Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:30

Urosa: Zover ik weet kost adoptie weer een bom duiten en zit je daarbij ook aan allerlei eisen vast... denk dat daar ook best wat stress bij komt kijken :=

Mooiste situatie is natuurlijk als je als jonge twintiger al zover bent dat je samen een fijn leven opbouwt en je zaakjes zo voor elkaar hebt dat je nog 10 jaar hebt om eens zwanger te raken voordat je in het nijpende vlak van na de 35 komt.... of als je geen specifieke kinderwens hebt en het niet erg vindt als er geen kindje komt :)

Dan kan je gewoon lekker ontspannen afwachten hoe het leven verder gaat lopen, lijkt me heerlijk! *\o/*

Ik had eerlijk gezegd ook nog wel jaren willen wachten, meer op ons gemakje de zaken aanpakken en daarna nog een paar jaar op onze lauweren willen rusten maarja....dan hadden we elkaar jaren eerder moeten ontmoeten en dat is niet gebeurd :P

Op een gegeven moment moet je toch knopen door gaan hakken als je uiteindelijk graag een gezinnetje wilt hebben.

En nu zit ik bijvoorbeeld weer met de vraag of we nog meer kinderen "nemen" :=
Vanwege die leeftijd kan je dan niet lang meer wachten (vind ik).

Ik zou ook wel graag een gezin hebben van 2 of 3 kinderen :j

Maar dan zie ik een gezin voor me met schoolgaande kinderen.... en daarvoor moet je eerst door de zwangerschap, bevalling en babytijd heen... :=

Dus dan ben je WEER aan het afzien en doorbikkelen... "voor later".

Ik ben daar nu zachtjes aan wel een beetje klaar mee eigenlijk, zit mijn hele leven al door te bikkelen voor later en dat moet nu zachtjes aan eens klaar zijn... later moet nu eens rap gaan komen :j

Dus ik denk dat we het er lekker bij 1 houden want ik moet er niet aan denken om nog eens door dat hele traject van een nieuw kindje te gaan :o

SdaphneS

Re: Toekomst: willen we veel te snel, veel te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:37

Waarom wil iedereen wat bereiken in het leven?
Is het niet prima om als mens gelukkig te zijn zonder daarbij deze druk te voelen?
Moeten we dan altijd iets bereiken? Waarom het constante vergelijken met de rest, want we doen het altijd ten opzichte van een ander.
Ik vind dit altijd lastig om te beantwoorden voor mijzelf.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:39

SdaphneS schreef:
Is het niet prima om als mens gelukkig te zijn zonder daarbij deze druk te voelen?
Moeten we dan altijd iets bereiken? Waarom het constante vergelijken met de rest, want we doen het altijd ten opzichte van een ander.

Omdat we in een maatschappij leven waarin je "niks" kan als je niet presteert :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:51

SdaphneS schreef:

Ik hoef niet iets te bereiken wat waarde heeft volgens de maatschappij (lees: gezin, groot huis, twee auto's, 2,1 kind, minstens 2 vakanties per jaar, strak lichaam, goed salaris, grote vriendengroep, etc). Ik wil iets bereiken wat ik voor ogen heb. Iedereen heeft dromen toch? Die wil je waar maken :j

Helaas staan mijn dromen al een fiks aantal jaar in de ijskast, dus nu die 30 eraan komt denk ik wel eens "wat heb ik nou eigenlijk bereikt?!" om vervolgens gefrustreerd met de handen in de lucht te roepen "NIKS" :')

(al weet ik stiekem ook wel dat ik heus wel dingen heb geleerd en bereikt, maar soms voelt het wel als niks)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:56

_Alarm_wlkp schreef:
Oh zo herkenbaar!
Ben zelf 22 jaar maar als ik iedereen rond mij zie (ex-klasgenoten, kenissen, ...) van mijn leeftijd die al gaan samenwonen, kindjes krijgen, ...
dan denk ik bij mezelf soms wel van 'help!'
Ik heb altijd het gevoel dat ik nog niets bereikt heb, achter loop en dat alles begint te dringen :')
Dus ben er zelf ook wel aardig mee bezig...

Precies hetzelfde hier! Vriendinnen van vroeger die al 2 kinderen hebben of in verwachting zijn van de 1e of 2e. Terwijl ik nog bij m'n ouders woon en net een relatie heb. :') (ook ik ben 22)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:04

_sharonnn schreef:
SdaphneS schreef:

Omdat we in een maatschappij leven waarin je "niks" kan als je niet presteert :)

Dat is niet waar.
Het is je eigen keuze daar in mee te leven.
Daarnaast is er ook veel te creëren.
Dat merk ik wel nu ik door ziekte niet kan "presteren".

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:16

En soms is het zo dat je gewoon dingen moet hebben om iets waar je zo hard naar verlangd te krijgen. Neem nu kinderen. Voor veel mensen is dat niet "omdat de maatschappij zegt dat het moet", maar is het een oerinstict, een drang, een vreselijke leegte in hun leven als ze ze nooit zouden krijgen. En natuurlijk kan je met de eerste de beste landloper naar bed gaan en zwanger worden en dan heb je je kind, maar dat is natuurlijk niet de beste beginbasis. Dus voordat je dat kan verwezenlijken, willen de meeste mensen dat graag met iemand doen die hun liefheeft en helpt met de opvoeding. Dus moet je eerst een goede man gevonden hebben. En je kan natuurlijk je heel leven met je gezin bij schoonmoeder inwonen, maar de meesten passen hier toch voor. Dus heb je ook een woonruimte nodig om je kind op te voeden. En om iets te kopen of te kunnen huren, heb je vaak een stabiel inkomen nodig, dus moet je zorgen dat minstens 1 een degelijke job heeft...zo blijf je bezig :+ .
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 26-08-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:17

pmarena schreef:
later moet nu eens rap gaan komen :j

Als 'later' al komt...

Ik snap dit soort dingen nooit. Je leeft NU. En dat is de enige zekerheid die je hebt. Je weet niet of er een morgen zal zijn, laat staan een 'later'. Ik zie zo veel mensen van mijn leeftijd (ik word morgen 30) inderdaad 'bikkelen' en niet genieten van het nu omdat ze zo snel mogelijk klaar willen zijn voor 'later'. Zo zonde! Geniet nu toch van wat er wel is en wel kan. :) En als je zo nodig aan allerlei doelen voor later wilt werken, geniet dan alsjeblieft van de weg daar naartoe en niet alleen van het eindresultaat als je het geluk hebt om dat mee te maken. Het leven is altijd in beweging, dat kan je niet plannen.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet mijn dromen en idealen heb, maar ik besef me ook elke dag dat ik alleen in het nu leef (en kan/wil leven).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:18

Ik ben bijna 30 zonder vent en wil ook nog kinderen. Maak je niet druk zou ik zeggen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:21

Ik ben vandaag 28 geworden en ken het wel een beetje. Heb wel een vaste baan, maar huur nog, en ben single. Aan de andere kant vermaak ik me ook wel met mijn huidige leven, dus probeer ik me er niet al te druk over te maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:22

Kwanyin schreef:
En soms is het zo dat je gewoon dingen moet hebben om iets waar je zo hard naar verlangd te krijgen. Neem nu kinderen. Voor veel mensen is dat niet "omdat de maatschappij zegt dat het moet", maar is het een oerinstict, een drang, een vreselijke leegte in hun leven als ze ze nooit zouden krijgen. En natuurlijk kan je met de eerste de beste landloper naar bed gaan en zwanger worden en dan heb je je kind, maar dat is natuurlijk niet de beste beginbasis. Dus voordat je dat kan verwezenlijken, willen de meeste mensen dat graag met iemand doen die hun liefheeft en helpt met de opvoeding. Dus moet je eerst een goede man gevonden hebben. En je kan natuurlijk je heel leven met je gezin bij schoonmoeder inwonen, maar de meesten passen hier toch voor. Dus heb je ook een woonruimte nodig om je kind op te voeden. En om iets te kopen of te kunnen huren, heb je vaak een stabiel inkomen nodig, dus moet je zorgen dat minstens 1 een degelijke job heeft...zo blijf je bezig :+ .

En toch zijn dat keuzes: neem je genoegen met een huurflatje met één slaapkamer, of moet er een complete eensgezinswoning komen, bijvoorbeeld? En moet je dan per sé twee nieuwe auto's voor de deur hebben, of kun je ook met één of twee oudjes? Etc, etc.
Het ligt er maar net aan waar je de lat zelf legt.

En zoals RedPassion ook al zegt: vergeet daarbij ook niet om nú te leven....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:27

Wendy schreef:
Kwanyin schreef:

En toch zijn dat keuzes: neem je genoegen met een huurflatje met één slaapkamer, of moet er een complete eensgezinswoning komen, bijvoorbeeld? En moet je dan per sé twee nieuwe auto's voor de deur hebben, of kun je ook met één of twee oudjes? Etc, etc.

Als je kinderen wilt is een huurflatje met één slaapkamer niet echt ruim genoeg. Ja je kan de baby op je eigen slaapkamer laten slapen, maar dat doe je niet met een kind van 3/4/10 jaar.

Ik als alleenstaande zonder kinderwens zou dan weer heel erg blij zijn met een huurflatje met één slaapkamer :j (al zou ik dan het allerliefste een benedenwoning hebben zodat er een postzegel van een tuin bij zit).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:29

Ik wil geen kinderen, wilde niet trouwen en ben inmiddels twee jaar getrouwd en we hebben pas een huis gekocht...
Life is what happens while you're busy making other plans... Afgezaagd en cliché maar oh zo waar.... :)

En als mensen enkel in het "nu" leefde waren we nooit waar we nu zijn, de vooruitgang en het voort bestaan van onze soort is gebaseerd op het feit dat we dingen willen en najagen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:32

Wendy schreef:
Kwanyin schreef:

Auto's is nog iets apart. Hoewel, stel dat jij kinderen wil..dan is sowieso een (tweedehands) gezinswagen héél handig voor al die spullen die je nodig hebt. Dus in dat opzicht heb je daar ook wel vaak een goal, dat je auto toch iet of wat moet aangepast zijn om buggies en toestanden in zijn koffer te kunnen krijgen.

En een eenkamerappartement is leuk voor je tweetjes en soms zelfs beter (minder poetswerk en onderhoud :+ ), maar als je graag 2 of 3 kinderen hebt nee dan ga je niet met 3 tieners daar blijven als je een andere keuze kan hebben :+ .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:41

Anoli schreef:
Wendy schreef:

Als je kinderen wilt is een huurflatje met één slaapkamer niet echt ruim genoeg. Ja je kan de baby op je eigen slaapkamer laten slapen, maar dat doe je niet met een kind van 3/4/10 jaar.

Is dat écht noodzakelijk? Of is dat een norm die wij zelf stellen?
@kwanyin: ook die auto is niet noodzakelijk, maar vast handig. Maar noodzakelijk?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:42

tenzij je de 10 jarige wil laten toe kijken wanneer jullie seks hebben of jullie zodra die loopt en beetje "er bij is" verstandelijk aan geheel onthouding willen doen is dat wel noodzakelijk volgens mij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:45

Tja in afrika hebben ze in sommige gebieden een hutje met 1 ruimte en acht kinderen...maar ja, eigenlijk is het voor de persoonlijke ontwikkeling van een kind inderdaad noodzakelijk om een stuk eigen ruimte te hebben.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:45

Wendy schreef:
Anoli schreef:
Wendy schreef:

Is dat écht noodzakelijk? Of is dat een norm die wij zelf stellen?
@kwanyin: ook die auto is niet noodzakelijk, maar vast handig. Maar noodzakelijk?

Noodzakelijk? Nee, je kan zelfs een heel gezin in een tentje laten wonen als het moet. Maar voor je eigen huwelijk en de geestelijke gezondheid van je kind lijkt het mij wel wenselijk om op bepaalde leeftijd een eigen slaapkamer te hebben. Die hoeft echt geen 12 vierkante meter te zijn. Maar een eigen bedje, een eigen kamertje met speelgoed vind ik persoonlijk wel wenselijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:47

Kwanyin schreef:
Tja in afrika hebben ze in sommige gebieden een hutje met 1 ruimte en acht kinderen...maar ja, eigenlijk is het voor de persoonlijke ontwikkeling van een kind inderdaad noodzakelijk om een stuk eigen ruimte te hebben.

ja maar daar lopen de kinderen vanaf dat ze kunnen lopen ook kilometers voor water en is er nul hygiene. Of je daar nu een voorbeeld aan moet willen nemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:49

RedPassion schreef:
pmarena schreef:
later moet nu eens rap gaan komen :j

Als 'later' al komt...

Ik snap dit soort dingen nooit. Je leeft NU. En dat is de enige zekerheid die je hebt. Je weet niet of er een morgen zal zijn, laat staan een 'later'. Ik zie zo veel mensen van mijn leeftijd (ik word morgen 30) inderdaad 'bikkelen' en niet genieten van het nu omdat ze zo snel mogelijk klaar willen zijn voor 'later'. Zo zonde! Geniet nu toch van wat er wel is en wel kan. :) En als je zo nodig aan allerlei doelen voor later wilt werken, geniet dan alsjeblieft van de weg daar naartoe en niet alleen van het eindresultaat als je het geluk hebt om dat mee te maken. Het leven is altijd in beweging, dat kan je niet plannen.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet mijn dromen en idealen heb, maar ik besef me ook elke dag dat ik alleen in het nu leef (en kan/wil leven).

Daarom: het doorbikkelen voor "later" moet wel een keer ophouden :j
En ik ben het nu zachtjes aan wel een beetje zat.

Maar ben blij dat ik het gedaan heb, anders had ik me nu een stuk slechter gevoeld dan dat ik me nu voel...want dan zou je de stress erbij hebben van oeioei er is bijna geen tijd meer om de toekomst die ik graag wil, voor elkaar te krijgen.

Sterker nog, dat hèb ik nu dus al, ondanks het doorbikkelen.... dat gedoe met kinderen / een gezin willen is gewoon echt iets dat je niet eeuwig voor je uit kan schuiven onder het motto van: ik leef nu en ga me niet druk maken over later. In zekere zin schuif je het "probleem" dan namelijk voor je uit :=

Een gevoel alsof je iets mist kan je dus ook krijgen als je alleen maar in het nu leeft en niet aan later denkt...want ineens wordt je wakker en is het later.....en zijn er bepaalde deuren dicht gegaan die je niet meer open kan krijgen.

Is het dan toch niet beter als je van tevoren aan de toekomst werkt zodat je later geen spijt hebt van dingen die niet meer kunnen omdat je liep te flierefluiten? Dan heb je bvb. 35 jaar de tijd van je leven gehad....en de overige 50 jaar baal je van je keuzes van destijds.

Maargoed dat kan andersom natuurlijk ook :P Ik ben er ook wel eens bang voor...wat nu als we volgend jaar niet halen, dan heb je alleen maar gebikkeld en weinig genoten... -O-
Maar dan denk ik ook weer: als we ziek worden ofzo, dan is het maar goed dat we nu de grootste klussen achter de rug hebben....die problemen krijgen we dan niet meer *\o/*

Ook wel lekker als het mis gaat, dat je je boeltje dan zo goed mogelijk voor elkaar hebt :)

Wat dat betreft is er geen goed of slecht denk ik...maar gewoon keuzes die gemaakt moeten worden. En geen keuze maken is ook een keuze :=

Het mooiste is het dus als je een beetje de gulden middenweg vindt. Zoals bij alles :P

Of de mazzel hebt dat alles in je leven zodanig op rolletjes loopt dat alles je min of meer aangewaaid komt zonder dat je daarvoor nou bijzonder moet investeren of keuzes moet maken :)

Of je moet nergens om geven, en het geen probleem vinden om bvb. je kinderwens te vervullen zonder (op dat moment) stabiele relatie, inkomen, en onderkomen dat goed voor elkaar is.

Als je het niet erg vindt om onder op zijn zachtst gezegd onhandige omstandigheden te leven en daar een kleine groot te brengen maar van de categorie bent die denkt "liefde is genoeg" (en voor de rest houd ik mijn hand wel op en ga ik er vanuit dat alles "vanzelf" wel op zijn pootjes terechtkomt) tja dan is het ook anders natuurlijk :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:10

geerke schreef:
ik heb nooit verder gekeken dan de volgende dag...erg eigelijk :+
Ben nu 50...en ben nog steeds zo :o
Een ding wist ik wel...niet trouwen en geen kinderen. :+

Hier precies hetzelfde (behalve dat ik nog geen 50 ben :+ ).
Ik leef met de dag, ik plan (liever niet) langer dan een week vooruit, ik leef met de dag en zie wel wat er komt. 1 Ding ook hier zeker; absoluut geen kinderen.
En het scheelt echt een hoop kopzorgen. Ik maak me echt niet druk om dat ik al bepaalde dingen wil op een bepaalde leeftijd, of dat mijn huis snel verbouwd moet worden want er komt een volgend plan aan ofzo. Het is zo relaxt om gewoon met de dag te leven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:28

Het leven komt zoals het komt en moet je nemen zoals het komt. Denken je leven zelf in te plannen kost je alleen een hoop energie, want je leven is niet te plannen :)

Ik zag mijn leven vroeger ook anders, maar nu eenmaal hier beland is er weinig van die verwachting waar geworden. Jammer, maar je hebt er toch geen invloed op. ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:41

Mwah, je kan toch in elk geval naar doelen toe werken? En daar moet je toch voor plannen. Dat het dan niet altijd precies zo gebeurt als je gepland had, tja, dat kan gebeuren :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:59

Nog iets met instincten..... het hebben van een droom/wens/doel en daarnaartoe leven hoort bij ons als mens.

Ik denk dat het wel de kunst is om daar ook je plezier uit te halen. Niks leuker dan vooruitkijken naar toch?

En het besef dat datgene wat je wenst geen garantie is voor een levenslang geluk is ook een moeilijke.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:02

SdaphneS schreef:
En dat al voor elkaar hebben gekregen voor hun 30e..?!

Dat vraag ik me ook af.