Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:10

Sammie schreef:
Ik denk dat een hoop mensen hier eens een dag of een week mee moeten lopen met de brandweer. Jullie hebben echt geen flauw idee waar je het over hebt en wat er allemaal kan gebeuren..

Helaas heeft de brandweer ook geen flauw idee waar ze het over hebben of wat er kan gebeuren. Je kunt paarden niet zomaar in een ander weiland zetten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:10

Sammie schreef:
Yontheke schreef:
De boom hing/stond er zo al bij sinds zaterdag. Die extra 10 minuten om te bellen zullen dan ook niet meer uitmaken. De eigenaar hoeft daarom niet perse aanwezig te zijn maar kan wel toestemming geven om de paarden te verplaatsen naar een onschadelijk stuk.

Wat als de Ts in deze geen toestemming geeft? Bij mij zouden ze alleszins geen toestemming krijgen. Ik heb ook bordjes aan de weide hangen met priveterrein en niet betreden.
Die tien minuten (en het zijn er veel meer dan tien) maken net wél het verschil. Dan was ie bij de volgende rukwind mogelijk omgekieperd. Dat risico wil je toch niet lopen?

Leuk jouw bordjes en leuk dat jij geen toestemming geeft, maar die boom zagen ze echt gewoon om.. Dus als jij graag kans wil lopen dat je paarden in paniek wegrennen met alle gevolgen van dien is dan óók voor jouw rekening. En bovendien vraag ik mij af of je wettelijk gezien de toegang wel mág weigeren. E.e.a. dat ze toch via jouw terrein hun werk gaan en mogen doen..

Ik denk dat een hoop mensen hier eens een dag of een week mee moeten lopen met de brandweer. Jullie hebben echt geen flauw idee waar je het over hebt en wat er allemaal kan gebeuren..

Als ze echt over het terrein moeten passeren om aan de betreffende boom te kunnen, zal je niet kunnen weigeren. Maar privegrond is geen opslagplaats.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:11

Ik heb ook vaak met dit weer staan zagen voor mensen en als de boom van de buren op kieperen staat en ze zijn niet thuis, is het even foto's maken en daarna veiligstellen.

Zo stonden wij zaterdag ook een boom van de buren te kortwieken omdat hij voor de helft op de stal lag.

Yvontheke, de mensen van de gemeente die dat doen werkten niet op zaterdag en al hadden ze dat gedaan waren ze bij de stichting uitgekomen. Die staat als eigenaar niet bij ts.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:12

Yontheke schreef:
Dit moet je zelf eens proberen. Boom omdoen op privegrond en dan droppen op gemeentegrond. Ze zullen nogal snel zijn.

Dan zijn ze echt vlot :+ Heb je nog net geen "milieudelict"-boete aan je broek hangen. Als je pech hebt, heb je die wel!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:14

:oo O jee.... dat is nogal wat ! Geen idee of brandweer dit zomaar kan / mag en op wie de schade te verhalen...te weinig verstand van die dingen. Maar lijkt me wel dat die boom daar niet tegen een drukke snelweg staat...dus even verwittigen door politie of gemeente zou wel zo netjes geweest zijn.

Een boom als vervroegd verjaardagsgeschenk ? :x Nee, sorry....is niet grappig :+

Gefeliciteerd trouwens Gohya ! *\o/*

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:15

Vervelend zeg!

Gaat de gemeente die boom wel uit je weiland halen of moet je dat zelf maar regelen?

Het is goed dat je fotos hebt gemaakt. Ik zou de gemeente schriftelijk aansprakelik stellen voor je schade. Dat moeten zij maar op hun verzekering verhalen. Jij hebt geen stormschade, want zij hebben de boom in jouw wei gedropt, dus feitelijk heeft de gemeente schade. En dus ook de kosten voor het verwijderen en herstel.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:17

butengeweun schreef:
Yvontheke, de mensen van de gemeente die dat doen werkten niet op zaterdag en al hadden ze dat gedaan waren ze bij de stichting uitgekomen. Die staat als eigenaar niet bij ts.

Als de grond van de stichting is, is het aan hun om toestemming te geven. Dan zou het in hun geval netjes zijn om ts te verwittigen om maatregelen te treffen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:23

Gypsy schreef:
Sammie schreef:

Helaas heeft de brandweer ook geen flauw idee waar ze het over hebben of wat er kan gebeuren. Je kunt paarden niet zomaar in een ander weiland zetten.

Die brandweermannen heb je ook. Dat klopt. maar deze mannen hebben netjes paarden verplaatst. Maar wat wil je er verder mee zeggen? Dat ze boom hadden moeten omzagen en de paarden hadden laten staan, zodat de boom in het weiland was gevallen? Of dat ze de boom hadden laten staan wachtend op een fietser om er onder terecht te komen of dat de boom uit zichzelf het weiland in was gekomen.. Is dat waard?

Er is bij diverse korpsen de laatste veel aandacht geschonken aan het omgaan met paarden.

Maar ik lees hier eigenlijk alleen maar ontzettend veel kortzichte opmerkingen. Van mensen die gewoon niet snappen hoe het werkt met betrekking tot veiligheid van de omgeving en de taken van de brandweer. Er zijn korpsen geweest die uren in touw zijn geweest met het omzagen van gevaarlijke bomen. Die van hot naar her rennen, maar hier wordt maar geroepen ach ja… als ze er na kunnen bellen (terwijl het dan rustig is of is uitbesteed is aan iemand omdat ze dan een persoon kunnen missen of ze hebben na uren de juiste persoon te pakken) kunnen ze het ervoor ook.. (uren wachten tot de juiste persoon/eigenaar is gevonden en dan hopen dat er in één keer wordt opgenomen). En in de tussentijd eten ze uit hun neus? Brandweer is vrijwillig. Ze zijn uren in touw naast hun gewone werk en gezinsleven en ze krijgen hiervoor een kleine onkostenvergoeding.. Onkostenvergoeding van juist… de gemeentekas.. die wij betalen. Dus lekker klagen dat je zoveel belasting af moet dragen als de brandweer straks dubbel zo lang bezig is omdat een stel Bokkers vindt dat ze eerst in drievoud toestemming moeten hebben om een gevaarlijk obstakel te verwijderen.

En nee leuk is het niet en ts kan idd best achter verwijdering van die boom aangaan (misschien moet de stichting het in dit geval zelfs doen?), maar veiligheid gaat vóór principieel gedoe als niemand mag aan mijn paarden zitten. Even meedenken en meedoen in de maatschappij mensen! Alsjeblieft!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:27

Sammie schreef:
Die brandweermannen heb je ook. Dat klopt. maar deze mannen hebben netjes paarden verplaatst. Maar wat wil je er verder mee zeggen? Dat ze boom hadden moeten omzagen en de paarden hadden laten staan, zodat de boom in het weiland was gevallen? Of dat ze de boom hadden laten staan wachtend op een fietser om er onder terecht te komen of dat de boom uit zichzelf het weiland in was gekomen.. Is dat waard?

Er is bij diverse korpsen de laatste veel aandacht geschonken aan het omgaan met paarden.

Maar ik lees hier eigenlijk alleen maar ontzettend veel kortzichte opmerkingen. Van mensen die gewoon niet snappen hoe het werkt met betrekking tot veiligheid van de omgeving en de taken van de brandweer. Er zijn korpsen geweest die uren in touw zijn geweest met het omzagen van gevaarlijke bomen. Die van hot naar her rennen, maar hier wordt maar geroepen ach ja… als ze er na kunnen bellen (terwijl het dan rustig is of is uitbesteed is aan iemand omdat ze dan een persoon kunnen missen of ze hebben na uren de juiste persoon te pakken) kunnen ze het ervoor ook.. (uren wachten tot de juiste persoon/eigenaar is gevonden en dan hopen dat er in één keer wordt opgenomen). En in de tussentijd eten ze uit hun neus? Brandweer is vrijwillig. Ze zijn uren in touw naast hun gewone werk en gezinsleven en ze krijgen hiervoor een kleine onkostenvergoeding.. Onkostenvergoeding van juist… de gemeentekas.. die wij betalen. Dus lekker klagen dat je zoveel belasting af moet dragen als de brandweer straks dubbel zo lang bezig is omdat een stel Bokkers vindt dat ze eerst in drievoud toestemming moeten hebben om een gevaarlijk obstakel te verwijderen.

En nee leuk is het niet en ts kan idd best achter verwijdering van die boom aangaan (misschien moet de stichting het in dit geval zelfs doen?), maar veiligheid gaat vóór principieel gedoe als niemand mag aan mijn paarden zitten. Even meedenken en meedoen in de maatschappij mensen! Alsjeblieft!

Helemaal met je eens Sammie!! Sorry dat ik het zeg, maar soms wordt ik echt helemaal gek van dat geneuzel hier op Bokt..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:28

Sammie schreef:
Gypsy schreef:

Als ze Ts kenden hadden ze haar onderweg naar de boom kunnen bellen. Niet pas achteraf.

Netjes verplaatst? Wie weet wel regelrecht naar een weiland waar net met gif was gespoten....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:44

Dat is dan zeer vervelend (hoe groot is die kans? Vrij klein. Weilanden worden niet elke maand bespoten en zelfs niet elk jaar) maar ik denk dat het vervelender is als de politie bij je aanbelt met de mededeling dat je partner is overleden door een omgevallen boom, omdat de brandweer uren is bezig geweest om de juiste verantwoordelijke van een stel paarden te pakken te krijgen omdat ze eerder niet een boom konden omzagen. Dat bomen omvallen hoor je met enige regelmaat na elke serieuze storm. En dat iemand omkomt door een omgevallen boom hoor je helaas elk jaar.

En bij ts was bespoten ook niet van toepassing? Die geeft alleen aan dat het daar net begon te groeien.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-15 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:46

Sammie schreef:

Amen _/-\o_

Wat een kortzichtig geneuzel hier zeg.
Ik ben stapel op mijn dieren maar een mensenleven is mij meer waard.
Zelf al gaat dat ten kosten van mijn omheining of ook al staan mijn paarden dan maar even in de blub.

TS ik denk dat jij nog in je handjes mag klappen.
1 ze hebben je omheining gerepareerd( nee ze hebben geen tijd om 5 uur aan je hek te spenderen)
2 ze hebben je paarden eerst veilig gesteld(ze hadden ze ook kunnen laten lopen en nee ze hebben ook niet alle wijsheid in pacht)

Imo hebben hun al goed hun best gedaan en die boom word heus wel weggehaald en anders inderdaad het geld in je zak steken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:49

Maar in dit geval duurde het volgens mij helemaal geen uren? TS was bekend bij de brandweer, ze wisten dat zij de eigenaar was.

En dan zijn er nog tig redenen te noemen waarom paarden soms wel in het ene weiland mogen en niet in het andere. Plus, wat als een van de brandweermannen gewond was geraakt door de paarden. Hadden ze TS daar dan voor aansprakelijk gesteld?

Ik gok dat ze gewoon geen zin hadden om even normaal met TS te overleggen. Jammer, want van wat ik hier hoor had TS of haar verzorger er dan heen snel kunnen staan om te helpen de paarden veilig te verplaatsen en het werk van de brandweer makkelijker te maken, en dan was ts denk ik ook niet boos geweest.

Ikzelf ook niet trouwens. Die boom zou bij mij het probleem niet zijn, maar dingen stiekem achter je rug om doen daar houd ik niet van.

Naath86

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:51

Gypsy ze doen echt niet bewust iets achter je rug om.. Tsjonge zeg, dat er op die manier over de brandweer gedacht wordt, vreselijk zeg!!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:51

Sammie schreef:
Dat is dan zeer vervelend (hoe groot is die kans? Vrij klein. Weilanden worden niet elke maand bespoten en zelfs niet elk jaar) maar ik denk dat het vervelender is als de politie bij je aanbelt met de mededeling dat je partner is overleden door een omgevallen boom, omdat de brandweer uren is bezig geweest om de juiste verantwoordelijke van een stel paarden te pakken te krijgen omdat ze eerder niet een boom konden omzagen. Dat bomen omvallen hoor je met enige regelmaat na elke serieuze storm. En dat iemand omkomt door een omgevallen boom hoor je helaas elk jaar.

En bij ts was bespoten ook niet van toepassing? Die geeft alleen aan dat het daar net begon te groeien.

Maar wie zegt hier dat ze uren moeten bellen en moeilijk doen om toestemming te krijgen?
Ik vind dit ook niet normaal. Dat ze het moeten doen wel, maar TS is goed bekend overal dus zoveel moeite had het heus niet gekost om haar even in te lichten. Dat dit echter totaal niet gebeurd vind ik hetgene wat hier echt niet klopt. Er is heus wel 1 mannetje die even kan rondbellen terwijl de rest overlegt over hoe het aan te pakken. Er is imo een groot verschil tussen uren uit je neus vreten en even een paar minuutjes de tijd nemen om de eigenaar te vinden. Lukt dit niet makkelijk? Dan hebben ze het iig wel geprobeerd!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:52

Citaat:
de gemeente weet dat het mijn weiland is,ook politie en D.B. en vele mensen weten dat en hebben mijn tel.nr.

Moeten ze dan echt eerst de gemeente/brandweer/db of weet ik wie gaan bellen?

Nee sorry risico van het vak als je paarden langs een weg met bomen staan.

En ja ik spreek uit ervaring wat er met je paard gebeurd als ze die laten lopen op het moment dat de brandweer aan de gang MOET want dat moeten ze inderdaad.

Echwel

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:54

Ach Gelukkig veel regen gevallen dus gif en kunstmest zal het probleem niet zijn geweest

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:58

Dat denk ik ook. Ze stonden met het hele corps bij de boom te overleggen. Bel jij de eigenaar, nee joh doe jij maar.....ach laat maar. Joh hebben we geen zin in. 8)7

Erg kortzichtig hier allemaal. De brandweermannen hebben gedaan wat zei dachten dat goed is. En door hun actie was duidelijk dat erover nagedacht was. Dat het niet uitpakt zoals jij wil is jammer.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:00

Naath86 schreef:
Gypsy ze doen echt niet bewust iets achter je rug om.. Tsjonge zeg, dat er op die manier over de brandweer gedacht wordt, vreselijk zeg!!!

Waarom dan pas bellen als alles achter de rug is?

Als ze eerder hadden gebeld waren er 2 opties geweest.
Ts was dan misschien begripvol geweest, had de paarden zelf verplaatst en eventueel stroom eraf en helpen omheining uit de weg te halen.
Of ze was boos geworden en had medewerking geweigerd. Dan was de taak v.d. brandweer misschien lastiger geworden. Ik denk dat ze uit angst voor 't laatste misschien achteraf maar gebeld hebben.

Toch stom. Je hoort wel vaker dat politie/brandweer paarden zomaar verplaatst of bij vreemde dieren in een weitje gooit. Ine hier op bokt heeft toen nog tijden op eigen kosten voor een vreemd paard gezorgd dat zomaar opeens in haar wei stond. Ik vraag me toch af hoe ze dat verantwoorden als het een keer mis gaat.

Echwel: Dan is er nog cushing, ex-hb, en tig andere redenen waarom ze niet zomaar verplaatst kunnen. Zo is een vzpony van mij ooit overleden door een combinatie van acuute hoefbevangenheid en koliek.
Zelf heb ik hier een pony staan die het niet op vreemden heeft, en dan durft te slaan als ze haar proberen te drijven of vangen. Da's dan een pony, maar stel je voor dat een paard dat doet. Tig redenen voor de brandweer om niet zomaar met andermans dieren aan de slag te gaan.

Als er een stel pennymeiden met je paarden aan de gang gaan schreeuwt bokt moord en brand. Nou dat fietspad had voor die 10 minuten ook wel afgezet kunnen worden, zeker als die boom er al sinds zaterdag zo bij hing.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:02

Zwerte schreef:
Maar wie zegt hier dat ze uren moeten bellen en moeilijk doen om toestemming te krijgen?

Zwerte je moet helemaal geen tijd willen verspillen aan toestemming ‘krijgen’. :( Want als het voor ts geldt (niet enkel omdat de gegevens van ts toevallig bekend zijn) geldt het voor iedere boom die ergens neergelegd moet worden. En er zijn hier al Bokkers geweest die al luidkeels verkondigen geen toestemming te geven. Wil je echt tijd verspillen aan zulke pietluttigheden terwijl levens op het spel kunnen staan.. Weet je welke scenario’s je kan krijgen als je dit traject in gaat? Ja dat kan uren duren. Eigenaar van de grond (eerst uitzoeken), eigenaar van de paarden (eerst uitzoeken- oh vijf paarden vijf verschillende eigenaren oh die neemt niet op.. hebben we nog een ander telefoonnummer), dan het verhaal doen, dan vragen om toestemming (Je zou er maar fietsen :( ) Dan heb je koekenbakkers die géén toestemming geven of eerst zelf willen komen kijken of zelf de paarden binnen willen zetten. Dat traject wil je toch niet hebben. Dat kan dus écht uren duren. En gelukkig had ts aangegeven wel mee te willen werken, maar er zijn hier mensen die dat dus niet willen doen. Je huis zou maar in de fik staan en de brandweer moet eerst een drievoudig toestemmingstraject in gaan. :( Dat werkt niet echt niet.

En nogmaals ’t is niet leuk dat het zo gebeurd is. Ts zit met een joekel van een ongewenste boom, maar ik denk dat je beter kunnen kijken naar de nazorg van de gemeente en het verwijderen van die boom dan roepen dat de brandweer dingen achter je rug omdoen. :? Lekker zit je bewusteloos klem in de geleende auto van de buurman.. moeten ze eerst opzoek gaan en dan bellen naar de buurman om toestemming te vragen om de auto open te knippen..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:02

gypsy denk je nu werkelijk dat een brandweer er aan denkt of een paard/pony mogelijk ziek is of word van verplaatsen. 8)7

Sjonge kort door de bocht zeg.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:04

Het verschil tussen de brandweer en een stel pennymeiden is denk ik toch wel groot genoeg. De brandweer probeert in dit soort situaties nou eenmaal zo snel mogelijk zo veel mogelijk veiligheid te creeëren. En dan heb je geen tijd om 10 minuten te wachten, als er nog meer bomen op omvallen staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:05

Over bordjes niet betreden en privé..

Zie de brandweer al staan bij een grote brand, oh jongens, hier mogen we niet in, laat dan maar fikken :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:06

Citaat:
zeker als die boom er al sinds zaterdag zo bij hing.
Die boom is dus al sinds zaterdag een groot risico geweest. En het is helemaal niet te zeggen of die boom zo nog uren of weken zo kon blijven hangen. Sommige bomen vallen in een keer om. Die man in Wolfheze kan het helaas niet meer navertellen. De brandweer is kundig genoeg om te beoordelen hoe ze hun werk moeten doen.

palousa_boy schreef:
Zie de brandweer al staan bij een grote brand, oh jongens, hier mogen we niet in, laat dan maar fikken :D
:+ Maar het papierwerk is bijna op orde jongens! Nog even de onderverhuurder van de huurder van de vereniging van de gemeente proberen te bereiken die net op vakantie is in Australië. Dan mogen we beginnen met blussen! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-15 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:07

Gypsy, ik heb dus zo een paard (ofja een Merens). Doodsbang voor vreemden. En slaat dus in blinde paniek met alle gevolgen van dien. Ik zou hierom ook echt erg boos kunnen zijn.

Als die boom er idd van zaterdag al zo hing hadden ze best TS kunnen verwittigen, of de verzorger of de instantie waar zij de weide van huurt.