FB actie voor vluchtelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: FB actie voor vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:28

Jullie hebben vast niet even de moeite genomen om het stukje te lezen of het formulier te bekijken.

Er bestaat namelijk ook nog de optie 'helpen bij praktische zaken'. Nou, graag help ik iemand met praktische zaken!

Dat bellen en ipads en oliebol. Ja, sommige mensen hebben geld, het zijn namelijk niet alleen arme mensen die weg moeten, dit is juist zo beangstigend! Ook slimme mensen, goed verdienende mensen, moeten vluchten.

Alle lagen van de samenleving moeten er weg. Dat is juist zo erg. Het kan IEDEREEN gebeuren.

En ja, dan hebben ze een ipad, en waarschijnlijk ook nog een (spaar)rekening waar geld op staat. Maar het is een beetje lastig pinnen in een vreemd land als je verder niets meer hebt. Zie dan maar eens aan je centjes te komen. En lukt dat wel, hoe kom je dan aan een huis? Zonder identiteit?

Even beetje praktisch denken hoor.

En ook met die WEL gevulde bankrekening sta je met niks in een vreemd land. Sta je dan op de kust. Met niks.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:29

8nnemiek schreef:
Op zich een mooi initiatief, maar ik zou ook nooit vreemde mensen naar binnen laten. Stel dat je zo'n groepje extremisten uitnodigt? Er zijn vast zat vaders die daar mee hebben gevochten, die radicaal moslim zijn, en nu met hun familie vluchten en er niet van wakker liggen als ze nog een extra persoon moeten omleggen omdat hun denkwijze ze niet aanstaat of simpelweg om te overleven.
We hebben hier regelmatig een buitenlander werken, een pool. Aardige, handwerkende man.. En toch zou ik nooit vreemde polen binnen laten simpelweg omdat het aantal inbraken evenwijdig omhoog loopt met het aantal polen die hier 's zomers op de akkers komen werken en dus neem ik liever niet het risico om een van die rotte appels in huis te hebben.
Prima dat anderen het doen hoor. Maar ik geef dan bv liever een voedselpakket ofzo.

En dit was dus wat ik bedoelde. Ik ben niet 100% anti buitenlander, heb fijn gewerkt met oostblokkers. Maar je weet het gewoon niet wat je binnen haalt en hoe dat gaat uit werken op jezelf en jou huishouding of omgeving. Het blijft een feit dat er altijd rotte appels tussen zit en je die er niet uit kan vissen.

Ik ben makkelijk te manipuleren en daardoor moet ik mezelf heel erg beschermen, want juist omdat ik te goed kan inleven in iemand zijn situatie, zorgt ervoor dat ik gemanipuleerd kan worden. Dit is in het verleden gebeurd. Dit heeft mij veel geld gekost (daarom woon ik op mijn 27ste nog steeds thuis ivm met grote schulden daardoor) en ben ik zeer hard geworden. Dit heeft mij vrienden en begrip gekost, maar het heeft mij ook een deel van mezelf gekost want zo ben ik van nature niet.

Maar als andere mensen willen helpen prima, dat mag. Maar snap waarom anderen misschien er anders tegen aan kijken. En hou daar respect mee, trap ze niet de grond in omdat ze er anders over nadenken.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:04

In Apeldoorn zitten er een paar honderd in een evenementenhal, ik zou ze graag kleding en dekens willen brengen, en ze welkom willen heten in mijn woonplaats.

Mijn broek zakt figuurlijk af van een aantal opmerkingen die hier geplaatst worden.
Laten we daarom vooral erg blij zijn dat we in een vrij land wonen en een eigen meningsuiting mogen hebben hier, iets wat de vluchtingen niet hadden in hun eigen land.

Wat me wel zorgen baart is dat er IS aanhangers meegeglipt zijn Europa in, en dan druk ik me nog zacht uit, eerlijk gezegd vind ik dat doodeng.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:46

Ik vind het fijn dat er steeds meer acties op touw worden gezet om de vluchtelingen te helpen.
Het is hartverscheurend om die beelden op tv te zien, ik heb er geen woorden voor.
Ik volg de strijd in Syrië al jaren en het is echt niet te geloven hoe dat land verwoest wordt.
De voorspelling is dat over tien jaar er niemand meer woont in Syrië. dat het een kale vlakte is geworden.

Voor de geïnteresseerden:
https://www.washingtonpost.com/world/mi ... story.html

Voor de mensen die zich niet kunnen inleven in een ander en zeggen dat buitenlanders minder belangrijk zijn dan Nederlanders heb ik geen goed woord over. Daar wil ik niet eens energie in steken, dat verdienen ze niet.

Laten we in dit topic weer terug keren naar het positieve en dat is de Facebook actie om vluchtelingen te helpen. :D

https://img.washingtonpost.com/rf/image ... whBup_uA1A

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:50

LiesM schreef:
Wat me wel zorgen baart is dat er IS aanhangers meegeglipt zijn Europa in, en dan druk ik me nog zacht uit, eerlijk gezegd vind ik dat doodeng.

Die zijn niet alleen meegeglipt met de vluchtelingen, die waren hier allang, die wonen hier gewoon en kan je gewoon tegenkomen. Tja, wat doe je eraan. Achter de schermen wordt er hard gewerkt hoor ;) i angst leven heb je niks aan :)

Wat mij verbaast is dat er veel meer harteloze mensen zijn dan ik dacht :oo mijn hemel, ik schrik echt van de reacties hoor :\

Ik kende het initiatief niet, maar kan me maar zo voorstellen dat ik eraan mee ga doen. Ik ken ook al meerdere mensen die vluchtelingen in huis hebben. Dat zou ik zelf niet gauw doen, maar toch. M.i. zijn we verplicht onze medemensen te helpen. Ook wij hebben alleen maar geluk dat ons wiegje hier stond. De wereld is van ons samen, wij hebben niet meer recht op een stukje NL dan wie dan ook.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:53

Ik vind het een mooi idee!! Alleen ga ik er niet aan mee doen, woon nog bij m'n ouders :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:58

Mooi iniatief! En wat fijn dat mensen zich actief opgeven hiervoor. Ikzelf ga niet meedoen, omdat ik meer zie in andere hulp mogelijkheden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:59

wat een misselijkmakende figuren hier in dat topic... echt daar word ik nou misselijk van...

ik wilde ingaan hier op de facebook acties en wat ik wel en niet vind... maar ik blijf maar liever in de mee lees modus.. sommige mensen zou zich werkelijk kapot moeten schamen,

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:04

Voor zover dan de ik blijf liever n de meeleesmodus :')

Ik denk dat je je energie beter had kunnen steken in een reactie op de op, dan in de reactie die je nu hebt gegeven ;)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:05

Ik vind het echt heel goed dat er allerlei acties op worden gezet! Zo hoort het :j

Zou zelf ook graag helpen maar weet niet goed hoe aangezien mijn ouders niet willen. Ik vind het zo hartverscheurend wat die mensen allemaal door moeten maken, ik kan er echt niet bij dat mensen dan ook nog een afkeer tegen ze krijgen.. Je moest eens in zo'n positie zitten, afschuwelijk :\

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:06

Esther28 schreef:
chamion schreef:
Nee, ik heb het niet op vreemde mensen en ik heb niet op buitenlanders. Ik weet het moet ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar ik heb tot nu toe alleen maar slechte ervaringen met buitenlanders.

Hier precies zo...en trouwens waarom voor buitenlanders wel. Maar er zijn ook zat jonge dakloze moeders, daar worden geen initiatieven voor genomen. Die zijn t blijkbaar niet waard.
Ik vind het dus een enorm hypocriete actie!

Precies dat! En de oude mensen dan? die geen thuishulp meer krijgen en of verminderd hulp krijgen enzovoorts.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:09

Sammie schreef:
Voor zover dan de ik blijf liever n de meeleesmodus :')

Ik denk dat je je energie beter had kunnen steken in een reactie op de op, dan in de reactie die je nu hebt gegeven ;)

tja, soms typ ik alsnog sneller dan ik denk,

*terugondersteen*

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:26

ik snap niet dat mensen zo kortzichtig zijn en het hier vergelijken met wat er daar aan de hand is. Oke wij bezuinigen teveel op ouderen zorg etc maar dat is hier nu niet van toepassing.

Ik doe mee met het inzamelen van draagdoeken/zakken voor ouders met kinderen daar. ik rijd dus heel wat af om alles te verzamelen en volgende week rijd ik naar eindhoven naar hipengroen om deze af te geven. Ik vind het fijn om 'iets' van dit alles te kunnen betekenen als is het maar een klein deel. ik zou ze graag uitnodigen helaas ziet mijn man dit niet zitten.

het is verschrikkelijk wat deze mensen vooral is ontnomen aan geborgenheid/veiligheid en liefde. zoveel leed. dit is werkelijk niet te vergelijken. En ik hoop als wij ooits dit mee maken dan er dan ook mensen zijn zoals ik die eens steentje bij zouden willen dragen.

Mensen roepen vaak maar van alles wat ik al wel niet voorbij heb zien komen dit vergelijken met de pieten discussie ( ik schaam me dood hier in ons land)

ach en in NL hebben we het nog niet zo slecht, mensen hier in nederland weten alleen niet wat waardevol is en ook daar helpen we elkaar niet. mensen hebben geen geld maar hebben wel een nieuwe telefoon hier in NL. ouderen zorg waar is familie?

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:28

Ik vind het een goede actie, gelukkig kun je zelf bepalen hoe je mee doet. Maar stel nu dat jij huis en haard moet verlaten voor oorlog en ellende. Dan hoop je dat ook niemand zegt nee, stop dit stukje aarde mag jij niet op. Ooh als je toch dat kindje op strand ziet liggen. Hoe wanhopig moet je zijn om in zo'n veel te licht bootje te stappen of in een stomme vrachtwagen met te weinig zuurstof.
Ik ben ook bang voor IS aanhangers, maar deze stroom mensen gaan hopelijk als het weer veilig is in eigen land weer terug??? Heel Europa moet wat doen vind ik. Het is gewoon mens-onterend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:29

Ik betaal op bijna alles wat ik doe belasting. Dus help al meer dan genoeg.

Daarnaast is de mensen hierheen halen geen optie.
Mensen moeten ginds geholpen worden. In (buur) landen met hetzelfde geloof en gewoontes.

Regeringsleiders in de wereld moeten daar de corrupte regeringen eens aan gaan pakken.
De vn ipv zeiken over zwarte Piet.
Hun thuisland moet veilig worden.
Hier heen is niet de oplossing.
Zoveel mensen kun je hier geen thuis geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:31

Ragdollcat schreef:
Precies dat! En de oude mensen dan? die geen thuishulp meer krijgen en of verminderd hulp krijgen enzovoorts.

Ook verschrikkelijk, en de zorgpremie die weer omhoog gaat is ook heel vervelend, maar dat betekend toch niet dat we vluchtelingen dan maar aan hun lot over moeten laten? Dat we ze maar moeten laten verdrinken? Dat we ze maar onthoofd moeten laten worden?
Ondanks dat ze vaak een ander geloof hebben, een ander kleurtje, een andere cultuur.... Het zijn nog steeds mensen....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:33

Maar je kunt toch onmogelijk al die mensen hier huisvesten?
Dat ze hulp nodig hebben. Dikke ja.
Maar hierheen is geen oplossing.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:34

bruintje123 schreef:

Mensen moeten ginds geholpen worden. In (buur) landen met hetzelfde geloof en gewoontes.

Regeringsleiders in de wereld moeten daar de corrupte regeringen eens aan gaan pakken.

Waarom niet? Zoveel (bedrijfs) panden die leeg staan... Weet je hoeveel mensen je daarin op kunt vangen?
Niet om te blijven. Veel vluchtelingen willen niet blijven, die willen liever gisteren dan vandaag terug naar Syrië, maar zolang het daar niet veilig is...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:35

Eigenlijk wil ik deze discussie hier niet, want ik ben echt heel blij dat mensen eindelijk verder durven te gaan dan ach wat zielig en vervolgens niks doen. Maar er zit wel heel veel meer tussen mensen aan hun lot overlaten en iedereen hier heen halen, hoor. Gelukkig maar!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:37

StalNollie schreef:
ik snap niet dat mensen zo kortzichtig zijn en het hier vergelijken met wat er daar aan de hand is. Oke wij bezuinigen teveel op ouderen zorg etc maar dat is hier nu niet van toepassing.

Ik doe mee met het inzamelen van draagdoeken/zakken voor ouders met kinderen daar. ik rijd dus heel wat af om alles te verzamelen en volgende week rijd ik naar eindhoven naar hipengroen om deze af te geven. Ik vind het fijn om 'iets' van dit alles te kunnen betekenen als is het maar een klein deel. ik zou ze graag uitnodigen helaas ziet mijn man dit niet zitten.

het is verschrikkelijk wat deze mensen vooral is ontnomen aan geborgenheid/veiligheid en liefde. zoveel leed. dit is werkelijk niet te vergelijken. En ik hoop als wij ooits dit mee maken dan er dan ook mensen zijn zoals ik die eens steentje bij zouden willen dragen.

Mensen roepen vaak maar van alles wat ik al wel niet voorbij heb zien komen dit vergelijken met de pieten discussie ( ik schaam me dood hier in ons land)

ach en in NL hebben we het nog niet zo slecht, mensen hier in nederland weten alleen niet wat waardevol is en ook daar helpen we elkaar niet. mensen hebben geen geld maar hebben wel een nieuwe telefoon hier in NL. ouderen zorg waar is familie?

Echte vluchtelingen hebben hulp nodig, dat is gewoon zo en ik voel met ze mee.

Maar pas op, er zitten er heel veel tussen..................moordenaars, IS terroristen etc. weet wat je binnenhaalt. Daar wordt helaas niet op geselecteerd/ gecontroleerd.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-09-15 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:40

bruintje123 schreef:

En amen!
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Nederland haalt zich een probleem op de hals. Waar willen we die mensen huisvesten? Ze kunnen niet eeuwig in een lege sporthal oid wonen. Terwijl er een groot probleem is om als starter aan een betaalbare woning te komen hebben al die mensen straks ook een huis nodig. Waar gaan we ze dan laten?

En nee. Dit heeft niets met kortzichtigheid te maken. Maar wel met vooruit denken en problemen zien.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:42

Ja! Wij hebben ook een open deur.

Na het zien van de foto van het verdronken jongetje, schoten we allemaal vol en beseften we dat we kunnen praten als brugmannen, maar er nu daden verricht zullen moeten worden. Ja, uiteindelijk zal niet iedereen een verblijfsvergunning krijgen, maar het voelt voor ons als een plicht om de tijd dat ze hier zijn en zich hier veilig voelen, dat ze niet links hoeven te liggen!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:44

Ik begrijp sommige mensen wel, ook op straat. Hoor ik mensen zeggen 'de cultuur word verpest door al die buitenlanders' tuurlijk, er zijn mensen die zich niet aanpassen aan het land waar ze nu verblijven en dat zal altijd zo blijven, maar de cultuur gelijk verpest?

Tuurlijk slaat die zwarte pieten discussie nergens op, als zwarte piet weg moet kan je net zo goed blanke vla en jodenkoeken uit de schappen halen, en klagen wij erover? Nee!

maar buiten die achterlijke discussie om, je moet mensen gewoon accepteren hoe ze zijn, andersom ook. Hun zullen als ze hier willen wonen onze feesten moeten accepteren en zo niet ga die dagen jezelf gewoon lekker opsluiten in je huis ofzo of verhuis ergens anders heen.
(Oke ik kom weer terug op die discussie :+ )

Ik heb echt geen problemen met buitenlanders en ik zou ze zo helpen, maar ze kunnen niet allemaal naar Nederland. Tijdelijke opvang is prima, maar niet alleen nl/Engeland enzo. Alle vluchtelingen zullen (mijn mening) verspreid moeten worden over heel Europa en we moeten de mensen helpen. Maar we moeten ook proberen om hun thuisland veilig te maken zodat ze uiteindelijk weer terug kunnen. Of het moet zo lang duren dat het geen nut meer heeft om terug te gaan....

Wij Nederlanders hebben het vergeleken met hun zo goed, waarom zouden we ze dan niet willen helpen? Hun hebben toch njet voor de oorlog gekozen? Want als ze zo graag oorlogje willen spelen zullen ze daar wel gebleven zijn, tuurlijk zitten daar weer uitzonderingen tussen, maar dat is overal.

Ik vind gewoon dat we onze medemens moeten helpen, maar ze moeten zich wel kunnen en willen aanpassen door iig de basis van het Nederlands te leren zodat ze zich verstaanbaar kunnen maken, en dat hoeft natuurlijk niet gelijk 1,2,3 want dat kan niemand.

(M'n bericht is langer dan gedacht :+ )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:46

En wat dacht men van dat het grootste deel moslim is en in hun eigen landen staan ze de christenen naar het leven! En dan accepteren ze ineens hulp van andergelovigen?

Dat is toch hypocriet!

En met bruintje123@ ben ik het helemaal eens!
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-09-15 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:47

Er moet zeker een oplossing komen, wellicht een soort van safe haven in Syrië.... Maar vrees dat IS er lak aan heeft dat iets een safe haven is... Maar wat doe je dan met de mensen die nu de oversteek al gemaakt hebben? Je kán die mensen toch niet aan hun lot over laten?

Wel triest dat de fb pagina nu ook belaagt lijkt te worden door "laat ze verzuipen en met het eerste vliegtuig terug" volk...

Mocht er hier ooit oorlog uitbreken, dan wil je ook weg, naar bijv Amerika...., of naar Engeland, in een krakkemikkig bootje omdat je een vliegtuig niet kunt betalen.
Het verschil tussen een zekere dood en een waarschijnlijke dood is voor deze mensen heel groot.