Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tinky12 schreef:In het Westerpark in Amsterdam is een locatie waar mensen terecht kunnen nadat ze in een kliniek gezeten hebben om de overgang naar "dagelijks leven"op te vangen...
http://ypsilon-amsterdam.nl/zorg-en-her ... amsterdam/
Misschien moet je eens kijken hoe dit opgezet is.
Joolien schreef:Tinky12 schreef:In het Westerpark in Amsterdam is een locatie waar mensen terecht kunnen nadat ze in een kliniek gezeten hebben om de overgang naar "dagelijks leven"op te vangen...
http://ypsilon-amsterdam.nl/zorg-en-her ... amsterdam/
Misschien moet je eens kijken hoe dit opgezet is.
Dit heb je heel veel, inloophuizen noemen ze dat. Bestaat niet enkel in Amsterdam en lijkt me dus niet iets unieks. Ik heb al gastvrouw gewerkt op zo'n inloophuis, gewoon kletsen met mensen, potje rummikubben, maar ze konden ook handenarbeid doen.
Tinky12 schreef:Joolien schreef:
Dit heb je heel veel, inloophuizen noemen ze dat. Bestaat niet enkel in Amsterdam en lijkt me dus niet iets unieks. Ik heb al gastvrouw gewerkt op zo'n inloophuis, gewoon kletsen met mensen, potje rummikubben, maar ze konden ook handenarbeid doen.
Joolien...het is geen inloophuis,dat is het naastgelegen gebouw.Waar ik het over heb is wel voor overnachting.Terrein is ook niet openlijk toegankelijk zodat de gasten zich wel degelijk terug kunnen trekken.

Heike schreef:Je hebt ook centra voor psychisch herstel
http://www.vanklachtnaarkracht.nl
Iedereen voelt zich wel eens somber, angstig of onrustig. Als deze gevoelens langer aanhouden, kunnen mensen bij ons terecht voor behandeling in deeltijd of ambulant, trainingen, gesprekken en online hulpverlening. We bieden de mogelijkheid tot rust te komen en te herstellen, zowel geestelijk als lichamelijk.
josien_m_ schreef:Is die structuur echt beter? of is dat gewoon gericht op snel weer meedraaien, productief zijn?
. 

Tcm62 schreef:Opala wat een goed idee, maar ik denk dat je met een maand echt niet uit ben...een half jaar is meer reeel.
Dan zit ik weer te denken.
Tja een soort zorgboerderij achtig iets.....een maandje een logee die mij lekker met het buitenwerk helpt...in relaxt tempo, lekker in de aarde bezig plantjes zetten, wat maaien met een goede benzine maaier, de bak slepen, dieren verzorgen, wandelen met de honden....dat alles tegen kost en inwoning...dat is dan therapeutisch...
Mijn ervaring is dat niks doen je nog dieper wegdrukt...op tijd eten en in buitenlucht zijn toch wat werken om de geest te ontspannen meer doet dan in een klein kamertje alleen zitten te knuezen en van elkende maar in bed gaan liggen....
Zegt ze na 2 burn outs
Maar het concept van niets doen is dat niet meer van een opname in een rusthuis? Of bestaat dat niet meer.
Mensen met grote psychische problemen denk ik dat due juist door geen professionel hulp om zich heen nog meer kapot gaan door het gat waar ze in vallen...
Na je 45e gaan oude weggestopte gebeurtenissen die een lading van emotie in zich dragen tegen de deksel van de ketel drukken...en daar heb je hulp bij nodig...juist het diep verstopt houden en "normaal " willen blijven functioneren put zo uit...
Dit concept past wel in Rutten zijn visie van crowdfunding en hulp vanuit je omgeving...lekker goedkoop voor papa staat
Overigens ben ik met 2 anderen aan het brainstormen om dit met creatieve alternatieve therapie samen te stellen voor mensen tegen een burnout en tegen dreigende overspanning aan te bieden...meer het concept van yoga, dans yoga en massage therapie met massages van technische aard tot energetische, teken therapie...enz...dan met een catering van pure en gezonde voeding
opala schreef:Met gemeenschappelijke keuken bedoel ik dat ze daar zelf hun eten dienen klaar te maken. Vroegerwoonde ik in een zusterflat en daar had je ook een gemeenschappelijke keuken.
BarbaLala schreef:Tcm62 dat klinkt enorm.zweverig, sorry. En daar is al zoveel van. (oa mindfullness workshops etc) Denk dat er meer vraag is naar een nuchtere manier van omgaan met dit soort zaken.
Inderdaad rust reinheid regelmaat enz.
Dat onderscheid je ook meer van het al bestaande aanbod.