Geloof jij in toeval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:14

Sammie schreef:
Ik ben geneigd om toeval te roepen, maar soms gebeuren er zulke prachtige of leerzame momenten in je leven dat je hoopt dat geen toeval is. Dat er een reden achter zit en dat er meer is dan wij weten en kunnen bevatten.

Dit inderdaad. Rationeel weet ik dat het gewoon toeval is, maar het is soms mooi om te hopen dat het meer is dan dat :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:16

Er overkomen wij wel dingen die zo ongelofelijk toevallig zijn dat je bijna gaat twijfelen of je niet in zo'n "the trueman show" situatie zit :'). Ik ben zelf heel sceptisch en luister alleen naar de wetenschap. Maar soms..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:21

Jaren geleden heb ik De Celestijnse belofte gelezen. Boek gaat erg ver en wordt soms te zweverig vind ik maar de meest waardevolle boodschap die ik eruit heb gehaald is dat je mensen nooit bij toeval ontmoet. Mensen hebben vaak een boodschap voor of iets om je vooruit te helpen of aan het denken te zetten. Je ontmoet mensen (en komt in bepaalde situaties) met een reden. En ik heb ervaren dat als je hiervoor openstaat, dit ook echt zo werkt.
En dat er zeker bepaalde energieën zijn. Er zijn mensen als je daarmee gepraat hebt, dan ben je echt moe. Die trekken een soort energie van je weg. En er zijn ook mensen die energie geven. Je voelt je dan beduidend beter na een gesprek. Als je je daar bewust van bent dan kan je dit zelf in de gaten houden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:28

Ik geloof meer in toeval dan een reden.

Ik heb nog nooit iets van een speciale reden of toeval mee gemaakt.

Mag wel iets gebeuren voor dat ik zie het toeval is of een reden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:38

Suzanne F. schreef:
Jaren geleden heb ik De Celestijnse belofte gelezen. Boek gaat erg ver en wordt soms te zweverig vind ik maar de meest waardevolle boodschap die ik eruit heb gehaald is dat je mensen nooit bij toeval ontmoet. Mensen hebben vaak een boodschap voor of iets om je vooruit te helpen of aan het denken te zetten. Je ontmoet mensen (en komt in bepaalde situaties) met een reden. En ik heb ervaren dat als je hiervoor openstaat, dit ook echt zo werkt.
En dat er zeker bepaalde energieën zijn. Er zijn mensen als je daarmee gepraat hebt, dan ben je echt moe. Die trekken een soort energie van je weg. En er zijn ook mensen die energie geven. Je voelt je dan beduidend beter na een gesprek. Als je je daar bewust van bent dan kan je dit zelf in de gaten houden.

Ja, dit sluit heel erg aan bij wat ik ook bedoel. Heb ook het boek gelezen jaren gelezen en ondanks dat ik sommige dingen wel erg ver vond gaan, kon ik me er ook in vinden.

Maar ook het verschil: het was zoveel moeilijker om dit te zien in je dagelijks leven, dan ergens (in zijn geval Peru) waar je helemaal jezelf kan zijn en echt voelen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:46

Ja, als je ergens voor openstaat ga je het ook zo interpreteren. Dat is logisch. Ik kom ook gerust mensen tegen waar ik een rotgevoel van krijg en mensen die me juist opgewekt maken. Alleen ik zie dat niet als energie, of als gestuurde ontmoeting, maar als gewoon toeval: sommige mensen heb je een klik mee, met anderen niet. En natuurlijk word ik door bepaalde gebeurtenissen of opmerkingen aan het denken gezet. Sterker nog: iemand op Bokt heeft letterlijk mijn leven veranderd. Heeft dat dan zo moeten zijn? Dat denk ik niet. Ik zie dat als gewoon mazzel.

Je ziet altijd bevestiging van wat je gelooft. Net als mensen die in God geloven overal de hand van God in zien. En mensen willen graag alles kunnen verklaren. "Zomaar" vinden we vaak erg lastig te accepteren. Ik vind dat juist fijn, dat niks (voor mij) een reden heeft en alles je kan overkomen, van het grootste geluk tot de diepste ellende. Ik vind het veel pijnlijker om te denken dat iets/iemand bewust maakt dat ik een vervelende jeugd heb gehad dan het idee dat 't gewoon stomme pech was.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:54

Maar ik wil het graag omdraaien: de dingen die je gebeuren of overkomen, daar kan je niks aan doen. Maar wat je er daarna mee doet, dat verandert je leven. Het is hoe je er mee omgaat. En dan kan je het gaan terug draaien: was het toeval? Misschien. Maar je hebt het zelf aangepakt (of niet) om er wat mee te doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:24

Marocje schreef:
Maar ik wil het graag omdraaien: de dingen die je gebeuren of overkomen, daar kan je niks aan doen. Maar wat je er daarna mee doet, dat verandert je leven. Het is hoe je er mee omgaat. En dan kan je het gaan terug draaien: was het toeval? Misschien. Maar je hebt het zelf aangepakt (of niet) om er wat mee te doen.

Precies. En je zal zien dat als je het niet meer als 'toeval' beschouwt, er nog veel meer van dit soort dingen op je pad komen. En dan kan je er ook bewust iets mee.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:27

Ik ben niet gelovig, maar ik denk dat alles een reden heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:29

Ik geloof wel in toeval in de zin dat het je totaal random overkomt zonder doel.
Het licht imo dan aan de persoonlijkheid of iemand iets als kans aangrijpt, als negatief ervaart of gewoon negeert.
Degene die zelf veel kansen aangrijpt zal doorgaans aangeven veel geluk te hebben in het leven. De gene die alles als last ervaart zal aangeven veel pech te hebben.

Dan heb ik het trouwens niet over echte rotte pech als overlijden, ziekte etc.

Anoniem

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:32

Ik vraag me dan wel af; jonge meiden (of jongens) die misbruikt of mishandeld worden... is dat dan toeval dat je die mensen in je leven tegenkomt? Of gebeuren zulke dingen ook met een reden?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:35

Ik denk dat alles toeval is.
Een vriendin gelooft in dat wie goed doet goed ontmoet. Dat vind ik soms wel lastig. Want laatst was bv. mijn beurs gestolen en dan zegt ze dat ik vast ooit iets verkeerd heb gedaan en dat daarom die beurs gestolen is. Dat vind ik dan echt niet leuk. En als je dan vraagt of mensen met kanker dan heel veel verkeerd hebben gedaan dan zegt ze daar niet veel op.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:35

ik geloof er ergens wel in..
Vorige week nog iets mee gemaakt wat te toevallig is om te kunnen beschrijven..

Vorig jaar met een paard bezig geweest wat ik wilde kopen en een onwijze klik mee had. uiteindelijk niet gedaan om meerdere redenen en het paard zou toen doorgereden worden en verkocht worden. Conclusie, ik zou dit paard nooit meer zien.

Al een aantal maanden zit ik met het idee in mijn hoofd om mijn paard met pensioen te doen, maar ik kon voor mezelf telkens de knoop niet doorhakken. Wordt ik vorige week gebeld, dat het desbetreffende paard waar ik vorig jaar mee bezig was, ineens terug is en ik hem alsnog mag kopen!
hoe toevallig is dat? Nu ben ik dus sinds afgelopen woensdag eigenaar van dat paard. en heb ik de knoop voor mijn 21 jarige ruin doorgehakt en die gaat begin september lekker genieten van zijn wel verdiende pensioen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:23

KoudbloedKim schreef:
Ik vraag me dan wel af; jonge meiden (of jongens) die misbruikt of mishandeld worden... is dat dan toeval dat je die mensen in je leven tegenkomt? Of gebeuren zulke dingen ook met een reden?

Nee, je moet niet overal iets achter gaan zoeken. Ik heb het over een grote rode lijn in je leven en niet ieder ding is voor jou gepland. Zo moet je het absoluut niet zien. Dingen gebeuren, ziektes, ongelukken, liefdesverdriet etc. Maar als je ervoor open staat zie je een bepaalde lijn in je leven en zal je gevoel je vertellen welke kant je op moet.
Negativiteit trekt negativiteit aan. Daarom zie je ook vaak dat je van het een in het ander valt. Je zal de cirkel zelf moeten doorbreken. En daarbij trekt positiviteit ook positiviteit aan.
Ik had het ook niet door toen ik in die situaties zat. Pas nu ik terugkijk zie ik een patroon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:24

Ja, dat is waar. :j

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:33

Ik geloof alleen maar in toeval. Zoiets als het 'lot' en de gedachte dat je hele leven al voor je is uitgestippeld vind ik een hele saaie gedachte en het beangstigend mij meer dan dat ik er houvast aan heb. Ik vind het juist fijn om te denken dat je alles kan doen wat je wilt in het leven, en dat er toevallige dingen gebeuren omdat nou eenmaal de omstandigheden daarvoor samenkomen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:52

Suzanne F. schreef:
KoudbloedKim schreef:

Nee, je moet niet overal iets achter gaan zoeken. Ik heb het over een grote rode lijn in je leven en niet ieder ding is voor jou gepland. Zo moet je het absoluut niet zien. Dingen gebeuren, ziektes, ongelukken, liefdesverdriet etc. Maar als je ervoor open staat zie je een bepaalde lijn in je leven en zal je gevoel je vertellen welke kant je op moet.
Negativiteit trekt negativiteit aan. Daarom zie je ook vaak dat je van het een in het ander valt. Je zal de cirkel zelf moeten doorbreken. En daarbij trekt positiviteit ook positiviteit aan.
Ik had het ook niet door toen ik in die situaties zat. Pas nu ik terugkijk zie ik een patroon.

Hmm.. dan vind ik het toch raar dat een goede vriendin van mij met haar paarden en bedrijf èlke keer weer ongeluk heeft. Een van de paarden ziek, financiele tegenslagen, 2 paarden overleden binnen een paar maanden tijd, vrachtwagen total loss, etc. etc. Het houdt maar niet op. Toch gaat ze er enorm goed mee om en blijft ze positief. Altijd aardig tegen iedereen, goed voor haar paarden, goudeerlijk in het runnen van haar bedrijf.. Ik kan me niet voorstellen dat dat door wie dan ook verklaard kan worden. Dat is gewoon domme pech. Hoewel zij er zelf ook heilig in gelooft dat alles met een reden gebeurt. Misschien is dat wel wat haar gaande houdt..

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:57

Ik ben niet gelovig in een god, wel in meer dan wij mensen op aarde.

Ik denk dat alles met een rede gebeurd, ook nare dingen. Ik heb genoeg nare dingen meegemaakt en ik zie het als een les. Hoe moeilijk het ook was om verder te gaan heb ik echt veel geleerd en doe ik nog steeds.

Ik leer ook steeds meer mijn gevoel te volgen want dat klopt gewoon. Daarnaast denk ik dat de band tussen mens en dier veel sterker en intiemer is dan de meeste denken. Ook geloof ik wel in communicatie met dieren via iemand die dat kan, ook denk ik dat je met overledenen kan communiceren.

Ik heb erg veel rust gevonden toen ik inzag dat alles met een rede gebeurd, ook al is de rede niet altijd leuk en zie je het niet meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:22

Ik geloof in reden. Om een voorbeeld te noemen, ik ben een duiker en ben hier toen ik 12 jaar was mee begonnen. De aller eerste keer dat ik de zee in ging zag ik een mantarog. Vier jaar geleden heb ik een ketting van iemand omgedaan met een mantarog eraan, voor 'geluk' om een mantarog te zien tijdens mijn duik. En ja hoor, een manta rog. Ik heb de ketting gekregen van deze persoon en heb hem altijd om. De aller eerste keer dat ik een bootduik ging maken; mantarog + hamerhaai op een bepaald rif. Eergisteren heb ik voor het eerst zelf als gids gespeeld voor duikers; mantarog. Vandaag was de eerste keer dat ik gids speelde op de boot, bij het eerder genoemde rif. De mensen waar ik mee ging wilde graag haaien zien (zij hebben met haaien wat ik met roggen heb); mantarog + haai.

Iedere keer alleen maar als ik er achter kwam dat die ketting uit mijn pak hing. Als ik hem er zelf uit haal 'werkt het niet'. Terwijl deze hier helemaal niet zo heel vaak gespot worden. Voornamelijk adelaarsroggen, dus een manta is wel erg speciaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:23

Martine_R schreef:
Hmm.. dan vind ik het toch raar dat een goede vriendin van mij met haar paarden en bedrijf èlke keer weer ongeluk heeft. Een van de paarden ziek, financiele tegenslagen, 2 paarden overleden binnen een paar maanden tijd, vrachtwagen total loss, etc. etc. Het houdt maar niet op. Toch gaat ze er enorm goed mee om en blijft ze positief. Altijd aardig tegen iedereen, goed voor haar paarden, goudeerlijk in het runnen van haar bedrijf.. Ik kan me niet voorstellen dat dat door wie dan ook verklaard kan worden. Dat is gewoon domme pech. Hoewel zij er zelf ook heilig in gelooft dat alles met een reden gebeurt. Misschien is dat wel wat haar gaande houdt..

Nee dat is niet raar. Ik heb ook verschrikkelijk veel pech gehad met mijn paarden, meer dan 10 jaar lang. En steeds gaf ik niet op. Steeds kreeg ik weer iets nieuws voor mijn kiezen. Alle paarden kregen wel wat en elke keer dat ik weer opgekrabbeld was, gebeurde er weer iets. Op een gegeven moment heb ik gezegd: Oke, ik probeer het nog 1 keer en anders was het gewoon niet voor me weggelegd. Ik heb een veulen gekocht en dacht dat ik eindelijk geluk had. Dier laten keuren met 3 jaar en helemaal goed (hoera!), zelf beleerd, was een super talentvol en lief dier. Tot een jaar later ze onregelmatig werd, laten nakijken en ze bleek gradatie 4 Kissing Spines te hebben. Rug zag er verschrikkelijk slecht uit en het was eigenlijk einde verhaal.
Ik heb me gehouden aan mijn belofte en sta er nu nog steeds achter: Het is dus niet voor mij weggelegd. Ik moet een andere richting op. Mijn tijd anders besteden en mijn geld ergens anders instoppen. Dit is vechten tegen de bierkaai en daar stop ik nu mee.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:12

Suzanne F. schreef:
Martine_R schreef:

Nee dat is niet raar. Ik heb ook verschrikkelijk veel pech gehad met mijn paarden, meer dan 10 jaar lang. En steeds gaf ik niet op. Steeds kreeg ik weer iets nieuws voor mijn kiezen. Alle paarden kregen wel wat en elke keer dat ik weer opgekrabbeld was, gebeurde er weer iets. Op een gegeven moment heb ik gezegd: Oke, ik probeer het nog 1 keer en anders was het gewoon niet voor me weggelegd. Ik heb een veulen gekocht en dacht dat ik eindelijk geluk had. Dier laten keuren met 3 jaar en helemaal goed (hoera!), zelf beleerd, was een super talentvol en lief dier. Tot een jaar later ze onregelmatig werd, laten nakijken en ze bleek gradatie 4 Kissing Spines te hebben. Rug zag er verschrikkelijk slecht uit en het was eigenlijk einde verhaal.
Ik heb me gehouden aan mijn belofte en sta er nu nog steeds achter: Het is dus niet voor mij weggelegd. Ik moet een andere richting op. Mijn tijd anders besteden en mijn geld ergens anders instoppen. Dit is vechten tegen de bierkaai en daar stop ik nu mee.

Dus ondanks dat alles in haar leven ertoe heeft geleid dat zij dat bedrijf kreeg met die paarden, en vele jaren geluk heeft gehad, en sterker nog, ook nu een grote klantenkring heeft en soms heus wel meevallers heeft, zeggen de sterren/het lot/wat dan ook nu: ''O nee, toch maar niet. Dit is toch niet je ''lotsbestemming''. Je moet toch wat anders gaan doen''. Met als gevolg dat zij, als zij haar bedrijf zou opdoeken, met waarschijnlijk tienduizenden euro's zou blijven zitten en geen idee waar op de arbeidsmarkt ze zou moeten beginnen...

Ik kan dat moeilijk geloven.
Zoals ik al zei: Murphy's Law lijkt me logischer. Whatever can go wrong, will go wrong.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:15

Volgens mij heeft iedereen met paarden vroeger of later ellende.
Er zijn ook wel mensen die zeggen nooit wat te hebben, maar waarvan ik duidelijk zie dat het het paard zo onregelmatig is als de pest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:16

Juist als dingen niet meevallen leer je volharden denk ik.

Ik waardeer de dingen waarvoor ik heb moeten vechten veel meer dan de dingen die me aan zijn komen waaien.

En dát is inderdaad zoals Suzanne zegt een keuze. Want ik had het er ook bij kunnen laten zitten.

Mijn lot was om te moeten vechten voor wat ik echt wilde. Dat heb ik gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:19

Ja, dat laatste herken ik ook enorm!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:24

Ik geloof dat alles wat gebeurd een reden heeft.

Ik heb geen geloof maar al zovaak dingen meegemaakt en dat er iets op volgde dat ik dacht; dit is de reden dat dat gebeurd is.

Ik geloof eigenlijk niet in toeval.