Maar 2100 bruto vind ik ook prima. Als ik maar genoeg kan lenen voor een huisje. Het hoeft niet groot.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Cryssie schreef:Sociale huur kan ook niet: Met het salaris wat ik nu heb + 13e maand en vakantiegeld kom ik niet in aanmerking. Is het weer te hoog.
Ik zal dus vrije sector moeten huren. Ook niet heel goedkoop hier. Dus zo makkelijk is het ook weer niet om 2500 euro bruto te hebben

MarloesHJ schreef:Cryssie schreef:Sociale huur kan ook niet: Met het salaris wat ik nu heb + 13e maand en vakantiegeld kom ik niet in aanmerking. Is het weer te hoog.
Ik zal dus vrije sector moeten huren. Ook niet heel goedkoop hier. Dus zo makkelijk is het ook weer niet om 2500 euro bruto te hebben
Dit is precies ook zoals ik het ervaar, weliswaar minus de 2500 euro bruto... Plus de ORT die ik heb maar waar je niet op kan bouwen omdat je hem niet elke maand hebt...

dorientjuh schreef:Ik vind het eerlijk gezegd ongelooflijk hoe makkelijk mensen hier op hun ouders leunen. Zéker als je een baan hebt waarvan je in principe kunt rondkomen!
Ik ben bijna 27 en ik ben op mijn 18e het huis uit gegaan om te gaan studeren. Moest ook van mijn ouders, het huis uit, want dat is goed voor je ontwikkeling. Ben ik het mee eens.
Tijdens mijn studie ben ik wel financieel ondersteund geweest door mijn ouders, dus wat dat betreft niet onafhankelijk. Na mijn studie heeft het een half jaar geduurd voordat ik een baan vond, ook in die tijd hebben ze mij financieel ondersteund. Zodra ik echter een baan had gevonden, hoefde die steun niet meer van mij, ik vond dat ze genoeg hadden betaald.
Nu zijn we 5 jaar verder en is het een afwisseling geweest tussen uitzendbanen en werkloos zijn. Ik woon nu ruim drie jaar samen met mijn vriend en ik heb nu ruim 2 jaar mijn paard (betaald van mijn eigen geld overigens) en ik weiger mijn hand op te houden bij mijn ouders, ik eet liever mijn spaargeld op. Ondanks dat ik al een aantal maanden zonder enige vorm van inkomsten thuis heb gezeten, en mijn ouders het gemakkelijk zouden kunnen betalen vind ik niet dat je eindeloos van hen afhankelijk kunt zijn.
Overigens ben in 2012 begonnen met een startsalaris van €1600 bruto bij een 36-urige werkweek. Ben ook HBO'er.
Uiteindelijk wil ik wel een huurhuis en een koophuis is voor later (als ik groot ben
)
.Janine1990 schreef:Hebben jullie ook jongere broers/zussen die eerder uit huis gingen? Mijn twee jaar jongere zusje heeft sinds een jaar een vriend met huis. Zal na hun vakantie ook niet lang meer duren voor die echt uit vliegt. Heeft al drie weken haar eigen bed niet gezien. Voelt ook wat raar. Hoe hebben jullie dat ervaren?
Kwanyin schreef:dorientjuh schreef:Ik vind het eerlijk gezegd ongelooflijk hoe makkelijk mensen hier op hun ouders leunen. Zéker als je een baan hebt waarvan je in principe kunt rondkomen!
Ik ben bijna 27 en ik ben op mijn 18e het huis uit gegaan om te gaan studeren. Moest ook van mijn ouders, het huis uit, want dat is goed voor je ontwikkeling. Ben ik het mee eens.
Tijdens mijn studie ben ik wel financieel ondersteund geweest door mijn ouders, dus wat dat betreft niet onafhankelijk. Na mijn studie heeft het een half jaar geduurd voordat ik een baan vond, ook in die tijd hebben ze mij financieel ondersteund. Zodra ik echter een baan had gevonden, hoefde die steun niet meer van mij, ik vond dat ze genoeg hadden betaald.
Nu zijn we 5 jaar verder en is het een afwisseling geweest tussen uitzendbanen en werkloos zijn. Ik woon nu ruim drie jaar samen met mijn vriend en ik heb nu ruim 2 jaar mijn paard (betaald van mijn eigen geld overigens) en ik weiger mijn hand op te houden bij mijn ouders, ik eet liever mijn spaargeld op. Ondanks dat ik al een aantal maanden zonder enige vorm van inkomsten thuis heb gezeten, en mijn ouders het gemakkelijk zouden kunnen betalen vind ik niet dat je eindeloos van hen afhankelijk kunt zijn.
Overigens ben in 2012 begonnen met een startsalaris van €1600 bruto bij een 36-urige werkweek. Ben ook HBO'er.
Kijk, dat bedoel ik dus. Waarom zo negatief over gezinnen die andere keuzes maken? Heel leuk en knap voor jou dat je op je 18de al uit het huis ging en je hard werkt voor je eigen inkomen. Maar doet het jou dan pijn als andere mensen wel gewoon thuis blijven wonen en sparen? Dat wordt toch niet op jouw geld gedaan? Dat is iedere zijn eigen keuze, toch? Als die ouders ook vonden dat ze al meer dan genoeg betaald hadden dan hadden ze dat ook wel gezegd. Maar niet iedereen denkt zoals jullie gezin. En als ik dezelfde financiële middelen zou hebben later, ik zou net hetzelfde doen met mijn kinderen, want ik ben mijn ouders heel dankbaar voor de kans die ze me gegeven hebben om met een zeer sterke basis het nest te kunnen verlaten, zonder dat ik ooit krom heb moeten liggen van geldzorgen. Ik was gelukkig, mijn ouders waren gelukkig. Want zij wilden liever dat ik op mijn 30ste vertrok met een enorme spaarpot, dan op mijn 20ste zonder een nagel om aan mijn gat te krabben. Wij hadden gewoon duidelijke afspraken. Dus waar zit het probleem? Is toch gewoon leven en laten leven, er bestaat toch geen handleiding over hoe en wanneer je op je eigen benen moet gaan staan, dat bepaal je toch zelf?
Ik zat eens in de les met iemand die 38 jaar was en nog thuis woonde. En eerst vond ik dat ook maar erg raar, kerel had zat genoeg om iets voor zichzelf te hebben. Kon bijna letterlijk niet meer dan boterhammen smeren. Dus ja, mijn eerste gedachte ook wat een onvolwassen moederskindje.
Maar toen ik er over nadacht, weet je? Misschien was dat gezin wel heel gelukkig zo? Die man was helemaal niet geïnteresseerd in relaties maar had wel het grootste respect voor zijn ouders. Misschien waren zijn ouders wel heel blij dat hij nog elke dag bij hun was en hun gezelschap hield? Misschien vonden zijn het wel hélemaal niet erg om hem te voorzien in onderhoud? Misschien was hij liever elke avond bij zijn ouders dan elke avond alleen met een microgolfmaaltijd op een appartementje? En dan denk ik, als zij zo gelukkig met elkaar zijn, wie ben ik dan om hierover te oordelen? Ik zou mezelf nooit zo zien, maar ik ben hem ook niet dan.

Echter laten ze nu wel steeds vaker vallen dat het toch wel een beetje tijd word om op eigen benen te gaan staan (maarja in de huidige tijd word het starters nou niet echt makkelijk gemaakt, huren is vaak te duur en kopen is vaak geen mogelijk omdat je zo slecht een vast contract krijgt en je vaak ook niet al 3 jaar een zo danig goed (stabiel) inkomen hebt gehad dat je op basis daarvan kan kopen en dat snappen ze...). Maar goed dat zal ook komen omdat hun situatie ook steeds meer veranderd en ze eigenlijk vermoed ik toch...