Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:52

DeMolenhoek schreef:
Als ik gevoelsmatig mag kiezen ga ik voor her jubileum. Simpelweg omdat mijn grootouders meer voor mij betekenen dan mijn tante.

Ik zou in jou geval dus naar het jubileum gaan. Naar een begrafenis gaan doe je voor je zelf en niet voor een ander. Als jij je grootouders belangrijker vind moet je zeker gaan. Je kan altijd langs het graf dag erna en bloemetje leggen.

Nog gecondoleerd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:53

DeMolenhoek schreef:
Excuseer? Wat voor kwetsende en nare opmerking is dit nu? Combineren lukt niet.

Nou, uiteindelijk is overal een mouw aan te passen. ik lees ook dat je redenen, excuses zoekt om je eigen gevoel te volgen en dat moet je gewoon niet doen. Waarom heb je een excuus, verklaring nodig? Je weet wat je wilt, maar juist door de druk van buitenaf ga je allerlei dingen aanhalen. ook al wordt het inderdaad lastig plannen, je ziet het gewoon niet zitten, nou dat kan toch? Ze draait zich echt niet om in haar graf hoor.

Waarom naar de begrafenis van en tante waar je zo weinig contact mee had in zo'n ingewikkelde familie situatie? Wordt je tante daar beter van? word jij daar beter van?

je opa en oma leven nog, afscheid nemen kan altijd nog. En wat ik net al zei, welke keuze je ook maakt, niemand gaat het waarderen. Of je opa/oma en familie vinden het een schande, of de kant van je moeder vind het een schande en ik kan je verzekeren, als je als vliegende 'keep' een stukje van beide 'vieringen' pakt, dan doe je beiden ook tekort.

Dus...kiezen voor jezelf

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:56

Collie2008 schreef:
Waarom naar de begrafenis van en tante waar je zo weinig contact mee had in zo'n ingewikkelde familie situatie? Wordt je tante daar beter van? word jij daar beter van?

Ik ga nooit naar een begrafenis voor de overledene maar om nabestaanden te steunen met mijn aanwezigheid.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:57

Dan zou ik naar het jubileum gaan. Als het nu een naaste is waar je veel gevoel voor hebt zou ik het anders vinden maar ik vind 50 jaar getrouwd wel een mijlpaal hoor!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:57

Ik begrijp je tweestrijd nu je ook daartoe een beetje gedwongen wordt door de scheiding van je ouders. Jammer dat er geen condoleance vooraf is waar je kan condoleren.

Als ik nu zou moeten "kiezen" zou ik langsgaan of bellen en de situatie uitleggen. Dat je grootouders aan je trekken maar dat je ook graag je steun wilt betuigen aan je tante en haar naasten.

Je grootouders staan dichterbij je, maar een begrafenis kun je maar 1x doen.

Ik zeg maar zo; was je er voor teruggekomen van vakantie? Nee? Dan kun je wat mij betreft ook naar het jubileum gaan en vooraf gaan condoleren bij je oom.

Sterkte in ieder geval!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:59

DeMolenhoek schreef:
Amandavd schreef:
Ik snap inderdaad niet waarom je beide niet kunt doen, drie kwartier is zo gereden. Daarbij zijn feestjes toch meestal 's avonds en een begrafenis meestal overdag?

Omdat ik al in de OP had gezet dat beiden op hetzelfde uur zijn, letterlijk. De reactie van mijn grootouders vind ik niet gek. Familie ligt al langer in onenigheid en sinds die scheiding is er kamp moeders en kamp vaders.

Iemand zei om te gaan om moeders te steunen? Ik heb geen goede band met mijn moeder, zeker niet nu ze er een vechtscheiding van gaat maken.

Zowel begrafenis als jubileum start om 11.30. Dus als ik na de begrafenis snel terug rij is het jubileum al gedaan of omgekeerd.

Verder zei iemand iets over afscheid kunnen nemen? Het klinkt cru maar we hadden afscheid genomen toen ze nog leefde. Het was een heel slepende ziekte.

Een avondwake etc is er niet. Ze hebben nogal een speciaal geloof...

Als ik ga is het puur om familie langs moeders kant niet in te steek te laten maar dan laat ik mijn grootouders in de steek. 50 jaar getrouwd vind ik overigens niet zomaar een feestje :( Grootouders wonen 3 huizen verder. We zijn er tot ons 12de opgegroeid en opgevoed. Het contact met hun is heel intens en ze hebben beide geen super goede gezondheid meer.

Goed, ik ga verder bekijken hoe ik het kan oplossen. Denk dat ik eens mijn nonkel ga bellen om te horen wat hij zegt.

Lees dit nou eens terug.

De beslissing is toch duidelijk? Je gaat naar het jubileum.

Apple

Re: Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:01

Als ik dit zou lees dan zou ik kiezen voor het jubileum :-) En eigenlijk heb je je keuze allang gemaakt, dat wordt het jubileum :-)

Je kunt een condoleance kaart sturen naar de nabestaanden :-)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:01

Dat je er überhaupt over na moet denken... Eerst naar de uitvaart en dan doe je 's avonds nog een koppie met gebak bij je grootouders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:02

Ik krijg een beetje het gevoel dat hier een familieruzie over het graf van je tante wordt aangescherpt.
Ze wil graag op zaterdag begraven worden, en ligt daarom 10 dagen boven de grond ipv de maximale 8. Waarom die 10 dagen? Er is toch een eerdere zaterdag? Ik krijg een beetje het gevoel dat zowel dag áls tijdstip heel bewust gekozen zijn... Dat jubileum was naar ik aanneem al een tijdje langer bekend, zowel datum als tijd.
Om dan precies op datzelfde tijdstip te gaan begraven en daarvoor speciale toestemming te vragen om pas na 10 dagen te begraven vind ik op z'n zacht gezegd raar.

En de reactie van opa en oma is ook al niet zo kies...

Ik geloof dat ik thuis zou blijven :=

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:04

DeMolenhoek schreef:
Amandavd schreef:
Ik snap inderdaad niet waarom je beide niet kunt doen, drie kwartier is zo gereden. Daarbij zijn feestjes toch meestal 's avonds en een begrafenis meestal overdag?

Omdat ik al in de OP had gezet dat beiden op hetzelfde uur zijn, letterlijk. De reactie van mijn grootouders vind ik niet gek. Familie ligt al langer in onenigheid en sinds die scheiding is er kamp moeders en kamp vaders.

Iemand zei om te gaan om moeders te steunen? Ik heb geen goede band met mijn moeder, zeker niet nu ze er een vechtscheiding van gaat maken.

Zowel begrafenis als jubileum start om 11.30. Dus als ik na de begrafenis snel terug rij is het jubileum al gedaan of omgekeerd.

Verder zei iemand iets over afscheid kunnen nemen? Het klinkt cru maar we hadden afscheid genomen toen ze nog leefde. Het was een heel slepende ziekte.

Een avondwake etc is er niet. Ze hebben nogal een speciaal geloof...

Als ik ga is het puur om familie langs moeders kant niet in te steek te laten maar dan laat ik mijn grootouders in de steek. 50 jaar getrouwd vind ik overigens niet zomaar een feestje :( Grootouders wonen 3 huizen verder. We zijn er tot ons 12de opgegroeid en opgevoed. Het contact met hun is heel intens en ze hebben beide geen super goede gezondheid meer.

Goed, ik ga verder bekijken hoe ik het kan oplossen. Denk dat ik eens mijn nonkel ga bellen om te horen wat hij zegt.

Kun je niet alsnog na de begrafenis naar het jubileum? Misschien is het feestje dan wel over. Maar dan heb je in ieder geval je gezicht laten zien. Je kunt dan toch nog best een kop koffie/stuk taart komen doen? Daar zouden ze wel begrip voor moeten kunnen hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:04

Ohhh Ibbel ik wilde het n iet zeggen, maar ik dacht echt hetzelfde!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:07

slimmerik schreef:
Ik ga nooit naar een begrafenis voor de overledene maar om nabestaanden te steunen met mijn aanwezigheid.

ik ook hoor, maar dat zijn begrafenissen waarbij ik ook goed contact heb met de rest van de familie. Maar daarnaast doe ik het toch zeker ook voor de overledene waar ik een band mee had. In deze situatie zie ik niet echt raakvlakken met 1 van deze in het leven van TS.

Daarbij vind ik vaak dat mensen ook maar komen omdat het 'hoort', vind het vaak maar een wassen neus eigenlijk

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:11

Collie2008 schreef:
slimmerik schreef:

ik ook hoor, maar dat zijn begrafenissen waarbij ik ook goed contact heb met de rest van de familie. Maar daarnaast doe ik het toch zeker ook voor de overledene waar ik een band mee had. In deze situatie zie ik niet echt raakvlakken met 1 van deze in het leven van TS.

Daarbij vind ik vaak dat mensen ook maar komen omdat het 'hoort', vind het vaak maar een wassen neus eigenlijk

Ja er zijn mensen die komen omdat het hoort. Maar dat is nooit mijn insteek. Ook als het "hoort" ga ik ook voor de nabestaanden. Maar in het geval van TS moet ze zelf haar keuze maken. Begrijp dat ze het nu weer af laat hangen van de mening van een oom?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:15

Ibbel schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel dat hier een familieruzie over het graf van je tante wordt aangescherpt.
Ze wil graag op zaterdag begraven worden, en ligt daarom 10 dagen boven de grond ipv de maximale 8. Waarom die 10 dagen? Er is toch een eerdere zaterdag? Ik krijg een beetje het gevoel dat zowel dag áls tijdstip heel bewust gekozen zijn... Dat jubileum was naar ik aanneem al een tijdje langer bekend, zowel datum als tijd.
Om dan precies op datzelfde tijdstip te gaan begraven en daarvoor speciale toestemming te vragen om pas na 10 dagen te begraven vind ik op z'n zacht gezegd raar.

Dit gevoel kreeg ik dus ook, het lijkt wel of ze het er om doen. :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:17

Ze zag de tante 1x per jaar! Dus nu niet bepaald close . Ik zou dan ook niet naar een begrafenis gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:18

Nee. Ze gaat haar oom bellen om te horen of er verdere opties zijn waarbij hij zich ook comfortabel voelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:19

Ts, vervelend dilemma, maar toch zou ik voor hetgene gaan dat jouw gevoelsmatig het meeste zegt. Ga deze week gewoon een keer langs bij de nabestaanden van je overleden tante, zij zullen het vast wel begrijpen. Je opa en oma zijn oud en oude mensen maken wel vaker botte opmerkingen.
Wat betreft de vechtscheiding van je ouders, heel vervelend, hoe oud je als kind ook bent, het hakt er altijd in. Probeer er toch neutraal in te staan want jullie of jij als kind kunnen hier weinig aan veranderen en zeer waarschijnlijk weet je ook niet wat er allemaal in het huwelijk is voorgevallen. Je moeder zal echt niet met het hele familiekapitaal er tussenuit knijpen, daar zijn altijd nog regels voor en anders word het tijd dat je vader een hele goede advocaat in de arm neemt, sterkte.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:20

Naar een begrafenis gaan is imo om afscheid te nemen en echt voor jezelf. Als er zo'n groot punt van wordt gemaakt in je familie en je al afscheid hebt genomen, is het misschien beter dan je er niet heen gaat en voor het jubileum kiest.

Wat naar voor je dat je in zo'n situatie zit. Niet alleen deze situatie van kiezen voor jubileum-begrafenis, maar ook de situatie in je familie op dit punt.
Als het zo'n groot ding in je familie is en het eigenlijk niet echt meer draait om het jubileum-begrafenis zelf, dan zou ik gaan voor wat het beste voelt: de familie die steunend is.
Veel succes met je beslissing, laat je niet gek maken!

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:22

Je bent duidelijk eerder geneigd om naar het jubileum te gaan... Volg je gevoel!

Ik zou persoonlijk ook naar het jubileum gaan van mijn grootouders waarmee ik een goede band heb in plaats van een aangetrouwde tante waarmee de band niet zo sterk was. Een 50-jarig jubileum is bijzonder... En later (als je grootouders er niet meer zijn) ga je misschien spijt hebben dat je niet bent geweest. Nu ik geen grootouders meer over heb koester ik elke fijne herinnering aan hen ;)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:27

TS, maak de keuze waar JIJ je het beste bij voelt. Welke keuze je ook maakt, er zullen mensen zijn die het daar niet mee eens zijn. Dat is dan hun probleem, jij kan niet meer dan je best doen.
Mocht je besluiten om niet naar de begrafenis te gaan, dan kan je misschien een boeket bloemen bij het rouwcentrum laten bezorgen? Dan heb je toch een beetje je aandeel bij de begrafenis.
Laatst bijgewerkt door prulletje op 27-08-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:28

Ibbel schreef:

Ik krijg eerlijk gezegd ook zo'n gevoel...kan natuurlijk helemaal mis zijn. Maar toch frappant dat het ene nét op dezelfde tijd is als de andere, en ook nog eens allebei niet te lang zodat je echt gedwongen wordt om te kiezen. Alsof de ene partij het met opzet op dezelfde tijd als de andere heeft gezet...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:31

Ibbel schreef:

Mocht er echt opzet zijn zouden de grootouders hier niks mee te maken hebben, zoals je zelf al zegt het feest was ruim van tevoren gepland, ze konden echt niet van tevoren ruiken wat er zou gebeuren.. De reactie kan ik ergens begrijpen, het is al zo lang gepland en voor hun is het wel echt een mijlpaal maar dan komt er iets tussen van iemand die hun waarschijnlijk niet eens kennen. maar ik probeer die hier niet goed te praten want erg respectvol is hij niet..

Ts ik snap wel dat je de keuze lastig vind, op eerste oog zou ik begrafenis zeggen maar hoe langer ik lees hoe meer ik het jubileum zou doen. Als beide echt niet kan en je zelf zegt dat je eigenlijk al afscheid hebt genomen dan zeg ik dat een graf wel op z'n plek blijft liggen.. je kan er altijd nog heen met wat andere mensen. Imo moet je een begrafenis in zo'n situatie ook echt voor jezelf doen, niet alleen voor de familie.
Gecondoleerd en sterkte!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:34

Kwanyin schreef:
Ibbel schreef:

Ik krijg eerlijk gezegd ook zo'n gevoel...kan natuurlijk helemaal mis zijn. Maar toch frappant dat het ene nét op dezelfde tijd is als de andere, en ook nog eens allebei niet te lang zodat je echt gedwongen wordt om te kiezen. Alsof de ene partij het met opzet op dezelfde tijd als de andere heeft gezet...

+1 Ik geloof ook dat ik thuis zou blijven. Van beide kanten uit klinkt er weinig respect naar TS. Het komt over alsof zij ingezet wordt als een pion in de scheiding. Ik zou daar uit stappen.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:38

Oké, dit zijn echt mijn zaken niet en normaal gesproken reageer ik niet op dit soort onzin maar ik moet het even kwijt.

Denken jullie echt dat mensen die net een geliefde verloren hebben niets belangrijkers aan hun hoofd hebben dan de begrafenis van die geliefde precies zo te plannen dat het nichtje van de overledene voor de keuze komt te staan tussen moeders familie en vaders familie? TS geeft bovendien aan dat het de wens van haar tante was om op een zaterdag begraven te worden. Misschien heeft het iets met haar geloof te maken? Misschien wilde haar tante niet dat mensen vrij moesten nemen om te komen? Ik vind het serieus respectloos naar TS en haar familie toe om dat soort complottheorieën in het leven te roepen. Het is geen fijne situatie waar TS nu in zit en het zou haar familie van beide kanten sieren als ze de keuze gewoon aan haar lieten, maar dat betekent niet meteen dat het zulke slechte mensen zijn dat ze zoiets zouden verzinnen.

Kwanyin

Re: Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:41

Prulletje, ja er bestaan inderdaad families die ik voor zoiets aanzie. Families waarbij de wrok zo groot is dat ze létterlijk over lijken gaan, of over de hoofden van de kinderen. Als ze de anderen maar stokken voor de wielen kunnen steken. Je wilt niet weten hoe ver haat soms kan gaan. En we weten natuurlijk te weinig om hier te kunnen oordelen of hier ook echt sprake is van een grote vete, maar het is wel iets opvallend.