Eerste paar dagen werken voor eigen rekening ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:03

xxCYNNxx schreef:
Dan nog staan zij volledig in hun recht om jou in die proefperiode te ontslaan als zij daar reden toe zien, dus dan zegt die 6 maanden arbeidscontract niet zo veel.
Maar afgezien daarvan: het mag niet eens; onbetaald laten werken, zie de link in mijn vorige post. Het betreft immers geen vrijwilligerswerk, maar een betaalde baan. Dus ze mogen die 5 dagen onbetaald niet eens doen, 1 dag mag niet eens, laat staan 5.

Ligt er maar net aan hoe je het omschrijft. Het bedrijf mag geen rendabel trekken aan de kandidaat in een testperiode. Dat doet een bedrijf in 5 dagen ook niet.
Bijstandgerechtigden moeten ook onbetaald werken.

Overigens zou ik als jongeling, in een arbeidsmarkt die wel enorm aantrekt maar waarbij jongeren het nog steeds moeilijk hebben, zelf de investering maken om dit te doen. Je wil werken of je wil het niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:10

Klopt, maar die test wordt toch heel duidelijk omschreven waar die aan moet voldoen om als test te zien.
Bij ts echter is er gewoon sprake van de werkzaamheden verrichten die bij de functie horen waarop ze solliciteert. Is immers al gezegd dat ze contact heeft gehad met klanten; gewoon werk dus...en dat mag dus niet onbetaald.

En tja bijstandsgerechtigden...dat is overheid. Je weet toch hoe dat gaat: overheid mag alles..zelfs je eigendom inpikken voor een habbekrats; onteigening heet dat...gelegaliseerde diefstal noem ik het.
Dat maakt het lastig om dit geval van ts te gaan vergelijken met bijstandgerechtigden die moeten werken met behoud van uitkering. Want met dat heb je weer met een andere wetsartikel te maken dan waar ts mee te maken heeft.

Wat betreft je laatste alinea heb je zeker gelijk, maar dan nog; kan je je dat financieel veroorloven, want stel je woont niet meer thuis dan is met een minimum jeugdloontje 5 dagen geen loon een flinke klap natuurlijk. En in dat geval zou ik de gok niet gewaagd hebben.

ts; wat je ook nog zou kunnen doen: het uwv bellen (heet dit nog zo trouwens; verandert om de zoveel jaar van naam lijkt het wel) en daar eens vragen hoe dit zit...just in case de link onzin is. Neem toch aan dat ze je daar toch zeker wel kunnen vertellen of dit toegestaan is ja of nee.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:34

xxCYNNxx schreef:
Ik vermoed ook dat dit helemaal niet mag, alleen al vanwege idd verzekerd zijn ed.

Dit is wat ik zo ff snel kon vinden erover....mag dus idd niet

http://www.vacature.com/carriere/sollic ... oef-werken

Bedankt voor het uitzoeken :)
hier wordt alleen niet gesproken over het later uitbetalen van loon?

Autumnn

Re: Eerste paar dagen werken voor eigen rekening ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:35

Bedankt iedereen voor alle tips en hulp :)
Ik ga sowieso even het UWV bellen en morgen een gesprek aangaan met de directeur

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:46

Later uitbetalen van loon mag wel, maar de constructie van dit bedrijf mag niet. Immers: wordt het hem toch niet na die 5 dagen krijg je ze niet uitbetaald. Althans zo begrijp ik je verhaal en dat mag dus niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:51

Hmm is dat niet een proeftijd? Dat komt op het zelfde neer. Ik zou het niet doen. Lekker makkelijk en goedkoop hoor.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:54

Of je het wel of niet moet doen hangt van veel zaken af. Zomaar roepen dat ts het niet moet doen vondt ik te snel geoordeelt. Misschien is het wel een once in a lifetime upportunity.

Wat betreft niet betalen. Ik denk ook dat het niet mag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:59

Je hebt toch een proeftijd waarin je kan kijken of je de baan leuk vind en of je het wil doen. Waarom dan mensen op proef laten werken. Het is een goedkope oplossing

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:05

Het UWV heeft mij verteld dat er een mogelijkheid bestaat waarbij een werkgever mag vragen of jij als potentiele werknemer een proefperiode kan / wil draaien zonder door hen betaald te worden. Als ik het goed onthouden heb, kan je dit in totaal maximaal 2 maanden doen, en in die periode blijft het UWV jou betalen (en hoeft het bedrijf jou dus niet te betalen). Ik vind het dus zo vreemd nog niet klinken. Ik zal even krijgen of ik hier een stukje over kan vinden op het http://www... :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:06

maar dan horen zij dat wel aan te vragen bij het uwv, althans: dat neem ik aan.
En is daar hier sprake van?
Want als er niks is aangevraagd, gaat het uwv er gewoon vanuit dat die 5 dagen betaald zijn en krijgt ts niks van het uwv.

Dit zijn zeker punten om heel goed na te gaan. Ik zei niet voor niks in een eerdere post: bij dit soort constructies kun je niet achterdochtig genoeg zijn.
Alles goed uit zoeken en overleg plegen met uwv voor je er van uit gaat dat het uwv dan wel betaalt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-07-15 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:08

Klopt. Die proefplaatsing is met behoud van uitkering en moet worden aangevraagd. Ik vind het zaakje stinken op dat gebied. Is er een aanvraag gedaan bij het UWV

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:12

Dat via het UWV heb ik ook even gehad toen ik even zonder werk zat, ik kwam toen in een soort traject omdat ik nog geen 27 was, maar voordat dat allemaal rond was had ik gelukkig alweer een baan. Maar ik heb toen 2 maanden bij het bedrijf waar ik nu werk gewerkt, met behoud van uitkering (kon helaas niet omzeild worden, had de hoop gelijk in dienst genomen te worden en weg die uitkering gezien het toch niet allemaal rond was, maar helaas..). Het bedrijf betaalde een uur- of maandloon aan het UWV en een gedeelte daarvan werd dan naar mij gestort voor die "behoud van uitkering". Na die 2 maanden werd ik gewoon bij het bedrijf in dienst genomen.

Maar dan word je dus wel gewoon betaald, is geen test of wat dan ook en die 2 maanden waren ook meteen mijn proeftijd.

5 dagen zonder centen zou ik nooit mee akoord gaan :n.
Heb het vroeger weleens met stages gehad, maar dat was dan een proefdagje van een paar uurtjes om te kijken hoe ver ik er voor stond en of ik matchte met het team. Dat vond ik dan ook niet meer dan logisch. Maar echt 5 dagen werken zonder iets ervoor terug te krijgen.. Nee..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:15

2 maanden gewerkt op basis van proefplaatsing en nu al sinds december aan het werk. Ik zou ook eens vragen of je bij geschiktheid een contract krijgt aangeboden en dit zwart op wit laten zetten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:22

vikki schreef:
Het UWV heeft mij verteld dat er een mogelijkheid bestaat waarbij een werkgever mag vragen of jij als potentiele werknemer een proefperiode kan / wil draaien zonder door hen betaald te worden. Als ik het goed onthouden heb, kan je dit in totaal maximaal 2 maanden doen, en in die periode blijft het UWV jou betalen (en hoeft het bedrijf jou dus niet te betalen). Ik vind het dus zo vreemd nog niet klinken. Ik zal even krijgen of ik hier een stukje over kan vinden op het http://www... :)

Dat klopt, dat heet een proefplaatsing.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:32

Ik ga nu het gesprek aan, hou jullie op de hoogte. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:35

R12312 schreef:
vikki schreef:

Dat klopt, dat heet een proefplaatsing.

Is dat niet als je een uitkering hebt? Dan ben je gewoon doorverzekerd en krijg je ook je uitkering door betaald...

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:00

Ik vind de situatie erg vreemd klinken en volgens mij mag het ook niet. Ik heb even het e.e.a. Opgezocht en ik kom uit op de volgende wetsartikelen:

7:610 geeft de voorwaarde aan wanneer er een arbeidsovereenkomst is. Er moet arbeid verricht worden, loon betaald worden en een gezagsverhouding/verbinding zijn. Volgens de jurisprudentie gaat het voornamelijk om de bedoeling die contractspartijen hebben bij het afsluiten van deze overeenkomst. In jou geval denk ik dus ook dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst.

7:611 geeft aan dat je je als goed werknemer en werkgever moet gedragen. De zorgplicht wordt hier o.a. Mee bedoelt.

7:616 geeft aan dat de werkgever verplicht loon is te betalen.

7:617 geeft aan hoe loon betaald kan worden. Dus via geld of in natura.

7:625 geeft aan dat als je er geen loon wordt uitbetaald je een vordering kunt instellen jegens de werkgever. Rente hierover kan ook worden gevorderd.

de verdere artikelen in ons wetboek geven nog meer inhoud aan de verplichting van de werkgever m.b.t loon e.d. Artikel 7:627 en 7:628 geven aan dat er loon moet worden betaald als er arbeid wordt verricht en wat er gebeurd als je ziek bent.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Voor echt goede specifieke informatie zou ik een jurist raadplegen. FloortjeM en Douraque zitten hier op bokt en hebben veel juridische kennis. Misschien kun je hun een Pb sturen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 00:21

Hoe is het gesprek gegaan?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:16

Even een update:
Gisterochtend heb ik voor ik moest beginnen, een gesprek aangevraagd met hem.
het leek alsof hij een beetje schrok dat ik mijn mond opentrok en met goede tegenargumenten kwam.
Hij gooit alles onder het mom van 'training'.
waarop ik als antwoord gaf 'ik ben gisteren ingewerkt door iemand die er nu twee dagen werkt, ook onder het mom van training??'
dat was volgens hem wel zo :j
toen zei hij op een gegeven moment iets in de trant van 'er zijn ook medewerkers geweest die na 2 dagen zijn vertrokken' haakte ik heel mooi in en zei 'dan doe ik dat nu ook. Tot ziens :evaw:
Heb hem een hand gegeven en ben weg gegaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:37

Mooi ts. Laat je niet uitnemen hoor

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:53

goed zo ts, was geen zuivere koffie dus, zoals 9 van de 10 keer bij bedrijven die dit soort constructies hanteren.
Goed dat je je niet laat uitbuiten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:05

Het zou ook fijn zijn als je dit soort zaken ergens kon aangeven. Bijvoorbeeld bij een instantie. In deze tijden willen mensen graag werken en zijn er altijd wel een aantal mensen die erin trappen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:09

Mooi hoor ingewerkt worden door iemand die er ook pas werkt?
Heel vreemd denk dat je de juiste beslissing hebt genomen meestal is die 5 dagen zonder geld werken niet het enige wat zo'n bedrijf uithaalt.
Maar daar kom je later pas achter.

Succes met het vinden van wat anders

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:12

Goed van je dat je zo hebt gereageerd! Door de grotere werkeloosheid denken sommige bedrijven ineens van alles te kunnen maken... 8)7

Ik zou het alleen overwegen als het echt een goed opleidings/inwerkingstraject is waar je ook wat aan zou hebben als je niet mag blijven. Dan zou je het kunnen zien als een investering in je toekomst of een stage. Maar dan moeten ze wel met een heel goed traject komen en niet gewoon wat basic uitleg van een andere medewerker.

Dus in jou geval, goed gehandeld! Ik hoop dat je een leuke baan vindt waar je wel de waardering krijgt die bij werken hoort.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:21

Lizzyy schreef:
toen zei hij op een gegeven moment iets in de trant van 'er zijn ook medewerkers geweest die na 2 dagen zijn vertrokken' haakte ik heel mooi in en zei 'dan doe ik dat nu ook. Tot ziens :evaw:
Heb hem een hand gegeven en ben weg gegaan.

Heel goed! Dit zijn truukjes die dit soort bedrijven uitproberen om onder de nieuwe Wet Werk en Zekerheid uit te komen. Een proeftijd mag nl. niet bij kortdurende contracten.