Vraagbaak: Tijdelijk 'vakantie'adres voor overspannen mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 06:50

Ik ben mij bewust dat het mooiste zou zijn dat iedereen na zo'n verblijf genezen is, maar ik blijf herhalen dat ten eerste daar de periode veel te kort voor is. De behandeling vindt plaats in de thuissituatie. Concreet heb ik het over de fase dat elke prikkel je teveel is. Je gezin vraagt van je dat je zo normaal mogelijk functioneert, tenminste zo voelt het, en dat is je teveel. Buren, familie en collega's die met je begaan zijn, goed bedoelt zoeken ze contact met je, maar je hebt geen zin in deze confrontaties. De fase dat je liefst in een hol zou willen wegkruipen.

Ik moet mij hier dan wel zelf bloot geven en waarom ook niet. Ik heb het over de periode dat ik zelf besloot naar de huisarts te gaan. De mensen rondom mij hadden dat allang gezegd, maar de stap moet van jezelf uitkomen. Ik kreeg oxazepam voorgeschreven en mijn bloed werd gecontroleerd. Ik was nl. ook kilo's afgevallen door gebrek aan eetlust. Op aanraden van de arts ben ik de ziektewet ingegaan, want op de werkvloer ging het ook helemaal mis. Ik was thuis, maar het voelde echt niet als thuis. Ik wilde door niemand buiten mijn eigen gezin gezien worden, dus was ik of boven of in de omheinde achtertuin. Telefoon, email, bezoek beantwoordde ik niet. Ik wilde gewoonweg met rust gelaten worden. En wanneer de huis-/bedrijfsarts mij toen gezegd hadden ga jij maar er even lekker tussenuit had ik dat met beide handen aangegrepen. Want wanneer ik bij mijn dochter (wel gedwongen) langsging, die in Veenendaal woont, voelde ik mij daar heerlijk en ging ik daar lekker naar buiten. Gewoonweg het feit dat je niemand tegenkomt die je kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:26

Tinky12 schreef:
In het Westerpark in Amsterdam is een locatie waar mensen terecht kunnen nadat ze in een kliniek gezeten hebben om de overgang naar "dagelijks leven"op te vangen...

http://ypsilon-amsterdam.nl/zorg-en-her ... amsterdam/

Misschien moet je eens kijken hoe dit opgezet is.

Dit heb je heel veel, inloophuizen noemen ze dat. Bestaat niet enkel in Amsterdam en lijkt me dus niet iets unieks. Ik heb al gastvrouw gewerkt op zo'n inloophuis, gewoon kletsen met mensen, potje rummikubben, maar ze konden ook handenarbeid doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:31

Volgens mij kan even wat rust soms helemaal niet gek zijn. En niet altijd heeft het zin om meteen met therapie te beginnen, ook dat kost kracht en energie, dus soms moet je wel echt eerst weer wat opbouwen, voor je daarmee aan de gang kunt.

Maar het moet wel betekenen dat de moeilijke dingen in elk geval echt weggenomen worden. Een gezamelijke woonkamer waar je voor kunt kiezen of niet lijkt me geen probleem. Maar de gezamelijke keuken vereist wel wat meer aandacht denk ik: het onderling regelen van zaken als koken en opruimen zijn normaal al een redelijke uitdaging, daar zou ik zelf bv echt niet aan beginnen met vreemden die ook niet goed in hun vel zitten. Als er iets zou zijn wat ik zou willen, dan is het dat dat gewoon geregeld is. En vaste maaltijden op vaste tijden kan ook al aardig wat structuur geven.

(En daarnaast nog een puur praktische overweging voor het gebouw: het is in elk geval belangrijk dat je geen geluidsoverlast van elkaar hoeft te hebben.)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:41

Joolien schreef:
Tinky12 schreef:
In het Westerpark in Amsterdam is een locatie waar mensen terecht kunnen nadat ze in een kliniek gezeten hebben om de overgang naar "dagelijks leven"op te vangen...

http://ypsilon-amsterdam.nl/zorg-en-her ... amsterdam/

Misschien moet je eens kijken hoe dit opgezet is.

Dit heb je heel veel, inloophuizen noemen ze dat. Bestaat niet enkel in Amsterdam en lijkt me dus niet iets unieks. Ik heb al gastvrouw gewerkt op zo'n inloophuis, gewoon kletsen met mensen, potje rummikubben, maar ze konden ook handenarbeid doen.

Joolien...het is geen inloophuis,dat is het naastgelegen gebouw.Waar ik het over heb is echt voor overnachting.Terrein is ook niet openlijk toegankelijk zodat de gasten zich wel degelijk terug kunnen trekken.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 22-07-15 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:42

Tinky12 schreef:
Joolien schreef:

Joolien...het is geen inloophuis,dat is het naastgelegen gebouw.Waar ik het over heb is wel voor overnachting.Terrein is ook niet openlijk toegankelijk zodat de gasten zich wel degelijk terug kunnen trekken.

oh, dan heb ik dat verkeerd geintepreteerd.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:00

Je hebt ook centra voor psychisch herstel

http://www.vanklachtnaarkracht.nl

Iedereen voelt zich wel eens somber, angstig of onrustig. Als deze gevoelens langer aanhouden, kunnen mensen bij ons terecht voor behandeling in deeltijd of ambulant, trainingen, gesprekken en online hulpverlening. We bieden de mogelijkheid tot rust te komen en te herstellen, zowel geestelijk als lichamelijk.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:15

Heike schreef:
Je hebt ook centra voor psychisch herstel

http://www.vanklachtnaarkracht.nl

Iedereen voelt zich wel eens somber, angstig of onrustig. Als deze gevoelens langer aanhouden, kunnen mensen bij ons terecht voor behandeling in deeltijd of ambulant, trainingen, gesprekken en online hulpverlening. We bieden de mogelijkheid tot rust te komen en te herstellen, zowel geestelijk als lichamelijk.

Misschien mijn 'vakantie'adres als overbrugging van de wachttijd. Noot: vakantie in de zin van er even tussenuit zijn, niets meer, niets minder

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:25

Ik snap je idee en dat klinkt positief, maar mijn ervaring is dat je als je hier last van hebt juist in je eigen omgeving moet leren om te gaan met de lopende zaken en stress.
Natuurlijk is even er uit fijn, maar zodra je terug komt val je terug in het oude patroon.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:37

Ik vind het zeker een heel waardevol concept. Niet iets moeten! Ik speel ook met de gedachte voor zoiets. Niet alleen voor mensen met een burn out of zo. maar er moet zo vreselijk veel in deze wereld/ maatschappij. je het klopt: mensen herstellen sneller via structuur, activiteiten, e.d. Maar is dat daarom goed? Is een bezinning, een echt tot jezelf komen en vanuit daar eventuele stappen zetten niet ook heel waardevol?
Is die structuur echt beter? of is dat gewoon gericht op snel weer meedraaien, productief zijn? Al die dwang, die gedachte dat anderen weten wat goed voor je is, is ook vreselijk conditionerend. En natuurlijk werkt het voor mensen. Sommigen dan, niet allemaal. Helamaal goed dat er juist ook andere mogelijkheden zijn naast de heersende tendens.
Een periode een time out is helemaal niet raar.
En dat nog in een omgeving met paarden, die gewoon hun eigen ritme en structuur hebben...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:50

Bij mij heeft mijn huisarts gezegd dat ik overspannen en depressief was, tegen burnout aan.

Het enigste waarvoor ik nog wakker worden wou is voor mijn famielie en paarden, als ik dat niet gehad had dan wist ik niet of ik nog door vechte wou.

Ik heb mijn psyciater gezegd: ik citeer: " ik moet nu hulp hebben anders wordt ik geen 21 jaar.." dit heb ik 1 maand voor mijn verjaardag gezegd.

Een psychiater heeft niet geholpen, ik ben nog meer verschlechterd..
Ik heb vrijwel direct mijn werk verandert en ben naar duitsland vertrokken.
Mijn ouders zijn kort daarna uitekaar gegaan.
Ik had inees mijn rust.
Ik ben nog een keer van werk verandert en heb nog mindet stress.
Ik heb voor mezelf zoveel dingen verandett dat iker alleen bovenop ben gekomen.
Of in ieder geval zo bovenop dat ik een goede basis heb om verder op te bouwen.

Een vakantie doet me goed, heel goed zelfs. Ik was aangekomen in twee weken bijna twee kilo.
En daarna nog geen week later die twee kilo eraf en ik weer in dagelijkse szress waar ik nu ook lichtelijk overspannen van wordt.
Maar daarvoor doe ik alles op mijn weg en kan ikhier super mee omgaan.

Het is misschien goed om een tijdelijke "out" te hebben om tot rust te komen maar wat ook belangrijk is dat mensen leren om weer met de dagelijkse stress om te gaan en te laten genieten van hun leven.
Als mensen daar direct begeleiding mee krijgen in dat huis dandat ze later in hun eigen omgeven al veel aankunnen, en natuurlijk blijvende begeleiding totdat alles op 1 rit is.

Dan zou zon huis ideaal zijn met de juiste begeleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:01

josien_m_ schreef:
Is die structuur echt beter? of is dat gewoon gericht op snel weer meedraaien, productief zijn?

Hangt af van het soort structuur. Vaste maaltijden ipv die je zelf moet regelen zijn mi niet gericht op snel weer meedraaien, maar op het vrijmaken van het deel dat zich anders bezig zou moeten houden met planning en organisatie. Omdat de makkelijke keuze dan wel eens 'niet eten' wil zijn bovendien niet handig. Ook kun je die vrijblijvend aanbieden: het is er, als je het wilt. En ook retraites en stilteweekenden doen dat bijna altijd binnen een structuur van vaste tijden en maaltijden.

Verplichte (dagelijkse) therapie of daginvulling is al heel anders. Het kan goed zijn, maar het kan ook leiden tot het ontlopen van de werkelijke bezinning. Moeilijk te zeggen, dat zal voor iedereen ook anders zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:20

Met gemeenschappelijke keuken bedoel ik dat ze daar zelf hun eten dienen klaar te maken. Vroeger :+ woonde ik in een zusterflat en daar had je ook een gemeenschappelijke keuken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:36

opala schreef:
Met gemeenschappelijke keuken bedoel ik dat ze daar zelf hun eten dienen klaar te maken.

Dat zou voor mij dus wel echt meteen een dealbreker zijn :j

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 07:49

Eerst wil ik iedereen hartelijk danken voor de bijdrages aan mijn vraagbaak, jullie zijn fantastisch.

De achterliggende gedachte van zelf je eten kunnen bereiden, is dat je eet, wanneer je trek hebt, desnoods midden in de nacht.

Inderdaad ben ik nu op de hoogte dat anderen al eerder mijn hersenspinsel gerealiseerd hebben, had ik kunnen weten :+ .

Wellicht kan ik mij onderscheiden door als doelgroep de Zaankanters te nemen. Bij Psyq Zaandam bestaan er wachtlijsten voor de daadwerkelijke behandeling gestart kan worden. Na de intake is er wel de mogelijkheid ondersteunende gesprekken te houden ter overbrugging. Het mag gezegd worden: hulde aan de zorgverleners welke ik mocht ontmoeten, huisarts, crisisdienst en bedrijfsarts. Slechts 1 persoon waar ik mij niet op mijn gemak voelde. Ook hulde aan alle mensen op mijn werkvloer, welke mij de tijd gunden om te herstellen. Na de bouwvak zal ik mijn werkzaamheden voorzichtig weer gaan oppakken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:59

Opala wat een goed idee, maar ik denk dat je met een maand echt niet uit ben...een half jaar is meer reeel.

Dan zit ik weer te denken.

Tja een soort zorgboerderij achtig iets.....een maandje een logee die mij lekker met het buitenwerk helpt...in relaxt tempo, lekker in de aarde bezig plantjes zetten, wat maaien met een goede benzine maaier, de bak slepen, dieren verzorgen, wandelen met de honden....dat alles tegen kost en inwoning...dat is dan therapeutisch...

Mijn ervaring is dat niks doen je nog dieper wegdrukt...op tijd eten en in buitenlucht zijn toch wat werken om de geest te ontspannen meer doet dan in een klein kamertje alleen zitten te knuezen en van elkende maar in bed gaan liggen....

Zegt ze na 2 burn outs ;)

Maar het concept van niets doen is dat niet meer van een opname in een rusthuis? Of bestaat dat niet meer.

Mensen met grote psychische problemen denk ik dat due juist door geen professionel hulp om zich heen nog meer kapot gaan door het gat waar ze in vallen...

Na je 45e gaan oude weggestopte gebeurtenissen die een lading van emotie in zich dragen tegen de deksel van de ketel drukken...en daar heb je hulp bij nodig...juist het diep verstopt houden en "normaal " willen blijven functioneren put zo uit...

Dit concept past wel in Rutten zijn visie van crowdfunding en hulp vanuit je omgeving...lekker goedkoop voor papa staat :+

Overigens ben ik met 2 anderen aan het brainstormen om dit met creatieve alternatieve therapie samen te stellen voor mensen tegen een burnout en tegen dreigende overspanning aan te bieden...meer het concept van yoga, dans yoga en massage therapie met massages van technische aard tot energetische, teken therapie...enz...dan met een catering van pure en gezonde voeding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:21

Tcm62 schreef:
Opala wat een goed idee, maar ik denk dat je met een maand echt niet uit ben...een half jaar is meer reeel.

Dan zit ik weer te denken.

Tja een soort zorgboerderij achtig iets.....een maandje een logee die mij lekker met het buitenwerk helpt...in relaxt tempo, lekker in de aarde bezig plantjes zetten, wat maaien met een goede benzine maaier, de bak slepen, dieren verzorgen, wandelen met de honden....dat alles tegen kost en inwoning...dat is dan therapeutisch...

Mijn ervaring is dat niks doen je nog dieper wegdrukt...op tijd eten en in buitenlucht zijn toch wat werken om de geest te ontspannen meer doet dan in een klein kamertje alleen zitten te knuezen en van elkende maar in bed gaan liggen....

Zegt ze na 2 burn outs ;)

Maar het concept van niets doen is dat niet meer van een opname in een rusthuis? Of bestaat dat niet meer.

Mensen met grote psychische problemen denk ik dat due juist door geen professionel hulp om zich heen nog meer kapot gaan door het gat waar ze in vallen...

Na je 45e gaan oude weggestopte gebeurtenissen die een lading van emotie in zich dragen tegen de deksel van de ketel drukken...en daar heb je hulp bij nodig...juist het diep verstopt houden en "normaal " willen blijven functioneren put zo uit...

Dit concept past wel in Rutten zijn visie van crowdfunding en hulp vanuit je omgeving...lekker goedkoop voor papa staat :+

Overigens ben ik met 2 anderen aan het brainstormen om dit met creatieve alternatieve therapie samen te stellen voor mensen tegen een burnout en tegen dreigende overspanning aan te bieden...meer het concept van yoga, dans yoga en massage therapie met massages van technische aard tot energetische, teken therapie...enz...dan met een catering van pure en gezonde voeding

Weet niet of je al concrete info op papier hiervoor hebt, dan hou ik mij graag aanbevolen. Misschien mag ik toehoorder zijn bij jullie brainstormsessies .

BarbaLala

Re: Vraagbaak: Tijdelijk 'vakantie'adres voor overspannen mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:39

Tcm62 dat klinkt enorm.zweverig, sorry. En daar is al zoveel van. (oa mindfullness workshops etc) Denk dat er meer vraag is naar een nuchtere manier van omgaan met dit soort zaken.
Inderdaad rust reinheid regelmaat enz.
Dat onderscheid je ook meer van het al bestaande aanbod.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:01

En 'rust, reinheid, regelmaat' in een vakantiesetting bestaat ook al. Dat heet 'kuurreizen'. Waarbij je dus ook professionele begeleiding krijgt. En die zijn er zowel voor fysieke/chronische aandoeningen (reuma, astma, etc) als voor psychische klachten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:09

opala schreef:
Met gemeenschappelijke keuken bedoel ik dat ze daar zelf hun eten dienen klaar te maken. Vroeger :+ woonde ik in een zusterflat en daar had je ook een gemeenschappelijke keuken.

Maar als je zelf je eten klaar moet maken moet je ook zelf je boodschappen doen. Dus dan gaat het concept 'niks doen' niet op. Zou het vreselijk vinden om met anderen in de keuken bezig te zijn. Doe mij dan maar een overheerlijk maaltijd voor mn neus, echt nergens meer over nadenken. (maar dat is meer een hotel idee)

Vind je idee trouwens interessant, wel de vraag in hoeverre het haalbaar is en vooral je doelgroep. Het klinkt heel ruim terwijl ik vermoed dat als je in een echte overspannenheid zit dit al te veel is. Misschien meer iets voor het voorstadium, ter voorkoming of ondersteuning van.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 14:07

@Sleeper: nogmaals je moet niks, brood en andere basisspullen zullen in de keuken voorhanden zijn. Wil je een warme maaltijd doe je boodschappen of ga je elders eten bijv. naar de Mac. Ideaal zou zijn dat ze het samen doen, want in een groep passanten (de reis naar herstel bij het thuisfront) is er toch minimaal een persoon waar je misschien wel wat mee samen zou willen doen.

Het peilen van haalbaarheid zou ik later met een poll kunnen uitvoeren.

Natuurlijk zal ik mijn plan pas doorzetten wanneer ik zeker weet dat het realiseerbaar is, want ik ben kostwinnaar en mijn gezin staat op plaats nummer 1.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:23

BarbaLala schreef:
Tcm62 dat klinkt enorm.zweverig, sorry. En daar is al zoveel van. (oa mindfullness workshops etc) Denk dat er meer vraag is naar een nuchtere manier van omgaan met dit soort zaken.
Inderdaad rust reinheid regelmaat enz.
Dat onderscheid je ook meer van het al bestaande aanbod.

Dat klinkt zweverig, maar dat is het niet...

Als alles je te veel wordt dan heeft je geest juist behoefte aan deze rust...

Rust reinheid en regelmaat kan in elke constuektie aanwezig zijn...beetje oiderwets.

Maar door de jaren van alleen maar presteren en mee komen met alles wat er wordt opgelegd komen er steeds meer uitvallers...

Hoeveel mensen weten eigenlijk wel wat ze echt voelen en willen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:35

Ik ben zelf ook depressief geweest, had PTSS en straatvrees. Instinctief wil je dan in bed blijven liggen, niets doen en jezelf isoleren. Dat werkte inderdaad averechts. Ik ging me alleen maar beroerder voelen.
Op dat moment ben ik voor Bokt vrijwilligerswerk gaan doen in de nieuwsredactie. Dat pakte ik (soms iets té) serieus op, omdat ik zo graag daginvulling wilde. Dat schema werkte prima voor mij en ik ging me er stukken beter door voelen :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:52

Lijkt me een goed idee. Meer voor mensen die even rust willen, even ontstressen maar echt mensen met psychische klachten horen er mi niet thuis.

Behalve de gezamenlijke keuken, dat zou voor mij een reden tot afhaken zijn. Op vaste momenten een soort van buffet lijkt me beter.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:11

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 06:19

Even toelichting op het niets hoeven: thuis, zo was mijn ervaring, voel je dat je huisgenoten zien hoe je eraan toe bent, je wilt je zo 'normaal' mogelijk gedragen, m.a.w. door deze 'dwang' van binnenuit, kun je niet toegeven aan jezelf dat je eigenlijk op dat moment helemaal niet in staat bent sociaal te zijn. Het herstel begint pas dan wanneer je je bewust wordt dat je wat mankeert en dat je daarvoor tijdelijk slechts alleen en uitsluitend voor jezelf moet gaan zorgen, zowel lichamelijk als geestelijk. Egoisme schijnt een slechte eigenschap te zijn, maar in dit geval is het juist precies de goede eigenschap die je nodig hebt.

In alle gesprekken tijdens je behandeling wordt er ook benadrukt 'ga wandelen, ga leuke dingen doen'. Wanneer ik verplicht met mijn partner ging wandelen, was ik net iemand met achtervolgingswaanzin, alleen maar kijken of er geen bekenden aankomen, want de schaamte is zo groot dat je er zo bijloopt. En de leuke dingen die je voorheen doorgaans deed, zijn al geruime tijd helemaal niet leuk meer.