Personeel voetbalt met gebroken hand; breekt voet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:05

Brainless schreef:
petitparis schreef:
ik ken veel plaatsen waar in het arbeidsreglement staat dat een zieke werknemer zich niet buitenshuis mag begeven, ook al zet de huisarts op het ziekteattest dat het vanuit zijn opinie toegestaan is. Bedrijfsarts mag ten alle tijden controle komen uitvoeren en is de werknemer afwezig, dan is deze in fout.
Ken zelfs iemand die z'n baas heeft moeten bellen om te zeggen dat ze naar de apotheker ging.

In Nederland mag de baas zelf die controle niet uitoefenen en is de arboarts die (mede) bepaald wat de zieke werknemer wel en niet mag.
Je hoeft zeker niet je baas te bellen als je even uit huis gaat...

Als je werknemersvertegenwoordiging een reglement heeft goedgekeurd waar dat in staat en je hebt in je a.o. getekend voor het volgen van dat reglement zou je dat nog wel eens kunnen tegenvallen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:08

Douraque schreef:
Dit specifieke geval zou het herstel kunnen belemmeren en zou werkgever maatregelen kunnen nemen.

In het voorbeeld van: voetblessure dus verminderderde controle over evenwicht en paard, val en daardoor armblessure kan ik me er iets bij voorstellen.Maar in het concrete geval? Twijfelachtig imho. Voetballen met handblessure en een voetblessure oplopen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:08

ik weet natuurlijk niet hoe het zit maar in mijn contract staat dat ik mijn huis niet mag verlaten tijdens verzuimperiode. nu heb ik bijna t topje van mijn vinger erafgesneden en mag dus een week niet werken (horeca) officieel moet ik nu voor boodschappen en alle=s waarvopor ik de deur uit ga bellen dat ik uit huis ga en de arboarts kan ieder moment van de dag voor de deur staan dat te controleren blijkbaar. nuy begon toevallig vandaag mijn vakantie . lijkt me dat deze werknemer onhandig is maar hanf id niet gerelateerd aan voet. verder tja wat staat er in de verzuimregeling over alles doen om het herstel te bevorderen

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:09

Dan nog is dat reglement in strijd met de wet en mag de werkgever dit niet ten uitvoer brengen. Het is, zoals Brainless aangeeft, de bedrijfsarts cq. Arbo bepaalt wat werknemer wel en niet kan

In TS der geval kan werkgever niets, heeft totaal zijn herstel niet in negatieve zin beïnvloed. Kan ik makkelijk beargumenteren aan werknemers zijde.

Cowboy: de zinsnede "in dit geval" uit jouw quote slaat op jouw voorbeeld tav het paard.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:17

Douraque schreef:
Dan nog is dat reglement in strijd met de wet en mag de werkgever dit niet ten uitvoer brengen. Het is, zoals Brainless aangeeft, de bedrijfsarts cq. Arbo bepaalt wat werknemer wel en niet kan
<SNIP>

Even praktisch en zwart-wit: Een Arbodienst is niet meer verplicht. Dus het kan hoogstens een (bedrijfs-)arts zijn. Die geen bedrijfsarts is/blijft als hij zich niet conformeert aan de eisen van degene die zijn rekeningen betaalt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:19

unihorses schreef:
ik weet natuurlijk niet hoe het zit maar in mijn contract staat dat ik mijn huis niet mag verlaten tijdens verzuimperiode. nu heb ik bijna t topje van mijn vinger erafgesneden en mag dus een week niet werken (horeca) officieel moet ik nu voor boodschappen en alle=s waarvopor ik de deur uit ga bellen dat ik uit huis ga en de arboarts kan ieder moment van de dag voor de deur staan dat te controleren blijkbaar. nuy begon toevallig vandaag mijn vakantie . lijkt me dat deze werknemer onhandig is maar hanf id niet gerelateerd aan voet. verder tja wat staat er in de verzuimregeling over alles doen om het herstel te bevorderen

Weer praktisch: gewoon effe bellen met je werkgever en/of je bedrijfsarts. Niemand zal je laten verhongeren vanwege een thuisblijfplicht. :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:21

Cowboy55 schreef:
unihorses schreef:

Weer praktisch: gewoon effe bellen met je werkgever en/of je bedrijfsarts. Niemand zal je laten verhongeren vanwege een thuisblijfplicht. :+

kun je ook onder die thuisblijplicht uit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:23

Cowboy55 schreef:
Douraque schreef:
<SNIP>

Even praktisch en zwart-wit: Een Arbodienst is niet meer verplicht. Dus het kan hoogstens een (bedrijfs-)arts zijn. Die geen bedrijfsarts is/blijft als hij zich niet conformeert aan de eisen van degene die zijn rekeningen betaalt.

Dan nog mag de werkgever niet een zieke werknemer verplichten te overleggen als hij zijn huis wil verlaten.
Hij is nl wel verplicht een deskundige in te schakelen bij verzuim.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:24

Nou ja, volgens Douraque bestaat thuisblijfplicht niet (toch?), maar los daarvan: als wij zoiets aan de hand hebben dan belt de medewerker gewoon even met ons (HR) of de Bedrijfsarts en is het zo geregeld. Iemand die maanden ziek is ga je toch geen maanden binnen zijn eigen muren opsluiten?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:24

Cowboy55 schreef:
unihorses schreef:

Thuisblijfplicht kan niemand je opleggen, dat is contractueel gewoon niet geldig.

En Arbo mag dan wel niet verplicht zijn, echter wordt die vaak genoeg ingeschakeld. Kom ze nog vaak genoeg tegen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:26

Brainless schreef:
Cowboy55 schreef:

Dan nog mag de werkgever niet een zieke werknemer verplichten te overleggen als hij zijn huis wil verlaten.
Hij is nl wel verplicht een deskundige in te schakelen bij verzuim.

Dat zei ik ook al.....maar ik zei ook dat als de werkgever degene is die de deskundige betaalt ik een redelijke voorspelling kan doen wat die deskundige gaat roepen.....als de werkgever aandringt.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:29

Als je activiteiten tijdens je ziek zijn gaat doen dan heb je daar toestemming van de controlerende instantie voor nodig, dus als deze man geen toestemming heeft gevraagd om te voetballen en je werkgever maakt er een zaak van dan zou hij nog wel eens kunnen winnen.
Vraag is, wil hij deze medewerker nu kwijt of is het een zeer gewaardeerd personeelslid die hij graag wil houden. In het laatste geval moet hij het misschien maar door de vingers zien maar bedenk wel dat een gebroken voetbeentje wel wat langer duurt om weer volop op te staan en te lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:30

Cowboy55 schreef:
Dat zei ik ook al.....maar ik zei ook dat als de werkgever degene is die de deskundige betaalt ik een redelijke voorspelling kan doen wat die deskundige gaat roepen.....als de werkgever aandringt.....

Dan nog kan hij je wettelijk nooit dwingen thuis te blijven.
Daarnaast kun je altijd als (zieke) werknemer een second opinion via het UWV aanvragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:31

bigone schreef:
Als je activiteiten tijdens je ziek zijn gaat doen dan heb je daar toestemming van de controlerende instantie voor nodig, dus als deze man geen toestemming heeft gevraagd om te voetballen en je werkgever maakt er een zaak van dan zou hij nog wel eens kunnen winnen.

Er hebben in dit topic al 2 mensen gereageerd die beroepsmatig met dit onderwerp te maken hebben en die iets anders beweren. Kun je een bron geven of minstens een toelichting waar deze stelling op gebaseerd is? Heb jij hier ervaring mee, ben je juridisch opgeleid in dit onderwerp of iets dergelijks?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:32

bigone schreef:
Vraag is, wil hij deze medewerker nu kwijt of is het een zeer gewaardeerd personeelslid die hij graag wil houden. In het laatste geval moet hij het misschien maar door de vingers zien maar bedenk wel dat een gebroken voetbeentje wel wat langer duurt om weer volop op te staan en te lopen.

De term 'activiteiten' is in deze discussie onbruikbaar ben ik bang. Onderstaand een lijst activiteiten:
opstaan;
wassen;
scheren;
tanden poetsen
trap lopen;
koffie maken;
zitten;
krant lezen......

Snap je 'm?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:35

Brainless schreef:
Cowboy55 schreef:

<SNIP>
Daarnaast kun je altijd als (zieke) werknemer een second opinion via het UWV aanvragen.

Over de vraag of het huis uit gaan om een boodschap te doen je genezing belemmert? In plaats van even bellen met je werkgever of een bedrijfsarts?!?!?!? Overkill much?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:37

bigone schreef:

Dat is dus complete onzin. Jammer dat mensen iets verkondigen over een juridisch onderwerp zonder ervaring hiermee te hebben.

Je hoeft geen toestemming van de controlerend instantie nodig. Het moet enkel niet het herstel belemmeren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:41

Cowboy55 schreef:
Over de vraag of het huis uit gaan om een boodschap te doen je genezing belemmert? In plaats van even bellen met je werkgever of een bedrijfsarts?!?!?!? Overkill much?

Nee daar hoef je geeneens om te vragen....
En ja als de controlerende instantie en/of werkgever je verbied het huis te verlaten, dan kun je daar tegen in beroep gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:44

Excuus, ik heb alleen ervaring van een aantal jaren geleden, toen er nog binnen het bedrijf van mijn man gewerkt werd met bedrijfsarts en arbodienst. Indien toen werknemers ziek waren dan hing het van de oorzaak en soort ziekte af wat er wel en niet gedaan mocht worden. Brachten ze hun herstel in gevaar door activiteiten die het herstel konden vertragen of de aandoening verergeren dan hadden ze wel een probleem met de werkgever. Persoonlijk vind ik dat je met een gipshand al helemaal niet tot het voetbal spel mag worden toegelaten aangezien je daarmee ook een gevaar voor de andere spelers bent.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:47

Brainless schreef:
Cowboy55 schreef:

Nee daar hoef je geeneens om te vragen....
En ja als de controlerende instantie en/of werkgever je verbied het huis te verlaten, dan kun je daar tegen in beroep gaan.

Zucht....het wordt tijd dat ik dit topic vaarwel zeg.....ik hou nl. mijn hart vast dat iemand dit zwart-wit beleid in de praktijk gaat volgen en dan in een zucht en een vloek thuis zit wegens 'verstoorde arbeidsrelatie'....en daar wil ik part nog deel aan hebben.

Succes gij allen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:53

Cowboy55 schreef:
Zucht....het wordt tijd dat ik dit topic vaarwel zeg.....ik hou nl. mijn hart vast dat iemand dit zwart-wit beleid in de praktijk gaat volgen en dan in een zucht en een vloek thuis zit wegens 'verstoorde arbeidsrelatie'....en daar wil ik part nog deel aan hebben.

Succes gij allen!

Ik heb gewerkt op PZ (dus aan de kant van de werkgever) en ja... bij ons werkte het zo.
En nee daar kregen we juist geen verstoorde relaties van omdat we juist niet als een baas achter zieke werknemers aanliepen.
Wel gewoon normaal contact en interesse tonen.

Zo ook bij mijn man op het werk; daar houden ze zich aan de wet en zwaaien ze niet met een scepter waarbij de werknemer maar alles moet doen wat zij wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:56

Over het wel of niet in een contract kunnen zetten, ik heb wel eens eencontract gehad waar in stond da ik geen bewuste risico's mocht lopen betreft sport of activiteiten.

Ilja000

Re: Personeel voetbalt met gebroken hand; breekt voet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:13

Maarja, wat is de definitie van 'bewuste risico's'. Een hersenschudding, kneuzing of breuk heb je bij zowel paardrijden als voetballen relatief makkelijk opgelopen... Dan zou je dus geen auto meer mogen rijden, want de kans op een auto-ongeluk is groter dan een ongeval met een vliegtuig.

Caatje87

Re: Personeel voetbalt met gebroken hand; breekt voet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:38

Tja.. ze kunnen van alles in je contract zetten. Maakt niet dat het rechtsgeldig is. Overigens zou ik zoiets nooit tekenen.