Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:49

chillse schreef:
jaime_andrea schreef:
Dus...ik moet de wens van het bruidspaar accepteren, en verder shut up, maar mijn mening word hier hysterisch aangepakt in de zin van...stel je niet aan ...je kind is geen vleesboom..zit je aan je kind geplakt etc etc.

Chill mensen..Zoals TS een idee/mening heeft over kids op bruiloft..zo heb ik er ook 1.

Ik respecteer je mening wel hoor, ik vraag juist om meningen van ouders om proberen in te zien hoe het voor ouders zou zijn. Denk dat je mijn post verkeerd begrepen hebt. Ik heb niets tegen kinderen maar ik vraag naar ervaringen met chique dineren icm kinderen die al een dag vol spanning hebben gezeten.
Denk gelukkig niet dat mijn broers dan überhaupt niet zouden komen :').

Ik begrijpt je post absoluut niet verkeerd en het gekke is of het typische in dit geval er word gequote wat ze willen lezen.

Ik zei ook..mensen/ouders kunnen vaak ook wel inschatten of ze een kind een plezier doen nee te nemen naar een bruiloft. Het ene kind kan een hele dag aanwezig zijn en je niet horen en de ander gaat na een uur jengelen .Een ouder die weet dat je kind er geen ruk aan vind zal automatisch een oplossing proberen te vinden in de zin van idd een oppas oid want als ouder zit je ook niet op een jengelend of vermoeid kind te zitten wachten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:50

chanel1985 schreef:
Als het grotere kinderen zijn , dan vind ik het wel ok om te zeggen dat je vraagt om de kinderen thuis te laten.

Maar gaat het over pasgeborene (zoals bij uw schoonzussen) ligt dat wel iets anders, ik weet niet hoe het zit bij andere mama's maar i ik zou mijn pasgeborene niet een hele avond bij een babysit laten.Dus zou het zijn ofwel mij met baby erbij of wel geen van de 2.

Ik heb momenteel een baby van 4 weken en ben uitgenodigd op een trouw van een collega op 22 augustus en ik twijfel of ik ga gaan.

Ligt eraan of de oppas een familid is met ervaring of het buurmeisje van 16.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:50

Kinderen zijn gewoon kinderen en mogen kind zijn.
Als je van jezelf wéét dat je je gaat ergeren aan huilende, onrustige, pratende, spelende kinderen op JOU dag.... dan moet je voor jezelf kiezen. Hoe moeilijk dat voor de ouders misschien ook is.
Want geluid maken ze, dat is één ding wat zeker is. En kinderen kunnen niet zo lang stil zitten. Ze willen gewoon lekker spelen.
En als je als ouders dan niet wilt komen, omdat je kind niet is uitgenodigd. Snap ik best.
Maar het is en blijft de keuze van het bruidspaar. Het zal vast niet om het kind zelf gaan. Het zal vast niet persoonlijk zijn, maar kindjes maken nou eenmaal geluid en zijn gewoon aanwezig :') :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:53

Ik snap echt niet dat mensen zo gepikeerd kun raken als hun kinderen ergens niet bij mogen zijn :') Als ik een bruiloft zonder mijn neefjes en nichtjes wil, dan wil ik dat, dan kunnen mijn broers en zussen zich daar naar schikken, anders pech. Ik wil van die speciale dag kunnen genieten, en zou het mijn broers en zussen uiteindelijk kwalijk gaan nemen als hun kinderen het in mijn ogen deden 'verpesten.'

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:57

jaime_andrea schreef:
Ik begrijpt je post absoluut niet verkeerd en het gekke is of het typische in dit geval er word gequote wat ze willen lezen.

Ik zei ook..mensen/ouders kunnen vaak ook wel inschatten of ze een kind een plezier doen nee te nemen naar een bruiloft. Het ene kind kan een hele dag aanwezig zijn en je niet horen en de ander gaat na een uur jengelen .Een ouder die weet dat je kind er geen ruk aan vind zal automatisch een oplossing proberen te vinden in de zin van idd een oppas oid want als ouder zit je ook niet op een jengelend of vermoeid kind te zitten wachten

Mwah mijn ervaring is juist dat kinderen die door de rest van de gasten als nogal irritant kunnen worden ervaren (waar de kinderen natuurlijk niks aan kunnen doen), diens ouders dat juist niet doorhebben en kindlief overal mee naartoe slepen. Ik denk dat je voor jezelf (en de mooie dag die je in gedachten hebt!) een groot risico neemt door dit van de ouders af te laten hangen. Ik vind kinderen erg leuk, maar ik heb me al meerdere keren geërgerd aan kinderen die door de (kerk)dienst heen praten, huilen, spelen. Nogmaals de kids kunnen hier natuurlijk niks aan doen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:00

Anoeska schreef:
jaime_andrea schreef:
Als ik uitgenodigd word op een bruiloft maar er word expliciet gezegd no kids dan zou ik ze vriendelijk bedanken voor de uitnodiging en ze succes wensen in de toekomst maar ik zou NIET gaan.

Mijn kind hoort bij mij en thats it. Je kan voor jezelf inschatten of je je kind een plezier doet om hem of haar mee te nemen naar een bruiloft, maar als ze op voorhand ze niet welkom zijn blijf ik thuis. Dit zou meer een principe kwestie zijn want vaak bij een feestje laat ik ze thuis want hebben ze er niks aan en gaat ze mee vermaakt ze zich prima of met andre kids of wat speelgoed

Oh god.. ik hoop toch dat ik nooit zo'n moeder wordt waarbij de wereld ophoudt als de kinderen niet binnen handbereik zijn :roll: Kinderen zijn niet het middelpunt van de wereld. Het huwelijk draait om het bruidspaar en hun wensen.

Zo'n moeder??? Mij heb je nooit horen zeggen dat de wereld ophield met bestaan. Zo kunnen we wel even doorgaan dat de wereld ook niet ophoud met bestaan als er een paar kids rondlopen op een bruiloft maar dat vind ik respectloos naar bruidspaar. Het gaat hier om een mening en vind hier wel een hele nare (persoonlijke) bijsmaak aan hebben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:02

Bij ons is eerder het gevoel: liever een dienst met her en der een storing (of juist lachwekkend moment) maar met iedereen die dierbaar is erbij, zoals het leven ook is, dan een opgepoetst gebeuren volgens protocol in select gezelschap.
Ik ben blij dat de hele familie daar zo in staat.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:05

Ik had hetzelfde dilemma voor mijn bruiloft. Ben zelf ook geen fan van (kleine) kinderen en zag ze ook al de hele dag rondrennen en zich stierlijk vervelen. Omdat we toch nog best wat familie en vrienden hadden met wat kleinere kinderen en veel mensen ook bleven slapen vond ik zonder kinderen ook weer wat.

Wij hebben dus ook gekozen om twee dames in te huren die de kinderen ge-entertained hebben. Die deden dat met verve, in de kinderruimte was het zo gezellig dat ik zelfs mijn twee stiefzoons (van toen bijna 20) er heb zien zitten! We trouwden in een kasteeltje en ze hadden een hele speurtocht uitgezet op basis van de geschiedenis van het kasteel (i.s.m. de beheerder), dat was echt een groot succes. Ook hebben ze een paar dingen voor ons geknutseld die ze dan steeds kwamen presenteren, dat was ook erg geslaagd.

Ik heb er echt van genoten dat de ouders ook een relaxte dag hadden (wij hadden trouwens geen formeel diner maar een walking dinner met voor de kinderen ook aangepaste gangen).

Chasey

Re: Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:06

Wat een leuke oplossing Turtlelito! :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:10

Het was ook super leuk Chasey, de dames kozen ook heel duidelijk voor creatieve zaken i.p.v. bijvoorbeeld een tv met dvd's.

Ze waren van Sprankel http://www.sprankelsprankel.nl en inventariseerden vooraf hoeveel kinderen er kwamen/welke leeftijden en stemden daarop hun programma af. Ze schminkten de kinderen ook nog heel mooi trouwens en zorgden voor aktiefoto's.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:11

Ja super leuke oplossing :D En ik neem aan dat de ouders zelf er dan ook niks mee te doen hebben gehad, en de kinderen tóch dichtbij waren :)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:11

Urielle schreef:
Bij ons is eerder het gevoel: liever een dienst met her en der een storing (of juist lachwekkend moment) maar met iedereen die dierbaar is erbij, zoals het leven ook is, dan een opgepoetst gebeuren volgens protocol in select gezelschap.
Ik ben blij dat de hele familie daar zo in staat.

Onze hele dag bestond uit een hele lange hilarische aaneensluiting van leuke momenten. Naar mijn mening omdat er juist geen kinderen bij waren die aan het jengelen waren en gefrustreerde ouders veroorzaakten.
Nee, juist omdat er geen kinderen bij waren was iedereen ontspannen en melig. Absoluut geen opgepoetst gezelschap en/of protocollen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:32

Hier heeft dat dilemma zichzelf gelukkig grotendeels opgelost. In onze familie zijn er véél kinderen, dus het is echt een factor waar je toch over na moet denken als je een feestje organiseert.

Toen wij vorige zomer getrouwd zijn (ik was toen zwanger, nog geen eigen kind dus :) ), was het jongste aanwezige kind oud genoeg om te snappen dat ze even rustig moest zijn. Helaas liet de burgemeester toen een hele tijd op zich wachten, maar dat hebben ze spontaan opgelost door nog even buiten te gaan spelen tot hij er was. Tijdens de (korte) ceremonie hebben we niemand gehoord :)
Voor het feest zelf hadden we op voorhand de keuze gemaakt om het heel los en totaal niet protocollair te houden. 's Middags een picknick in het park, en daarna naar een partytent in een geleende tuin, 8 soorten taart en een koelkast vol frisdrank. In het park konden ze rondrennen zo veel ze wilden, en in de tuin stond een springkasteel. Gillen en druk doen konden ze daar, en we hadden afgesproken dat dat niet in de tent gebeurde. Geheel geen problemen mee gehad :)
Het scheelt dat ik zelf absoluut geen diner wilde, als we dat wel gedaan zouden hebben, dan had ik daar ook geen groep kinderen bij gewild. Omdat het in onze familie over zoveel kinderen gaat, had ik dan waarschijnlijk naar een collectieve oplossing gezocht (speelhoek met frietjes en toezicht in een aangrenzende ruimte ofzoiets), als het maar een paar kids zouden zijn geweest, had ik aan de ouders gevraagd of ze zelf een oplossing konden vinden.

Een paar maanden geleden is mijn zus getrouwd, en die hadden een veel groter feest (maar geen diner) Bij de ceremonie waren wel veel kinderen aanwezig, maar dat is eigenlijk heel goed meegevallen. Ouders met echt kleintjes waren uit zichzelf bij de uitgang gaan zitten, er zijn er 2 beginnen huilen (waaronder die van ons :+ ), maar die waren bij de 2e gil al aan de andere kant van de deur. Op het feest (dansfeest met hapjes, dat begon om 20u) waren enkel de kinderen van mijn zus aanwezig, alle andere ouders hadden -zonder dat daar om gevraagd is- zelf een
oppas gezocht.

Ofwel pas je je feest aan zodat ze er wel op een leuke manier bij kunnen zijn, ofwel past de familie zich aan zodat ze niet mee naar het feest hoeven. En dat zouden evenwaardige opties moeten zijn, die me allebei bespreekbaar en uitvoerbaar lijken.

Van uitspraken als "mijn kind niet = ik niet" gaat mijn haar rechtop staan. Je verwijt iemand dat ze geen rekening houden met jouw wensen, en reageert dan door rechtstreeks tegen hun wensen in te gaan. Logica 8)7

En nog een kleine toevoeging: ik zou zelf ons dochtertje alleen maar meeslepen als ik zeker ben dat dat de bedoeling is, en me ook absoluut niet beledigd voelen als iemand ons vraagt of we haar thuis willen laten. Binnen onze familie weet ik dat er verwacht wordt dat ze overal mee naartoe gaat, en bij vrienden vraag ik het gewoon, zeker als ik het niet goed kan inschatten :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:38

TS je moet doen zoals je het zelf graag wilt :j

Ik heb zelf wel een heel rare situatie meegemaakt.
Mijn stiefzusje ging trouwen en we werden uitgenodigd, daarbij werd niks vermeld over kinderen dus wij gaven aan dat we kwamen, met onze 3 kinderen van 15,16 en 18 jaar.
Na maanden kregen we ineens te horen dat kinderen niet welkom waren, gewoon kort via een mailtje.

Uiteindelijk zijn we met het hele gezin gegaan , was ruim 2 uur rijden.
Het was prachtig weer, bruiloft was bij het strand, dus de kinderen zijn naar het strand gegaan en wij hebben het officiele gedeelte maar bijgewoond.
Daar aangekomen bleken er tig kinderen te zijn van de familie en vrienden van hem en waren dus alleen de neefjes en nichtjes van onze kant niet welkom.

Het werd heel duidelijk dat ze eigenlijk haar hele stieffamilie er liever niet bij gehad had.
Nou, dat had ze dan beter gelijk duidelijk kunnen maken.

Het mooiste was nog dat de hele ceremonie veel later begon als afgesproken dus alles liep uit.
Wij hadden onze kinderen vertelt hoe laat we terug zouden zijn maar die tijd werd natuurlijk ook veel later en toen kwam mijn oudste dochter doodleuk de receptie inlopen om te vragen hoelang het nog ging duren _O-
Je had mijn vaders gezicht moeten zien :))

Hoef niet te vermelden dat daarna het comtact doodgevallen is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:40

Wow spatter, wat erg!
Wat een klote gevoel zul je hebben gehad.
Hadden ze inderdaad beter niet kunnen uitnodigen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:46

Soms heb je helaas stukken familie waar het minder mee klikt dan je graag zou willen, maar die je toch "moet" uitnodigen. Ik heb 1 schoonzus die ik het liefst zo weinig mogelijk zie, maar als ik haar niet uitnodig trap ik daarmee een hoop andere mensen mee op de tenen. Lastige afweging elke keer :+

Spatter, niet als steek naar jou toe ofzo hé, ik ken de situatie niet, en kan dus niet oordelen. Het klinkt inderdaad niet alsof dat heel sympathieke mensen zijn :D

Maar wat ik dus wil aangeven is dat je soms heel moeilijk anders kan, ook al wil je eigenlijk niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:48

Ja en vooral omdat onze kinderen toch niet meer onder kleintjes vielen, mijn oudste zoon had officieel zelfs wel meegekund, hij was 18.

Ik weet zeker dat mijn vader een behoorlijke duit in het zakje gedaan heeft om de bruiloft te betalen voor zijn (stief) dochter maar zijn biologische kinderen waren niet gewenst .

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:50

Wat een nare familiekwestie :(
Ben blij dat bij onze familie aan beide kanten alles nagenoeg koek en ei is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:50

Bakkabouter ze had ons echt niet hoeven uitnodigen, had ik geen probleem mee gehad.
We zagen haar alleen als we bij mijn vader waren, bij ons kwam ze nooit en we werden ook niet bij haar uitgenodigd .
We zijn alleen gegaan omdat we dat wel zo netjes vonden en ons niks te verwijten viel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:51

Ik weet niet anders dan dat wij mee mochten, ben ook nog maar naar 1 bruiloft geweest in mijn leven. Maar als er feesten worden gegeven dan gaan de kinderen of niet mee of er zijn vaak 2 ruimtes en er is animatie geregeld.

Ligt er maar net aan, als veel mensen die je uitnodigt kinderen hebben dan zou je zeggen regel een oppas / aparte ruimte maar als er maar 1 of 2 gasten met kinderen zijn is het eerder tot last.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:30

Spatter, helaas hier precies dezelfde situatie. Nu heb ik al jaren geen contact meer met mijn vader en stiefmoeder/zusjes, dus wordt daar niet uitgenodigd :')

Mijn vader heeft 5 biologische kinderen, en ze willen allemaal niks meer te maken met hem hebben, maar voor mijn stiefzussen doet die alles. Tsja...

Ik vraag mij echt af of jonge kinderen het leuk vinden, zo'n bruiloft. Hoop mensen die ze niet kennen, moeten zich goed gedragen en rustig zijn, niet echt iets om te spelen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:44

Ik lees nu dat er geschreven wordt dat ouders zelf wel in kunnen schatten of ze hun kinderen kunnen meenemen. Dat is niet altijd helemaal waar...

Ouders houden van hun kinderen en kunnen iets leuk, lief, schattig of in elk geval een stuk minder storend ervaren terwijl andere mensen zich er wel aan kunnen storen.

De meeste kids in mijn omgeving vind ik leuk, maar er zijn er een aantal bij... Ik moet eerlijk bekennen dat ik sommige vriendinnen minder snel uitnodig omdat ze hun kinderen meenemen die ik niet zo leuk, lief en schattig vind.

Dus ik kan me heel goed voorstellen dat het de wens is van een bruidspaar om een (gedeeltelijk) kinderloze bruiloft te willen geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:44

Zo Spatter, dat is wel heel onbeschoft zeg := Kan me voorstellen dat je not amused was.
Ik heb ook niets tegen kinderen van 10+ op de bruiloft. Maar echt jonge kinderen kun je niet uitleggen dat ze een hele tijd stil en rustig moeten zijn. Dat gaat niet werken (tenminste, niet met de kinderen uit onze familie :+ )
Ik denk wel dat mensen die zelf ook kinderen hebben, het minder erg zouden vinden wanneer kinderen nadrukkelijk aanwezig zijn op de bruiloft. Ipv een bruid en bruidegom die zelf geen kinderen hebben.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:01

Ik heb pas geleden een bruiloft gehad van mijn schoonzusje (hebben zelf nog geen kinderen). Heb zelf een zoontje van bijna 1 en die was de hele dag welkom, maar heb dit zelf bewust niet gedaan. De daggasten moesten vanaf 13:15 aanwezig zijn en toen heb ik de kleine man ook mee genomen. Hij is gezellig mee geweest op de foto en heeft na de ceremonie geholpen met de duiven los te laten (de duiven waren een cadeau van ons aan het bruidspaar en hun vonden het leuk om hem daar bij te betrekken). Daarna was hij het ook wel echt zat (is ook inslaap gevallen in de buggy) en heeft mijn moeder hem rond 4e opgehaald, waar hij vervolgens is blijven slapen zodat wij op de bruiloft konden blijven. Dat mijn moeder hem kwam halen en ook nog even kwam feliciteren heb ik vooraf besproken met het bruidspaar en dit vonden zij geen probleem.

Als mijn schoonzusje hem er niet bij had willen hebben had ik dit ook begrepen en had ik hem de hele dag bij mijn moeder of oppas gelaten.

Ik vind het helemaal niet raar om te zeggen dat de kinderen overdag welkom zijn, maar niet tijdens het eten en avond. :)
Laatst bijgewerkt door Jespri op 23-07-15 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:15

Heel simpel: onze bruiloft=ons feestje en wij hebben beiden niets met kinderen. Kiezen er voor om heerlijk kindvrij te blijven, waarom moeten we op ónze mooiste dag dan ineens omringd worden door ze? Omdat de mama-brigade zich anders gepasseert voelt? :P
Nee dus, nichtje van mijn man heeft onze ringen gebracht. Lieve rustige meid van 10 jaar en verder geen kinderen bij onze ceremonie noch bij diner en feest. En wat was het een heerlijke en ontspannen dag waar iedereen super van heeft genoten.

Als er mensen niet hadden willen komen omdat we er geen kinderen bij wilden had ik dat best gevonden. Maar je trouwt maar 1 keer, geeft een bak geld uit aan zo'n dag... Dan wil je het gewoon ook super hebben zonder ergernissen van kids etc.