eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:38

Misschien maar eens alle leuke overbodige spulletjes voor je shet of oud speelgoed van je kinderen op marktplaats zetten? :))
Standaard je pinpas thuis laten en gepast geld meenemen als je even snel iets wil kopen, dan kun je ook niet per ongeluk andere dingen kopen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:40

Heb al van alles op facebook en marktplaats staan :)
Boodschappen geef ik gemiddeld 50 euro per week uit..
Dat is mijn doel om even geen extra's te kopen :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:41

listiglistje schreef:
Vaak gezellig ff binnenwippen bij vrienden of familie rond etenstijd ;-) Scheelt ook...

Inderdaad, je houdt op korte termijn meer geld over, en op lange termijn minder vrienden... :roll:

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:42

Kuggur schreef:
listiglistje schreef:
Vaak gezellig ff binnenwippen bij vrienden of familie rond etenstijd ;-) Scheelt ook...

Inderdaad, je houdt op korte termijn meer geld over, en op lange termijn minder vrienden... :roll:

Mijn familie vind het juist gezellig.. ;)

Urielle

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:44

Op facebook zijn er ook veel pagina's om spullen door te geven, geefpleinen ed.

Daar kun je veel speelgoed, meubels/interieurdingetjes en soms zelfs nieuwe kleding of schoenen vandaan halen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:46

sweetwendy schreef:
Kuggur schreef:
[quote="listiglistje"
[/quote

Mijn familie vind het juist gezellig.. ;)

Je vrienden kunnen toch ook bij jou langskomen? Grote hoeveelheden koken is voordeliger, dus als je afwisselt is het voor hen ook voordeliger.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:47

Ts Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn.
Maar ik heb 2 jongens van 3 en 6 die erg snel tevreden zijn. en vooral de oudste. die krijgen bijna nooit iets extra's. ik leef ook van de bijstand. ik heb 80 euro in de week voor me boodschappen. ik heb geld over om te sparen.
mijn kinderen krijgen extra dingen en kleren van de kinderbijslag. en verder doen ze het met de speelgoed die ze hebben. en wat ze voor hun verjerdaag krijgen. en ik wordt er soms niet goed van hoeveel speelgoed ze hebben dus ze komen echt niks te kort.
het gewoon kopen omdat je iets leuk vind voor je kids of je pony moet je echt onmiddellijk mee gaan stoppen.
en frisdrank flessen komen er niet eens in hier wij drinken altijd aanmaak. dat scheelt ook een hhelehoop.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:49

mijn kids zijn 1,5 jaar en 7 jaar. Ja ik moet beter op me geld letten :o

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:56

Is er een speelotheek in de buurt? Scheelt enorm veel geld en overbodig speelgoed, of spullen waar ze toch snel op uitgekeken zijn. Die breng je vlot weer terug voor iets anders.
Wat ook handig is, om dingen die je wilt kopen op een lijstje (in je telefoon) te zetten en na een paar dagen te kijken of het nog steeds zo nodig is om het te kopen. Dat scheelt enorm veel impulsaankopen.
De aanbiedingen bekijken, en dan aan de hand daarvan een weekmenu maken. En wees creatief. Koekjes bakken is leuk en kost bijna niets.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:05

Uit je eerdere bericht begrijp ik dat je 3x in de week boodschappen haalt. Heb je al eens geprobeerd om dit te beperken tot 1x in de week? Dan is het wel handig om een lijstje te maken met de dingen die je echt nodig hebt, zodat je geen onnodige/ luxe aankopen doet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:06

Je wéét waarom/waaraan je te veel geld uitgeeft.... En dan kom je een topic openen op zoek naar opossingen. Is 'niet meer doen' echt te moeilijk om zelf te bedenken? Geldboompjes en magische oplossingen bestaan niet. Geen dingen kopen die je niet nodig hebt, bespaar op de dingen die je wel nodig hebt. En heel veel leuke dingen zijn gratis. Ijsjes zijn heerlijk, zeker als het warm is is er geen groter feest. Koop een pak huismerk ijsco's voor het bedrag van 1 magnum, daar zitten vaak al 6 ijsjes in(!)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:17

sweetwendy schreef:
Ik koop ook altijd me boodschappen bij de lidl om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
Ja ik moet nog wel naar me uitvaartverzekering laten kijken..betaal 35 per maand :\
En verder kwa verzekeringen is het goed ingesteld alleen ik mag graag uitgeven aan me kinderen en me pony :o en denk ik daarna oeps en boodschappen dan.. :o

Dat is een hoop geld voor een uitvaartverzekering. Ik betaal samen met mijn zoon 11 Euro in totaal per maand (Yarden).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:19

Ik weet niet of je recht hebt op zorg/huur toeslag en of je deze toeslagen ook hebt aangevraagd? Uiteraard in combinatie met stoppen met het kopen van overbodige extra's.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:21

ik zou inderdaad eens bekijken hoeveel geld je elke week/maand nodig hebt voor de boodschappen, en dit aan het begin van de maand pinnen, eventueel verdelen in 4. en daarvan je boodschappen doen. je vaste lasten berekenen, en dan heb je heel duidelijk wat je nog hebt voor extraatjes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:24

sweetwendy schreef:
Knap dat je het allemaal zelf maakt 8nnemiek!

@koudbloedkim nee daarom dus.. en tja vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt of meemaken :o

Ik heb mijn paard een aantal jaren geleden om financiële redenen moeten verkopen. Vind het nog steeds vreselijk, maar als je op een gegeven moment elke avond alleen nog een snee brood voor het gezin op tafel kunt zetten omdat moeders zonodig een dure hobby heeft... Ik begon in te zien dat dagelijks een goede maaltijd(en) beter voor mijn kind was (en nog steeds is), dus moest ik de knoop doorhakken. Kan er nog wel eens verdrietig over zijn, maar gelukkig kreeg ik werk in de paarden waardoor het gemis minder werd. Daarnaast wordt mijn zoon allesbehalve verwend met speelgoed, maar krijgt de aandacht die hij nodig heeft (veel vitamine L ;) ). En als je je kind(eren) uitlegt dat het niet vanzelfsprekend is om te pas en te onpas te kunnen kopen wat je wilt, worden ze veel bewuster van geld. Je kunt het doorgaans maar één keer uitgeven en dan is het wel zaak dat dat aan echt belangrijke dingen wordt gedaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:28

En dingen als tv, internet en telefoon. Daar valt ook vaak fors op te besparen!

Basic telefoontje met een Simonly abbo is heel voordelig.

Toen ik ons tv abbonnement op wilde zeggen, kreeg ik prompt een aanbod voor een tv abbo dat 15 euro goedkoper was dan die waar ik al 2 jaar voor betaalde! (Van 20 naar 5€) Dusse, dat is ook wel een belletje waard!

Maar zelfs al kun je enkele tientallen euro's daarop besparen, dan ben ik extra bang dat je het kopen van onzin niet meer zo erg vindt en dan alles wat je bespaart gaat uitgeven aan nutteloze troep.... Want dat is zó leuk, toch?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:30

Ik hou ook mijn uitgaves bij. En ik had een inbegroot bedrag voor boodschappen, maar ging ik steeds overheen. Nu pin ik het vastgestelde bedrag iedere week, en ik mag absoluut niet meer uitgeven dan dat ik heb. En daar moet dus ook wc papier, schoonmaakmiddelen etc mee gekocht worden. Soms wel lastig, maar het lukt mij nu aardig om daar ook echt aan te houden. Al moest ik in het begin wennen, want overal is het 'ik wil graag pinnen'. NEE, foei, nu moet ik het contant doen zodat ik absoluut er niet overheen ga.

Ik kan niet wachten tot november, dan wil ik mijn abbo van mobiel omlaag doen. Simpel heeft een mooie aanbieding nu, maar ja, zonde om nu over te stappen want mijn abbo gaat tot november...

Op paardlief bezuinigen is heel lastig. Nu gaat het wel, ze hoeven geen hooi erbij, maar straks moet dat ook weer ingekocht worden. Ben nu al een beetje wintervoorraad langzaam aan het verzamelen, en centen apart aan het zetten voor hooi (handig die spaardoelen van ING ;)).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:36

Ts maar misschien stoot ik je nu voor je benen maar zou je er niet over denken om je shet te verkopen of een verzorgstertje te zoeken voor een kleine bijdrage. Verder je uitjes en cadeautjes beperken. Je kunt misschien ook bij de gemeente een cursus budgetteren volgen maar ik ben bang dat je je shet de deur uit moet doen.
Krijg je geen aanvulling op je bijstand? Het lijkt me namelijk gek dat je iedere maand een ander bedrag krijgt.
Verder zou ik enveloppen maken met een bepaald weekbedrag. Is dat geld op dan heb je pech.
Laatst bijgewerkt door purny op 04-08-15 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:37

TS als zuinig leven niet je gewoonte was, kan dat best lastig zijn. Maar het valt te leren.
Misschien lukt het je op eigen kracht, maar het is geen schande om hulp te vragen (aan bekende of instantie.) Liever dat dan in de schulden te belanden, want dat is veel zwaarder. Zet 'm op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:38

Tancreda4 schreef:
Ik hou ook mijn uitgaves bij. En ik had een inbegroot bedrag voor boodschappen, maar ging ik steeds overheen. Nu pin ik het vastgestelde bedrag iedere week, en ik mag absoluut niet meer uitgeven dan dat ik heb. En daar moet dus ook wc papier, schoonmaakmiddelen etc mee gekocht worden. Soms wel lastig, maar het lukt mij nu aardig om daar ook echt aan te houden. Al moest ik in het begin wennen, want overal is het 'ik wil graag pinnen'. NEE, foei, nu moet ik het contant doen zodat ik absoluut er niet overheen ga.

Ik kan niet wachten tot november, dan wil ik mijn abbo van mobiel omlaag doen. Simpel heeft een mooie aanbieding nu, maar ja, zonde om nu over te stappen want mijn abbo gaat tot november...

Op paardlief bezuinigen is heel lastig. Nu gaat het wel, ze hoeven geen hooi erbij, maar straks moet dat ook weer ingekocht worden. Ben nu al een beetje wintervoorraad langzaam aan het verzamelen, en centen apart aan het zetten voor hooi (handig die spaardoelen van ING ;)).

Misschien is het voor jou een optie om in de zomermaanden het geld wat je normaal uit zou geven aan hooi, apart te zetten en hier dan in de winter weer hooi van kopen (zodat het niet meteen een aanslag op je portemonnee is)!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:54

Niet gelijk beginnen te roepen dat TS dan maar de pony op straat moet zetten. Ze geeft zelf aan dat ze het prima red als ze al die extra dingen voor de kinderen en pony drastisch mindert, dus dan lijkt me de dat een goede eerste stap.
Als het dan nog steeds houtje bijten is kun je altijd de pony nog verkopen. Maar als je al die ijsjes/ponyritjes(Waarom ga je daar ook voor betalen als je een eigen pony hebt :? )/speelgoed en prul voor de pony een maand achterwege laat kun je een kar met boodschappen weer halen.

Dit is echt een kwestie van je zelf een schop verkopen en verstandig worden. En kindje van 7 kun je prima uitleggen dat mama niet alles kan kopen omdat er weinig centjes zijn en een peuter van 1.5 beseft het niet eens of ie nu elke week nieuw speelgoed krijgt of niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:56

Je kinderen hebben niet steeds nieuw speelgoed, ijsjes en uitjes nodig. Weet je wat de oudste wel over enkele jaren nodig heeft? Goede spullen voor (middelbare) school, goede tas, dure rekenmachine, fijne kleding, sportschoenen. Misschien sta je daar niet bij stil, maar er komt nog een dure toekomst aan.
Geef je pinpas af en leg jezelf een wekelijks budget op. Probeer wat over te houden voor belangrijke dingen en heb je het niet nodig bewaar je het op je rekening.

Nog een ding; doe je pony weg. Klinkt heel hard, maar je kinderen gaan voor.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:02

Ha Wendy! Handig topic! Met de tips van hier kom je echt een heel eind! Je prioriteiten wat bijstellen, goed bijhouden wat je vaste lasten zijn en wat je uitgeeft aan de boodschappen en dan ben je er al bijna! Zorg dat je een potje opbouwt voor onverwachte uitgaves en kijk dan of je genoeg hebt om de pony te houden.

Hoe is het eigenlijk met Welmoed?

@iedereen: ik ken Wendy als een superlieve moeder die alles voor haar meiden overheeft. Het kan zo te lezen alleen wel wat scherper wat de financiën betreft. Er worden hier in dit topic wel pittige aannames gedaan. Het is echt nog geen kandidaat voor 'een dubbeltje op zijn kant'.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:04

Wat je kunt doen is eens bijhouden wat je nu eigenlijk elke maand aan extraatjes koopt. Elk ijsje, patatje, kinderboerderij bezoek, speelgoedje van de action, halstertje voor de pony opschrijven :-) Kans is groot dat je je helemaal wild schrikt :-)
En dan bedenken hoe je dat wilt aanpassen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:04

Wij leven bewust heel sober omdat we liever geen geld uitgeven wat niet nodig is. Consuminderen is hier een heuse hobby geworden. :') Hoe minder geld we uitgeven, des te minder we hoeven te werken en dus meer tijd hebben voor onszelf/elkaar/leuke dingen.

Wat wij doen... misschien heb je er wat aan. :)

Boodschappen:
- Folder bekijken van de winkel waar wij de boodschappen doen, op basis van de dingen die in de aanbieding zijn maak ik een week menu. (is bloemkool in de aanbieding, dan bijvoorbeeld een bloemkool ovenschotel en zo verder)
- Ook de folder bekijken van de drogisterij voor verzorgings- en/of schoonmaak producten. Wasmiddel is ook super vaak in de aanbieding bij de Kruidvat etc.
- Folders ook vooral vergelijken met elkaar, misschien heeft winkel A betere aanbiedingen dan winkel B
- Eventueel naar de markt gaan indien het goedkoper is dan de huidige aanbiedingen, vaak is het goedkoper maar niet altijd
- Eventueel zelf wasmiddel maken, super makkelijk en super goedkoop. Op internet zijn genoeg 'recepten' te vinden
- Restjes dagen!!

In en om het huis:
- Apparaten niet op standby laten staan, wordt het niet gebruikt dan gaat het uit
- Geen onnodig licht laten branden
- Verwarming in de wintermaanden niet hoger dan 17 graden en alleen in de woonkamer als we thuis zijn, een dikkere trui of lekker dekentje is evengoed warm en nog lekker cosy ook
- Letten op waterverbruik, het water van het douchen vangen we op in een bak en gebruiken we weer voor het doorspoelen van de wc
- TV/internet abbo onder de loep nemen, het kan vast goedkoper
- Alle verzekeringen na lopen, kan het goedkoper (met goede voorwaarden) dan is overstappen ook zo gepiept

Extra's:
- Alles wat mogelijk is kopen we tweedehands
- Wat we niet meer nodig hebben verkopen we
- Als we iets leuk/mooi/tof whatever vinden dan vragen we ons eerst af of het ook echt nodig is, vaak is dat niet zo en laten we het liggen

Aan het einde van de maand houden wij daardoor meer dan genoeg over, waardoor we of de spaarrekening spekken, of zelf lekker iets leuks gaan ondernemen. Leuke dingen hoeven trouwens ook helemaal geen geld te kosten. :)

En voor de beeldvorming... We zijn +/- 50 euro kwijt aan boodschappen voor 2 volwassenen, 1 kind en 2 katten, afgelopen week zelfs maar 35 euro. Voor G/W/L ben ik zo'n 75 euro per maand kwijt... :)

In het begin is het even wennen en zoeken maar na een tijdje gaat het vanzelf en is alles maar een kleine moeite. Het is ook echt niet zo dat we nooit wat leuks kopen, we gaan ook gewoon naar de film, af en toe uit eten, dagjes weg etc. Maar gaan ook net zo graag een dag naar het park, een speeltuin, kinderboerderij, de bossen... en dat kost niks.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-15 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt