan wanneer je je theorie moet gaan halen. Ik vond het heel erg makkelijk, maar het is prettig om eerst wat rijervaring te hebben voordat je je theorie gaat doen. Juist omdat de theorie heel erg praktisch is. :) Het beantwoorden van de vragen moet eigenlijk een beetje als vanzelf gaan.

Ga voor de aardigheid eens wat rijscholen bijlangs bellen met je verhaal! Ik denk dat dat ook heel erg geruststellend en motiverend werkt!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:16

doezel2 schreef:

Ik heb gelest bij een rijschool waar ze theorieavonden hielden. In eerste instantie gad ik zoiets van 'beetje overdreven' (temeer omdat ik de enige was die ouder was), maar het was wel een effectief concept. Door hun lessen en een beetje thuisstudie slaagde zo'n 95 procent voor hun theorie. Er zullen vast meer rijscholen zijn met zo'n geïntegreerde aanpak.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:19

Janine1990 schreef:
Sterker nog, je leert theorie gewoon thuis. Vraagt zelf examen aan bij het CBR. Doet je theorie examen en dan moet je binnen een jaar je rijbewijs ook halen. Dus ik zou eerst wat lessen nemen.

Theorie is 1.5jr geldig.

Waarom sporen jullie iemand zo onwijs aan om maar maling te hebben aan de mening van iemand die kennelijk verstand van zaken heeft (instructeur) en waarschijnlijk heel veel van TS houdt (haar vader).
Nogmaals, hij zal het haar niet voor niks afraden of denken jullie van wel? En waarom dan?
Ik zeg niet dat ik het TS niet gun, maar sommige mensen zijn echt niet voor autorijden in de wieg gelegd wat doet jullie dan bewegen om haar zo aan te moedigen het advies van een bekende en ervaringsdeskundige in de wind te slaan en te zeggen dat ze maar bij een ander moet gaan lessen? Er zijn ongetwijfeld rijscholen die graag met haar willen rijden en geld verdienen maar IMO is het wel belangrijk dat het haalbaar is.
Ik adviseer dan ook om, als je het perse toch wil gaan proberen, te gaan lessen bij een instructeur met bewezen ervaring met autisme omdat dat gewoon anders lesgeven is dan aan iemand die geen autisme heeft (ja, ervaring ik heb extra certificaten voor omgang ADHD en autisme)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:19

maaikemuis schreef:
doezel2 schreef:

Ik heb gelest bij een rijschool waar ze theorieavonden hielden. In eerste instantie gad ik zoiets van 'beetje overdreven' (temeer omdat ik de enige was die ouder was), maar het was wel een effectief concept. Door hun lessen en een beetje thuisstudie slaagde zo'n 95 procent voor hun theorie. Er zullen vast meer rijscholen zijn met zo'n geïntegreerde aanpak.

Had mijn rijschool ook, ik ging alleen voor de gezelligheid :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:24

Polly schreef:
Janine1990 schreef:

Theorie is 1.5jr geldig.

Waarom sporen jullie iemand zo onwijs aan om maar maling te hebben aan de mening van iemand die kennelijk verstand van zaken heeft (instructeur) en waarschijnlijk heel veel van TS houdt (haar vader).
Nogmaals, hij zal het haar niet voor niks afraden of denken jullie van wel? En waarom dan?
Ik zeg niet dat ik het TS niet gun, maar sommige mensen zijn echt niet voor autorijden in de wieg gelegd wat doet jullie dan bewegen om haar zo aan te moedigen het advies van een bekende en ervaringsdeskundige in de wind te slaan en te zeggen dat ze maar bij een ander moet gaan lessen? Er zijn ongetwijfeld rijscholen die graag met haar willen rijden en geld verdienen maar IMO is het wel belangrijk dat het haalbaar is.
Ik adviseer dan ook om, als je het perse toch wil gaan proberen, te gaan lessen bij een instructeur met bewezen ervaring met autisme omdat dat gewoon anders lesgeven is dan aan iemand die geen autisme heeft (ja, ervaring ik heb extra certificaten voor omgang ADHD en autisme)

Oooh dan zal dat veranderd zijn sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald. Ik voel me oud.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 08-09-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:28

@Janine1990
En ik ken mensen die zijn afgewezen door het CBR om examen te doen.
Je moet eerste een test afleggen en als je daarvoor zakt, mag je niet je rijbewijs halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:30

Brainless schreef:
@Janine1990
Je moet eerste een test afleggen en als je daarvoor zakt, mag je niet je rijbewijs halen.

Maar dan kan het CBR daar in ieder geval over oordelen.

Ik heb even geknipt in mijn berichten, want ik heb niet alles goed gelezen. Dus moet wat dingen even terugnemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:32

Janine1990 schreef:
Brainless schreef:
@Janine1990

Maar dan kan het CBR daar in ieder geval over oordelen.

Ik heb even geknipt in mijn berichten, want ik heb niet alles goed gelezen. Dus moet wat dingen even terugnemen.

Helaas zijn die kosten voor eigen rekening en kunnen best oplopen.
TS kan daarom beter eerst kijken hoe hoog die kosten (kunnen) zijn en dan kijken of ze daar budget voor heeft.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:38

Ik ben pas 20, maar rijbewijs is bij mij ook een moeilijk verhaal :+ Ik ben er zo slecht in en faalangst. Ben nu voor de tweede keer gestopt met rijlessen ivm tijdelijk in het buitenland studeren en ik hoop echt dat ik mezelf de schop kan geven om het weer op te pakken als ik terug ben. Als student heb ik nog geen rijbewijs nodig, maar het moet er toch ooit van komen ben ik bang.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:41

Heb nu een jaar mn rijbewijs en ook in bezit van een auto, maar kan niet meer zonder. De wereld is voor me open gegaan.

Had er nooit behoefte aan, fietste overal naar toe, maar sinds ik een rijbewijs heb, kan ik meer combineren en hoef ik nooit meer kletsnat op het werk te komen..

Woon ook in een dorp waar geen openbaar vervoer komt....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:43

tja een rijbewijs....
Ik had na 3x theorie te doen eindelijk mijn voorlopig rijbewijs maar dat is ondertussen ook al even vervallen.

Ondertussen ben ik bijna 25 en ik kan niet met een auto rijden.
Ik ben zo bang en onzeker achter mijn stuur dat het voor iedereen veiliger is dat ik gewoon meerijd met mijn ventje of de fiets neem.
Sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om met een auto te rijden O:)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:45

Voordeel. Is ouders betalen. Ok al schiet ik eerst voor. Ik weet ok niet waarom mijn pa zo doet. (heb scooter rijbewijs)