Hoe gaan jullie om.. met een volwassen broer die niets doet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: Hoe gaan jullie om.. met een volwassen broer die niets doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:39

Ik denk dat dat wel meevalt.
En nee dat lost het probleem niet op.
Maar dat doet het nu ook niet zoals ik eerder al aan gaf.
Als vader het als een probleem had gezien had hij zoon wel achter de vodden aan gezeten.
Dus eigenlijk is het enkel het probleem van TS. Dat is degene die moeite heeft met de gang van zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:42

Klinkt alsof je broer met een game-verslaving kampt. Helaas wordt daar nog veel te weinig aandacht aan besteed. Depressie, lusteloosheid, een apathische houding, geïrriteerd zijn, dagdagelijkse taken niet meer kunnen uitvoeren,... zijn er allemaal gevolg van. Ook dat slimme spelletje van jou te pesten om zelf te kunnen gamen is typisch voor een verslaafde.

Praten helpt niet in dit geval. Samen rond tafel zitten en een schoonmaakrooster opstellen, ook niet. Alles voor hem blijven doen lost ook niets op.

Het enige wat je broer kan helpen is terug met beide voeten op de grond gezet worden. Ofwel cold turkey alle games het huis uit (maar daar durft niemand zich aan wagen), ofwel een vader die consequent de leiding neemt (veel werk of niet, zolang je kinderen hebt hoort het erbij), ofwel hem verplichten om buitenhuis te gaan werken zodat hij gedwongen terug in een normaal ritme komt.

Onderschat de situatie in elk geval niet, dit is geen 'typisch puberaal studentengedrag', al wordt deze levensstijl bij jongeren steeds vaker als normaal gezien..

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:43

Ik ben ook zo hoor, als ik vroeger zelf niet in een stal wilde leven met mijn ex, draaide ik zelf voor alles op, maar is dat nu een leven?
Dat zij de enige is die er moeite mee heeft, is op zich al erg genoeg. Dat TS haar huis haar "thuis" niet is, zou voor iedereen een probleem zijn.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:56

Ik voel me aardig aangevallen hier, maar even snel het huis uit.. := Naast de stage uren die ik maak waar ik niet betaald voor krijg, red ik het door de blessure ook niet om nog een bijbaan erbij te nemen. Anders had ik het zo gedaan.
En de centen die ik af en toe verdien met fotograferen (op 't moment door blessure dus ook minder, houd tenslotte amper die camera omhoog zo) komen binnen en gaan gelijk weer door naar de rekeningen van het ziekenhuis/fysiotherapie/studievertraging.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:58

Ik herken dit van toen ik nog thuis woonde, maar toen waren mijn moeder en zusje de boosdoener. Gewoonweg maar niet meer opruimen was niet echt een optie omdat ik natuurlijk ook nog wilde leven in dat huis en ik bezoek kreeg waar ik me werkelijk kapot voor schaamde dat het huis er in zo'n staat bij lag (dat mijn moeder en zusje dat gevoel nooit hebben gehad kon ik ook niet snappen)

Toen heb ik echter mijn tanden stijf op elkaar gehouden en helemaal NIETS meer gedaan. Na een week ook nog eens zelf twee weken op stage geweest. En wat denk je bij thuiskomt? Ze hadden nog steeds niets ondernomen en het huis was van een rommel naar gewoonweg vuil veranderd.. was niet echt de oplossing dus. De enige oplossing voor mij was uit huis gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:01

Er is een hele andere oplossing: je vader melden dat je een schoonmaker gaat inhuren. Zijn kosten uiteraard, zijn huis, zijn zoon. Misschien vindt-ie het prima, dan heb jij jouw probleem opgelost.
Misschien vindt-ie het niet goed, maar dan heb je misschien wél duidelijk gemaakt dat je het meent.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:11

Ik zit in exact zo'n zelfde situatie. Mijn broer is 28 en woont nog steeds thuis. Hij werkt dan wel, maar dat is meestal alleen in de zomer. Hij heeft namelijk een diploma voor loonwerker en dat werk is vaak al 'bezet' hier in friesland.

Hij voert geen flikker uit, komt thuis en gaat op bed liggen, luistert niet naar mijn ouders etc etc. Maarja wat doe je eraan? Iemand van 28 zucht.... Wij zijn hier ook radeloos en soms zakt de moed ook in de schoenen.

Ik denk dat mijn broer ook depressief is en dat zou bij jou broer ook best zo kunnen zijn.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:14

Wow, dat een geweldige instelling van BarbaLala... Heel erg fijn dat het jou allemaal gelukt is op je 19de. Maar dat betekend niet dat dat voor iedereen mogelijk is. Misschien een idee om advies te geven waar de TS wat mee kan?

Ik wou dat ik je kon helpen Cyn maar ik heb helaas ook geen magische tip voor je. :(:) Het zou fijn zijn als je vader inziet dat het zielig vinden van je broer hem niet helpt...

Edit: Een vervelende dynamiek in een gezin is niet het probleem van één gezinslid maar van het gehele gezin

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:02

Robin_S schreef:
Klinkt alsof je broer met een game-verslaving kampt. Helaas wordt daar nog veel te weinig aandacht aan besteed. Depressie, lusteloosheid, een apathische houding, geïrriteerd zijn, dagdagelijkse taken niet meer kunnen uitvoeren,... zijn er allemaal gevolg van. Ook dat slimme spelletje van jou te pesten om zelf te kunnen gamen is typisch voor een verslaafde.

Excuus, beeetje offtopic, maar zo zit het heus niet altijd. Ben zelf gameverslaafd dus voel me verplicht te reageren :+

Ik schreef hier eerst een hele lap tekst, maar ik laat het eventjes bij de conclusie: gamen is vaak het gevolg. Niet de oorzaak. Gamen is ideaal als 'oplossing', weinig prikkels, eventjes uit de realiteit, eventjes geen besef meer van de tijd. Met deze drie voorbeelden zie je wel dat gamen vaak een mooie uitweg kan zijn voor verschillende problematiek (depressie, autisme, geen fijne thuissituatie ed.), het gamen zelf hoeft dus niet altijd de oorzaak zijn, in mijn omgeving zie ik JUIST dat het vaak het gevolg is, zoals bij de meeste verslavingen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:12

Jeetje, wat een nare situatie! Het vervelende hier is gewoon dat de verstandhouding van het gezin op z'n kop ligt, aangezien Cynn als het ware de verzorger is van haar broer en haar vader en dat hoort niet.

Tja, uit huis gaan is wel kort door de bocht en kan een oplossing zijn, maar dat is heus niet de enige oplossing. Als dat niet kan, dan kan dat niet, je moet jezelf niet kapotwerken!! Je doet al zat, zacht gezegd :)

Je broer heeft "gewoon" een flinke schop onder zijn reet nodig om wat van zijn leven te gaan maken, op welke weg dan ook, hij kan gewoon niet zo doorgaan. Voor jezelf niet, voor jullie vader niet en voor zichzelf al helemaal niet. Misschien eerst bij een psycholoog, maar er moet gewoon iets gebeuren.

Ik snap dat je er snel klaar mee bent als hij zegt dat hij er niet over wil praten, dat kan ik me heel goed voorstellen. Maar ik denk dat je er op een andere manier niet komt.
Zet hem bijvoorbeeld aan tafel, jij en je vader erbij en spreek goed uit wat je stoort, wat er aan de hand is en vooral: hoe het je laat voelen. Zorg maar dat het overkomt!

Trouwens, doe je zijn kamer en was eigenlijk ook? Volgens mij is dat al eens genoemd, maar dan zou je dat maar moeten laten liggen..
Ik herken me trouwens wel in je broer, van mijn angststoornis/depressie periode. Gelukkig accepteerde mijn moeder dat niet en heeft die mij die schop onder de kont gegeven.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 23-07-15 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:12

Wow, ten eerste alleen al die reacties dat TS 'maar op zichzelf moet gaan wonen.'
Ik heb in dezelfde situatie gezeten; 40 uur per week stage en had een bijbaantje en werkte ook nog voor mezelf (fotografie) ik weet niet hoeveel uren Barba werkte (80? 90?) maar ik kon dat met 50-60 uur per week niet betalen. We leven in 2015, niet in 1990.. :')

Maar heel erg vervelend TS, hopelijk komen jullie er uit. Ik zou met je vader afspreken dat jullie samen alleen nog maar je eigen was, vaat etc doen. Als je broer zijn onderbroeken uiteindelijk onder de remsporen zitten moet die wel :=
Zelf herken de situatie overigens wel een beetje.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:26

Ik ga hier niet eens verder reageren, behalve dat ik je even een PB stuur!

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:30

Ik vroeg me af of je broer eigenlijk kostgeld betaalt?

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:48

nou TS wat een feest bij jullie thuis. ik heb zo'n vriend gehad (maar die werkte ook nog eens niet) daar kan je dan gelukkig afstand van nemen. is het voor jou niet mogelijk om bijvoorbeeld een weekje oid bij een vriendin te slapen/wonen? al is t dat je dan een beetje 'vakantie' van hem/de situatie hebt en dan kan je daarna met een helder hoofd met z'n drieen (of eerst met alleen je vader) het gesprek aan

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 01:09

Ibbel schreef:
Er is een hele andere oplossing: je vader melden dat je een schoonmaker gaat inhuren. Zijn kosten uiteraard, zijn huis, zijn zoon. Misschien vindt-ie het prima, dan heb jij jouw probleem opgelost.
Misschien vindt-ie het niet goed, maar dan heb je misschien wél duidelijk gemaakt dat je het meent.

Prima idee er zijn zat mensen die voor 8 A 10 euro per uur wat willen bijsnabbelen :j

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:40

Kinke schreef:
En waarom gaan jullie niet gewoon eens met z'n drieën om tafel zitten om hier over te praten? Stel samen een schoonmaakrooster op. Heeft je vader geen ballen genoeg, dan rest je niks anders dan het te accepteren of het huis uit te gaan.
Dit inderdaad :j

En wat ik me wel een beetje afvraag in dit verhaal; je bent élke avond úren aan het poetsen? Hoe dan? Met af en toe een kwartiertje opruimen en een zaterdagochtend flink buffelen ben je er toch wel, of ben ik dan zo'n smeerpoets? :P

Blijft natuurlijk een vervelende situatie hoor en hij is voor mij ook wel herkenbaar maar ik ben al tijden het huis uit gelukkig.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:07

Is er geen familie die je hierbij kan helpen?

Als ik het zo hoor heeft je broer hulp nodig en wordt het je vader ook een beetje veel allemaal. Ik vind en denk niet dat je dat in je eentje zou moeten oplossen...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:27

Vanavond uitgebreidere reactie, nu even snel..

Hij betaalt geen kostgeld nee.
En nee iedere avond uren staan boenen is niet waar, maar als ik een week lang alleen mijn eigen zooi doe (naast de afwas, boodschappen, koken en wasgoed van iedereen) en voor de rest gebeurd er niks, dan sta ik wel een avondje per week te boenen, stofzuigen, wc's etc te doen. Het is geen klein huisje en heel veel meubels zijn wit dus moet je ook wel bijhouden, vooral als er geen onderzetters worden gebruikt, geknoeid, heren niet kunnen richten ( %) ) etc. :')

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:59

Misschien moet je vragen of je vader en broer zittend hun plasje willen doen. Dan ben je het Ranzige Richtprobleem kwijt.
En over het koken: al zegt hij dat hij datgene niet lust, moet je gewoon zeggen dat hij dan maar zelf iets moet maken. Op zijn minst zelf kopen.
Maar wat eet hij dan als ie het niet lekker vind?
En wat meerdere zeggen is ook gewoon zijn kleding niet meer wassen. Maar aan de verhalen te horen denk ik dat hij zijn vieze onderbroeken gewoon nog een paar keer draagt...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:50

Om in de woorden van dr Phil te spreken; you both are enabling him.

Wat voor consequenties zitten er aan het gedrag wat hij nu laat zien? Zoals ik het heb gelezen, geen.
Ik kan niet uit eigen ervaringen spreken maar wel een aantal suggesties geven.

Doen jullie de was voor hem? Mee stoppen. Hij wordt uiteindelijk toch wel gedwongen het te doen.
Heeft ie wat te zeiken over het eten? Jammer dan, dan haal je zelf maar wat en maak je het zelf ook klaar. Eten wat de pot schaft en anders doe je het zelf maar.
Het schoonmaken, dat is een moeilijker ding. Ik heb er met een samen gewoond qua schoonmaken. Hij maakte alles schoon zodra er visite was, maar tussendoor deed ie niets, op een enkele keer de vaatwasser uitruimen na. We hadden wel de afspraak dat degene die kookte niet deed opruimen. Ik kookte meestal 6 dagen per week helaas, meer kon ik er niet uit krijgen hoewel we beiden fulltime werkten.
Deze opvoedtechniek heb ik mij nooit machtig kunnen maken helaas.
Wat je kan proberen is dat iedereen in jullie huis een kookbeurt heeft. Als hij niets geregeld heeft gaan papa en jij lekker wat halen, en laten hem het uitzoeken.

En misschien heel kinderachtig, maar misschien een idee om zijn computer af te sluiten/weg te halen als hij zijn schoonmaakafspraken niet nakomt.
Klinkt als iets wat je bij een kind zou doen, maar misschien werkt het wel.

Overigens klinkt het echt wel alsof er iets "mis" is met je broer. Hij heeft issues. Ben je wel eens een diepgaand gesprek aangegaan om de onderste steen boven te krijgen? Een therapeut oid is hier niet misplaatst denk ik.

Ik vind trouwens wel dat je vader hierin de meeste verantwoordelijkheid zou moeten nemen. Het klinkt namelijk alsof ook hij niets in huis doet, en je broer lekker laat voor wat het is. Hierdoor valt alles op jouw schouders, wat niet fair is, het is zijn kind, en zijn huis. Hij mag ook best wat doen. En al helemaal wat betreft de zorg en opvoeding van je broer.

edit: o ja, nog een dingetje, waar haalt je broer zijn geld vandaan?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:49

Misschien hem kostgeld laten betalen als hij niks doet. Dat geld gaat dan naar jou en je vader toe ter compensatie voor het schoonmaken en koken. Dan houd je er wat geld aan over. En hij voelt in zijn portemonnee dat hij niks doet. Ik denk alleen dat je dat wel met je vader moet overleggen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:55

PowerReiner schreef:
edit: o ja, nog een dingetje, waar haalt je broer zijn geld vandaan?

Inderdaad! iemand van zijn leeftijd heeft nog wel meer behoeften dan alleen eten en drinken neem ik aan? Vooral als hij graag gamed etc? Hoe betaalt hij dat?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 08:43

Van zijn stufi en lening geloof ik, hij werkt niet dus waar anders vandaan zou ik het niet weten. Hoe hoog de bedragen zijn die hij leent, geen idee. Het is niet alsof hij het uitgeeft (denk ik tenminste). Wij zijn bijna anderhalf jaar geleden verhuist en zijn kamer is nog steeds niet klaar, maar volgens mij doet hem dat ook geen moer..

Ik ben inmiddels weer alleen mijn eigen was aan het doen en als hij niet mee eet dan eet 'ie maar brood, zelf koken gebeurd namelijk ook niet. Helaas doe ik de rest van het huis nog wel gewoon, nog regelmatig visite dus ik zal wel moeten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:51

Cynn zoner dat jij het wilt hou jij dit patroon thuis zelf in stand. pas als jij drastisch iets anders gaat doen dwing je je vader om je broer aan te spreken en zal je broer geactiveerd moeten worden. Dus hoe moeilijk het ook is, op je handen gaan zitten.

Schoonmaakrooster maken en alleen jouw taken gaan doen en niet die van je broer of vader. ja het huis zal eerst vervuilen tot je groen en geel van ergernis ziet, maar zo gaat er, geloof me, echt niets veranderen.

Jij bent niet verantwoordelijk voor de verandering, je vader en broer wel

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:11

Een tip vwb schoonmaak en visite,

Doe wat een vriendin van me heeft gedaan met luie vriend, gewoon de visite van te voren waarschuwen over de staat van het huis en de reden verteld.

Vrienden begrepen dit en zaten gewoon tussen de vuile was koffie te drinken.
Vriendlief schaamde zich uiteindelijk dood en draagt sindsdien een steentje bij in het huishouden.

Misschien duurt het wat langer bij vader en broer, maar ze realiseren zich waarschijnlijn niet eens wat jij allemaal doet, vaak denken ze nl dat het zichzelf oplost als het ware. En dat gebeurd nu ook, want jij lost het op voor ze.