De enige zekerheid die we hebben.......uitvaartverzekering!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:26

Zeg.. Rustig maar.. Ik reageer gewoon in het algemeen op een aantal opmerkingen niet altijd specifiek op jouw situatie. Doe het kalm aan, je moet nog wel waar jaartjes doorsparen, hoor.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:33

Na een aantal nare ervaringen met de kraaien heb ik een bedrag apart gezet.
Mijn vader overleed toen ie 80 was. Zijn hele leven betaald en dat stel uitzuigers van een Dela flikten het alsnog om een naheffing in onze maag te splitsen. O ja, mijn vader was van de precieze. Elk jaar werd alles nagekeken.
Mijn buurman hetzelfde geintje.
Heb mijn polis beëindigd(er wordt pas uitgekeerd met kopie overlijdensakte) en een bedrag opzij gezet. wordt elk jaar geïndexeerd overigens.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:48

Dat is een aanname en niet gebaseerd op feiten ;) ik kan zeggen dat als ik nu dood zou gaan er geen probleem zou zijn voor de nabestaanden :) boos ben ik trouwens niet hoor maar ik had het idee dat je stukjes oversloeg uit m'n tekst en dat daardoor dingen verdraait worden.

ik wil denk ik wel een verzekering afsluiten als ik 80 ben (als ik dat haal) al zal de premie dan wel weer zo hoog liggen dat het weer niet rendabel is. Ik vind de verzekering een keuze. Iemand die niet goed is in sparen zou ik zeker een verzekering aanraden! Zelf vind ik het fijn om zelf alles uit te kunnen zoeken en niet dat mijn uitvaart eigenlijk bepaald wordt door de uitvaartverzekering. Ookal heb je "keuze" deze wordt beperkt door de verzekeraar dmv welk pakket je eerder gekozen heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:55

plieza schreef:
In latere situaties hebben vaak de kinderen al controle over de rekeningen van de ouders. Dus betalen is dan geen probleem. In vroegere situaties zijn er al meerdere oplossingen genoemd. Zoals het voorschieten, rekeningen die niet acuut betaald hoeven worden (een steen gaat er echt pas een maand of wat later op), en bankrekeningen die echt niet zomaar bevroren worden.

Verzekeringsmaatschappijen bestaan in de eerste plaats om geld te verdienen. Je een schuldgevoel aanpraten omdat eventuele nabestaanden met de kosten opgescheept zouden zitten is onderdeel van het marketingplan.
Als wil dat er een back-up is omdat je bang bent dat jij of anderen het eventueel niet kunnen betalen, dan is dat geen probleem. Maar het is absoluut niet nodig.

Ik weet niet in welk land jij leeft maar in Nederland is het toch echt zo dat bankrekeningen bij overlijden direct geblokkeerd worden. Natuurlijk kun je dat als kind omzeilen, heb ik ook gedaan. Toen mijn moeder overleed heb ik het eerste half jaar alle rekeningen betaald, wat er over was onder alle kleinkinderen (was niet veel) verdeeld en toen de rekening op geheven. Als je als kind en gemachtigde het overlijden direct bij de bank meld dan word de rekening per direct geblokkeerd. Volmachten tellen alleen bij leven en vervallen per direct na het overlijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:02

vibabu schreef:
waarom een uitvaartverzekering eigenlijk afsluiten. Als je de komende 24 jaar die 35 euro spaart en niet aan de maatschappij betaald dan zit je ook op 10.000 euro.
Ik heb dan ook geen uitvaartverzekering maar zorg er voor dat ik genoeg geld op m'n rekening heb staan waarvan de begrafenis van betaald kam worden.

Precies, zo denk ik ook. Ik zorg dat er ook een minimaal bedrag op mijn rekening staat waar dit soort dingen van betaald kunnen worden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:06

Een begrafenis is gewoon rete duur.
Ik weet er inmiddels alles van helaas..

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wil. Wij hebben voor mijn moeder alles verzekerd gekregen gelukkig behalve de extra's die we wilden(bijv een koffietafel wordt uiteraard niet vergoed, net zoals de enorme hoeveelheid dodenprentjes die we nodig hadden etc.).
Als jij een dure kist wil en alles erop en eraan kom je waarschijnlijk boven je verzekerde bedrag uit en kun je een paar honderd tot een paar duizend euro bijlappen, maar als jij het 'normaal' houdt dan kom je met het verzekerde bedrag echt wel uit. Misschien een paar honderd euro meer als je speciale dingen zou willen. Maar alles beter dan duizenden euro's moeten lappen als er wat gebeurd..

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:16

Sammie schreef:
Daar moet toch eerst de erfbelasting overheen en afgetrokken worden. :)

Offertes opvragen loont zeker, maar men doet dat niet want de begrafenisondernemer regelt het wel.. Daarom is het zo duur, je hoofd moet er echt maar net naar staan. Maar kunnen doet het zeker.

Volgens mij geldt dit pas na aftrek van de kosten voor begrafenis/crematie en afhandelingskosten erfenis.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:20

Helaas heb ik al 3 begrafenissen van mijn ouders en van de vader van mijn vent mogen meemaken. Allemaal tussen 3 en 6 jaar geleden. Alle drie de crematies laten regelen door Dela...mijn ouders waren verzekerd, mijn schoonvader niet. Het is veel geld wat je moet betalen voor een begrafenis en het is in een tijd dat je niet veel kan hebben. Er gebeurt zoveel, je moet veel en snelle beslissingen nemen. De derde keer waren we zelfs soort van geroutineerd....vreselijk maar waar. Ik was heel erg blij met de verzekering van mijn ouders. Alles werd super geregeld, het uitkleden bij Dela waar iemand het over had heb ik tot 3 keer toe absoluut niet meegemaakt. Ze waren netjes, meedenkend en konden precies aangeven wat kon en wat niet. De verzekering was meer dan genoeg als simpel goed genoeg is. Wij hebben niks bijbetaald behalve wat extra tijd voor het condoleren....voor de zekerheid.

Ik, mijn vent en mijn kind zijn verzekerd. Het is een klein bedragje en het is de hassle zo niet waard. Hopelijk heb je hier iets aan ts :)

Oh ja en ja rekeningen worden geblokkeerd....ook als je net als ik en mijn zus bewindvoerder bent...kan snel weer klaar zijn, maar een begrafenis moet ook zeer snel geregeld worden. En dat is weer extra gedoe voor nabestaanden wat je iemand niet mee wil geven net na je overlijden...

Enne, als anderen het anders willen doen is dat natuurlijk prima. Hier alleen maar mijn eigen ervaring :)

Mungbean

Re: De enige zekerheid die we hebben.......uitvaartverzekering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:36

Geen verzekering hier.
We hebben dat geld wel op een rekening staan.
Ik snap dat het vervelend is als je daar niet gelijk bij kan, maar dan ga je uit waar ik en partner tegelijkertijd gaan. Anders heeft de ander nog toegang.
Als ik 'oud' en alleen zou zijn zou ik sowieso voortijdig spaargeld naar mijn kind doorsluizen.
Dus ik zie het probleem niet zo.
Ik ga geen verzekeraar rijk maken terwijl ik het geld gewoon heb staan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:45

Mijn moeder betaald nog steeds de uitvaartverzekering voor mij en mijn broer + haarzelf, ze betaald 19 euro per maandvoor ons 3-tjes .
Hiervoor zijn we goed verzekerd (alles standaard)

Mijn vader is begin dit jaar overleden, hij wilde het groots (waren ongeveer 125 a 150 mensen),
koffietafel + daarna ook nog eens een hele grote zaal/kroeg afgehuurd met drank en hapjes, inclusief advertentie van 1000 euro in de krant.
Hij was standaard + € 900 extra verzekerd, we moesten de Dela 1400 extra bijbetalen, de zaal met drank en hapjes was € 700,-

Ligt er dus een beetje aan wat je wil....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:03

Naar aanleiding van dit topic heb ik even gekeken wat mijn uitvaart zou gaan kosten: 7500 euro. Terwijl ik niet de wensen kan doen die ik eigenlijk heb.
Ik wil graag in eigen auto of een vrij normale auto vervoerd worden, een simpele crematie en mee naar huis naderhand, geen steen, geen echte koffietafel maar een dinertje met de nabestaanden naderhand en geen luxe kist, maar gewoon een heel simpel ding waar je zelf wat op kan (laten) kalken.
Volgens mij hoeft dat echt niet zoveel geld te kosten....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:12

bigone schreef:
plieza schreef:
In latere situaties hebben vaak de kinderen al controle over de rekeningen van de ouders. Dus betalen is dan geen probleem. In vroegere situaties zijn er al meerdere oplossingen genoemd. Zoals het voorschieten, rekeningen die niet acuut betaald hoeven worden (een steen gaat er echt pas een maand of wat later op), en bankrekeningen die echt niet zomaar bevroren worden.

Verzekeringsmaatschappijen bestaan in de eerste plaats om geld te verdienen. Je een schuldgevoel aanpraten omdat eventuele nabestaanden met de kosten opgescheept zouden zitten is onderdeel van het marketingplan.
Als wil dat er een back-up is omdat je bang bent dat jij of anderen het eventueel niet kunnen betalen, dan is dat geen probleem. Maar het is absoluut niet nodig.

Ik weet niet in welk land jij leeft maar in Nederland is het toch echt zo dat bankrekeningen bij overlijden direct geblokkeerd worden. Natuurlijk kun je dat als kind omzeilen, heb ik ook gedaan. Toen mijn moeder overleed heb ik het eerste half jaar alle rekeningen betaald, wat er over was onder alle kleinkinderen (was niet veel) verdeeld en toen de rekening op geheven. Als je als kind en gemachtigde het overlijden direct bij de bank meld dan word de rekening per direct geblokkeerd. Volmachten tellen alleen bij leven en vervallen per direct na het overlijden.

Dat is gewoon niet waar. Bij een en/of rekening blijft gewoon de langstlevende over, die kunnen ze niet blokkeren.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 21:14

Wow wat een reacties, dank jullie. Ik ga het straks even allemaal op gemak lezen.
Wat sommige zeggen over niet verzekeren, dat willen wij zowiezo niet. Het is een redelijk klein bedrag en als alles dan geregeld is geeft het op Het moment wel extra rust is mijn idee.
Daarnaast weten we nooit wanneer we gaan, dus is het geen zekerheid dat het totaalbedrag dan al bij elkaar gespaard is.
Mijn familie er mee opzadelen wil ik beslist niet. Denk dat ze op dat moment al genoeg aan hun hoofd hebben (althans hoop ik, anders is het niet best)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:29

TS, betaal je dat per maand? Ik betaal 11 Euro per maand in totaal voor mijn zoon en mij. Mijn man heeft zijn uitvaartverzekering al helemaal "afbetaald". Ik ben niet zo thuis in al die termen in de verzekeringswereld, maar het komt erop neer dat hij nu maar 10 Euro per jaar betaalt.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 21:42

Dit betalen wij inderdaad per maand voor 2 volwassenen en 2 kinderen. (kinderen gratis meeverzekerd)
Wanneer ik op andere sites de rekenhulp gebruik zijn de kinderen ook voor de lagere bedragen gewoon meeverzekerd.

Wij hoeven trouwens geen hele uitgebreide, ik roep nu wel van leg me maar op de bbq, maar voor nabestaanden is het toch anders en zoeken troost in een mooie uitvaart.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:57

Margee schreef:
bigone schreef:

Dat is gewoon niet waar. Bij een en/of rekening blijft gewoon de langstlevende over, die kunnen ze niet blokkeren.

Dankjewel Margee. Inderdaad. Ik leef overigens in Nederland. :)
En mocht het toch niet goed geregeld zijn (bijvoorbeeld alleen inlogcodes en niet officieel geregistreerd) is het zoals je zelf al zegt, makkelijk te omzeilen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:14

listiglistje schreef:
Mijn moeder betaald nog steeds de uitvaartverzekering voor mij en mijn broer + haarzelf, ze betaald 19 euro per maandvoor ons 3-tjes .
Hiervoor zijn we goed verzekerd (alles standaard)

Mijn vader is begin dit jaar overleden, hij wilde het groots (waren ongeveer 125 a 150 mensen),
koffietafel + daarna ook nog eens een hele grote zaal/kroeg afgehuurd met drank en hapjes, inclusief advertentie van 1000 euro in de krant.
Hij was standaard + € 900 extra verzekerd, we moesten de Dela 1400 extra bijbetalen, de zaal met drank en hapjes was € 700,-

Ligt er dus een beetje aan wat je wil....

En als je omrekent hoe lang je vader premie heeft betaald, ben je dan goedkoper uit met verzekering? Puur uit nieuwsgierigheid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:49

1000 euro voor een advertentie? Was die paginagroot dan of het AD?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:00

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:07

Zelf raad ik een uitvaartverzekering echt aan op het moment je zelf niet vermogend genoeg bent :j

Gemeentes zijn over het algemeen niet zo makkelijk met de begravenissen die zij alsnog moeten doen en gaan echt zoeken waar ze de nota kunnen neerleggen.

Met zelf sparen kom je een heel eind, maar niet als je vandaag begint met sparen en over 2 jaar onder een bus loopt. Een uitvaartverzekering dekt dit wel.

Polissen met winstdeling raad ik overigens af. Het U rendement is in de afgelopen 2 jaar alleen maar lager geweest dan de rekenrente van veel polissen, waardoor er geen winstbijschrijving is geweest en je verzekerd bedrag vermoedelijk te weinig stijgt t.o.v de inflatie om uiteindelijk kostendekkend te zijn.. Vergis je hierin niet, het heeft niets te maken met de winst van de verzekeraar!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:29

czarina schreef:
Dit betalen wij inderdaad per maand voor 2 volwassenen en 2 kinderen. (kinderen gratis meeverzekerd)
Wanneer ik op andere sites de rekenhulp gebruik zijn de kinderen ook voor de lagere bedragen gewoon meeverzekerd.

Wij hoeven trouwens geen hele uitgebreide, ik roep nu wel van leg me maar op de bbq, maar voor nabestaanden is het toch anders en zoeken troost in een mooie uitvaart.

Dan ben je maandelijks dus flink duurder uit dan wij. Als het in ieder geval maar geregeld wordt zoals jij dat wil. Dat is tenslotte het belangrijkste. ;)

Onderstaande is vast off-topic, maar ik ben erg benieuwd hoe andere bokkers hun afscheidsfeestje in gedachten hebben.

Mijn gezin weet wat ik wil: "Jonas in de Wallevis" in een gat in de grond, takken en bladeren erover en de vlam erin. Helaas is dat hier niet mogelijk en moet je in de oven (brrrr, het idee dat daar al meerdere mensen in gelegen hebben). Heb dit eens aan een uitvaartverzekeraar voorgesteld en die trok helemaal wit weg bij mijn uitbeelding van "Jonas in de Wallevis". _O-
Ik wil ook voor geen goud in een lijkenwagen, maar op een boerenmestkar. Zo simpel mogelijk. Ook geen volgauto's, want tegenwoordig heeft iedereen zelf een auto. En ik wil niet in een kist, maar gewoon in een jutenzak. Ook hoeven er geen dure, onnodige boeketten geregeld te worden. Een paar zonnebloemen zijn voldoende (kun je gewoon in de supermarkt kopen, mits ik in de gunstige tijd vertrek). Daarnaast vind ik de standaard koffie met cake verschrikkelijk en afgezaagd, dus lijkt het me wel leuk als iedereen (net als bij een housewarming) zelf wat te drinken of wat lekkers meeneemt (gebeurt in meerdere culturen, dus waarom zou ik me aan de standaard Nederlandse "regels" houden). Dus eigenlijk zou mijn afscheidsfeestje helemaal niet zoveel hoeven te kosten, maar toch mag je de minimale (jaarlijks stijgende) prijs betalen. Omdat je nooit zeker weet of je je gezin al dan niet overleeft, betaal ik maandelijks toch braaf wat verzekeringsgeld, zodat - mocht ik de langstlevende zijn - er toch iets gedaan wordt. En als ik dan toch in die oven moet (nee, begraven wil ik ook niet: wil het op het laatste moment nog wel lekker warm hebben), dan wil ik uitgestrooid worden in Schotland. In de buurt van waar ik ooit getrouwd ben.

Natuurlijk is afscheid nemen een droevig iets, maar ik hoop dat men er toch een leuk (en wie weet gezellig) feestje van weet te maken. Net als Annie M.G. Schmidt: die had als wens dat het een kinderfeestje werd met ballonnen. Prachtig vond ik dat! :)F Y)(^)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:34

Ik lees mensen die zeggen dat geld geen probleem is of die het zelf wel opzij leggen of een spaarrekening hebben, maar wat als er over 5 jaar iets gebeurd waardoor je je spaarrekening aan moet boren? Je raakt je baan kwijt en de hypotheek komt niet meer rond, whatever....Je paard moet met spoed onder het mes. Dan gaat je spaargeld snel weg of je moet het in een soort spaarpolis hebben gezet die alleen met overlijden of na X jaar vrij komt.

Juist een overlijden in zo'n situatie met bijkomende kosten zou dan toch vreselijk zijn?

Ik betaal volgens mij 11,00 per maand, da's voor mij dus geen bezwaar voor iets waar ik gewoon geen zorgen over wil hebben.

Ik zie ook geen schokkende voorwaarden bij Interpolis btw

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

Begrafenis is er duur, alleen al de grafrechten. Zit nu al in me maag wat ik moet doen met het graf van mijn ouders. In 2017 moeten de grafrechten weer worden betaald omdat de 20 jaar erop zitten. Betaal je niet (en is geen klein bedrag) dan worden ze in een soort massagraf gedaan en huidige graf word opgeheven. Eerlijk waar laat mij maar cremeren en op een weiland uitstrooien.
Begrafenissen zelf zijn ook erg duur, belachelijk duur, vergis je er maar niet in. Vb 2006 mijn vader overleden in het ziekenhuis in Zwolle, lijkvervoer van Zwolle-nijverdal +\- 30km 600euro :\ ik weet zeker dat mijn vader had gezegd, gooi me maar in de kofferbak, hij had als wens ook dat het goedkoop mogelijk gedaan moest worden, had liever dat we uitgebreid wat gingen eten op hem, dat hebben we ook gedaan hoor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:57

Voor mij de goedkoopste kist, goedkope bloemen. Kopje koffie of thee met cake bij iemand thuis. Wel een urn wil ik. En dan als het kan bij het graf van m'n oma bijgezet worden. Als dat mag

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:00

Mij mogen ze serieus in een kartonnen doos of rieten mand stoppen. Hij gaat toch in de fik zo zonde. En een urn interesseert mij niets, mij herdenken doe je niet door naar een potje as te staren, dat doe je in je hart. Of op de composthoop voor de aardbeien vind ik ook prima :+

Denk dat het meespeelt dat ik totaal niet gelovig ben, ik niet geloof in een leven na de dood en voor mij dood gewoon dood is.

Ik heb liever dat het geld gebruikt wordt voor een vakantie o.i.d.