Hier ook samen met een boer. Wij zijn hier 9 jaar geleden komen wonen. In het ouderlijk huis (boerderij) van mijn schoonouders. Op dat moment hadden wij nog geen kinderen en werkte ik ook nog fulltime.
Mijn vriend doet het bedrijf met zijn halfbroer. Wij hebben dit huis gewoon netjes betaald, althans hypotheek voor afgesloten, en het staat op onze naam. Niet dat wij er voor een appel en een ei inzitten.
Mijn zwager bleef de gewoonte houden om hier binnen te komen voor koffie te pakken, 's middags te eten (ook als mijn vriend bij een ander aan het werk was en niet thuis at) of om zo nodig om 23:30 bijv. nog hierbinnen het spuitboekje in te vullen. Ook ontving hij hier vertegenwoordigers over mijn vloer. Mijn schoonmoeder liep ook dagelijks met haar vuile voeten binnen om koffie 'voor de mannen te zetten' of mijn schoonvader kwam binnen als we net zaten te eten om voor de 100e keer iets onbenulligs te vragen.
Ik heb van al die dingen toen niets durven zeggen en sommige dingen vielen me ook niet zo op, omdat ik fulltime werkte.
Dat werd wel anders toen mijn oudste dochter geboren werd. Ik ben plots van haar bevallen op 31 weken. We hebben toen enkel hulp van mijn ouders gehad. We zaten toen nog net in een verbouwing.
Het bedrijf was het belangrijkste, dat de babykamer niet helemaal af was interesseerde ze niets.
Toen ik zwanger was van mijn tweede kindje, werd ik met 25 weken opgenomen en moest ik tot mijn bevalling plat liggen. Gelukkig mocht ik dat thuis doen op een ziekenhuisbed. Mijn schoonmoeder stond dezelfde dag voor de deur om mijn vriend te vertellen dat hij niet thuis kon blijven om voor onze oudste te zorgen, maar dat het bedrijf voor ging.
Ik was zo boos, maar het ergste vond ik dat ze niets deed om te helpen. Ze heeft nooit eens onze oudste opgehaald voor een uurtje bijv. Weer waren het mijn ouders ....
Het is zo overduidelijk dat ze leven voor het bedrijf.
Ik heb echt op het punt gestaan om hier weg te gaan, puur vanwege mijn schoonfamilie. Mijn vriend stond en staat gelukkig achter mij. Alleen heeft hij het karakter van zijn vader, geen prater en zacht van karakter. Mijn schoonmoeder en zwager willen altijd het laatste woord en brengen hun 'mening' als: jij moet of het is zo ....
Voor mij is het nu opgelost. Ze zetten geen stap meer binnen hier, tenzij we ze uitnodigen. Verder hebben ze de kantine. We zeggen gewoon hoi en maken een oppervlakkig praatje.
Ik vind het prima nu, maar ik heb me echt 2 jaar vreselijk gevoeld hier.
-------------------------------------------
Achteraf hadden we direct om de tafel moeten gaan zitten en duidelijk bespreken hoe wij het wilden en zagen. Ook dan waren er boze gezichten geweest, maar dat was wel weer overgewaaid en het had me 2 jaar ellende bespaart.
Het is met boerenbedrijven en de huizen die van vader op zoon overgaan vaak erg moeilijk. Oude gewoontes sluipen er snel terug in.
Voor de ouder is het bedrijf en huis vaak moeilijk los te laten.
Ik zou zeer duidelijk zijn dat je behoefte hebt aan je privacy en ze niet zomaar voor ieder wissewasje binnen kunnen lopen. Bespreek ook dat het jullie kindje is en jullie bepalen.
Als zij daarna nog met iets komt, zou ik gewoon luchtig zeggen: we zullen allemaal wel zien....
Zorg gewoon dat je op je strepen staat!
Niet bang zijn, maar zeer duidelijk zijn en vanaf het begin je grenzen aangeven is mijn tip!. Ik merk wel nu ik ouder geworden ben en ik moeder ben, dat ik nu veel makkelijker mijn mening geef en mijn eigen grenzen trek. Met mij nemen ze geen loopje meer, al zijn er na 9 jaar nog steeds situaties waarvan mijn bloeddruk omhoog schiet
.
Bepaalde letters doen het niet, dus knippen en plakken en dat is mis gegaan.