vroeger was niet alles beter, maar wel anders......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:21

estell__ schreef:
Aan de kinderen is weinig veranderd. De ouders.. Daar is het mis gegaan.

Ouders willen geen kapotte kleren meer, want daar zijn de vingino broeken te duur voor. En buren zijn niet minder aardig geworden. Maar de ouders hebben 'geen tijd meer' om kinderen bij te brengen wat leuk en goed spelen is ipv vechten en schreeuwen

Nou... als mijn vader vroeger thuiskwam na een valpartij werd er toch echt éérst naar de kleding gekeken en toen pas of mn vader nog wel heel was :(:) Een kapotte knie was namelijk niet zo erg 'want dat genas wel weer'. Een spijkerbroek, ja die kostte 40 jaar geleden ook al geld genoeg :o .

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:28

capopjekop schreef:
Joh wat nemen jullie het allemaal serieus. Ik heb het verhaal met een glimlach gelezen, ondanks dat het geromantiseerd is. Ik herken er wel veel dingen uit (tv-kar, langs de klassen als je jarig was, het verstoppertje spelen, smurfensnot :D, uren voetballen op straat)

Dit was ook wat ik dacht :j

Heerlijk even die basisschoolherinneringen ophalen!

Jolandaa_

Re: vroeger was niet alles beter, maar wel anders......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:30

Zoals mijn opa zegt:

Die goeie ouwe tijd. Goed was ie niet, maar oud wel.

Vroeger was er ook vanalles mis..
Alleen merk ik om mij heen dat iedereen digitaliseerd. Gezellig hoor bij oma op de koffie en iedereen zit met z'n neus in de telefoon.
Oma heeft iets bedacht. Iedereen telefoon in 't mandje als je binnen komt, Anders mag je vertrekken.. Je komt om te buurten, niet om te internetten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 00:00

Jolandaa_ schreef:
Zoals mijn opa zegt:

Die goeie ouwe tijd. Goed was ie niet, maar oud wel.

Alleen merk ik om mij heen dat iedereen digitaliseerd. Gezellig hoor bij oma op de koffie en iedereen zit met z'n neus in de telefoon.
Oma heeft iets bedacht. Iedereen telefoon in 't mandje als je binnen komt, Anders mag je vertrekken.. Je komt om te buurten, niet om te internetten.

Mijne doet gewoon mee met Facebook, smartphones, tablet en laptop :')

Hoewel we als we op bezoek zijn, niet allemaal op onze telefoon zitten.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 00:15

_bokworst schreef:
capopjekop schreef:
Joh wat nemen jullie het allemaal serieus. Ik heb het verhaal met een glimlach gelezen, ondanks dat het geromantiseerd is. Ik herken er wel veel dingen uit (tv-kar, langs de klassen als je jarig was, het verstoppertje spelen, smurfensnot :D, uren voetballen op straat)

Dit was ook wat ik dacht :j

Heerlijk even die basisschoolherinneringen ophalen!

En Precies zo denk ik er ook over, heerlijk die kindertijd van toen, zou het zo weer over willen doen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 00:32

Sizzle, volgens mij bedoelt RoyceMack dat je met twee moet zijn om rond te komen, als alleenstaande kom je nog maar net rond met je geld en zeker met kinderen.

Maarja of het vroeger beter was, ik kan er moeilijk over meepraten maar dat zal vast voor iedereen persoonlijk zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 06:34

DezeNaam schreef:
Sizzle, volgens mij bedoelt RoyceMack dat je met twee moet zijn om rond te komen, als alleenstaande kom je nog maar net rond met je geld en zeker met kinderen.

Maarja of het vroeger beter was, ik kan er moeilijk over meepraten maar dat zal vast voor iedereen persoonlijk zijn.

Dat bedoel ik ook.
Mijn grootouders kwamen eigenlijk net niet rond op 1 salaris.
Maar ja als getrouwde vrouw werd je gewoon ontslagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:15

Foaly schreef:
estell__ schreef:
Aan de kinderen is weinig veranderd. De ouders.. Daar is het mis gegaan.

Ouders willen geen kapotte kleren meer, want daar zijn de vingino broeken te duur voor. En buren zijn niet minder aardig geworden. Maar de ouders hebben 'geen tijd meer' om kinderen bij te brengen wat leuk en goed spelen is ipv vechten en schreeuwen

Nou... als mijn vader vroeger thuiskwam na een valpartij werd er toch echt éérst naar de kleding gekeken en toen pas of mn vader nog wel heel was :(:) Een kapotte knie was namelijk niet zo erg 'want dat genas wel weer'. Een spijkerbroek, ja die kostte 40 jaar geleden ook al geld genoeg :o .

Die spijkerbroek kostte vroeger 100 gulden en dat kost ie nog steeds, alleen is het inkomen drie keer zo hoog.

Niet waar? Ik kan je de rekeningen van mijn eerste computers nog wel laten zien. 1800 gulden voor een 386 DX 40 met 4Mb geheugen en een separate co-processor. Dat was bijna een netto maandsalaris! Nu heb je voor 400 euro bij de Lidl ook een complete PC. Datzelfde geldt voor een heleboel spullen, niet alleen electronica.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:18

Britta31 schreef:
Of je zag 3 keer het begin van het programma en nooit het eind.

:') Ja dit he!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:15

Wauw, ja dit is inderdaad wel hoe ik me mijn jeugd herinner.. Computeren? Dat mocht een half uurtje en dan hop naar buiten! Voetballen op het pleintje, stoepranden, verklaar de oorlog en de niet vergeten uren dat wij met de Shetlanders aan het spelen waren in de wei, complete scripts werden bedacht om dat avontuur vervolgens in de wei na te spelen.

Tuurlijk geromaniseerd, er waren ook mindere kanten aan deze verhalen.. Een bal vol op je gezicht krijgen. Met slee en al van de dijk geduwd worden, ach.. Voor alsnog een prima jeugd gehad, het was genieten!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:06

Ik zou wel weer terugwillen naar de basisschool. Je hebt dan echt een vrij en zorgeloos leventje. Computeren mocht wel, maar dan een halfuurtje en naar buiten. Ratcat dat was het echt helemaal. *\o/* Ik kan er niet over oordelen hoe het nu gaat met de kinderen op de basisscholen.

Alleen alles gaat via social media. Dierenmishandelingen, misdaden, inbraken, rampen en allemaal andere ellende word er meteen opgezet. Vroeger was dit er natuurlijk ook al, alleen kwam je minder te weten doordat alles via het nieuws en de krant ging. Het pesten via internet, dat gebeurde in mijn puberteit ook al. Dit ging dan via Hyves of MSN. Eerlijk is eerlijk ik vind mijn telefoon echt super handig. Als er iets is dan bel ik zo even iemand op, dus dat zou ik niet willen missen. De sms en bel functie was al genoeg geweest.

Het is wel waar dat na de euro de crisis is gekomen. Mijn moeder werkte niet toen wij klein waren, ze hadden het niet super ruim, maar ook zeker niet slecht. Tegenwoordig moet je eigenlijk allebei wel werken, voordat je iets kan. En dat is hetgeen dat mensen gestrest maakt denk ik.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:42

Wij zijn gewoon verwend. We hebben allemaal een eigen auto, telefoon . vaak ook nog PC tablet, laptop. TV, computer consoles. Meerdere sporten beoefenen, ieder weekend op stap, naar festivals, pretpark, dieren tuin noem maar op.. Meerdere keer per jaar op vakantie.

En dan zeggen crisis. Komop, meerderheid heeft het gewoon nog te goed. Degene die niets hebben voor hen is het crisis.

En dan hebben we het niet over de vluchtelingen gehad die uberhaubt helemaal niets hebben alleen de hoop op een beter leven...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:10

PrizTwir schreef:
Ik zou wel weer terugwillen naar de basisschool. Je hebt dan echt een vrij en zorgeloos leventje. Computeren mocht wel, maar dan een halfuurtje en naar buiten. Ratcat dat was het echt helemaal. *\o/* Ik kan er niet over oordelen hoe het nu gaat met de kinderen op de basisscholen.

Alleen alles gaat via social media. Dierenmishandelingen, misdaden, inbraken, rampen en allemaal andere ellende word er meteen opgezet. Vroeger was dit er natuurlijk ook al, alleen kwam je minder te weten doordat alles via het nieuws en de krant ging. Het pesten via internet, dat gebeurde in mijn puberteit ook al. Dit ging dan via Hyves of MSN. Eerlijk is eerlijk ik vind mijn telefoon echt super handig. Als er iets is dan bel ik zo even iemand op, dus dat zou ik niet willen missen. De sms en bel functie was al genoeg geweest.

Het is wel waar dat na de euro de crisis is gekomen. Mijn moeder werkte niet toen wij klein waren, ze hadden het niet super ruim, maar ook zeker niet slecht. Tegenwoordig moet je eigenlijk allebei wel werken, voordat je iets kan. En dat is hetgeen dat mensen gestrest maakt denk ik.

Welnee, de euro heeft helemaal niks met de crisis te maken. We hebben crisis omdat er krachten in deze maatschappij spelen die daar belang bij hebben.
In de guldentijd hadden we ook crises maar waarschijnlijk heb jij de jaren '80 niet bewust meegemaakt.
De huizenmarkt is niet meer dan een correctie van de achterlijke prijzen die ervoor gevraagd werden. Drie keer de stichtingskosten van een huis betalen is natuurlijk van de zotte en kan niet zonder gevolgen blijven.

Je hoeft echt niet allebei te werken om iets te kunnen, flauwekul. Wil je echter met alle hypes mee kunnen waaien, dan heb je aan drie inkomens nog niet genoeg!
Ik kijk niet verder dan mijn eigen straatje waar diverse gezinnen van een inkomen moeten rondkomen en die hebben geen armoede. Dat is vooral een kwestie van prioriteiten stellen.
Als je maar van mening bent dat je drie auto's en twee paarden moet hebben, liefst ook nog een dikke trailertrekauto; een vrijstaand huis en drie keer per jaar op vakantie; dat ga je inderdaad niet redden van een modaal loontje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:14

Volgens mij bestaat smurfensnot ook nog gewoon trouwens.
Het heet misschien anders.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:37

Vroeger??
Hier is het nog steeds zo. :D

En vroeger mocht iedereen meedoen? Toen waren er ook zat pispaaltjes...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:55

Sizzle schreef:
Praat je dan ook over jezelf in bovenstaande post?
Of is 'ze' iedereen behalve jij?
Ik herken mijzelf namelijk niet in bovenstaande.
Daarnaast hadden veel mensen het vroeger minder arm geweest als de vrouw had MOGEN werken. Dat had niets met keuze te maken.

Ik snap je verwarring niet zo?
Ik praat over mijn mening in het algemeen. Niet over mijzelf of 'ze' als in 'iedereen behalve ik'.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:36

Herkenbaar! Wat een jeugdsentiment <3
Alleen werd er toch wel flink gepest hoor. Buurtkindjes die nieuw waren en dachten een grote mond te kunnen geven, op school alle kinderen met een bril.. Gelukkig nooit fysiek, maar we konden toch allemaal flink schelden op elkaar :o

Wij bouwden ook heul veul hutten. Boomhutten, hutten onder de struiken, hutten in de brandnetels (want daar durfde niemand bij, dus waren die 'veilig' :D ).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:42

Hier rijdt de SRV wagen nog steeds!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:48

Jolandaa_ schreef:

:D

Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:54

Ik ben al op leeftijd, dus de tijd van alleen woensdag-en zaterdagmiddag kinder tv, geen computers of mobieltjes maar casettebandjes, LP's en singeltjes, er was alleen paprikachips of "gewoon" en zure bommen halen bij de SRV man, jodenvet of stroopsoldaatjes :P

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:13

listiglistje schreef:
Ik ben al op leeftijd, dus de tijd van alleen woensdag-en zaterdagmiddag kinder tv, geen computers of mobieltjes maar casettebandjes, LP's en singeltjes, er was alleen paprikachips of "gewoon" en zure bommen halen bij de SRV man, jodenvet of stroopsoldaatjes :P

Al op leeftijd? Sorry hoor maar voor mij ben jij echt nog wel heel jong :D

Ik ben 52 maar ik vind mezelf ook nog jong genoeg. Wij hadden Swiebertje, Pipo de Clown en later Black beauty maar vooral boeken en buiten spelen. Ik was veel buiten met de paarden maar verder zat ik met mijn neus in de boeken en eigenlijk nog steeds.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:17

Volgens het boktgemiddelde ben ik al op leeftijd :P 40 is niet meer echt jeugdig....ook al ben ik dat wel qua geest en looks *D 8-)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:23

Ik heb het verhaal met een dikke glimlach zitten lezen. Wat zitten sommige er gelijk weer negatief bovenop, zo jammer! Herinneringen moeten gekoesterd worden ja, ook als ze misschien geromantsieerd zijn.

Wij gingen vroeger "op avontuur". Lopend met een zak snoep en pak drinken naar het industieterrein. Ik dacht dat het heel ver was maar dat is het helemaal niet. Maar toch wil ik liever de herinnering bewaren dat het heel ver en spannend was.

En ik ben er van overtuigd dat sommige dingen vroeger beter waren. Kijk eens naar de taal en het dis-respect wat sommige kinderen tegen andere kinderen en volwassen hebben. Bij ons thuis kon ik, als ik een grote mond gaf naar mijn kamer en erover nadenken en mocht ik later sorry komen zeggen. Nu gaan ouders hele discussies aan met kinderen.

Nee laat sommige zaken vooral een prachtige herinnering aan vroeger zijn en wat mij betreft mogen sommige zaken ook weer terug komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:24

listiglistje schreef:
Volgens het boktgemiddelde ben ik al op leeftijd :P 40 is niet meer echt jeugdig....ook al ben ik dat wel qua geest en looks *D 8-)

Dan zijn we het wel met elkaar eens :D Op de middelbare school zijn we over de datum maar in het echte leven komen we maar net kijken ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:28

Percy schreef:
listiglistje schreef:

Al op leeftijd? Sorry hoor maar voor mij ben jij echt nog wel heel jong :D

Ik ben 52 maar ik vind mezelf ook nog jong genoeg. Wij hadden Swiebertje, Pipo de Clown en later Black beauty maar vooral boeken en buiten spelen. Ik was veel buiten met de paarden maar verder zat ik met mijn neus in de boeken en eigenlijk nog steeds.

Haha, jonkie, in de jaren 60 op de lagere school. Er ging een wereld voor me open, opgegroeid midden in de natuur kreeg ik plots heel veel mensen te zien. Leren schrijven met vulpen en inktpot, drama voor een linkshandige. En streng dat die juf was, daar is mijn antipathie tegen autoriteit begonnen. Tv, dat hadden we pas toen ik acht of zo was, Daktari, Rintintin , Fury, Bonanza, Peyton Place, loved them.
En ja, pesten was toen ook zeker aanwezig maar daar kon je wat tegen doen, er werden geen filmpjes op internet geplaatst , de hele club werd niet via watsap opgeruid. Nee, gewoon heerlijk een ouderwets potje vechten op het schoolplein en dan was het klaar.